Goedendag Dames (?), Heren.
Henk Reinders: Ik heb de tekening uit het boekje van Evert Kreulen ( op 15 November j.l. op dit forum gezet ) 4x vergroot nagetekend. Kun jij misschien ook doen. Zo niet dan kan ik wel een E-mail met bijlage sturen als ik je adres kan krijgen.
Gerard.nl: De Taurus kwam lang na de Impuls toen we al met proportionele spullen werkten.
Sorry voor de late reactie. Ik heb wat problemen met inloggen.
Intussen heb ik de vleugel en stabilo in ruwbouw klaar. Ook een nep ontvanger en een nep escapement. Ik probeer binnenkort wel een paar fototjes te maken.
Peter
Dit is natuurlijk niet waar, voor compleetheid maar even het hele verhaal.
In 1960 won Ed Kazmirski de (eerst georganiseerde) wereldkampioenschappen kunstvlucht in Dubendorf, Zwitserland met zijn Orion voorzien van Orbit tip-tip besturing. Door zijn directe relatie met Bob Dunham (Orbit) had hij de beschikking over de modernste uitvoering en het grote voordeel was toen de relaisloze aansturing van de servo's, lichter en compacter.
Om te kunnen blijven voldoen aan de eisen heeft Ed Kazmirski vanuit de Orion de Taurus ontwikkeld,
In 1961 werd deze eerste Taurus gevlogen door Ed Kazmirski, ontwerp voorjaar 1961! Dit was het oorspronkelijke ontwerp waaruit later diverse commerciële uitvoeringen ontstonden. Het oorspronkelijke ontwerp is slanker dan de alom bekende omdat hierin dus óók al de compacte relaisloze besturing was toegepast door Kazmirski.
De eerste commerciële modellen kwamen in omloop door directe verspreiding van tekeningen, eind 1961. Deze tekeningen waren vervaardigd door Frank Myers en Ed Kazmirski. In de loop van 1962 is Top Flite de bouwdozen gaan uitbrengen als gevolg van het grote succes van de Taurus op diverse contests in Amerika.
Het promotiemodel van de Top Flite Taurus is door Ed Kazmirski veelvuldig gebruikt in 1962, werd er ook nationaal kampioen mee in dat jaar en de romp ervan werd nog in 1963 in Genk België gebruikt.
Alle Taurussen werden toen met tip-tip gevlogen. Het ontwerp heeft daarom ook de karakteristieke kenmerken van een tip-tip multi model.
In 1963 werden de wereldkampioenschappen gehouden in Gent, België, nog steeds een tip-tip gelegenheid waarbij 17 Taurussen het veld deelden met 22 andere modellen.
Ook de Nederlandse deelnemers Mulder, Kramer en van Vliet vlogen de Taurus, zie het overzicht.
Pas later, 1964/65 is een verkorte versie van de Taurus in omloop gebracht door Top Flite, een aangepast model waarin de proportionele besturing beter tot uiting zou kunnen komen, echter was de concurrentie toen al erg groot. Er is dan ook niet veel bekend over successen ermee.
Ikzelf vlieg een Orion, maar ook een replica van het persoonlijk eerste Taurus model van voorjaar 1961 én een replica van de eerste Top Flite uitvoering waarmee Kazmirski de Nationals (USA) in 1962 won.
Van het persoonlijke eerste model van de Taurus zijn nooit tekeningen in omloop gebracht. Ik heb het model kunnen reconstrueren gebruik makend van zeer gedetailleerde foto's uit de nalatenschap van Ed Kazmirski, naast veel andere gegevens die na zijn overlijden in 2004 beschikbaar kwamen.
In zijn streven een kunstvluchtmodel te ontwerpen en vliegen met een zo constant mogelijke snelheid ben ik een stap verder gegaan. De replica van het promotiemodel van de Taurus waarmee Ed Kazmirski lands-kampioen werd tijdens de nationale kampioenschappen (USA) in 1962 is door mij voorzien van cruise control (snelheidsregeling) en daarmee waarschijnlijk het enige kunstvluchtmodel met glow-brandstofmotor als zodanig wellicht wereldwijd. Oók is mijn Taurus voorzien van een Robbe Bordcomputer voor het weergeven en opslaan van gegevens; temperatuurmeting van de MVVS (CHT), niveaumeting van de brandstof, elektrisch verbruik van de elektronica, toerental en (vlieg-)snelheid. Tevens is de temperatuurmeting van de motor voorzien van extra signaleringen en indicatie en heeft de MVVS een brandstofdrukregelaar.
Taurus Flyer