De kraanschepen van Pietie

Ik snap het wel (denk ik....) piet, maar voor het draaien van de kraan kan je regelaars gebruiken.
voor het liergedeelte moet je bij de relais blijven.

De kraan werkt op dit moment wel, wat wil je dan vervangen en waar ben je wel tevreden over?

Nu moet ik iets gaan omschrijven wat makkelijker te laten zien is dan te omschrijven:-(

Stel: je neemt voor ieder "knuppelkanaal" een miniatuur regelaartje.(sorry ze zijn iets duurder zie ik nu)
Men neme 4 dubbel polige relais. Dus achter elke regelaar komt één dubbelpolig relais.
De beide afgaande draden vanaf de regelaar naar de motor sluit je aan op het "centrale" contactpunt van een dubbelpolig relais.
Vanaf elke "NC" aansluing van een relais kun je nu verder naar een motor van bijvoorbeeld de kraan.
Vanaf elke "NO" aansluiting van een relais kun je met twee draden naar een andere motor.
Door deze relais nu alle vier tegelijk te schakelen door één kanaal van bijvoorbeeld een multiswitch, kun je "switchen" tussen 2x 4 kanalen die allemaal proportioneel geregeld zijn.
Je zou er ook nog voor kunnen kiezen om de relais per stuk aan te sturen door een multiswitch, en daar door gedeeltes van het kraan, en lierwerk te gelijk te kunnen gebruiken.
Dus: relais onbekrachtigd is kraanbedrijf, relais bekrachtigd is lierenpark, en dit alles is snelheidsgeregeld.

Ik hoop dat ik het duidelijk genoeg heb uit gelegd, ander moet ik het schetsen en inscannen.

Hallo Piet,

Het wordt nu inderdaad allemaal duidelijker...

Sinds kort heb ik een eigen regelaar gemaakt, via een mikroprocessor (PIC).
full

Deze is vrij kompakt 45x47x20mm en na mijn mening effectiefer dan de standaard regelaars.
De schakel-frequentie zit namelijk op 16Khz. i.p.v. 2Khz.
Hierdoor hebben de motoren een hoger koppel, bij een laag toerental !
Op dit moment zit er een 2x OM relai op en geen motor-ompool relai.
(kan dit overigens wel aanpassen in de software)
Daar het een zelfbouw regelaar is, zijn de kosten niet gek hoog ;-)

Zelf maak ik er gebruik van, voor o.a. mijn 1/16 en 1/14,5 vrachtwagens en ben er erg tevreden over.
Geen gepiep meer tijdens het langzaam rijden en door het hogere koppel....beter onder controle te houden.
Als extra functie zit er een remverlichting aansturing op en kan er via dezelfde uitgang van de relai, een pieper en het achteruitrij-licht aangesloten worden.

Er kunnen zelfs extra funties aan toegevoegd worden :-)
Bijv. je gaat met de kraan draaien, dan is het mogelijk via een extra aansluiting...
om gelijktijdig een bel te laten rinkelen, of een zwaailicht-module aan te sturen enz...
Zoals in vele gevallen in het echt ook gebeurt.

Zoals Adam ook beschreef, is het slim om zoveel mogelijk te delen.
Als ik het goed begrepen heb, gebruik je 6 motoren in je ponton ?
Hoeveel zijn dit er in totaal voor je kraan bediening ?
Wil je elke motor via een regelaar gaan bedienen ?

Stel dat je max 4 motoren per gedeelte, wil bedienen met een regelaar. (ponton of kraan)
Dat zou betekenen dat je 4 regelaars nodig hebt, met evetueel jouw eigen motor-ompool relai's.
(zijn dit die conrad levert ?)
Of de regelaar, die Adam je verwees.
4x 2xOM relai's, voor het switchen tussen ponton en kraan.
1x een multi-switch schakelkanaal, als je alles gelijk wildt omschakelen...
Of 4x een multi-switch kanaal, daar je dan alles appart kunt omswitchen.

Hoop dat het nog te volgen is voor je :-)

Laatst bewerkt door een moderator:
Zo Marten dat ziet er wel heel erg professioneel uit.
Zo te lezen en zien weet jij van elektronica best wel wat af en dat is nu juist mijn probleem.
De kreten die je daar spuit zeggen mij niet veel en het is de bedoeling dat het voor mij zo simpel mogelijk is.
De printplaat voor die regelaar doe jij deze zelf etsen?
Als ik naar de afmetingen kijk en dat maal 4, ben ik bang dat de ruimte in het kraanhuis toch iets te klein is, maar dat ga ik nameten.
Beetje bij beetje kom ik toch best wel iets verder, bedankt daarvoor.

Hallo Piet,

Ik moet je eerlijk zeggen, dat ik er nu 2 jaar mee bezig ben... qua electronica.
Maar sinds ik ervaring heb opgedaan met die digitale PIC's, is er een wereld open gegaan :-)
Denk dat ik nu zo'n 3 maanden geleden ben begonnen met die PIC's.
Elke dag als ik ermee bezig ben/ga, leer ik weer iets bij.

Zoals ik al zei Piet, is het makkelijker als je een verlanglijstje beschrijft !
Zowel voor je kraan, als voor je ponton gedeelte.
Aan de hand daarvan, kunnen we zien wat de makkelijkste opstelling zal gaan worden.

Nog even een vraag...
Begreep ik nu, dat je 2 ontvangers gebruikt ?
Vermoedelijk eentje in je ponton en eentje in je kraanhuis ?

Edit:
Het is bij jouw model niet handig, om de regelaars te delen tussen ponton en kraan.
Daar je ermee zit, qua kabeldoorvoer door een continu 360gr. draaiende kraanhals !

Laatst bewerkt:
Marten ik heb een foto geplaatst van de besturing van de kraan.
Deze wordt gevoed door een accu in het ponton.
Deze accu voorziet dit gedeelte doormiddel van sleepcontakten.
Er zit onder de zuil een ring met twee uitgefreesde sleepringen, één voor de plus en één voor de min.
Zoals je op de foto ziet zit daar een ontvanger en 4 servo's.
Die besturen dus de 4 motoren van de kraan zelf.
Die servo's gebruik ik enkel en alleen voor het omkeren van een motor.
Dan heb je de besturing van de lieren en deze zit in het ponton(met al die relais).
Deze wordt apart door een 2e ontvanger aangestuurt.
Dus één zender, twee ontvangers met allen hetzelfde kristal.
Ik hoop dat je de foto ziet,want de volgorde die ik hanteer is geloof ik niet helemaal goed.
Maar ja daar kom ik ook nog weleens achter.

Hallo Piet,

Helemaal helder ;-)

Plaats even de foto voor je:
full

Gaat de voorkeur uit, dat alle motoren via een regelaar bediend gaan worden ?

Overigens kan de print aangepast worden, mocht het nu niet pasbaar zijn !
Voor mij een kleine moeite ;-)
Plus de relai die er nu opzit, is erg overkill voor jouw motoren.
Deze kan dus ook een stuk kleiner worden.

Lijkt mij zeker de moeite waard, om het eens in het echt te kunnen zien.
Mocht je ergens op een demo staan, dan hoor ik het graag.

Hallo Marten, mijn echte problemen zijn dat ik vaak storingen heb tijdens demo's. Thuis werkt alles altijd goed.
Ik vermoed dus dat alles door dit systeem veel te veel storingsgevoelig is. Nu heb ik die print van jouw regelaar gezien en dan vraag ik mezelf af of dit ook voor de totale bediening van de kraan mogelijk is, maar dan op 1 printplaat.
Zoals je op de foto kunt zien heb ik een printplaat van conrad gebruikt, maar aan de onderkant zitten eigenlijk alle doorverbindingen.
Ja, ja je bent jong en je wil wat.
Ik geloof ook best wel dat je het op een gegeven moment niet meer kan volgen, temeer omdat ik het misschien niet goed verwoord. Mijn uiteindelijke bedoeling is dus dat er een print komt zonder servo,s maar ja hoe komt het dan aangesloten op de ontvanger. Ik geloof ook inderdaad dat men het eerst moet zien wil men mij kunnen helpen.

Hallo Piet,

Het is voor mij duidelijk genoeg ;-)
Hoe groot kan de print maximaal zijn ?
Kan ik eens zien, in hoevere het aangepast moet worden.
Het is tevens geen probleem, om er èèn print van de maken !

Verders zal het aansluiten op de ontvanger hetzelfde zijn, zoals het nu zit.
Op mijn print-afbeelding zie je links-onder J1 staan, dit is de aansluiting voor de ontvanger.

Betreft je storrings-gevoeligheid...
Dit kunnen velen factoren zijn.
O.a.:
Antenne plaatsing van de ontvanger
Is de voeding voor de ontvanger/servo's sterk genoeg
Teveel losse draden (vooral lange draden), die zich gaan gedragen als antenne
Vuiligheid op je sleep-kontakten

Ik kan je overigens aanraden, om een losse ontvangers-accu te gebruiken voor je kraan-ontvanger.
Vanuitgaande dat je het nu vanuit de 12V accu voed, via een BEC die er 5V van maakt.

Nee Marten, beide ontvangers worden gevoed door een 6 volts accu. De afmetingen van de gele plaat waar je alles opgemonteertd ziet zijn 14,5 x 14 cm.
Ik had al een tekeningetje voor mezelf gemaakt om te kjken of ik 4 van die regelaartjes(jouw voorbeeld) er op kwijt kan.
Alleen dacht ik dan,dat je weer met 4 aansluitingen zit voor de voeding,(veel draden dus). Als de foto bekijkt zal je zien dat de bedrading en andere aansluitingen allemaal dicht bij elkaar zitten,zoniet over elkaar. Ik vermoed ook dat dit storingsgevoelig is.

Hallo Piet,

Dat moet makkelijk gaan passen.
En mooi dat de ontvangers beide een eigen accu hebben.

Is er bij jouw bekend, hoeveel je motoren max vragen aan Ampere ?
Als dit onder de 2Ampere blijft, dan is er nog een betere optie.
Namelijk zonder relai's !
I.p.v. die relai's, wil ik een H-brug toepassen (zal je denk ik weinig zeggen...)
Maar dit doet in feite hetzelfde als je relai's.

Hoeveel motoren stuur je nu gelijktijdig aan, met de kraangedeelte ?
Als dit er maar eentje is, dan heb je al voldoende aan een enkele regelaar !

Je gaat dan met 4 ontvanger-kanalen naar die PIC toe...
Kanaal-1 = motor-1
Kanaal-2 = motor-2
Kanaal-3 = motor-3
Kanaal-4 = motor-4
Als je nu de stick van kanaal-2 omhoog/omlaag zet, dan zal motor-2 automatisch gekoppeld worden aan de regelaar via een relai.
De andere motoren zijn dan niet meer te bedienen, tot dat je weer in het midden staat met je stick.

Hoi marten, Ik ga het stapje voor stapje proberen uit te leggen.
De motoren voor de kraan; 4x milliperm 6 volt-0,7 A.
Nu kan ik alle vier de motoren laten draaien en dit gaat alsvolgt;
Neem nu de linker stick van de zender, daar bedien ik het topwerk en het zwenkwerk.
Wanneer ik de stick naar voren beweeg zal de kraan uittoppen.
Wanneer ik de stick naar achter beweeg zal de kraan intoppen.
Wanneer ik de stick naar links beweeg zal de kraan naar links zwenken.
Wanneer ik de stick naar rechts beweeg zal de kraan naar rechts zwenken.
Nou dat is allemaal duidelijk denk ik.
Wanneer ik nu de stick vanuit de middenpositie schuin naar linksachter,diagonaal dus zal de kraan tegelijk intoppen en links zwenken.
Maak ik die beweging schuin naar boven, linkerbovenhoek dus zal de kraan uittoppen en naar links zwenken.
Dit alles maakt vloeiende bewegingen van de kraan mogelijk.
Zo geldt dit ook voor de rechter stick.
Hiermee bedien ik de hijsdraden en sluitdraden.
wanneer ik de stick naar voren beweeg zullen de hijsdraden vieren.
Naar achter is dus hijsen.
Wanneer ik de stick naar links beweeg zullen de sluitdraden sluiten en naar rechts dus openen.
Om de grijper dicht op te halen zal ik dus zowel de hijs als sluitdraden tegelijk moeten bedienen.
Dit doe ik dan door de stick vanuit de middenpositie schuin naar linksbeneden te bewegen. Dan bedien ik dus twee motoren tegelijk.
OP deze manier werkt dus het kraangedeelte(net zoals in het echt).
Nu las ik in je bericht iets over een H brug, zegt mij inderdaad niets, maar jouw gaat het geen brug te ver geloof ik, ha,ha.

Hallo Piet,

Zo te lezen is het inderdaad niet handig, om het met een enkele regelaar te doen :-)

Welke type motor-ompool relai had je nog liggen ?
Dan kan ik eens kijken voor je, om de print-indeling aan te passen.

Al is het wel beter met die H-brug L298HN.
Deze kunnen 2 Ampere continu leveren en hebben een motor-rem functie.

Zo hé, bedankt Pergotje, dit zal voor Marten een stuk duidelijker zijn denk ik.
Marten de motorompoolrelais die ik heb liggen zijn:
Elli-Echo
ER20T-S-DC12V
20A/14VDC
0401.
Wat je op het schema ziet is het gebruik van de rechterstick van de zender.

Hallo Piet,

Dat maakt het zeker duidelijker :-)
Al had je het prima beschreven ;-)

Ik kan geen data-sheet vinden van deze relai !
Maar zo te lezen is die wel erg over-kill voor je motoren (20 Ampere kunnen ze schakelen).

Mocht je hiervan de info hebbeb qua pin-indeling en de pin tussen-maten.
Dan zie ik die graag tegemoed.

full
.Nou Marten als het goed is staat nu het ompoolrelais in beeld.
Ik heb bij conrad gekeken naar relais maar daar word ik helemaal overstroomt met die dingen, dat zijn er teveel om op te noemen. Al met al kom ik maar 1 ompoolrelais tegen en dat is die op de afbeelding.

Hoi Piet,

Als dit hem daadwerkelijk is, dan zal ik de print even aanpassen.
Daar komen dan in totaal 4 regelaars op met:
1x een 12V aansluiting
4x motor aansluitingen, met een zekering
4x servo aansluitingen

Ik moet wel even zien met een 5V voeding, daar de PIC's niet hoger gevoed kunnen worden.
Of beschik je over een 4.8V accu ?
Zoniet, dan komt er een 5V voeding op de print erbij.

Nee Marten, ik ben alleen in het bezit van 6 volts accu's en het relais dat je ziet is hem inderdaad.
Ik ben vol verwachting.

Back