de OSPREY, nog een F5J

Discussie in 'F5J' gestart door arno888, 19 jul 2014.

  1. vissermax

    vissermax

    Lid geworden:
    3 jun 2011
    Berichten:
    1.154
    Locatie:
    Olst
    Ik heb in de Manderin mks 6100 zitten op hoogte en richting. Ben daar zeer tevreden over
     
  2. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.051
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    @(Het enige minpuntje van deze servo's, wat ik niet zelf wil ontdekken overigens, is dat de bovenste spanningsgrens 6 Volt is)

    Arno, waar lees je dit?

    Ik zal er wel overheen kijken maar, ik zie alleen maar tot 5 volt.

    Harry
     
  3. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Moet ik gaan zoeken Har, maar dat ben ik op meerdere plekken bij rc-network tegen gekomen. Daar heb ik in elk geval gelezen niet over de 6 Volt te gaan.
    Het schijnt dat er een soort van processor in deze servo's zit die bij maximale belasting warm wordt vandaar deze waarschuwing.
     
  4. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Nog ff Graupner DES

    Nog ff een kleine toevoeging voor wat betreft de Graupner servo's.
    Alhoewel ze allemaal dezelfde naam hebben, "Graupner DES", komen de DES servo's allemaal van verschillende leveranciers (info van enkele duitse Graupner gebruikers).
    Daarmee is het onderlinge kwaliteitsverschil tussen de verschillende types verklaarbaar en wordt mijn zwarte lijst groter.
     
  5. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.888
    Locatie:
    Zierikzee
    Ik heb nu verschillende servo's van de Graupner DES serie in gebruik (428, 448, 488 in mijn pike perfections en draaien allemaal prima.

    Je zou bijna gaan denken dat er geen enkele servo meer betrouwbaar is.;)
    De ene heeft problemen gehad met de DES servo's, de ander met MKS 6100 servo's en de andere weer met andere fabrikant servo's. Komt allemaal niet meer erg betrouwbaar over.

    Ben benieuwd waar dit dan aan ligt.
     
  6. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    Maar wel voor zondag weer vliegklaar Arno ?
    het lijkt in ieder geval 'iets minder winderig' te worden als afgelopen zondag :D

    Bob
     
  7. Peral

    Peral

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Bennebroek
    Dat kan toch bijna niet?
    Een goed geladen accupack van 4 cellen geeft al 5,6 volt.
     
  8. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.051
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    @(Dat kan toch bijna niet?
    Een goed geladen accupack van 4 cellen geeft al 5,6 volt.)


    Tja, wie ben ik?, geef in Google maar eens het type servo in.
    De voltage problemen waren mij overigens wel al bekend.

    Harry
     
  9. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.888
    Locatie:
    Zierikzee
    Klopt, en de meeste BEC's 5,5 volt. Enkele kun je instellen op 5 volt. Volgens mij draait Lyckele zijn 6100 servo's op 5,5 volt. Nog niet gehoort dat hij er problemen mee heeft gehad.
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Op de site staat ook:

    NOTE: Use with 4 cell Nicd/NiMH battery or use UBEC (4.8V~5.0V)

    En niet voor niks verkoopt MKS deze systeempjes.
    http://mks-servo.com.tw/goods.php?goods_id=sbec1.5a

    Er zijn ook hele grote problemen met de DS6125, daar schijnt de behuizing niet in contact te mogen komen met carbon vanwege lekspanningen en statische electriteit.
    Graupner heeft ook zo'n servo maar die schrijft het er met grote letters bij.
    Dat is trouwens dat de potmeteras niet in contact mag komen met carbon of metaal.


    2 jaar geleden waren er wat vage dingen met servo's tijdens wedstrijden.
    Bec leverde 5,5 Volt en af en toe sloeg de servo de hoek in of deed hij helemaal niets.
    Vorig jaar werd bekend dat de MKS toch niet zo goed zijn als iedereen denkt.
    Sergey (een bouwer van wedstrijdmodellen) heeft heel veel problemen gehad omdat zijn modellen uitgeleverd werden met 6100 en 6125 servo's en ze om onverklaarbare wijze de grond insloegen.
    Hij is daarom ook meteen weer teruggegaan naar de DES 448 en 428, daar zijn vrijwel geen problemen mee.

    Doe met dit verhaal wat je wilt, hou in ieder geval de spanning onder de 5 volt.

    @Arno

    De DES 448 en 428 zijn zeer betrouwbaar en komen beide uit dezelfde fabriek.
    De problemen die bekend waren met de DES 448 en 428 waren:
    bij schalenbouw wordt de servo in de mal ingelijmd tussen de schalen.
    Als dit niet goed gedaan wordt komt er druk op de servo te staan en kan hij weigeren.
    Dus dit is niet van toepassing in de gevallen waarbij je de DES naderhand in moet bouwen.

    Een ander probleempje was het lopertje van de potmeter wat af en toe niet goed was.
    Dat is al een tijdje geleden opgelost.

    En Gerben heeft een asje gehad waar het tandwieltje niet goed opgeperst zat.
    Dat was volgens Graupner een uitzondering.

    De 488 is een totaal andere servo..
    Heb ik zelf nooit gehad, al mijn modellen, ook de grote schaalzwevers, hebben DES 448 in de vleugel.

    Als je zeker wil weten welke servo OK is dan ga je naar een paar grote winkeliers ( W&W, Wiggerich in Unna) en vraag je hoeveel er teruggekomen zijn.

    Je zal ook merken dat duitse winkels niet graag MKS verkopen.
    Alleen de online shops.


    GJ
     
  11. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.888
    Locatie:
    Zierikzee
    Jammer dat MKS zijn servo's niet gelijk geschikt maakt voor hogere voltages net zoals alle andere fabrikanten;)
     
  12. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.964
    Locatie:
    Eibergen
    Ik gebruik al jaren MKS servo's met Ubec 5,5V of 4x Enloop en nog nooit problemen gehad
    De MKS DS65K,DS6125E kan bijvoorbeeld gewoon 6 volt aan en de HBL6625 kan zelfs 8,2 volt aan en ik heb ook vernomen dat de nieuwe lichting servo's die er aan komen 6v standaard krijgen
     
  13. vissermax

    vissermax

    Lid geworden:
    3 jun 2011
    Berichten:
    1.154
    Locatie:
    Olst
    Ben benieuwd naar deze kist,kom je naar soest?
     
  14. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Klopt helemaal. Al meer dan 1 jaar en werken perfect!
     
  15. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    Arno heeft er vandaag toch maar even een 6e plek in de benelux cup mee gehaald .. :thumbsup:
    Gefeleiciteerd!

    ( ook al denk ik dat je er niet helemaal tevreden mee bent :rolleyes: )

    Bob
     
  16. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Wat moet ik daar nou op zeggen Bob ?? Ik moet denken aan een vriend van mij, ook aktief hier op het forum, en die heeft als onderschrift : second place is first loser ......

    Al met al was het gisteren een mooie vliegdag en de Osprey heeft het netjes gedaan. Het blijkt gewoon een goede kist te zijn maar in die relatief rustige kondities is het geen super kist. Wanneer ik kijk naar een paar andere toestellen, Maxa, Pike, Stork, Jantar en ook één of twee Xperiencen die daar waren en naar het gemak waarmee die kisten bleven "hangen" en naar hun hogere stijgsnelheden in een bel dan komt mijn Osprey duidelijk te kort. Dat is een eenvoudige konklusie. Maar desondanks blijft het een heerlijke kist om te vliegen, je moet er alleen wat harder voor werken :rolleyes:

    Ook om deze reden is de Osprey een kist waarmee je een paar metertjes extra hoogte pakt bij de start. De eerste gisteren ging echt veel te hoog maar daarna had ik beginhoogtes tussen de 130 en 160 meter. Bij een pak'm beet Maxa of Pike kun je daar makkelijk 50 meter vanaf halen.

    Verder moet ik nog wat meer aandacht besteden (lees: oefenen) aan de landingsprocedure. Daar heb ik gisteren nog wat puntjes gemorst. Net die paar tellen te vroeg binnen komen en/of net geen 50 punten maar 45 (alhoewel die doorglijder in ronde 1 mijn slechtste landing was) want de rest was allemaal 45 of 50. In kondities waarin we gisteren vlogen zijn dit allemaal nèt die kleine verschilletjes. Volop werk dus nog :)

    En, oh ja, voordat ik het vergeet. Alle servo's hebben het ook prima, gedaan :)
     
  17. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Vandaag het bovenstaande maar eens in praktijk gebracht :)
    Een heel goed hulpmiddel hierbij is de android app voor je smartphone "talking timer". Je kunt elke willekeurige tijd als starttijd opgeven; elke 10 sekonden krijg je dan horen hoeveel je nog moet en de laatste 10 sekonden telt hij tel voor tel af.
    Voor de landingsoefening heb ik de app ingesteld op 1 min. 30 sek. Mijn smartphone zit dan half in mijn broekzak en die activeer ik. Op het signaal "one minute and twenty" start ik het toestel. Bij het signaal "one minute and ten" gaat de motor uit (ca. 45 meter). Hierna wordt het landingscircuit gevlogen waarbij de talking timer mij vertelt hoe lang ik nog moet/mag :)
    Zo heb ik vanmiddag in circa 1 1/2 uur een kleine 15 oefenvluchtjes gemaakt. En het valt niet mee om altijd goed uit te komen op de stip :confused:
    Maar ik blijf oefenen. Overigens heeft mijn Osprey, want elke vlucht heb ik de Altis aan boord er al 151 vluchten op zitten :D
     
  18. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    Arno,

    ondertussen versleten stekkers dan zeker ? :rolleyes:
    Na iedere vlucht loskoppelen en weer aansluiten, daar zou ik te lui voor zijn :D

    zou ik ook moeten doen, voorlopig kwam ik (enigszins onverwachts) best aardig uit afgelopen zondag met de landingen, zeker gezien het beperkt aantal minuten wat ik tot dan gemaakt had met de Kappa... Wat ook wel duidelijk werd in de eerste rondes :eek:nweer:

    Bob
     
  19. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.964
    Locatie:
    Eibergen
    Arno welke zender heb je kun je geen mp3 op je zender afspelen Arjan heeft een mp3 file ik geloof van een italiaan die kun je dan afspelen via een schakelaar op je zender
     
  20. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Ik vlieg met een heerlijk ouwerwetse Graupner MX22 voorzien van ACT.
    En eigenlijk wil ik dit heerlijke stukje degelijkheid niet inruilen voor het vele plastic van tegenwoordig. (Jeti is wat anders natuurlijk ;) )

    Dat een en ander ook met je zender kan weet ik. Dit is een stapje extra wat ik doe maar deze app doet zijn werk perfect. Adrie weet er alles van :)
     

Deel Deze Pagina