de kriek is klaar

hallo hein

deze zijn niet in de kriek blijven zitten
te zwaar en te weinig vermogen

gr raf
 
Raf,

"te zwaar en te weinig vermogen"?

Nou vraag ik me toch af wat jij dan in de Krick wilt hebben.
Wat voor eisen stel jij aan een motor.
De Maxon is een industrie motor die echt wel aan alle eisen voor de modelbouw voldoet!
Hij gebruikt zeer weinig en heeft een zeer hoog rendement.
Moet het een zeesleper of speedboot worden?
Het zijn motoren die heel veel in de model duikboten gebruikt worden.

Wanneer is de "Kriek"trouwens klaar?
Met die eisen van jou waarschijnlijk nooit he.
Mijn eerste duikboot was ook een Krick en daar heb ik mooi mee kunnen varen.
De eerste maal zonk hij sneller dan dat ik mijn zender kon pakken maar daarna nooit meer last mee gehad.
En het was toen niet zo een makkelijk model dan de Krick boten van nu.
Het was een boot van balsa met deksel die aan alle kanten lekte.
En duiken op snelheid deed hij perfect.
En daar is hij ook voor ontworpen!

Hein


ps wanneer is je "Kriek" nu eens klaar?
 
Marc 2,
ik heb dus geen aandelen in die firma.
Was het maar waar.
Maar het zijn gewoon goede industrie motoren.
Maar hier wordt dus gewoon geschreven dat ze veel gebruiken en dat is dus niet zo.
Ze zijn oersterk en gebruiken zeer weinig.
En onderstaande zijn test gegevens van Raf zelf op 19 februari 2006 in dit topic!


hallo

hier toch een paar test gegevens

de maxon verbruikt op 6 volt 0.094 amp
de 400 ook op 6 volt gebruikt 0.240 amp

dat is nogal een verschil van meer dan 1/2
als dit verbruik zich door zet naar running time dan zit het er voor deze boot wel heel gunstig uit

er is wel een verschil in prm
de maxon draait 9000 toeren en de 400 doet er 1100
dat is ook de reden dat ik de maxon op 7 volt ga laten lopen
de 400 weegt 80 gr de maxon --.-- error
de waagschaal gaat maar tot 100 gr
dus hij komt er ruim boven uit ik schat dat hij 120 gr weegt
het gewichts verschil gaat wel een beetje weg gewerkt worden door de andere accu's die ik ga gebruiken
de 3.3 amp wegen 60 gr en diegene die ik wil gebruiken wegen 28 gr
dus eventjes rekenen
die 3.3 geven met 5 cellen 600 gr
die 2.5 geven met 6 cellen 168
dat is maar eventjes 132 gram gewicht minder
als je dat berekent dan kom ik in totaal met de nieuwe accus en motoren op een - gewicht van 52 gr

dus ik ga met de verbouwingen 52 gram gewicht gewonnen hebben aan de achterkant van de boot

en laat die daar nu net ietsje te diep in het water hebben gelegen
komen daar nog de lipdichtingen bij met een te verwaarloze gewicht van 4 gr en de lijm dan heb ik nog steeds een goeie 40 gr gewichts winst en op een boot met de afmetingen van een kriekje is dat wel erg veel.

groeten raf

Dus dan begrijp ik het schrijven van Raf dus niet.
En met de ervaring van mezelf en die van andere collega's met model duikboten wordt het nu wel vreemd wat er geschreven wordt over dit type motoren.
Ik gebruik ze zelf ook en vindt ze top.
Alleen ze zijn niet goedkoop.
Maar zo als Raf ook schrijft.
Goedkoop wordt vaak duurkoop in de modelbouw.

Hein
 
hallo hein

ik breek de maxxon motoren niet af en het zijn best goede motoren
maar deze kriek is een geval appart
nu zitten er buitenloper brusheles motoren in en ik ga wel zien hoe hij zich hier mee gebraagt
de maxxon motoren komen wel in een volgend ontwerp dat terug een beetje kleiner gaat zijn na de FOXTROT
er zijn een paar problemen ontstaan nadat de kriek de kelder was in geduikelt met een vernield achtersteven en een gebroken drukschot
de SB as zit niet 100% juist en daarom komt de langere maxxon motor te schuin in de wtc te zitten zodat de BB motor in de weg komt te zitten van de SB motor
bij de BL motoren van norbert dacht ik hier de oplossing gevonden te hebben daar deze motoren een stuk dunner waren en elkaar dus niet in de weg zouden komen te zitten en toch een mooie overgang van de koppeling te kunnen behoude(weinig verbruik bij een goede uitleining)
alleen deze motoren starten niet altijd bij het voor of achteruit varen en waren onbetrouwbaar (als ik wil stoppen moet de boot ook reageren)
mede door de 4 mm assen die te zwaar zijn voor deze boot (een fout die ik gemaakt heb bij de eerste verbouwing)heb ik dus meer wrijving en liepen dus deze norbert bruggen motoren niet lekker

nu zitten de korte dikke roxxy motoren er in met voldoende power op 12 cellen en als hij te snel loopt dan kan ik terug schroeven tot 6 cellen accu pack wat weer een gewichts besparing gaat opleveren en de boot kan weer iets stabieler gemaakt worden door het verlagen van het accu gewicht
de accu komt dan ook met de diameter van 1 cel (AA)lager te liggen en het gewicht dat door de vermindering van het accu pack gewonnen wordt kan door een lood slabje onder in de romp worden gecompenseerd
zo wordt de boot steeds stabieler en kom ik van het wiebel effect en schuin liggen vanaf

de ombouw van de kriek is zeker een lange leidens weg geworden en zeker het zoeken naar de juiste motoren is een lange leidens weg geweest

maar hopelijk nu achter de rug

in de bouwdoos zaten reeds verroeste assen wel maar 2 mm assen met plastiek propjes terwijl er nu messing schroeven onder zitten en de volledige duikroeren nu goed werken zoals het hoort


voor vervolg blijf lezen LOL
gr raf
 
Nou niets dan respect, ik heb even het gehele draadje doorgenomen.
Helaas zijn er geen foto's overgebleven in die jaren op het forum.
Ik had dat gedult niet op kunnen brengen.
 
hallo

soms is het nodig om een model een tijdje uit je hooft te zetten
zo kom je op nieuwe ideeën en doe je weer wat ervaring op met andere projecten
en dan ineens zie je aan de einder de zon en kan je weer verder
ben je dan tevreden dat het werkt maar kom je na een tijdje er weer achter dat de boot toch niet 100% betrouwbaar is zoek je weer naar nieuwe oplossingen
tot je een betrouw bare boot hebt die je na het opladen en invetten gewoon in het water kan leggen
zonder een hart stilstand te riskeren als ze onder blijft

gr raf
 
Daar zit zekers wat in, daarom ben ik blij dat ik hengelstokken heb.
Beetje frisse wind is nooit verkeerd.
 
hallo

de kriek heeft met zijn nieuwe motoren naar behoren gepresteerd
het is geen speed boot maar hij vaart rustig zijn rondjes
onder water was zoals te verwachten niet zoals het moest doordat de twee robbe motoren het zwaarte punt hebben verschoven
en ze dus met haar kont in de lucht rond aan het varen was
rita heeft foto's genomen en stefaan zal ze van de week wel door mailen
ik had gehoopt om er voor aan wat cellen te kunnen uit halen maar mis poes de snelheid was niet van die aard dat ik trager zou willen varen
morgen beginnen aan het trimmen onder water zodat ze ook mooi onder water haar rondjes vaart
dus foto's komen er aan

gr raf
 
En Raf,
wat heb je nu voor motoren?
Als je nu eens een motor neemt met lager voltage dan kun je ook minder cellen nemen.
Het lijkt wel of hoe meer cellen hoe beter het is.

Hein
 
hallo hein

het zijn brusheless motoren van het roxxy type
de controler is tot 15 amp maar die heb ik niet nodig want de motoren verbruiken niet zoveel
de motor doet 900 toeren per volt en vaart nu op 15 volt
de motor begint maar te werken vanaf 7 volt minimum
daar onder doet hij geen omwenteling
de nummers komen er straks aan want ik zit nog op het werk tijdens de pauze
wat er ook nog is dat is dat alles nog een beetje moet inlopen
daar heel de boot nog niet zoveel uren in bedrijf is geweest
doordat de motoren nu een pak korter zijn is er plaats ontstaan om de derde servo van de voorste duikroeren terug in te bouwen
ik moet achter toch gewicht bij hebben dus kan ik dat met die servo en doorvoering makkelijk terug compenseren


gr raf
 
Laatst bewerkt:
900 toeren per volt?
Rekenen ze tegenwoordig toeren per volt?
En wat moet je in godsnaam met 13.500 toeren in een duikboot?
Ik vindt het toch niet zo een goede motoren voor een duikboot dat ze pas gaan draaien bij 7 volt of volgens jouw berekening dan 6300 toeren.
Jouw Maxon motoren werkte ook onder de 7 volt.
En 6300 toeren bij het op gang komen van een duikboot is net een speed boot die er vandoor gaat.
Hoe doe je het met aanleggen in een haven met die snelheid?
Deze motoren is zijn dus echt wel een stap achteruit Raf.
Als je nu minder accu's en de oude motoren er weer inzet kon je ook die servo voor de duik roeren er weer in zetten.

Volgens mij bouw jij toch echt speedduikboten in plaats van duikboten.
Een duikboot was toch altijd op sluip tocht en geen speedboot.
Op een paar 100 km is die "Kriek" van jou zeker met de sonar te horen.
En zeker met dat toeren tal van jou.

Hein
 
Laatst bewerkt:
hallo

hein nog eens terug lezen
de maxxon motoren konden er niet in daar ze elkaar raken doordat er 1 as niet juist is gezet

ze zijn gewoon weg te lang
en met die toeren valt het heus wel mee want ik heb ze met de programmer omlaag gezet
ik ga ze terug omhoog zetten mischien kan ik dan wel een paar cellen er uit gooien
geweet dat trimmen en testen van een boot tijd vraagt al gaat er bij de kriek wel heeeeeeeeeeeeeeel veel tijd in zitten

gr raf en wacht tot je de foto's ziet
 
Hoi Raf,

"Roxxy" zegt niet zoveel, daar zijn zoveel types van. Wat is het bestel / typenummer?

Onder de 7 volt draaien de motoren heus wel. Maar ze zijn (waarschijnlijk dan) ontworpen voor een minimum voltage van 7 volt. Daaronder zullen ze te weinig kracht leveren voor waarvoor ze ontworpen zijn: vermogen leveren in snelle modellen. Maar voor onze 'tamme' subs hebben ze dan nog power zat vermoed ik. Zeker die relatief kleine veelgeplaagde :rolleyes: Krick van raf ... !
 
hallo

de bestel nummer is 4960 van robbe
Spannung: 7-15 Volt
Gewicht ca.: 67 g
Umdrehung / Volt: 750
Abmessungen: Ø 28 x 32 mm

ik had me vergist met de rpm per volt LOL ja moet kunnen
het moest dus 750 /volt zijn

in bidding huizen komt hij zeker mee
maar eerst terug trim proeven tot hij mooi recht onder en boven water vaart

bild0144u.jpg

hier zie je een foto (sorry voor de qualiteit )en daar zie je de plaats die is ontstaan door deze korte motoren
er kan nu nog een derde servo achter voor het aansturen van de voorste duikroeren die er nu niet meer inzat
als ik een nieuw toestel heb komen er terug betere foto's

gr raf
 
Hoi Raf,

Ik denk dat je rustig nog een maatje kleiner had kunnen nemen. Deze hebben nog flink veel power. Naar de tabellen van Robbe te oordelen gooit zo'n ding er op 12 volt makkelijk 150 watt uit! Die arme schroeven ... :rolleyes:
 
hallo lex

het probleem blijven de 4 mm assen
als ik kleiner ga (norbert bruggen)dan starten ze niet altijd op
ik hoop dat na een paar uur varen alles een beetje beter gaat beginnen lopen en begint los te komen
3 mm had minder wrijving gehad en 2 mm was mischien beter geweest
constructie fout zeg maar of dat was wat ik nog had liggen
we zien wel hoe het loopt of anders een nieuw achter stuk bouwen LOL "the never ending story " hahahahaha


gr raf
 
Raf,
zou je me eens willen uitleggen waar om een motor niet draait met een 3 mm as maar wel met een 4 mm?
Heb je niet gewoon veel te zware motoren veel te veel accu's en een verkeerde schroef?
En dit project eindigt dus nooit zolang er veel verschillende motoren zijn, "the never ending story".
Heb je ook wel eens gehoord van de ideale romp snelheid?

Hein
 
Back
Top