de kriek is klaar

Discussie in 'Duikboten' gestart door theodorusjex, 20 aug 2005.

  1. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo hein

    deze zijn niet in de kriek blijven zitten
    te zwaar en te weinig vermogen

    gr raf
     
  2. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Raf,

    "te zwaar en te weinig vermogen"?

    Nou vraag ik me toch af wat jij dan in de Krick wilt hebben.
    Wat voor eisen stel jij aan een motor.
    De Maxon is een industrie motor die echt wel aan alle eisen voor de modelbouw voldoet!
    Hij gebruikt zeer weinig en heeft een zeer hoog rendement.
    Moet het een zeesleper of speedboot worden?
    Het zijn motoren die heel veel in de model duikboten gebruikt worden.

    Wanneer is de "Kriek"trouwens klaar?
    Met die eisen van jou waarschijnlijk nooit he.
    Mijn eerste duikboot was ook een Krick en daar heb ik mooi mee kunnen varen.
    De eerste maal zonk hij sneller dan dat ik mijn zender kon pakken maar daarna nooit meer last mee gehad.
    En het was toen niet zo een makkelijk model dan de Krick boten van nu.
    Het was een boot van balsa met deksel die aan alle kanten lekte.
    En duiken op snelheid deed hij perfect.
    En daar is hij ook voor ontworpen!

    Hein


    ps wanneer is je "Kriek" nu eens klaar?
     
  3. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Laatst bewerkt: 30 apr 2011
  4. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.897
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    hein heb jij soms aandelen in de motoren ?:D
     
  5. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Marc 2,
    ik heb dus geen aandelen in die firma.
    Was het maar waar.
    Maar het zijn gewoon goede industrie motoren.
    Maar hier wordt dus gewoon geschreven dat ze veel gebruiken en dat is dus niet zo.
    Ze zijn oersterk en gebruiken zeer weinig.
    En onderstaande zijn test gegevens van Raf zelf op 19 februari 2006 in dit topic!


    Dus dan begrijp ik het schrijven van Raf dus niet.
    En met de ervaring van mezelf en die van andere collega's met model duikboten wordt het nu wel vreemd wat er geschreven wordt over dit type motoren.
    Ik gebruik ze zelf ook en vindt ze top.
    Alleen ze zijn niet goedkoop.
    Maar zo als Raf ook schrijft.
    Goedkoop wordt vaak duurkoop in de modelbouw.

    Hein
     
  6. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo hein

    ik breek de maxxon motoren niet af en het zijn best goede motoren
    maar deze kriek is een geval appart
    nu zitten er buitenloper brusheles motoren in en ik ga wel zien hoe hij zich hier mee gebraagt
    de maxxon motoren komen wel in een volgend ontwerp dat terug een beetje kleiner gaat zijn na de FOXTROT
    er zijn een paar problemen ontstaan nadat de kriek de kelder was in geduikelt met een vernield achtersteven en een gebroken drukschot
    de SB as zit niet 100% juist en daarom komt de langere maxxon motor te schuin in de wtc te zitten zodat de BB motor in de weg komt te zitten van de SB motor
    bij de BL motoren van norbert dacht ik hier de oplossing gevonden te hebben daar deze motoren een stuk dunner waren en elkaar dus niet in de weg zouden komen te zitten en toch een mooie overgang van de koppeling te kunnen behoude(weinig verbruik bij een goede uitleining)
    alleen deze motoren starten niet altijd bij het voor of achteruit varen en waren onbetrouwbaar (als ik wil stoppen moet de boot ook reageren)
    mede door de 4 mm assen die te zwaar zijn voor deze boot (een fout die ik gemaakt heb bij de eerste verbouwing)heb ik dus meer wrijving en liepen dus deze norbert bruggen motoren niet lekker

    nu zitten de korte dikke roxxy motoren er in met voldoende power op 12 cellen en als hij te snel loopt dan kan ik terug schroeven tot 6 cellen accu pack wat weer een gewichts besparing gaat opleveren en de boot kan weer iets stabieler gemaakt worden door het verlagen van het accu gewicht
    de accu komt dan ook met de diameter van 1 cel (AA)lager te liggen en het gewicht dat door de vermindering van het accu pack gewonnen wordt kan door een lood slabje onder in de romp worden gecompenseerd
    zo wordt de boot steeds stabieler en kom ik van het wiebel effect en schuin liggen vanaf

    de ombouw van de kriek is zeker een lange leidens weg geworden en zeker het zoeken naar de juiste motoren is een lange leidens weg geweest

    maar hopelijk nu achter de rug

    in de bouwdoos zaten reeds verroeste assen wel maar 2 mm assen met plastiek propjes terwijl er nu messing schroeven onder zitten en de volledige duikroeren nu goed werken zoals het hoort


    voor vervolg blijf lezen LOL
    gr raf
     
  7. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Raf,
    we houden de vinger aan de pols.

    Hein
     
  8. Spinoza

    Spinoza Guest

    Nou niets dan respect, ik heb even het gehele draadje doorgenomen.
    Helaas zijn er geen foto's overgebleven in die jaren op het forum.
    Ik had dat gedult niet op kunnen brengen.
     
  9. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo

    soms is het nodig om een model een tijdje uit je hooft te zetten
    zo kom je op nieuwe ideeën en doe je weer wat ervaring op met andere projecten
    en dan ineens zie je aan de einder de zon en kan je weer verder
    ben je dan tevreden dat het werkt maar kom je na een tijdje er weer achter dat de boot toch niet 100% betrouwbaar is zoek je weer naar nieuwe oplossingen
    tot je een betrouw bare boot hebt die je na het opladen en invetten gewoon in het water kan leggen
    zonder een hart stilstand te riskeren als ze onder blijft

    gr raf
     
  10. Spinoza

    Spinoza Guest

    Daar zit zekers wat in, daarom ben ik blij dat ik hengelstokken heb.
    Beetje frisse wind is nooit verkeerd.
     
  11. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo

    de kriek heeft met zijn nieuwe motoren naar behoren gepresteerd
    het is geen speed boot maar hij vaart rustig zijn rondjes
    onder water was zoals te verwachten niet zoals het moest doordat de twee robbe motoren het zwaarte punt hebben verschoven
    en ze dus met haar kont in de lucht rond aan het varen was
    rita heeft foto's genomen en stefaan zal ze van de week wel door mailen
    ik had gehoopt om er voor aan wat cellen te kunnen uit halen maar mis poes de snelheid was niet van die aard dat ik trager zou willen varen
    morgen beginnen aan het trimmen onder water zodat ze ook mooi onder water haar rondjes vaart
    dus foto's komen er aan

    gr raf
     
  12. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    En Raf,
    wat heb je nu voor motoren?
    Als je nu eens een motor neemt met lager voltage dan kun je ook minder cellen nemen.
    Het lijkt wel of hoe meer cellen hoe beter het is.

    Hein
     
  13. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo hein

    het zijn brusheless motoren van het roxxy type
    de controler is tot 15 amp maar die heb ik niet nodig want de motoren verbruiken niet zoveel
    de motor doet 900 toeren per volt en vaart nu op 15 volt
    de motor begint maar te werken vanaf 7 volt minimum
    daar onder doet hij geen omwenteling
    de nummers komen er straks aan want ik zit nog op het werk tijdens de pauze
    wat er ook nog is dat is dat alles nog een beetje moet inlopen
    daar heel de boot nog niet zoveel uren in bedrijf is geweest
    doordat de motoren nu een pak korter zijn is er plaats ontstaan om de derde servo van de voorste duikroeren terug in te bouwen
    ik moet achter toch gewicht bij hebben dus kan ik dat met die servo en doorvoering makkelijk terug compenseren


    gr raf
     
    Laatst bewerkt: 2 mei 2011
  14. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    900 toeren per volt?
    Rekenen ze tegenwoordig toeren per volt?
    En wat moet je in godsnaam met 13.500 toeren in een duikboot?
    Ik vindt het toch niet zo een goede motoren voor een duikboot dat ze pas gaan draaien bij 7 volt of volgens jouw berekening dan 6300 toeren.
    Jouw Maxon motoren werkte ook onder de 7 volt.
    En 6300 toeren bij het op gang komen van een duikboot is net een speed boot die er vandoor gaat.
    Hoe doe je het met aanleggen in een haven met die snelheid?
    Deze motoren is zijn dus echt wel een stap achteruit Raf.
    Als je nu minder accu's en de oude motoren er weer inzet kon je ook die servo voor de duik roeren er weer in zetten.

    Volgens mij bouw jij toch echt speedduikboten in plaats van duikboten.
    Een duikboot was toch altijd op sluip tocht en geen speedboot.
    Op een paar 100 km is die "Kriek" van jou zeker met de sonar te horen.
    En zeker met dat toeren tal van jou.

    Hein
     
    Laatst bewerkt: 2 mei 2011
  15. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo

    hein nog eens terug lezen
    de maxxon motoren konden er niet in daar ze elkaar raken doordat er 1 as niet juist is gezet

    ze zijn gewoon weg te lang
    en met die toeren valt het heus wel mee want ik heb ze met de programmer omlaag gezet
    ik ga ze terug omhoog zetten mischien kan ik dan wel een paar cellen er uit gooien
    geweet dat trimmen en testen van een boot tijd vraagt al gaat er bij de kriek wel heeeeeeeeeeeeeeel veel tijd in zitten

    gr raf en wacht tot je de foto's ziet
     
  16. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Raf,

    "Roxxy" zegt niet zoveel, daar zijn zoveel types van. Wat is het bestel / typenummer?

    Onder de 7 volt draaien de motoren heus wel. Maar ze zijn (waarschijnlijk dan) ontworpen voor een minimum voltage van 7 volt. Daaronder zullen ze te weinig kracht leveren voor waarvoor ze ontworpen zijn: vermogen leveren in snelle modellen. Maar voor onze 'tamme' subs hebben ze dan nog power zat vermoed ik. Zeker die relatief kleine veelgeplaagde :rolleyes: Krick van raf ... !
     
  17. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo

    de bestel nummer is 4960 van robbe
    Spannung: 7-15 Volt
    Gewicht ca.: 67 g
    Umdrehung / Volt: 750
    Abmessungen: Ø 28 x 32 mm

    ik had me vergist met de rpm per volt LOL ja moet kunnen
    het moest dus 750 /volt zijn

    in bidding huizen komt hij zeker mee
    maar eerst terug trim proeven tot hij mooi recht onder en boven water vaart

    [​IMG]
    hier zie je een foto (sorry voor de qualiteit )en daar zie je de plaats die is ontstaan door deze korte motoren
    er kan nu nog een derde servo achter voor het aansturen van de voorste duikroeren die er nu niet meer inzat
    als ik een nieuw toestel heb komen er terug betere foto's

    gr raf
     
  18. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Raf,

    Ik denk dat je rustig nog een maatje kleiner had kunnen nemen. Deze hebben nog flink veel power. Naar de tabellen van Robbe te oordelen gooit zo'n ding er op 12 volt makkelijk 150 watt uit! Die arme schroeven ... :rolleyes:
     
  19. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo lex

    het probleem blijven de 4 mm assen
    als ik kleiner ga (norbert bruggen)dan starten ze niet altijd op
    ik hoop dat na een paar uur varen alles een beetje beter gaat beginnen lopen en begint los te komen
    3 mm had minder wrijving gehad en 2 mm was mischien beter geweest
    constructie fout zeg maar of dat was wat ik nog had liggen
    we zien wel hoe het loopt of anders een nieuw achter stuk bouwen LOL "the never ending story " hahahahaha


    gr raf
     
  20. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Raf,
    zou je me eens willen uitleggen waar om een motor niet draait met een 3 mm as maar wel met een 4 mm?
    Heb je niet gewoon veel te zware motoren veel te veel accu's en een verkeerde schroef?
    En dit project eindigt dus nooit zolang er veel verschillende motoren zijn, "the never ending story".
    Heb je ook wel eens gehoord van de ideale romp snelheid?

    Hein
     

Deel Deze Pagina