De Kappa 35 F5J

Ergeren is ook weer verspilling van energie... alleen andere energie :rolleyes:
Och, ergeren is gewoon een andere hobby van mij. en verspilde energie is het enkel als je er niks mee doet. Ik probeer gewoon mij kennis en ervaring op het gebied van elektro door te geven. Als jij je (of iemand zich op de tenen getrapt voelde daardoor dan mijn excuses, was zeker niet de bedoeling. Iedereen mag van mij zoveel uitgeven als ie wil voor zijn hobby, zelfs al zijn die uitgaven zinloos ( zijn er zinvolle hobbyuitgaven???). On topic, de voor mij ideale motor voor een Kappa werd hier aan aangeprezen :
Ik dacht aan een Hyprion GS2218-10. Een 28 mm motortje die 1600 gram gemakkelijk naar boven trekt.
Als ie er makkelijk in gaat natuurlijk, en je niks tegen buitenlopers hebt... De Kappa zelf vind ik trouwens hele'maal niet mooi, en waardeloos voor mij wegens te smalle vleugelkoorde= te weinig zichtbaar op grote hoogte voor iemand zoals ik...

Heren,

De kappa bevalt mij prima en heb hier afgelopen weekend heerlijk mee gevlogen. Gisteren knalde het omhoog maar dat had met iedere zwever gebeurd....

Dit draadje als erfenis is dan weer wel jammer en het wil niet echt lukken om van de (in mijn ogen ) negatieve toon af te komen.

En dan mijn laatste bijdrage in dit topic:

Is de kappa mooi?
Het is een bezemsteel met vleugels... er zijn andere zaken die ik mooier vind! :-)

Vliegt 'ie goed?
Jawel!

of:

Kweenie, daar ben ik niet goed genoeg voor om dat te bepalen, ik vlieg er met een stille dag langer en gemakkelijker mee en de landingen gaan na een paar vluchten wennen tussen de 1 en 3 meter van de Frisbee. Wel alleen en dus zonder afleiding.. Bij een volgende wedstrijd gaan we het wellicht zien, maar ik ben echt niet ineens een kanshebber geworden... Ik hoop alleen te blijven verbeteren aangezien dat mijn reden was om F5J te gaan vliegen. De kappa is voor mij een mooie aanvulling.

De aandrijving ga ik proberen stiller te krijgen dmv het vriendelijk aangeboden dempertje en het opnieuw smeren van de gears.

Lukt dat niet dan gaat de aandrijving for free naar de nieuwe eigenaar die geen rekening met strikte(=bijna onzinnige) geluidsbeperkingen hoeft te houden.

Alternatief is ook al bekend in de vorm van een ingepakte buitenloper DYMOND X-MAX X28-L | X-MAX - gekapselte Außenläufer | DYMOND Brushless Antriebe | E-Motoren | Motoren, of de hyperion met het ringetje van Arno zoals te zien in het osprey draadje.

De kappa zal wel een keer meevliegen op een van de wedstrijden en dan hoop ik dat de kappa gewoon gezien kan worden als de kist van een van de vliegers. Je mag ervan vinden wat je wilt maar ik hoop dat dit draadje niet real-life word voortgezet rond de kist op het veld.

Laten weer lekker gaan vliegen, voor je het weet is het mooie weer voorbij :cool:

Gegroet, Bob

Laatst bewerkt:
als je smeerspul nodig hebt voor die vertraging hoor ik het wel Bob.

Vernuftig motortje trouwens, die Dymond!

Heren,

De kappa bevalt mij prima en heb hier afgelopen weekend heerlijk mee gevlogen. Gisteren knalde het omhoog maar dat had met iedere zwever gebeurd....

Dit draadje als erfenis is dan weer wel jammer en het wil niet echt lukken om van de (in mijn ogen ) negatieve toon af te komen.

En dan mijn laatste bijdrage in dit topic:

Is de kappa mooi?
Het is een bezemsteel met vleugels... er zijn andere zaken die ik mooier vind! :-)

Vliegt 'ie goed?
Jawel!

of:

Kweenie, daar ben ik niet goed genoeg voor om dat te bepalen, ik vlieg er met een stille dag langer en gemakkelijker mee en de landingen gaan na een paar vluchten wennen tussen de 1 en 3 meter van de Frisbee. Wel alleen en dus zonder afleiding.. Bij een volgende wedstrijd gaan we het wellicht zien, maar ik ben echt niet ineens een kanshebber geworden... Ik hoop alleen te blijven verbeteren aangezien dat mijn reden was om F5J te gaan vliegen. De kappa is voor mij een mooie aanvulling.

De aandrijving ga ik proberen stiller te krijgen dmv het vriendelijk aangeboden dempertje en het opnieuw smeren van de gears.

Lukt dat niet dan gaat de aandrijving for free naar de nieuwe eigenaar die geen rekening met strikte(=bijna onzinnige) geluidsbeperkingen hoeft te houden.

Alternatief is ook al bekend in de vorm van een ingepakte buitenloper DYMOND X-MAX X28-L | X-MAX - gekapselte Außenläufer | DYMOND Brushless Antriebe | E-Motoren | Motoren, of de hyperion met het ringetje van Arno zoals te zien in het osprey draadje.

De kappa zal wel een keer meevliegen op een van de wedstrijden en dan hoop ik dat de kappa gewoon gezien kan worden als de kist van een van de vliegers. Je mag ervan vinden wat je wilt maar ik hoop dat dit draadje niet real-life word voortgezet rond de kist op het veld.

Laten weer lekker gaan vliegen, voor je het weet is het mooie weer voorbij :cool:

Gegroet, Bob

bob,

een 3.17mm asje , dat lijkt me gevaarlijk om snel scheef te krijgen , ik zou eerder opteren voor 1 met 5mm as , die zijn wel iets zwaarder , ik weet niet of je kappa dat gewicht kan hebben of niet?

Ik sta ervan te kijken dat de gearbox echt de meeste geluidsdruk zou maken. Goed misschien giert hij vrij nadrukkelijk, maar meestal maakt dat geen meetbare geluidsdruk, die komt toch echt bij de prop vandaan.

Voor er nieuwe dingen aangeschaft worden is het wellicht zinvol om eens te kijken of de huidige aandrijving niet stil te krijgen is:
-Soms helpt de gearbox even netjes smeren met een goed vet om de ergste gier-geluiden eruit te krijgen.
-Heb je al eens de geluidsdruk gemeten met en zonder prop en waar zit je nu dan op?
-Welke prop zit er eigenlijk op die aandrijving en met hoeveel toeren gaat die rond?

Als je me iets meer kan vertellen over toerental en prop, kan ik eens rekenen. Wellicht is het een optie om met 2S ipv 3S te vliegen, en dan een wat grotere prop op een lager toerental, dat is altijd stiller en door de grote prop nog rendabeler ook.

Groetjes,
Gerben

Ik kan me eerlijk gezegd ook niet voorstellen dat hij zoveel herrie maakt op 7 meter.
En dat rubbertje van Reisenauer lijkt me ook onzin omdat je dan eigenlijk je motor wat los in je romp zou moeten zetten anders veert het rubber niet meer.
De gears smeren is geen optie, de gearbox zit helemaal dicht.

Het is deze motor:
MODEL MOTORS s.r.o. - modeláøské elektromotory AXI, MiniAC, VM

Met een Reisenauer spinner en middenstuk en een Aeronaut 12x6 prop.

Maar er wordt al gewerkt aan een stille aandrijving, met wat geluk kan Bob hem dit weekend testen.

GJ

Ik zeg altijd maar zo wat je vind moet je afgeven bij de politie, ik neem dit soort topics altijd voor kennisgeving aan want elke vlieger heeft een andere beleving met een model. Ik heb twee hang maatjes die en Kappa vliegen en dat ziet er goed uit voor elk model geld stel je model goed af en neem daar ruim de tijd voor en durf te spelen met de afstellingen daar leer je van.
Een lees tip : FAQ: Einfliegen und Set-Up von F3X-Modellen:

En heel belangrijk nu lekker vliegen en genieten van je model

Ter info:

Hyperion GS2200 series = discontinued
Ik heb er nog een( niet helemaal hetzelfde type) die voorzien was voor de tweede romp van mijn Hoellein Thermal Instinct. Daar ik geen fan ben van kleine spinnerneusjes kan je die bij interesse wel krijgen, voor mezelf kan ik makkelijk een iets "zwaarlijviger" alternatief vinden....

Hoe is het met de kappa 35. Is het geluids pobleem al opgelost ?
Ik volg dit draadje en ook het toestel één keer met veel belangstelling en wordt steeds meer enthousiast van het ontwerp. Zeer licht in gewicht maar door de kleine koorde goed vliegend bij wind.

Bob ontvangt vandaag een andere motor, die een heel stuk stiller moet zijn maar de vraag is of hij genoeg presteert.
De "oude" motor is "overhauled" en in tegenstelling tot wat Axi mij schreef kon de gearbox wel los.
Een ander positief iets:
Ik heb een vriendin die slovaaks spreekt contact op laten nemen met Pekarmodel.
Ze heeft flink moeten praten, hij was nogal kwaad over een bepaalde actie.
Maar we kunnen weer door 1 deur, er wordt een nieuwe vleugel opgestuurd en we zien naderhand wel hoe we het financieel oplossen.
Eind volgende week hoop ik een verse vleugel te hebben voor de wit blauwe Kappa.

GJ

Volg alles ook met interesse. Door de smalle koorde wel een minder mooi model vind ik persoonlijk, maar ben erg benieuwd naar de prestaties in de hollandsche wind condities! Al meer ervaringen? Zou positief moeten zijn, juist door die smalle koorde begrijp ik??

Edit: wat kost dit model kaal?

Laatst bewerkt:
Ik had nog toegezegd de resultaten te melden.

Met de x-max 28-l na 3x stijgen nog 70% lading in de accu en ik pers er net 198 meter uit. Het was nog steeds knap turbulent dus maar niet teveel risico genomen.. trimmen was ook zinloos, maar het lijkt er op dat er nog een gram of 10 lood in de neus mag/moet.

voorlopig toereikend wat mij aangaat, misschien nog wat met props spelen.

edit: en 57 dba gemeten afgelopen zaterdag :-)

Bob

Bob, als je de accu wat voorverwarmd krijg je er een net wat hogere spanning uit, dus wat meer toeren, dus ook wat meer hoogte.
Ik zal eens op zoek gaan naar een prop, de maten die ik je al doorgegeven had, dan krijgt ie net wat meer trekkracht.
En je moet even de timing van de regelaar aanpassen, het was een binnenloper en nu een buitenloper.
Staat ook in een andere mail.

Dan nog nieuws van mijn kant.
De nieuwe vleugel gaat morgen richting Nederland.
Deels betaald door de slovaakse post en het restant wat niet betaald is heb ik gedeeld met Pekarmodel.
Leek me wel zo netjes om dan samen de schade te delen.

De Kappa is dus binnenkort te koop.
Als alles heelhuids aankomt...

kappa2.jpg

GJ

Laatst bewerkt:
Vandaag de grote dag.. zal ie heelhuids aankomen.
DPD belde net aan en ik mocht hem natuurlijk ook niet bekijken voordat ik tekende.
De doos was onbeschadigd en voelde stevig aan.

Na openen kwam er heel veel schuim en een pakketje bubbeltjes plastic uit.

Hij is heelhuids aangekomen!
Hoeraaaaa

Nu even bedenken wat ik er mee ga doen, hou ik hem zelf, eventueel voor op de helling.
Dat kost 6 servo's a 35 euro en een motortje met regelaar a 120 Euro.
Doe ik hem ongebouwd weg... hij heeft me inmidddels ruim 1000 euro gekost.
Bouw ik hem op en doe ik hem dan weg?

Dat wordt even diep nadenken.

Maar dit is de nieuwe vleugel!
Het ziet er weer gelikt uit, bouwen kunnen ze daar wel.

kappablauw2.JPG

kappablauw.JPG

Als je hem direct de deur uit doet dan kost die je direct geld, bouw je hem op en doe je hem later weg dan kost die je later geld maar heb je er wellicht toch nog voor een X-aantal euro's lol aan gehad (Mja, je vond het eigenlijk zelf geen leuk model om mee te vliegen).
Die gemaakte extra kosten krijg je er toch moeilijk uit maar volgens mij schrijven deze kisten nu niet echt extreem snel af.
Dus of je hem gebruikt de deur uit doet of nieuw zal wellicht niet zo heel erg veel schelen.
Anderzijds, sommige mensen zijn gelukkiger met iets wat al gebouwd en beproefd is (minder werk) maar andere mensen hebben weer liever iets maagdelijk zodat ze hun eigen kennis en kunde kunnen toepassen en zo weten dat het in hun optiek 100% in orde is i.p.v. vertrouwen op de kennis en kunde van de vorige eigenaar.
Hoe dan ook zal hij niet lang te koop staan mocht je hem gebruikt van de hand willen doen.
Keuzes, keuzes...

en zo klinkt het uiteindelijk met het ingepakte binnenlopertje :thumbsup:

Laatst bewerkt door een moderator:
Back