Hallo Piet,
Het wordt nu inderdaad allemaal duidelijker...
Sinds kort heb ik een eigen regelaar gemaakt, via een mikroprocessor (PIC).
Deze is vrij kompakt 45x47x20mm en na mijn mening effectiefer dan de standaard regelaars.
De schakel-frequentie zit namelijk op 16Khz. i.p.v. 2Khz.
Hierdoor hebben de motoren een hoger koppel, bij een laag toerental !
Op dit moment zit er een 2x OM relai op en geen motor-ompool relai.
(kan dit overigens wel aanpassen in de software)
Daar het een zelfbouw regelaar is, zijn de kosten niet gek hoog ;-)
Zelf maak ik er gebruik van, voor o.a. mijn 1/16 en 1/14,5 vrachtwagens en ben er erg tevreden over.
Geen gepiep meer tijdens het langzaam rijden en door het hogere koppel....beter onder controle te houden.
Als extra functie zit er een remverlichting aansturing op en kan er via dezelfde uitgang van de relai, een pieper en het achteruitrij-licht aangesloten worden.
Er kunnen zelfs extra funties aan toegevoegd worden

Bijv. je gaat met de kraan draaien, dan is het mogelijk via een extra aansluiting...
om gelijktijdig een bel te laten rinkelen, of een zwaailicht-module aan te sturen enz...
Zoals in vele gevallen in het echt ook gebeurt.
Zoals Adam ook beschreef, is het slim om zoveel mogelijk te delen.
Als ik het goed begrepen heb, gebruik je 6 motoren in je ponton ?
Hoeveel zijn dit er in totaal voor je kraan bediening ?
Wil je elke motor via een regelaar gaan bedienen ?
Stel dat je max 4 motoren per gedeelte, wil bedienen met een regelaar. (ponton of kraan)
Dat zou betekenen dat je 4 regelaars nodig hebt, met evetueel jouw eigen motor-ompool relai's.
(zijn dit die conrad levert ?)
Of de regelaar, die Adam je verwees.
4x 2xOM relai's, voor het switchen tussen ponton en kraan.
1x een multi-switch schakelkanaal, als je alles gelijk wildt omschakelen...
Of 4x een multi-switch kanaal, daar je dan alles appart kunt omswitchen.
Hoop dat het nog te volgen is voor je
