de OSPREY, nog een F5J

Discussie in 'F5J' gestart door arno888, 19 jul 2014.

  1. frans46

    frans46

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    427
    Locatie:
    Gelderland
    Je hebt gelijk. Het verschil is groter dan verwacht maar ook lastiger om de hoogte in te schatten.

    Onderaan de grafiek kun je "Show vario" aanvinken en onder het tapje "Graph" (bovenaan) vind je een instelbaare rekenslag om de vario-lijn netjes te maken.
     
  2. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071

    In mijn Raketenwurm 2 F5B scheelt een goed opgewarmde lipo ruim 500 watt, dus het is wel degelijk lonend.
     
  3. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    mazzelen

    Vanmiddag nog maar eens een keer ff naar het veld om wat vluchtjes te maken.
    Het zijn er maar 3 geworden en dat was niet vanwege teveel wind (6-8 m/sec)
    Tijdens de derde vlucht een stevig belletje gepikt maar de kist gedroeg zich nogal raar
    tijdens de bochten. Korrektie met hoog/laag leek weinig te brengen totdat hoog/laag
    echt niets meer bracht en deed :confused:
    Gelukkig zat ik op een dikke 200 meter en kon ff uittesten hoe ik de kist nog enigzins kon kontroleren.
    Flink in spiralen met rol, dan fors tegen met rol en richting en wanneer je stopte
    met de wind op de neus beef ie een paar tellen hangen.
    Kleppen trekken bracht minder behalve een keurige rechte achterwaartse salto.
    Om het extra leuk en spannend te maken werd ik richting een stevige bosrand geblazen :confused:
    Handelen dus; met rol 'm zowat in laten spiralen. FF gemikt dat ik tegen de wind nog een metertje
    of 3 hoogte over had. Vol kleppen erin en met een keurige salto, lag ik 20
    meter voor het bos in een veld met piepers.
    Ik kon op die afstand zien (400 meter) dat ie eigenlijk keurig netjes neer was gekomen.

    En gelukkig kan ik verder, want de kist heeft werkelijk geen krasje opgelopen :cool:

    Wel gaan de betreffende servo's de kliko in (Graupner DES488, op aileron, richting en stabilo))
    Nu nog ff niet want eerst zondag nog een keer vliegen
    maar dan komen er andere servo's op zowel de ailerons alsop de staartvlakken.
    Deze DES488's hebben het nu voor de tweede keer laten afweten (de eerste is tijdens de montage stuk gegaan ???) en that's it.
    Natuurlijk is het moeilijk te zeggen wat wel goed is (licht en sterk) maar ter vervanging van deze troep heb ik al MKS DS6100 besteld.
     
    Laatst bewerkt: 30 aug 2014
  4. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Zierikzee
    Kun je zondag toch wel vliegen dan???
     
  5. _Dutchy_

    _Dutchy_

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.352
    Even off-topic:
    Ik ben n.a.w. een kist kwijt geraakt door een DES448 op het hoogteroer.
    Resulteerde in 1 duikvlucht zo het veld in.
    Ik schrijf "n.a.w." omdat ik er maar voor 98% zeker van ben dat het aan de servo lag.
    Wil evenmin beweren dat alle DES-servo's slecht zijn, integendeel gezien ik de standaard of 16mm DES-servo's naar volle tevredenheid gebruik.
    Maar wat ik had aangetroffen in de 448 was een heel fragiel wit draadje van de potmeter die los zat. Deze was net naast de soldering losgelaten maar ik kon nog wel zien dat er maar enkele aders (van de toch al weinig) waren gesoldeerd.
    Het zou in ieder geval verklaren waarom bij mij het hoogteroer uitviel (zonder werkende servo wordt het al lastiger).
    Als ze werken zijn het fijne kleine en toch sterke servo's (trekken wel wat stroom in vergelijking tot andere) Mja.....ik zal het maar houden op een maandagochtend-modelletje.

    :bye: Reichard Blizzard :(

    Kon nog wel uit de logfile halen dat hij met net over 100km/h het veld in sloeg.
    Shit happens....
     
  6. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Ik had nog een DES488 reserve. Die zit er al in dus dat riskeer ik nog wel voor één keer zondag a.s. (de kans dat weer dezelfde servo uitvalt schat ik in als minimaal)
    Maar de nieuwe servo's zal ik wel dinsdag of zo in huis hebben en dan worden de DES servo's meteen vervangen

    De DES 488 is het die mij probemen veroorzaakt. Maar de DES448 heb ik ook, die zit op de flaps en die vind ik erg goed maar dat is dus ook oppassen begrijp ik :confused:
     
  7. _Dutchy_

    _Dutchy_

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.352
    Ik had die käse 448 nog liggen.
    zal zo wel een foto plaatsen om te laten zien wat ik bedoelde.
     
  8. _Dutchy_

    _Dutchy_

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.352
    [​IMG]

    ^^
    3 dunne draadjes naar de potmeter, die witte kwam er zo los uit toen ik hem (voorzichtig) open schroefde.

    [​IMG]

    ^^
    Lastig te zien op deze foto maar het lijkt er sterk op dat deze witte draad op die soldeerklodder was vastgekakt i.p.v. fatsoenlijk gesoldeerd (klein plat kantje achterzijde klodder).

    [​IMG]

    ^^
    Ziet er ook heel erg profi uit :rolleyes:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.394
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Maar is je servo nou stuk of niet? En wat is er dan mis mee?
    Heb er al meerdere vehalen over gehoort en gelezen.
    Ik gebruik ze nog steeds naar volle tevredenheid.
     
  10. _Dutchy_

    _Dutchy_

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.352
    Ik was lekker aan het rondvliegen toen na het uitkomen van een bocht mijn hoogteroer er mee stopte.
    Omdat ik net down drukte en hij in die stand bleef staan (terwijl alle andere roeren e.d. wel bleven werken) weet ik nagenoeg zeker dat de verbinding tussen servo en roer op dat moment nog goed was maar dat de servo gewoon niet meer bewoog.
    Resultaat was dat mijn Reichard Blizzard tussen de aardappels zijn einde vond.
    Toen ik achteraf de servo open haalde om één en ander te controleren kwam dit witte kabeltje gelijk mee los (ik heb hem er dus niet zelf vanaf getrokken).
    Als ik het kabeltje goed bekijk lijkt het er op dat deze gewoon bar slecht was gesoldeerd.

    Mijn aanname is dat deze soldeerverbinding losschoot tijdens het vliegen.
    Ik draaide tegen de wind in en drukte down.
    De servo bleef daarna down staan (anders stabiliseert een zwever met apart hoogteroervlak zich over het algemeen wel aardig).
    Ik zat vrij laag en zag geen kans meer om mijn flaps te trekken (en om zo dus de nodige pitch up te forceren).
    Volgens mijn telemetrie logfile had ik in totaal maar een paar seconden tussen door te krijgen wat er allemaal gebeurde, hard storing te roepen :rolleyes: en de impact tussen de piepers met tegen de 100 km/u.

    De soldeerverbinding van de motor minus is eigenlijk ook maar zo-zo.

    Zoals gezegd, ik vind DES-servo's best goede servo's.
    Deze 'was' klein en sterk met goede neutraalstelling.
    Mja, als hij er mee stopt en ik zie dit achteraf aan de binnenkant.....
    Ik gebruik bijv. de 16mm DES servo's nog steeds naar volle tevredenheid maar met die kleintjes ben ik zelf wel een beetje klaar (zeker nu ik het relaas van zijn broertje 488 zo lees).

    Zoals het werkt en de Aziatische mevrouw had deze servo op een dinsdag-vrijdag gesoldeerd :D denk ik dat het gewoon een best goede servo had geweest die nu hoogstwaarschijnlijk nog steeds zou werken.

    Pech maar het kostte mij hoogstwaarschijnlijk wel een hele fijne 3,5 mtr zwever.

    Maar laten we Arno zijn topic niet te veel vervuilen.
     
  11. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    zo, met een funktionerende servo vliegt het toch weer een stuk lekkerder :)
     
  12. soarer

    soarer

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    334
    Locatie:
    Groningen
    des 488 of 428

    Als ik juist ben geinformeerd komen beide servo's uit een verschillende fabriek. Graupner doet ze alleen in een eigen zakje. Dus solderingen, bouwwijze vergelijken berust m.i. eerder op toeval dan onvoldoende kwaliteitscontrole in het productieproces.

    De 488 gebruik ik nu 2 seizoenen op rol en in mijn supra zelfs op welf. 6 ingebruik dus. En schrik niet, ongeregeld vanaf life. Geen probleem. Afkloppen.
    Dit nav rcgroups waar jubelend over de airtronic 809 werd gedaan, de naam van de locale zakjes/doosjes verpakker.

    Op rc-network schrijft K. Hinsch inderdaad ook over problemen met een recente batch 488. Blijft de oude gebruiken, maar heeft de nieuwe verwijderd. Heb recent nog 4 gekocht, maar twijfel ze in te bouwen.

    Dat wordt weer puzzelen, MKS is geen optie want ik heb BEC 6.4V wegens een stapel HV 3172 die ook op moet.

    John
     
  13. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    in de voorbije 2 jaar zijn bij mij nu al 3 stuks 488 ermee gestopt.
    Wanneer je interesse hebt mag je die van mij overnemen; graag zelfs.
    Ik heb het nu helemaal gehad na die lucky escape van vanmiddag
     
  14. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Zeker weten doe ik het niet maar de DES serie komt lijkt inderdaad uit verschillende fabrieken te komen. Anders zijn de onderlinge veschillen niet te verklaren. Voor mij is de meest bijzonder de 448. Zelden een servo in handen gehad met zo weinig speel, en niet één servo maar intussen al een hele serie.
    Daarom is die servo zo populair bij de F5B jongens.
     
  15. soarer

    soarer

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    334
    Locatie:
    Groningen
    :rolleyes:

    Dat is gul van je, maar volgens mij schreef ik dat ik nog 4 - recent gekochte - heb liggen en twijfel deze in te zetten n.a.v.

    KLEINE KRAFTZWERGE GESUCHT (Servos bis max. 15 Gramm))

    post nr 8.


    Johnny
     
  16. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Dan zal ik de mijne niet meteen in de kliko gooien maar in het vijfentwintigste doosje, tweede rij rechts achter parkeren :D
    Het verhaal in jouw link lezend heb ik geen slechte keuze gemaakt met de nieuwe servo's; alleen jammer dat het nog tot vlgd. week duurt.
     
  17. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    commercial

    Vandaag mijn nieuwe servo's binnen gekregen, de MKS DS6100.
    Wow, wat een verschil met een heleboel andere ("merk") servo's :)
    Speling - verwaarloosbaar, "0" stelling is nul en wat een mooie soepele reaktie op de stuurinput. Echt anders :)

    Het enige minpuntje van deze servo's, wat ik niet zelf wil ontdekken overigens, is dat de bovenste spanningsgrens 6 Volt is. Nu levert mijn BEC 5,5 Volt, dus dat zit wel goed, maar toch schijnt dat oppassen te zijn ...
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Komisch,

    in de F5B modellen zijn alle MKS servo's weer snel uit de modellen gehaald nadat er rare dingen optraden (crashes en haperende servo's).
    Ze hebben een behoorlijke speling en ze zijn erg kritisch met spanningen en in carbon rompen.
    De voedingspanning mag absoluut niet hoger dan 5,5 Volt, beter is onder de 5 Volt blijven.

    De DES 448 en 428 zijn toch echt de betere keus (en een stuk goedkoper).

    GJ
     
  19. Peral

    Peral

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Bennebroek
    Dat schept vertrouwen nadat ik 6 DS6100's in mijn laatste model gebouwd heb....:shock:
     
  20. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    De DES448 zijn inderdaad anders in positieve zin als alle andere Dessen.
    Met de DES428 heb ik geen ervaringen maar met alle andere Dessen (488, 567 en er was er nog) heb ik alleen maar problemen gehad en een bijna gecrashte kist.
    Hoe de 6100 het gaan doen is afwachten maar op de werkbank zijn het, met wat ik zie en voel erg goede servo's. Vooral de respons op de stuurinput is heel anders als bij de Dessen. Veel strakker en direkter.
    En het punt dat je met je spanning onder de 6 Volt moet blijven is bekend dus daar kun je dan rekening mee houden.
    Ik heb er alle vertrouwen in :)
     

Deel Deze Pagina