de kriek is klaar

hallo hein

wat je bedoelt maar dan omgedraait
dus hier de uitleg

een as van 4 mm heeft een groter oppervlak dan een as van 2 mm
hier door is de wrijving door het vet dat in de as zit veel groter alsook de wrijving in de bussen
een 2 mm as raakt bijwijze van spreken maar voor de helft van het oppervlak(klopt niet helemaal maar geen tijd om te berekenen)

daardoor geeft een as van 2 mm minder wrijving dan een 4 mm as en heeft een motor er minder problemen mee om deze rond te krijgen

de schroeven zijn juist op maat dus deze zijn niet verkeerd
de accu's is al uitgelegd omdat ik een zeker rpm moet halen om uberhaupt vooruit te komen
de motoren wegen 32 gr dus zijn zeker niet te zwaar en die 150 watt is de max die één motor verbruikt en daar zit ik nog lang niet aan dus de prop's kunnen nog groter

als ik straks thuis kom het verbruik eens meten op de twee motoren want dat heb ik nog niet gedaan

een ander probleem met de assen is dat als je begint te varen het vet in de assen nog koud is en dus moeilijker rond te krijgen is
dit maakt allemaal dat de motor het moeilijker heeft om de assen prop kombinatie rond te krijgen

deze motoren hadden nog kleiner gekunt of ik had er kunnen kopen met een hoger toerental per volt dan had de accu ook wat kleiner gekunnen (minder cellen)
maar als je op de robbe site naar de motoren gaat kijken zie je de bomen door het bos niet meer zoveel keuze is er
en tracht daar dan maar eens de juiste motor uit te halen

deze combinatie vind ik zoals ze nu is redelijk en deze blijft er ook in zitten want ze passen

wat ik dus liever had gezien was dat hij wat sneller had gevaren dan hedden er een paar celle uitgekunnen wat de stabiliteit tengoede was gekomen
maar dat is dus niet het geval en moet er weer getrimt worden straks


gr raf
 
Raf,
dit verschil kun jij meten en merk jij in je duikboot?
Hoeveel milimeter is het raakvlak van de assen op de lagers?


wat je bedoelt maar dan omgedraait
dus hier de uitleg

een as van 4 mm heeft een groter oppervlak dan een as van 2 mm
hier door is de wrijving door het vet dat in de as zit veel groter alsook de wrijving in de bussen
een 2 mm as raakt bijwijze van spreken maar voor de helft van het oppervlak(klopt niet helemaal maar geen tijd om te berekenen)

daardoor geeft een as van 2 mm minder wrijving dan een 4 mm as en heeft een motor er minder problemen mee om deze rond te krijgen

gr raf

Ja ja


Hier maak je al een grote fout.
de schroeven zijn juist op maat dus deze zijn niet verkeerd

de accu's is al uitgelegd omdat ik een zeker rpm moet halen om uberhaupt vooruit te komen
de motoren wegen 32 gr dus zijn zeker niet te zwaar en die 150 watt is de max die één motor verbruikt en daar zit ik nog lang niet aan dus de prop's kunnen nog groter

Waarom moeten de schroeven groter.
De ene maal schrijf je dat een uitlaat op een boot niet goed zit als je foto’s van iemand zijn boot ziet.
Maar de andere maal wil je grotere schroeven hebben om sneller te kunnen.
Waarom zo snel?
Het is niet en en.
Maar op schaal.


deze motoren hadden nog kleiner gekunt of ik had er kunnen kopen met een hoger toerental per volt dan had de accu ook wat kleiner gekunnen (minder cellen)
maar als je op de robbe site naar de motoren gaat kijken zie je de bomen door het bos niet meer zoveel keuze is er
en tracht daar dan maar eens de juiste motor uit te halen

deze combinatie vind ik zoals ze nu is redelijk en deze blijft er ook in zitten want ze passen

wat ik dus liever had gezien was dat hij wat sneller had gevaren dan hedden er een paar celle uitgekunnen wat de stabiliteit tengoede was gekomen



Wat voor vet gebruik jij dan dat het eerst warm moet worden?
De water temperatuur is als we gaan varen meestal tussen de 17 en 20 graden.

een ander probleem met de assen is dat als je begint te varen het vet in de assen nog koud is en dus moeilijker rond te krijgen is
dit maakt allemaal dat de motor het moeilijker heeft om de assen prop kombinatie rond te krijgen

Het wordt dus tijd dat je eens gaat kijken bij je vrienden in Duitsland over welke motoren je moet gebruiken.
En Norbert heeft heel goed vet, Mistic vet.


Hein


ps zou je geen bouw verslag willen schrijven van de "Kriek" voor Sonar?
 
Laatst bewerkt:
hallo hein


dat geraakt nooit af dat verslag hahahaha
en dat vet dat ik gebruik is dat vet van norbert

de motor zit nog niet aan zijn max rendement dus grotere schroeven zou nog kunnen maar dat wil niet zeggen dat ik dit ga doen
het zijn mooie messing raboesh propjes die er onder zitten dus laat ze maar zoals ze zijn
voorlopig vaart de boot naar mijn goesting we zien wel wat de tojd brengt

gr raf
 
Raf,
mijn vraag was of jij dat verschil kunt meten en is het veel?
Wil jij ook een verslag schrijven voor Sonar van de bouw cq verbouw van je Kriek?

Hein
 
hallo hein

dat verschil is meet baar aan het verbruik van je motor
ook welk vet of olie je in de as spuit maakt een enorm verschil
het kan zelfs gaan om een paar ampere's
je weet zelf wat de uitlijning van een motor betekend
als hij goed staat dan kan er soms 1 ampere of meer verschil zitten (onbelast dus met de as en de prop)
ik heb een test bakje waar ik een motor en een 4 mm as op heb zitten
deze gebruik ik om de belasting van de prop's te meten
natuurlijk is er een limiet aan het meten daar er maar een 500 speed motor op de test bank zit
je ziet daar goed welk verschil een 2 of een 3 blads prop reeds geeft

het beste zou zijn dat ik voor elke test de originele motor mooi uitgeleind zou kunnen gebruiken
dan had ik de echte belasting en is alleen de as nog die het verschil kan maken
een 2 mm as monteren is geen optie daar ik voor deze as niet dezelfde prop kan gebruiken daar die 4 mm draad heeft

wat dat verslag aangaat daar zal ik eens over na denken

gr raf
 
Raf,
het gaat me om deze stelling van jou.

--------

een as van 4 mm heeft een groter oppervlak dan een as van 2 mm
hier door is de wrijving door het vet dat in de as zit veel groter alsook de wrijving in de bussen
een 2 mm as raakt bij wijze van spreken maar voor de helft van het oppervlak (klopt niet helemaal maar geen tijd om te berekenen)

daardoor geeft een as van 2 mm minder wrijving dan een 4 mm as en heeft een motor er minder problemen mee om deze rond te krijgen

--------


Dit zou ik willen weten hoe je dit berekent.
En ik heb het niet over uitlijnen van de motor.
Als jij een 2 mm as hebt of een 4 mm as dat zou ik willen zien hoe je dat berekent.
En waarom je die keuze maakt.

Hein
 
Een 4mm as zal theoretisch meer weerstand hebben als een 2mm as, dat zal best. Maar dat zijn denk ik minimale verschillen. Als dat bij de relatief lage toerentallen waar wij mee varen al überhaupt meetbaar is. Die buitenlopers lachen zich er in ieder geval rot om .. ! :D Een fractie niet goed uitgelijnd geeft meer extra stroomverbruik denk ik.
 
Een 4mm as zal theoretisch meer weerstand hebben als een 2mm as, dat zal best. Maar dat zijn denk ik minimale verschillen.

Ik vermoed dat ook. Je hebt bij kleine diameters wel een kleiner contactoppervlak, maar wel een hogere druk in je smeerfilm wat resulteert in hogere wrijving per oppervlakte-eenheid. Dan is het maar de vraag wat er wint, zeker omdat bij te hoge drukken de smeerfilm het begeeft en er metallisch contact ontstaat met verhoogde weerstand en slijtage als gevolg.

Het zou best wel eens kunnen dat raf gelijk heeft, maar dan toch zeer waarschijnlijk geen lineaire afname van de weerstand met de asdiameter.

Groet,

Ad Bakker
 
hallo

zoals gevraagd

2 . π . r . h + 2 . π . r2
dit is om het oppervlak van een cylinder te bereken
ga er maar aan beginnen
de ongeveer oppervlakte van een cylinder van 2 mm op 20 cm lang is ongeveer 2.79cm²
voor een cylinder van 4 mm op 20 cm lang is dit 6.08 cm²
voor een as van 5 mm geeft dit 7.92 cm²
zoals je kan zien is dit meer dan het dubbele in raak oppervlak met het vet
dan tel ik de wrijving van de lagers en het slecht uitlijnen niet mee
dus zuiver de wrijving van de as door het vet
hoe dikker je buiten buis is hoe beter de as gaat draaien
want als je een dunne buis hebt dan moet je rekening houden met het vet dat tussen je as en de binnen kant van de asbuis ook nog eens meer wrijving gaat hebben door het oppervlak van de binenkant asbuis die dit vet gaat beletten van mee te draaien

pfffffffffff da was het
dus Hein kontent met de uitleg ???

gr raf
 
Laatst bewerkt:
Je weet het leuk te schrijven Raf.
Maar wat is het verschil van opgenomen vermogen bij een 2mm of een 4 mm as.
Een as heeft maar 2 raakvlakken in de asbuis.
Bij het begin en het einde.
Dus...............

hein
 
hallo

Hein daar ben je verkeerd in
als je olie of vet in de assen doet dan is heel de as raakvlak
bij olie zal de as minder wrijvingsweerstand ondervinden dan bij vet maar het blijft wrijving

de lagers zijn maar een klein oppervlak waar de as raakt en al niet verwaarloosbaar zullen ze van de wrijving maar heel weinig uit maken

de materialen waarvan de lagers (bussen) gemaakt worden zijn hier de wrijvings factor
lagerbrons ,messing,koper,teflon,artyleen enz.allemaal hebben ze een specifieke toepassing om als lagerbus te dienen en allemaal hebben ze een ander wrijvings coificient

ook de as speelt een rol
want een as van messing heeft weer een andere wrijving dan een as van inox of chroom

dus berekenen van deze wrijving hangt van zoveel factoren af en het speelt haast niet mee tenopzichte van het ganse oppervlak van de as

een 2 mm as heeft minder wrijving tot de as door de tegendruk van de schroef begint te torsen dan komt hij schuin te zitten in je lagerbussen en geeft hij meer wrijving dan dat je een as van 3 mm zou steken

en ik geef toe om dit allemaal te berekenen ben ik teweinig naar school geweest
ik vond het oppervlak van de as al een hele prestatie dat ik dit nog kende na 38 jaar geleden van school te zijn gegaan.

gr raf
 
Laatst bewerkt:
hallo

en dan nu de proef wat het verbruik van de kriek betreft
onbelast gebruiken de twee motoren 2 amperes
en belast (hou je vast)2.33 amperes
dus de props verbruiken maar 0.330 amp
de rest gaat naar wrijving en slechte uitlijning van de motoren
ik kan dus een dik uurtje varen op de kriek zijn accu en dat vind ik zat genoeg
dit alles gemeten in vastgehouden belasting dus al varend zal het nog minder zijn

gr raf
 
Hoeft (en zal) niet allemaal verlies zijn Een brushless motor heeft een relatief hoge nullast stroom. Maar onder last weer veel minder dan een borstelmotor. Probeer eens wat een losgekoppelde motor trekt, even de koppeling er even uit of los.
 
hallo

lex dat ga ik niet doen sorry
ik ben reeds blij dat die motoren op hun plaats geraakt zijn LOL
ze dan effe terug los maken is niet echt ideaal
ik heb er nog eentje los liggen maar geen regelaar op het ogenblik
dus ik zal dat testen als ik een losse regelaar terbeschikking heb

gr raf
 
hallo

hij gaat nu varen zoals hij is buiten het trimmen dat nog moet gebeuren
maar wegens een lage waterstand in het test basin zal ik dit nog eventjes moeten uitstellen
de servo voor de voorste duikroeren kan ik nog in bouwen maar als hij goed vaart zonder deze servo dan blijft hij zoals hij is en verander ik er niets meer aan
en zal hij dus eindelijk afgeraakt zijn

gr raf
 
Raf,
geloof je het zelf?


hallo

hij gaat nu varen zoals hij is buiten het trimmen dat nog moet gebeuren
maar wegens een lage waterstand in het test basin zal ik dit nog eventjes moeten uitstellen
de servo voor de voorste duikroeren kan ik nog in bouwen maar als hij goed vaart zonder deze servo dan blijft hij zoals hij is en verander ik er niets meer aan
en zal hij dus eindelijk afgeraakt zijn

gr raf

Te hebt toch wel een waterleiding thuis he?
Gooi dan wat emmers water in het bassin.

Wanneer is de officieel te water lating dan?
Dan moeten wij met onze boten parade varen he.
Dat wordt in ieder geval groot feest.

Hein
 
hallo hein

de bak moet juist leeg
de achter wand is gebroken dus er moet een nieuwe plaat ingezet worden
in de zomer gebruiken wij dit water ook om de planten te gieten
daar het opvang water is van de veranda is het steeds redelijk proper water
dus nog effe wachten of ik moet 29 mei een beetje tijd hebben dan kan ik haar wel uit trimmen
als we in genk op de vijver varen tijdens de dag van het park lukt het misschien

gr raf
 
Laatst bewerkt:
Dus het duurt alweer langer voordat de Champagne vloeit.
Maar wat in het vat zit verzuurt niet zeggen ze he.

Hein
 
Back
Top