De Nederlandse taal.

Taal is een medium wat aan veranderingen onderhevig is.
Helemaal waar en dat zal ook niet veranderen. :rolleyes:
Waar het om gaat is het feit dat de boodschap op de juiste wijze overkomt.
Ook helemaal waar. Maar dit is wat anders dan zo krom schrijven dat er voor een ander geen touw aan vast is te knopen.
Jouw voorbeeld van de komma is een hele mooie. Een klein voorbeeldje uit mijn omgeving:
Mijn moeder puzzelde veel en had de puzzel in de krant ingevuld. Ze had nog één woord of begrip waar ze niet uit kwam. Ze vroeg het de buurvrouw en die had precies hetzelfde woord of begrip waar ze niet uit kwam.
Mijn moeder vroeg of ik een antwoord wist maar ik wist het ook niet. Ik vroeg haar waar het stond want ik kom me niet voorstellen dat het een bestaand woord of begrip was, er stond:
inke
pinkje, precies zoals het hier staat. Weet jij wat dat is?
De krant gebruikt een automatisch programma dat een woord aan het einde van een zin afbreekt als het te lang is. De rest wordt op de volgende regel gezet. Dat was hier ook het geval maar er was geen afbreekstreepje gebruikt dus namen wij automatisch aan dat het twee woorden waren maar het moest natuurlijk inkepinkje zijn. ;)
 
Enig idee hoe het komd dat iedereen maar werkwoorden vervoegd en dan stam plus t voor het gemak vergeet en stam plus d schrijft?
Dat doen ze speciaal om jou wakker te houden en je het spellingcorrectieleven erg zuur te maken.:D
Wat is daar mis mee ?
Zonder bron vermelding kan tie het ook zelf geschreven hebben.
Oh ja, tussen mee en het ? behoort geen spatie te staan.
En dat is van toepassing op alle leestekens op het einde van een zin.
Door deze typo van jou, weet ik dat je niet blind kunt typen.
Maar dit is wat anders dan zo krom schrijven dat er voor een ander geen touw aan vast is te knopen.
Als je zelf niet kunt ontcijferen wat er staat of wat er bedoeld wordt, wil het nog niet zeggen, dat een ander daar ook problemen mee heeft.
 
Door deze typo van jou, weet ik dat je niet blind kunt typen.
Ik zie :rofl: het verband niet.
Als je zelf niet kunt ontcijferen wat er staat of wat er bedoeld wordt, wil het nog niet zeggen, dat een ander daar ook problemen mee heeft.
Dat is het punt helemaal niet.
Die ander heeft problemen met schrijven en daardoor kan Ernst het niet ontcijferen.
Hij stelt dit terecht aan de orde.
De geschreven berichten hier zijn vaak een ontzettende puinhoop. En dat ligt niet aan de lezers.....
 
Zelf heb ik ook weleens een dubbelzinnige opmerking aangehaald en dat werd mij niet in dank afgenomen, dat werd forum vervuiling genoemd terwijl het gewoon een veel voorkomende misvatting betrof. Nog een paar voorbeelden die ik als storend ervaar, propellor, ij in plaats van ei, tog met een g in plaats van ch. en d in plaats van dt.
De boer doodt schadelijke insecten, is dat met d, of t of dt? Dat is simpel, dat is met ddt, al weet ik niet of dat nog gebruikt mag worden. Nog zo'n harnekkig misverstand, type fout in plaats van typ fout. Een type fout is een mankement in de productie van een bepaald apparaat in een bepaalde serie, en ik typ is het woord en niet ik type.

Hans.
 
Laatst bewerkt:
Wijs ik eens niet direct naar iemand, ga je mekkeren over een bron.
Tekst quoten zonder bron vermelding is een schending van het auteursrecht.:p
Dat zal ook je laatste zin verklaren.
Die laatste zin is voortgekomen uit het ezelsbruggetje Nivea.
Wat staat voor “niet voor een ander. (invullen, denken enz.)”.

Dit is een technisch forum en geen forum voor helderzienden of luitjes met telepathische eigenschappen.
Of ben je als getalenteerd ijzer-vijler, de nieuwe Uri Geller?

Zelf heb ik ook weleens een dubbelzinnige opmerking aangehaald en dat werd mij niet in dank afgenomen, dat werd forum vervuiling genoemd terwijl het gewoon een veel voorkomende misvatting betrof.
De pek met veren staat op elke forum klaar.
Op het moment dat je met een spellingopmerking reageert op een bericht, dan reageer je niet op het onderwerp, maar op de persoon.
Hierdoor wordt de persoon het leidend onderwerp en dat is op veel fora een no go << is Engels voor een pek en veren.

De geschreven berichten hier zijn vaak een ontzettende puinhoop. En dat ligt niet aan de lezers...
In het Papiaments wel!:D
Helaas is niet iedereen even getalenteerd om een goede brief te schrijven.
Of het op de buitenlandse fora beter is gesteld?
 
Da's toch een grote ventilater?
Volgens mij is het een lentivater hoor Ron.

Allemaal gekheid, maar het is wel een feit dat het regelmatig voor komt dat wat er geschreven wordt voor veel mensen, voor mij dus ook, zo goed als onleesbaar is. Hier op het forum valt het nog wel mee maar af en toe heb je hier ook wel eens zon viguur die woorden aanelkaar plakt elle lange zinnen maakt geen kommas of andere leestekensgebruikt en ook niet weet wat hooftleters zijn (tel de vouten in deze zin. ;))
Zoiets als dat kan met een beetje moeite nog wel gelezen worden. Dat wordt anders als er geheel onbekende (zelf verzonnen?) woorden worden gebruikt. Ook worden woorden vaak totaal verkeerd gebruikt. Als dan alles ook nog eens zonder hoofdletters en leestekens wordt geschreven.....Kijk maar eens naar de SMS taal of wat er op chatsites wordt geschreven. Dat kan voor een groot deel opzet zijn maar vaak is het ook gemakzucht en totale desinteresse. Je kent het wel: "Je snapt toch wat ik bedoel!"
Een typ fout maakt iedereen wel eens en er zijn mensen die problemen hebben met lezen en/of schrijven. Ik heb een zus die behoorlijk dyslectisch is en moeite heeft met het schrijven van begrijpelijke zinnen. Dat komt doordat ze niet goed kan lezen wat ze zelf schrijft. Dat lijkt vele mensen misschien gek of onmogelijk maar het is helaas een feit! Ze heeft iets in gedachte maar kan dat niet op papier krijgen. Erg lastig en vervelend. We moeten begrip hebben voor deze mensen en ze helpen als dat nodig is. Dus val niet direct iemand aan op taal en/of typ fouten maar vraag die persoon er eerst naar en bied aan te helpen als ze dat nodig hebben. Dit betekent (er stond betekend) natuurlijk niet dat iedereen zich nu achter dyslexie kan verschuilen!
 
Laatst bewerkt:
Zo zie je maar, ik ook maak fouten en daarom bedankt voor de opmerking, ik heb het verandert, o sorry veranderd.
Ben niet bang, ik weet wat een werkwoord is en hoe dat werkt. ;) In dit geval is het inderdaad met een "t" maar als het een voltooid deelwoord zou zijn is het met een "d". Robert heeft veel voor het MBF betekend en betekent daar nu nog veel voor.
Daarom wordt die fout makkelijk gemaakt en de spelling controle (ja die heb ik "aan" staan) helpt dan ook niet, beide is goed gespeld!
Deze soort fout wordt heel veel gemaakt, ook door mijn, nee.... door mij. Het probleem is dat dit soort fouten de leesbaarheid van het geheel niet echt beïnvloed, daarom valt hij ook veel minder op. Neem ook het woord "beïnvloed" typ je "beinvloed" dan zal bijna iedere lezer er gewoon overheen lezen en het trema op de i niet missen. Toch staat er een heel ander woord (bein vloed) wat door een "buitenstaander" totaal verkeerd gelezen kan worden en zo de betekenis van de zin moeilijk te begrijpen maken.

Maar eigenlijk was dit helemaal niet de bedoeling van dit topic. Het ging mij er veel meer om duidelijk te maken dat er zo veel verkeerd gaat wat een topic of reactie moeilijk of zelfs on leesbaar maakt. Dan bedoel ik niet een "d" of een "t" meer of minder maar verkeerd of krom woordgebruik en even kromme zinsopbouw. Dat maakt zoiets slecht te lezen, hoewel ik kan het wel lezen maar begrijp vaak de bedoeling niet of zelfs verkeerd. :(
 
Erg lastig en vervelend. We moeten begrip hebben voor deze mensen en ze helpen als dat nodig is. Dus val niet direct iemand aan op taal en/of typ fouten maar vraag die persoon er eerst naar en bied aan te helpen als ze dat nodig hebben.
Het wordt als onprettig ervaren, als een vraagsteller eerst afgerekend wordt op zijn schrijfcapaciteiten.
Blijf bij het onderwerp en speel niet de persoon.

Dit betekend natuurlijk niet dat iedereen zich nu achter dyslexie kan verschuilen!
Alzheimer kan al op jonge leeftijd plaats vinden.
 
Blijft de vraag vaar dit verschijnsel vandaan komt.

Ligt het aan het onderwijs dat aan steeds meer zaken aandacht moet besteden waardoor en minder tijd is voor de "klassieke" vakken als taal?

Jullie hebben het nu allemaal over de taalvaardigheid. Het gros van de fouten komt idd door de slechte opleidingen die we hier hebben. Ook als ik kijk naar de praktijkopleidingen.

Jaren geleden tijdens een project op een VMBO school techniek (houtbewerking) kreeg ik als vrijwilliger 10 figuurzagen overhandigd door de TOA (toegevoegd onderwijs assistent). Toen de kinderen ermee aan het werk waren viel mij direct op dat er iets niet klopte, en jawel, de zaagblaadjes zaten op de kop.

Nu als erkend leerbedrijf krijg ik kinderen van de opleiding dierenverzorging als stagiaires. Ook hier merk ik dat deze kinderen op MBO niveau 3 nog niet eens weten hoe een dier in elkaar steekt, en hoe ze verzorgd moeten worden.

Met dieren EHBO moesten ze een snuitbandje omleggen bij een hond, daarbij maakten ze de knoop aan de bovenzijde van de neus. Dit mag dus nooit omdat je dan de kans loopt dat je de bovenzijde van de neus kapot drukt en de geurreceptoren vernietigd.

Ook de hulpmiddelen weten ze niet hoe te gebruiken en waarvoor ze wel dienen.

Dit betekend voor mij als praktijkopleider dat ik veel tijd moet steken in zo een persoon om die fouten er allemaal uit te halen en ze duidelijk te maken waarom de manier die ze op school geleerd hebben fout is. Gelukkig nemen ze het tot nu toe allemaal aan en verbeteren ze hun kennis.
 
Back
Top