De MS Vlieland.Ligt geheel in de ijskast.

bestevear003small5ov.jpg

bestevear004small0ii.jpg

Eerste modificaties kan je al aan brengen Victor. Uitlaten aan zowel bb als aan sb zijn verlengt tot het einde van de ducktales.

Hallo allemaal,

Ik ben door omstandigheden in de privesfeer nog niet toegekomen aan de bouw, maar ik zal binnenkort beginnen.

maar hier wel een bericht van de nieuwe boot :

Ms Vlieland in de vaart!
28-07-2005

Het ms Vlieland heeft op 28 juli de dienstregeling van en naar Vlieland overgenomen van ms Oost-Vlieland. Na een periode van laatste werkzaamheden is het schip op 28 juli om 7.00 uur vanaf Vlieland vertrokken voor de eerste officiële dienstreis. Voor de passagiers aan boord was het een bijzondere belevenis, dat zij als eerste "echte passagiers" gebruik konden maken van het schip. De reacties waren, net als die van de Vlielandse bewoners die twee weken geleden kennis konden maken met ms Vlieland, dan ook erg lovend.

En ik zit er vanavond kwart voor 5 zelf op de boot.

Tot zover, binnenkort meer.

Groetjes.

mennojan zei:
bestevear003small5ov.jpg

bestevear004small0ii.jpg

Eerste modificaties kan je al aan brengen Victor. Uitlaten aan zowel bb als aan sb zijn verlengt tot het einde van de ducktales.

goeiedag, hier ben ik weer, ik wou ff melden.
ik heb het bouw proces gezien met die uitlaten.
maar dat lijkt dus weer op stront he, echt weer iets voor doeksen.

Ik vindt: en dat ik niet alleen, de uitlaten van dit schip,afschuwelijk moest verboden zijn.
Ik meende als dat een modelbouwer een geintje had uitgehaald; maar dit schijnt dus de werkelijkheid te zijn, nog maals in een woord afschuwelijk. :evil: :oops:

Er zal wel een goede reden voor zijn om het zo te doen. De estetische kant is meestal niet zo belangrijk. Je zou eens kunnen informeren bij de rederij waarom men dat zo gedaan heeft. Misschien zeg je dan, oké het is niet mooi maar het kan niet anders want........ En daar moet je dan de reden invullen.
O, en natuurlijk kan het ook zo zijn dat de rederij dit juist wel mooi vindt. Een kwestie van (wan) smaak zou ik dan zeggen.

de reden is, dat als de motoren draaien dan word het schip zwart zeggen ze.
maar waarom hebben ze niet gewoon de uitlaten boven op gedaan, of net zoals bij de noord-nederland in het midden van het schip en dan naar binnen gericht.
ik zei het al eerder, het is echt weer iets voor Doeksen

Tja, heb je de naam "Vlieland" wel eens van dichtbij bekeken op de zijkant? Hebben ze er gewoon opgelijmd oid, lijkt nergens op !

Maar misschien zijn we wel te kritisch met z'n allen :wink:.
Hoe staat het inmiddels met de bouw Victor?

vlielandvarendsmall3ji.jpg

Er staan bovenop helemaal geen schoorstenen alleen twee hele grote luchthappers. Als je bij een eerdere posting kijkt zie je een foto van van de achterkant daar kan je het goed zien.

Schoorsteen op het roefdek geeft veel meer herrie binnen en boven aan dek. Ook niet echt handig hé als de banken waar de passagiers op moeten zitten onder het roet zitten :wink:. Het was inderdaad mooier geweest, zoals Auke zegt, dat de uitlaten net zo gemaakt waren zoals op de Noord Nederland. Maar zitten ze daar trouwens niet hoger? Bij de Vlieland heb je volgens mij niet zoveel vrijboord onder het schip, misschien geeft dat problemen als er golven onder het schip doorslaan?

Kwait nait!!

Hallo Allemaal

Na even afwezig te zijn geweest, door werkzaamheden en zaken in de privesfeer ben ik weer terug.

Ernst schreef :
Er staan bovenop helemaal geen schoorstenen alleen twee hele grote luchthappers. Als je bij een eerdere posting kijkt zie je een foto van van de achterkant daar kan je het goed zien.

Reaktie :Het zijn geen luchthappers, het zijn aan de achterkant luchtafvoeren en aan de binnenkant zit een lift en een bar voor het boventerras want de bediening loopt niet meer rond met koffie en patat in de zomermaanden.

Mennojan schreef :
Bij de Vlieland heb je volgens mij niet zoveel vrijboord onder het schip, misschien geeft dat problemen als er golven onder het schip doorslaan?

Reaktie :De tussenruimte tussen het water en de onderkant van het schip is minder dan 1 meter, dus als er grote golven staan dan was er een mogelijkheid dat het water in de uitlaten te recht kwam daarom zijn de uitlaten naar de buitenkant gericht en dat er een verlening aan de uitlaten zit is omdat anders de achterkant geheel zwart werd, daarom.

UPDATE :Vandaag ben ik eindelijk begonnen met die bodem.
Zie de foto's :

normal_kist%202.jpg

U neemt een kist.

normal_pur%201.jpg

En spuut hem VOL met purschuim, in de vorm die je wilt en laten uit harden.

De planning is nu dat ik de romp van polyester ga maken, dit ivm de zwaarte van de boot.

De volgende update komt over een paar dagen.

Ik zal proberen de boot voor eind oktober vaarklaar te krijgen, dit ivm de hobbybeurs in het FEC te Leeuwarden (het laatste weekend van oktober 05)

Tot zover GROETJES.

victor post zei:
Vandaag ben ik eindelijk begonnen met die bodem.
U neemt een kist.
En spuit hem VOL met purschuim, in de vorm die je wilt en laten uit harden.

Zo iets heb ik ook wel eens geprobeerd voor een mal, maar het was geen succes, zelfs na enkele dagen drogen bleef het PU-schuim plakkerig aan de binnenzijde (door de grote hoeveelheid) en het schuim dat wel was uitgehard was heel grof (zeer grote luchtbellen) :cry:

Uiteindelijk hebben we de mal toen gemaakt van een heel compact schuim (soort oase :wink: ), makkelijk te bewerken en contant van samenstelling.

Hallo allemaal

DR Evil schreef:
Zo iets heb ik ook wel eens geprobeerd voor een mal, maar het was geen succes, zelfs na enkele dagen drogen bleef het PU-schuim plakkerig aan de binnenzijde (door de grote hoeveelheid) en het schuim dat wel was uitgehard was heel grof (zeer grote luchtbellen)

Reactie: Ik heb nu voor de tweede en laatste keer een laag erop gespoten en deze laat ik nu uitharden in de kist.

Maar over 1 a 2 dagen haal ik hem eruit en laat hem verder uitharden in de zon, en je moet een grote mal ook in lagen opbouwen en niet gelijk in een keer de mal geheel volspuiten omdat het schuim de mogelijkheid moet hebben zich uit te kunnen zetten.

En dat je luchtbellen krijgt dat komt door de tussenruimte's in het schuim.
Je moet met spuiten LANGE HALEN maken in de mal, dus spuiten in de lengte en niet in de breete en dicht tegen de vorige laag aan.

Nou ik hoop dat je hier wat aan heb, probeer eerst een proefstuk voordat je echt gaat beginnen veel suc 6.

Groetjes.

En anders 2 componenten PU schuim halen, bij bijv. Nestaan, Duursma, Polyservice of wellicht ook andere zaken.

2K PU schuim kan je namelijk wel in 1 keer schuimen, en hard in 1 keer door. Is ook fijncelliger dan bouwschuim.

auke zei:
mennojan zei:
bestevear003small5ov.jpg

bestevear004small0ii.jpg

goeiedag, hier ben ik weer, ik wou even melden.
ik heb het bouw proces gezien met die uitlaten.
maar dat lijkt dus weer op stront he, echt weer iets voor doeksen.

Auke, het is juist slim! Anders waren ze op het bovendek terecht gekomen, wie zitten daar? Juist passagiers. En ik denk dat die het niet leuk vinden als uitlaatgassen je gezicht invliegen.

En ik sprak een kapitein van Doeksen:
Het is dan wel goedkoop op de Fillipijnen gebouwt, soms ontbreekt wat kwaliteit..
Doeksen kan het er dus toch ook niet helemaal wat aan doen..

En op sommige foto's zie je dat het aan de achterkant helemaal zwart is! Volgens mij hebben ze dus later de uitlaten nog langer laten maken.

De rederij geeft opdracht aan de werf. Ze weten dus wat voor kwaliteit ze kunnen verwachten, en voor een groot deel staat dit ook in een contract omschreven. bovendien hebben zij het eindoordeel over het ontwerp, en is het schip geinspecteerd bij aflevering. Hadden ze betere kwaliteit gewild, dan hadden ze voor meer geld een Nederlands product moeten kopen...

Overigens kan ik me voorstellen dat de kapitein slechts een bijrol heeft gespeeld. In een bedrijf waar ik werkte, werd een nieuwe (2e hands) vorkheftruck gekocht. De directeur, de financiele man en een vertegenwoordiger gingen naar een handelaar, en kochten een truck. De enige die geen invloed had op de aankoop: De heftruckchauffeur... (prompt werd er dan ook een 3-wielige truck gekocht, terwijl een 4 wielige nodig was, ivm het schuin een afrit afrijden)

:sniper: De Boekhouder rulezzzzzz

Tegenwoordig wordt het praktisch nut steeds meer naar de achtergrond gedrongen en wordt het geld van doorslag gevende betekenis.

Hallo Allemaal,

Hier weer een UPDATE van de bouw.

De foto's laten zich spreken..........

romp%201.jpg

normal_romp%202.jpg

normal_romp%203.jpg

normal_romp%204.jpg

romp%205.jpg

Dus druk aan het snijden en aan het zagen en in de tussentijd ook nog werken ook, phu wat een leven.

Groetjes tot zover 8)

Back