De perikelen van WdeW, deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Voor een deel is dat hetzelfde.
Maar laat maar eens een ducted fan in de open lucht draaien en hou je hand op een paar cm (10 of zo) van de "schijf", in het rotatie vlak.
Dan zul je een vrij sterke radiaal naar buiten gerichte luchtstroom voelen (als je er een dun draadje bij houd, zul je zien dat die luchtstroom zelfs tangentiaal aan de omtrek van de fan gericht is), iets wat je bij een gewone propeller bijna niet voelt.
Dat is die naar buiten gerichtte luchtstroom, waar ik het ook over had in post 2971.

Ik kwam daar achter, toen ik heel lang geleden bezig was met een 450 electroheli met een ducted fan in plaats van een staartrotor: https://www.modelbouwforum.nl/threads/keuze-electromotor-project-ec-135-geslaagd.164218/
Toendertijd had ik dat soort dingen nog niet zo heel goed door, en daar was vanwege de geringe bladhoek ook volgens mij nog geen sprake van overtrek overigens.
Lucht die in rotatie gebracht wordt, wil gewoon naar buiten slingeren.

De tunnel is er om de lucht te versnellen.
Dat kon of kan je nalezen op de site van Schubeler.
Vroeger stonden er ook hele berekeningen wat de instroom en uitstroomopening moest zijn en wat voor versnelling je dan kreeg.
Het heeft niets met instromende lucht te maken.
Misschien een nieuw draadje maken voor dit onderwerp?
Wil zit denk ik al aan de rumcola omdat ie volledig gefrustreerd zit mee te lezen.

GJ

Zet eens een foto neer van de kap want ik heb geen idee hoe het eruitziet.

En de Curare, hoeveel down moest je geven in rugvlucht?
Meer dan een kwart knuppel?
Zo ja, dan kan je het zwaartepunt iets verder naar achteren leggen, dus loodje van een gram of 5 op de staart of de accu een centimeter of zo naar achteren.
Dat maakt hem ook makkelijker te starten.
En anders moet je een heel nieuw landinggestel gaan buigen.

GJ

Wat bedoel je met een kwart knuppel. In het midden staat hij neutraal.
Voor mijn gevoel moet ik behoorlijk ver door duwen. Zeker de helft van de afstand die nog te gaan is.

Laatst bewerkt:
Daarna pech met de Xtra. Op hoogte vloog de grote cockpit eraf. En er zal al een extra magneet in.
Toch nog te weinig dus. De kap kwam in een paar stukken naar beneden. Straks even kijken of ik hem
zelf kan repareren.

.

mocht het nodig zijn .... ik heb nog 2 nieuwe canopy's liggen voor de X-tra 60

Die samendrukbaarheid, die heeft er helemaal niks mee te maken. Dan praat je over schokgolven en dergelijke, en overtrekken en schokgolven hebben niks met elkaar te maken. Het een is het loslaten van stroming, en kan bij iedere snelheid voorkomen, het ander is een zich verplaatsende drukgolf, waarbij de snelheid van de verplaatsing, en de stromingssnelheid elkaar benaderen waardoor er gekke dingen optreden.

Er is maar 1 iemand die ik blind vertrouw als ik vragen heb over aerodynamica.
@Rick NL , kom er eens in..
Kan een prop overtrekken?

Ik kom er graag in.
Een prop kan wel degelijk overtrekken, alhoewel het moeilijk is om over het hele blad overtrokken te zijn, daarom zal een prop die gedeeltelijk overtrokken is nog wel trekkracht leveren. De loslating zal in het algemeen aan de wortel beginnen en afhankelijk van de spoed diameter verhouding over een kleiner of groter gebied van de straal optreden bij v=0.
Bij toenemende snelheid zal de stroming over een groter deel gaan aanliggen en neemt de trekkracht dan toe tot die bij weer hogere snelheden weer af zal nemen.

Er is zeker geen sprake van cavitatie, dat is een faseovergang van vloeistof naar gas.

Ik heb daar nooit onderzoek naar gedaan, maar ik verwacht niet dat het gillen van de prop aan de wortel plaats vindt maar aan de tip. Dat het zoals Brutus schrijft niks met samendrukbaarheid en schokgolven te maken heeft is niet zo zeker.
De tipsnelheid van een F5B prop zal bij vol toeren in de buurt van de 260 m/s liggen of wel Mach= 0.78. Bij een licht belastte prop zal dit geen significante geluidsproblemen opleveren, de stroming blijft overal subsoon.
Maar als een prop overtrekt zal locaal een flinke oversnelheid ontstaan waardoor aan de tip wel degelijk een schokgolf kan optreden die erg snerpen zal veroorzaken.

mocht het nodig zijn .... ik heb nog 2 nieuwe canopy's liggen voor de X-tra 60

Echt waar? Je hebt mijn volle aandacht.
De kist is nl. splinternieuw en een gerepareerde canopy is wel heel jammer.
Ik zou er dan meteen een goed slotje op kunnen zetten.
Heb je het overige van die twee kisten aan gort gevlogen? :D (ik kan zoiets gewoon niet laten)

Ik kom er graag in.
Een prop kan wel degelijk overtrekken, alhoewel het moeilijk is om over het hele blad overtrokken te zijn, daarom zal een prop die gedeeltelijk overtrokken is nog wel trekkracht leveren. De loslating zal in het algemeen aan de wortel beginnen en afhankelijk van de spoed diameter verhouding over een kleiner of groter gebied van de straal optreden bij v=0.
Bij toenemende snelheid zal de stroming over een groter deel gaan aanliggen en neemt de trekkracht dan toe tot die bij weer hogere snelheden weer af zal nemen.

Er is zeker geen sprake van cavitatie, dat is een faseovergang van vloeistof naar gas.

Ik heb daar nooit onderzoek naar gedaan, maar ik verwacht niet dat het gillen van de prop aan de wortel plaats vindt maar aan de tip. Dat het zoals Brutus schrijft niks met samendrukbaarheid en schokgolven te maken heeft is niet zo zeker.
De tipsnelheid van een F5B prop zal bij vol toeren in de buurt van de 260 m/s liggen of wel Mach= 0.78. Bij een licht belastte prop zal dit geen significante geluidsproblemen opleveren, de stroming blijft overal subsoon.
Maar als een prop overtrekt zal locaal een flinke oversnelheid ontstaan waardoor aan de tip wel degelijk een schokgolf kan optreden die erg snerpen zal veroorzaken.

Rick,
Bedankt namens alle jongens die steeds mijn topic om zeep helpen :D.
Groeten, Wil

Ik begrijp iets niet.
Het ene toestel heeft een vast onderstel, b.v. de Wot Trainer.
Het andere, mijn Curare, heeft er een van verenstaal. Ik vind het een hoop gedoe, met buigen steeds en trillen.
Wat is nou het beste? Ik kreeg de tip er een kleine driehoek van te maken. Of komt dan het landingsgestel
dwars door de vleugel gezet?

Rick, bedankt voor je toelichting.
Dus Pe had deels gelijk, deels ongelijk, licht eraan op welk deel van het blad je doelt.

Wil, er is geen "beter".
Het is gewoon een afweging van de bouwer.
De Curare is ontworpen voor een intrekbaar landinggestel.
In jouw geval zitten er waarschijnlijk hardhouten blokken in de vleugel verlijmd en daar zit het landinggestel aan bevestigd.
Ik denk zelf dat je zwaartepunt nog een tikkie naar achteren kan, dan zal ie ook iets minder voorover kukelen.
Hoe zit het landinggestel precies, is het gewoon een soort Z, zonder krul erin om te veren?
Als je het eruit haalt en heet stookt, kersenrood zeggen ze, dan kan je hem op dat punt iets naar voren buigen.
Dan weer heet stoken en afkoelen met olie.
Dan wordt het weer hard.
Je kan ook de maten nemen en vragen of Bas iets kan buigen, die heeft daar een heel mooi tooltje voor en die heeft het vaker gedaan.

GJ

Rick, bedankt voor je toelichting.
Dus Pe had deels gelijk, deels ongelijk, licht eraan op welk deel van het blad je doelt.

Wil, er is geen "beter".
Het is gewoon een afweging van de bouwer.
De Curare is ontworpen voor een intrekbaar landinggestel.
In jouw geval zitten er waarschijnlijk hardhouten blokken in de vleugel verlijmd en daar zit het landinggestel aan bevestigd.
Ik denk zelf dat je zwaartepunt nog een tikkie naar achteren kan, dan zal ie ook iets minder voorover kukelen.
Hoe zit het landinggestel precies, is het gewoon een soort Z, zonder krul erin om te veren?
Als je het eruit haalt en heet stookt, kersenrood zeggen ze, dan kan je hem op dat punt iets naar voren buigen.
Dan weer heet stoken en afkoelen met olie.
Dan wordt het weer hard.
Je kan ook de maten nemen en vragen of Bas iets kan buigen, die heeft daar een heel mooi tooltje voor en die heeft het vaker gedaan.

GJ

Ik stuur je straks een foto per whatsapp.
Gisteren hebben we het met de hand gebogen op het veld, maar het lijkt wel of het weer in zijn oude vorm is teruggekomen.

Wat bedoel je met een kwart knuppel. In het midden staat hij neutraal.
Voor mijn gevoel moet ik behoorlijk ver door duwen. Zeker de helft van de afstand die nog te gaan is.
Nee hoor, in rugvlucht is het nog niet de helft van n kwart down duwen.
Dus dat zit wel goed, de accu zou nog 1cm naar achter kunnen.

Nee hoor, in rugvlucht is het nog niet de helft van n kwart down duwen.
Dus dat zit wel goed, de accu zou nog 1cm naar achter kunnen.

Ik kan me zomaar vergissen.

Het accubakje ga ik 1cm langer maken, naar achter. Dan kunnen 2 andere accu´s er ook in.
Daarmee zit ik op vier stuks.

Echt waar? Je hebt mijn volle aandacht.
De kist is nl. splinternieuw en een gerepareerde canopy is wel heel jammer.
Ik zou er dan meteen een goed slotje op kunnen zetten.
Heb je het overige van die twee kisten aan gort gevlogen? :D (ik kan zoiets gewoon niet laten)
Ja echt waar
En neeeeee..... ik heb de rest niet aan gort gevogen maar juist de tekeningen, wat freesdelen, carbon landingsgestel met wielkappen en een aantal canopy’s gekocht om een x-tra 60 te kunnen bouwen :thumbsup:

Zie dat je een pb hebt gestuurd, ik zal hem even antwoorden :beer:

Effe terug over het landinggestel.
Dat is maar een paar seconden.
Maak je daar niet te veel zorgen over en steek daar niet teveel tijd en geld en tijd in.

GJ

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back