De "Lanzo Record Breaker" het Winterproject tijdens ons verblijf in Spanje.

Vleugel middengedeelte gereed.
Dit was vrij veel werk omdat ik de vleugel deelbaar heb gemaakt met 6 millimeter koolstof pennen gezekerd met M5 Imbus boutjes.

Ook de voorlijst (Paulownia hout 12.5x12.5 millimeter)in vorm schuren was een hele klus.
In de vleugel zitten 3 houtsoorten dus is het tijdens het afwerken erg uitkijken geblazen.

Bijlagen

• IMG_20221229_104922.jpg
    IMG_20221229_104922.jpg
    375,3 KB · Weergaven: 91
  • IMG_20221229_104910.jpg
    IMG_20221229_104910.jpg
    391,6 KB · Weergaven: 91
De vleugel tip-delen.

Doffe elende, was is er aan de hand?

De tip-delen lopen naar het einde taps toe de ribben ook, echter niet gelijk aflopend.
Zo is er tussen de wortel-rib en de daarop volgende rib een hoogte verschil van 5 millimeter
Dit houdt in dat ik bij rib 4 al op 0 zou uitkomen.
Dit geldt, in veel mindere mate ook voor de rest, dus gigantisch veel moeten aanpassen.
Bij de wortel-rib zijn de uitsparingen voor de liggers niet in lijn en komen door het hoogte- verschil ook veel te laag uit.
De laatste rib heeft bij de achterlijst een hoogte van 4 millimeter dus een achterlijst van 4x26 millimeter op 1 millimeter aflopend ! :-(
Uiteindelijk is het, min of meer gelukt, maar tevreden nee.
Er zijn nog meer tekortkomingen maar hier laat ik het maar bij.

Zo , ik heb de ergernis van me af geschreven, nu weer verder.

IMG_20230111_105516~2.jpg
IMG_20230111_105524~2.jpg

Het toestel is nu voor 95% gereed, dus maar even provisorisch in elkaar gezet. Door het felle zonlicht en het krappe balkon is het fotograferen bijna ondoenlijk, dus sorry voor de wat mindere kwaliteit foto's.

IMG_20230201_095149~2.jpg
IMG_20230201_095021~2.jpg
IMG_20230201_095216~2.jpg

Houtlijm of Oratex Heißsiegelkleber?

De konkave onderzijde van de ribben heb ik voorbehandeld met Oratex Heißsiegelkleber.
Nu las ik dat een bekende Nederlandse modelvllieger hiervoor gewone houtlijm gebruikt, dus tijd voor een test.
De uitkomst is dat ik, bij het verwijderen van de Oratex geen verschil in kleefkracht heb kunnen ontdekken. Bij het verwarmen van de Oratex gaat het verwijderen van de ribben behandeld met houtlijm wel iets makkelijker.
Conclusie ik koop geen Heißsiegelkleber meer.

IMG_20230205_164209~2.jpg

Alles goed en wel (fantastische kist! :thumbsup:), maar heb je de gemeente al eens gevraagd naar dat stuk steen dat iemand, kennelijk in een onbewaakt ogenblik, pal voor jullie balkon in het water heeft gedumpt?:rolleyes:
Een beetje gemeente haalt dat toch even voor jullie weg? :D

Alles goed en wel (fantastische kist! :thumbsup:), maar heb je de gemeente al eens gevraagd naar dat stuk steen dat iemand, kennelijk in een onbewaakt ogenblik, pal voor jullie balkon in het water heeft gedumpt?:rolleyes:
Een beetje gemeente haalt dat toch even voor jullie weg? :D

Nog sterker je mag er niet eens meer komen (zie 'Isla Benidorm' in Google)
Het restaurant op het eiland is gesloten, geen vergunning wat mij overigens na 22 jaar Spanje niet verbaasd.
Verder is het een natuurgebied.
Het wordt wel geregeld gebruikt als keerpunt voor zeil-regatta's

Inmiddels weer thuis en ondanks de drukte (appartement in orde brengen, inkomsten belasting in twee landen indienen ezv.) toch even wat tijd gevonden om het hoogteroer met Silikon Elastosil E41 aan het stabilo te bevestigen.
Hier heb ik mij voor 100% gehouden aan de instructies (zie PDF post18)

Wel wil ik nog even de nadruk leggen op het te gebruiken plakband, deze mag NIET!! Flexibel zijn anders wordt het een mislukking.
Gelukkig had ik een test uitgevoerd met plastic isolatie tape, met deze tape (3 lagen op elkaar) had ik het hoogteroer precies volgens de instructies bevestigd en dit 2 dagen laten liggen.
Na twee dagen was het totaal opgekruld, dit door de onderlinge spanning van de 3 lagen op elkaar.
Hierna heb ik de gele Tesa papier plakband genomen (4 lagen) en dit werkte perfect.

De tussenruimte is 1,5 millimeter en de dikte ongeveer 2 millimeter

IMG_20230402_182306.jpg
IMG_20230402_182254.jpg

Was nog vergeten te vermelden, ondanks dat primer bij Elastosil E41 niet nodig is heb ik het toch maar, voor de zekerheid gebruikt.
Ben erg tevreden over het resultaat, in de toekomst dus geen scharnieren meer in het hoogteroer.

@(Wat hebben jullie kleine wasknijpers...)

Bij het bouwen van de 'Lanzo Racer' 3,5 meter neem ik nog een maatje kleiner.
Dit wordt echter een project uitgestreken over 2 jaar, dit omdat hij te groot is om in Spanje te bouwen. Ik begin er over een week of 4 aan.

Racer Tom Ryan.JPG

Paar kleine aanpassingen noodzakelijk.

Down thrust wat minder, bij volgas stijgt hij niet.
Instelhoek wat verkleinen of iets lood erbij.
De vleugel is iets vertrokken, maar dit laat ik zo want in de zweefvlucht heeft hij een rustige linker bocht.
Ik heb een korte video van de start, ff kijken hoe ik hem geplaatst krijg.

Overigens, op de eerste foto ziet men op de achtergrond de Vogezen, zou de foto 180 graden anders zijn genomen stond het Schwarzwald er op.

Back