De Ogar, oude model met vernieuwing.

Discussie in 'Zweef Schaalmodellen' gestart door Peter À, 15 mei 2020.

  1. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    2.853
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    2 oogbouten en elastiek of veer
     
  2. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Amersfoort
    Het nieuwe hoogteroer.
    Tstaart 3D klein.jpg
    Tstaart doorsnede klein.jpg
    De ribben en het 'ligger lijf' zijn van triplex en klikken in elkaar, de rest is balsa. En als het een beetje meezit zijn de neus en het roer standaard profiel stukken.
    Gewicht 80 gram inclusief volledige bekleding met oracover.
    Dikte 13,6 mm, dus een 10mm servo zou net tussen de 1,5 mm balsa huid moeten passen.
     
  3. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.390
    Locatie:
    Gouda
    Mooie constructie op twee puntjes na, in mijn optiek.
    1e. Ik zou de Dbox wat langer maken om meer torsiestijfheid te realiseren. In ieder geval daarvoor de ligger iets naar achteren, maar graag ook wat meer koorde van de indekking.
    2e. Nu is de ligger steeds onderbroken door de inkeping. Een latje van 3x3 grenen/vuren aan de bovenzijde lost dit op. Je moet dan nog iets tunen aan de inkeping om voldoende ligger aan de onderzijde te hebben én voldoende reststerkte in de rib.
     
  4. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Amersfoort
    Eens met 1e. Ik vergroot de Dbox nog iets.
    Voor wat beterft 2e: Het idee is dat de balsa indekking de buigsterkte levert. De verticale strook triplex is alleen bedoeld als het lijf voor de ligger en de D-box.
    Het maximale moment is 4 Nm in het midden. Uitgaande dat 20 mm van het balsa de trek- en druksterkte opneemt, heeft de samengestelde ligger een Wx van 360 mm3. Dat geeft een maximale spanning van 11 N/mm in het balsa. Dat moet kunnen toch?
    Die 20 mm is natuurlijk een aanname, maar, zeker als de D-box nog wat vergroot wordt, conservatief.
     
    Laatst bewerkt: 1 jul 2020
  5. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.167
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zijn hier nog nieuwe dingen te melden? Gewoon nieuwsgierig hoe het met de mallen van GJ staat...
     
  6. Sebastiaan3Z9

    Sebastiaan3Z9 The First Aviators

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    97
    Locatie:
    amersfoort
    Inmiddels is de eerste set vleugels gesneden en die ligt nu na wat laatste details bij maarten op de bouwplank. We hebben na het snijden nog wat praktijkpuntjes besproken en ik verwacht dat maarten de eerste resultaten hier binnenkort zal plaatsen. Wordt vervolgt.
     
  7. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.167
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Gesneden? Foam? Of interpreteer ik dat verkeerd?
     
  8. mitbrit

    mitbrit

    Lid geworden:
    6 jul 2016
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Amersfoort
    Is gelaserd Brutus
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.642
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb steeds gasten uit Nederland, kom niet verder voorlopig.
    Te druk met gids en instructeur spelen.
    Maar de winter komt eraan, het begint hier in de avond al af te koelen, dan blijven ze wel weg en kan ik weer verder met de Ogar.
    Ik probeer ook voor mezelf wat vliegends te maken, maar zelfs dat lukt niet.

    GJ
     
    Berrie vindt dit leuk.
  10. Niek

    Niek Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.773
    Locatie:
    Almere
    Sorry hoor...
     
  11. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Amersfoort
    Inderdaad, een bouwdoos vol onderdelen.
    bouwdoos.jpg

    De bouwplank had ik al gemaakt
    koker zij.jpg
    Normaal blijf ik ver van geplastificeerd spaanplaat, maar voor een bouwplank op maat is het zeer geschikt: verrassend vlak, houtlijm hecht er slecht op en niet duur.
    Ik maak er een vormvaste koker van die op 6 stukjes schuim staat. Zo blijft het bovenblad vlak (binnen een halve graad over de hele lengte) onafhankelijk van de tafel waar hij op staat. Met klemmen druk je de te lijmen vleugel onderdelen makkelijk op elkaar.
    Oke, of het echt noodzakelijk is zo'n nauwkeurig werkvlak te hebben, daar zijn de meningen over verdeelt. Voor pijlvleugels is het een must en ach, baat het niet dan schaad het niet.
    Een groot pluspunt is dat je hem eenvoudig met vleugel en al kunt verplaatsen en neer zetten waar je wilt (buiten, op de keukentafel als je niet hoeft te schuren, of rechtop in de hoek als je ruimte nodig hebt).

    koker met plank.jpg
    kokoer kops.jpg
    Eerst de twee stukken van de onderste beplanking aan elkaar lijmen (langs de rechte rand van de bouwplank). Daarna de vuren ligger tussen de twee markeer lijnen plakken.

    ligger lijf.jpg
    Daarop komt het lijf van de ligger. De ribben dienen hier alleen om het exact te kunnen positioneren en zijn nog niet vastgelijmd.
     
    mitbrit, Hans V en Peter À vinden dit leuk.
  12. Peter À

    Peter À

    Lid geworden:
    10 aug 2016
    Berichten:
    142
    Locatie:
    Amersfoort
    Ziet er goed uit Maarten... en fijn dat je alles deelt.
     
  13. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    677
    Locatie:
    Amsterdam
    Mooi om te zien Maarten dat je bent aangevangen met de bouw. De inhoud van de bouwdoos ziet er ook veel belovend en netjes uit.

    Ik vind van wel.

    Precies. :)
     
  14. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.093
    Locatie:
    Utrecht
     
    mitbrit, Peter À, ISOLA2 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  15. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Amersfoort
    Baas boven baas :)
    (Overigens mat ik 0,2 graden scheluwte over de lengte, heb dat naar boven afgerond tot < 0,5 graden, ivm met mogelijke meetfouten).
     
    Peter À vindt dit leuk.
  16. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    2.853
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Gebruik altijd de waterpas dwars op de bouw helling , bij de wortel , midden en tip, voor ik de D box lijm .
    0.1 ° = 0.7 mm voor een waterpas van 400 mm , dat zie je als de bel niet op de zelfde plaats staat.
     
  17. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Amersfoort
    Normaal lijm ik eerst alle ribben op de liggers, smeer deze 'ribbenkast' dan in met de houtlijm en pers de vleugelhuid (sheeting) er tussen contra ribben op.
    Omdat het profiel van de Ogar (bij de bouw) aan de onderzijde vlak is en nauwelijks verdraaiing heeft, was hier was een andere bouwmethode mogelijk : de vleugelhuid ligt plat op de bouwplank en de ribben worden er een voor een opgeplakt. Ik moet zeggen, een heerlijk relaxte bouwmethode.
    ruggengraat.jpg

    Wel zat ik met de kromming van het profiel aan voorzijde. Met een klemmetje zou de huid daar ook al op het profiel gelijmd kunnen worden, echter ik vreesde dat ik dan de neusstrip er niet meer goed op zou krijgen. En een stevige verbinding tussen neusstrip en vleugelhuid is een onmisbare schakel voor de torsiesterkte van de D-box.

    Daarom had ik het volgende bedacht: de voorzijde van de rib is wel met houtlijm ingesmeerd en even op de vleugelhuid gedrukt. Daarna droogt de lijm zonder dat de vlakken elkaar raken.
    neuslijst 1.jpg

    Als alle ribben er op zitten, wordt de neuslijst van lijm voorzien en op zijn plaats geklikt. (Hieronder de droge passing zonder lijm)
    neuslijst 2.jpg

    Daarna de vleugelhuid tegen de neusstrip aanbuigen en met klemmetjes vast zetten.
    Met een strijkbout vervolgens over de rib gaan zodat de lijm tussen rib en vleugelhuid smelt en hecht.
    neuslijst 3.jpg

    Ga van het weekend testen hoe dit in praktijk gaat.
     
    Peter À vindt dit leuk.
  18. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    356
    Locatie:
    Kraggenburg
    Niet gewoon wigje er onder en met secondelijm vastzetten? Dan kun je de vleugel enigzins gecontroleerd recht houden.

    Bij de xdream ook zo: eerst 1een paar cm van de ligger naar voren verlijmen, daarna tot aan de neus. Je "rolt" de neuslijst dan ook tegen de huid.
     
  19. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.167
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoe verzeker je dat de schuine kant van die neuslijst goed uitkomt?
    Die methode heb ik al eens vaker van gehoord, geen idee hoe goed dat werkt in de praktijk...
     
  20. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    5.728
    Locatie:
    daar waar ik vlieg
    Het indekken van ribben vleugels doe ik meestal met contactlijm, een tip uit de FMT van een flink aantal jaren geleden.
    Ik lijm eerst de beplanking aan elkaar met witte houtlijm, snij dan ruw de vorm voor waarbij ik wel rekening hou met een recht zijde van de ligger o.i.d.
    Je positioneert de indekking op de vleugel. En fixeert deze met papiertape als scharnierpunt. Klapt de indekking open

    dan breng ik de lijm met enige overmaat aan op de ribben en andere delen waar de beplanking op gelijmd wordt.

    Vervolgens de beplanking aanbrengen, en overal licht aandrukken zodat de lijm op de beplanking komt. De beplanking eraf halen en de beplanking nalopen of contact/lijmvlakken zijn overgenomen. Eventueel nog dun lijm aanbrengen als er stukken zijn waar geen lijm zit.

    Laat de lijm ca 15 minuten drogen.

    Daarna de beplanking in één keer, op de vleugel aanbrengen en goed overal aandrukken waar deze op de ribben en liggers komt te liggen.

    Daarna het geheel laten drogen, mocht je na het drogen nog voelen dat er los zittende stukken dan deze met een folieboutje warm maken en goed aandrukken.

    De lijm die ik gebruik is pattex contactlijm. Je kunt hiermee toch snel doorwerken.
     

Deel Deze Pagina