De perikelen van WdeW, deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Daarom zeg ik ook, je moet inschatten hoe ver je model is, wat de snelheid is en in het laatste pootje voor de landing kan je een beetje met het gas spelen.
Ik noem dat geen sleepgas.
Sleepgas is als je achterovergetrokken binnenkomt, dat is meer schaal maar voor de meeste modellen en piloten totale onzin.
En wat ik Wil al jaren zeg, en Gerben ook, ga op hoogte kijken hoe het model zich gedraagd bij lage snelheid.
Zodra hij minder direct gaat sturen geef je iets gas bij zodat hij weer redelijk normaal reageert.
Als je dat op hoogte kan dan kan je het ook boven de grond, dan weet je exact, als het model binnenkomt voor de landing, of je sneller of langzamer moet binnenkomen.
Hij moet blijven reageren op rol.
Doet ie dat niet of slecht, gas erop en doorstart.

GJ

Ik ben zo'n sukkel, die daar dan weer helemaal niet aan denkt. Teveel onder de indruk van de vliegeigenschappen van het model, teveel staan klooien met de wielen vanwege het voorover vallen, veel bezig met de Multiplex zender weer in gebruik nemen, etc.
Maar morgen ga ik hem op hoogte eens uitmelken.

gewoon veel oefenen .... :thumbsup:
neem een toestel die je goed in de vingers hebt en dan lekker vaak een lowpass doen, ik heb wel eens van die dagen dan oefen ik een hele middag de (motor-uit) noodlanding
willekeurig het gas dicht en dan veilig naar het veld toe en een landing inzetten, ik vind dat leuk om te doen en krijg goed inzicht op elk willekeurig moment of je het veld goed haalt, te hoog/laag zit of dat je moet uitwijken

ik persoonlijk gebruik bijna nooit sleepgas, enkel als ik wat te laag of ver weg zit, dan geeft een tikje sleepgas minder onrust dan korte stoten gas

Toevallig merkte ik, dat ik al wat meer vertrouwd begin te raken met het toestel.
En toevallig of niet, ook al een paar keer laag over het veld gevlogen.

Ik ben zo'n sukkel, die daar dan weer helemaal niet aan denkt. Teveel onder de indruk van de vliegeigenschappen van het model, teveel staan klooien met de wielen vanwege het voorover vallen, veel bezig met de Multiplex zender weer in gebruik nemen, etc.
Maar morgen ga ik hem op hoogte eens uitmelken.

Basis Wil...
Zelfs ik doe het met een nieuw onbekend model.
Even kijken hoe hij aan de knuppels hangt, kijken hoe het gedrag verandert als de snelheid eruit getrokken word.
Je moet niet van het gas af maar steeds iets minder gas en dan gelijke hoogte proberen te houden.
Op een gegeven moment gaat ie vaag voelen, daarna zal ie overtrekken.
Dan laat je hem vallen, zet het gas erop en trekt hem rustig op.
Hebben we hier ook aan de helling gedaan.

GJ

Basis Wil...
Zelfs ik doe het met een nieuw onbekend model.
Even kijken hoe hij aan de knuppels hangt, kijken hoe het gedrag verandert als de snelheid eruit getrokken word.
Je moet niet van het gas af maar steeds iets minder gas en dan gelijke hoogte proberen te houden.
Op een gegeven moment gaat ie vaag voelen, daarna zal ie overtrekken.
Dan laat je hem vallen, zet het gas erop en trekt hem rustig op.
Hebben we hier ook aan de helling gedaan.
GJ

Het uitvoeren is geen probleem. Morgen weet ik meer.

Beste mensen,
Gert-Jan wordt een dezer dagen geopereerd. Er gaat, al een tijdje, iets niet goed met de aansluiting naar de nieuwe lever.
Ik vind dat ik dat hier moet laten weten (het doet ook iets met mij).
Uiteraard wens ik hem heel veel sterkte en beterschap toe.
Groeten, Wil

p.s. Wat zijn vlieg-perikelen dan toch onbelangrijk!

het is en blijft een hobby..

dit soort dingen kunnen werkelijk een leven beinvloeden
Als je meeleest binnenkort, beterschap GJ!

Oh, wat naar om te lezen.

GertJan,alle sterkte en beterschap toegewenst!

Zojuist een nieuwe prop gehaald. Deze winkelier is zeer deskundig. Hij zegt, de Curare gewoon achterover hangen om de snelheid er uit te krijgen. Sleepgas gaat niet werken bij dit soort modellen. Wel bij kisten met meer weerstand, zoals een Pipercub.

Met gas kan je sturen naar behoeven. Om een inschatting te corrigeren.
De kist moet safe binnenkomen zonder 'want het moet zo'.
Per kist verschilt het. Ik denk er niet eens over na. Je vliegt je kist naar kunnen en type,
en dan 'alsof je er zelf in zit'.

Wel zeg ik 'daar op dat punt wil ik hem geland hebben'. Maar mistens safe en heel.

Niet voor mijn voeten, want daar staan andere vliegers.
En die wil ik niet in verlegenheid brengen met grappen of grollen.

4 klikogram RC1 komt hier mooi gericht binnen zetten. Gas bij? Weet het niet eens.
Je kijkt wat de kist doet en corrigeert.
1 trainer komt binnen als baksteen, en geef je bij wat tegenwind wat gas bij.
Wordt het een prachtig strijkijzerlandinkje... ach...

Als je vliegt gebruik je voor de koers referentiepunten. Moet ik zeggen dat ik ook erg gewend ben aan het veld.
Elders vliegen zou pardoes even wennen kunnen zijn.
3 gevarenzones... eigenlijk 4.
Een dijkje met een grindweggetje, een reusachtige boom van het merk 'vliegervanger-eik',
het beest heeft een enorme apetit, en een hek als de Deltawerken, langs de weg.
Over dat hek is menig ervaren vlieger gestruikeld. Vergeten het gas er even op te zetten.
verkeerd gemikt. Gas is immer hoogte, en ook controle. Er is geen tunnel doorgang. Muur is muur.

Hotliner... Hard en laag. Behoud z'n kinetische energie prachtig maar je moet koel blijven
bij de lage binnenkomst bij indraaien. En op een punt van inschatting gaan de kleppen uit.
En ligt ie, als je het lukt op de plek waar je wil. Soms ook niet.
Maar heel houden en keurige landing op safe-place volstaat.
Maar het gaat verschrikkelijk mooi en elegant.
Leukste deel van de vlucht voor observatie van het model.

4e obstuctie... die hoogtezon aan de hemel. Deelt ons vliegruim in twee. Vooral in de winters.
Maar de zon mag blijven. Mag ook niet verdonkeremaand worden. Dus goede zonnebrillen.

Verder maak ik me nergens druk om. Ik vlieg voor leut en uitwaaien.
Bij thans een wat comfortabeler weertype vind ik het weer leuk. Anders gaat de zaak protesteren. Kan ik maar beter gaan bouwen.

Maar alle tips en aanwijzingen? Ja die kloppen als een bus...

Laatst bewerkt:
Bedankt voor het medeleven.
Het komt wel goed, niks ernstigs.
De verbinding tussen de donorlever en mijn lichaam, de galweg is een beetje verstopt.
Daardoor was ik afgelopen weken minimaal 2 dagen per week niet lekker.
Ze gaan er nu met zo'n veer die de rioolreiniging gebruikt doorheen en dan komt het goed.
En anders zetten ze er een nieuw buis in, een stent.

Ik was onderweg naar Rotterdam even bij een nederlandse modelbouwwinkel.
Man man, wat is dat toch een ramp.
4 balsa plankjes, 2mm.
Sorry, hebben we niet.
OK, dan CA scharnieren...
Uh.. ik heb deze, van Kavan, nee, die bedoel ik niet, ik bedoel die je in moet lijmen met CA lijm.
Oh, die ken ik niet.
Op de terugweg maar even langs W&W rijden, die hebben dat gewoon op voorraad.

Zojuist een nieuwe prop gehaald. Deze winkelier is zeer deskundig. Hij zegt, de Curare gewoon achterover hangen om de snelheid er uit te krijgen. Sleepgas gaat niet werken bij dit soort modellen. Wel bij kisten met meer weerstand, zoals een Pipercub.

Tja...
En dan wil ik nu toch even on-nederlands en erg arrogant doen.
Dan ben ik toch niet zo'n slechte instructeur.
Sleepgas doe je bij bepaalde modellen en dat leer je leerlingen niet aan, pas later, als ze goe zelfstandig kunnen vliegen.
En nog wat..
100% wat ik Wil verteld en geleerd hebt blijkt achteraf allemaal te kloppen.
Hoe dat komt?
Ervaring, de eerste 10 jaar bij een erg goede club gevlogen met veel kennis van echt technische mensen.
Ik durf mijn handen in het vuur te steken dat iedereen die les heeft gehad van Gerben, Ruud Kroes of mij een hele goede en veilige piloot is.
En dat hoor ik ook af en toe terug van mensen die ik gelest heb of mensen die destijds vliegen geleerd hebben bij de ACK.
En nu gaan er weer mensen over me heen vallen maar achteraf blijkt dat ik toch gelijk heb.

GJ

Laatst bewerkt:
Tja...
En dan wil ik nu toch even on-nederlands en erg arrogant doen.
Dan ben ik toch niet zo'n slechte instructeur.
Sleepgas doe je bij bepaalde modellen en dat leer je leerlingen niet aan, pas later, als ze goe zelfstandig kunnen vliegen.
En nog wat..
100% wat ik Wil verteld en geleerd hebt blijkt achteraf allemaal te kloppen.
Hoe dat komt?
Ervaring, de eerste 10 jaar bij een erg goede club gevlogen met veel kennis van echt technische mensen.
Ik durf mijn handen in het vuur te steken dat iedereen die les heeft gehad van Gerben, Ruud Kroes of mij een hele goede en veilige piloot is.
En dat hoor ik ook af en toe terug van mensen die ik gelest heb of mensen die destijds vliegen geleerd hebben bij de ACK.
En nu gaan er weer mensen over me heen vallen maar achteraf blijkt dat ik toch gelijk heb.
GJ[/QUOTE]

Ik denk niet dat er ook maar iemand is, die jou een slechte leraar vind. En wat dan nog?
Maar er zijn ook mensen met minder ervaring. Je kunt niet alles weten.
Voor mij zijn jouw adviezen altijd meer dan prima.
Maak je niet druk, zorg eerst maar eens dat je gezondheid weer in orde komt.
Misschien komt dokter de Woofer nog wel even langs ;).

Dat was even schrikken;
De Curare vanmiddag steeds langzamer laten vliegen. Niks aan de hand.
Ineens valt hij over een vleugel weg, recht naar beneden. Zo onverwacht, dat ik er niet op gerekend had.
Na de eerste schrik, de rust weer gevonden, gekeken hoe het toestel lag, recht gelegd, nog even gedacht
dat hij op zijn kop vloog.......en rustig de weg vervolgd.

Verder goede landingen gemaakt, door meer up te trekken. De snelheid was er behoorlijk uit, zei JVE.
Eind goed, al goed.
.

Ik denk niet dat er ook maar iemand is, die jou een slechte leraar vind. En wat dan nog?
Maar er zijn ook mensen met minder ervaring. Je kunt niet alles weten.
Voor mij zijn jouw adviezen altijd meer dan prima.
Maak je niet druk, zorg eerst maar eens dat je gezondheid weer in orde komt.
Misschien komt dokter de Woofer nog wel even langs ;).

Als je het niet weet dan moet je geen dingen gaan beweren of mensen verkeerd adviseren op dit forum.
Ik weet wel ongeveer wie ik kan vertrouwen als ie advies geeft maar er zijn heel veel mensen die de personen achter de namen niet kennen.
De laatste tijd heb ik al iets van, als ik iets lees dat ik denk, die heeft het niet helemaal begrepen.
Maar dan hou ik mijn mond maar.

Dat was even schrikken;
De Curare vanmiddag steeds langzamer laten vliegen. Niks aan de hand.
Ineens valt hij over een vleugel weg, recht naar beneden. Zo onverwacht, dat ik er niet op gerekend had.
Na de eerste schrik, de rust weer gevonden, gekeken hoe het toestel lag, recht gelegd, nog even gedacht
dat hij op zijn kop vloog.......en rustig de weg vervolgd.

Verder goede landingen gemaakt, door meer up te trekken. De snelheid was er behoorlijk uit, zei JVE.
Eind goed, al goed.
.

Dat was ook de bedoeling, om je te laten schrikken.
Maar dan weet je nu wat ie doet en hoe hij daarvoor aanvoelt.
Daarom was ik daar op aan het hameren, vroeg of laat gebeurt dit een keer en je kan het beter op hoogte oefenen dan dat het op 5 meter hoogte gebeurt.
Maar je hebt hem goed opgevangen, hulde!
Je ziet dat je nu ook de tijd kan nemen om te zien hoe hij ligt en hoe te corrigeren.
Dat kon je een tijdje geleden nog niet, dan was het blinde paniek en daarna een bouwpakket.

GJ

• Like
Reactions: Cnn
Ik blijf het een een kist met n mooi vliegbeeld vinden, mooi bochten werk en strak heen en weer. Ziet er solide uit Wil.
Volgende landing van hoogte, motor uit, naar het veld sturen en afvangen. Lukt het niet doorstarten en weer opnieuw proberen. De hoogte gebruiken om de kist op snelheid te houden. Kijk maar eens hoe dat gaat.
Je komt nu lekker laag binnen maar wie weet staat er binnenkort weer maïs en dan moet je hoger binnenkomen.
Goede oefening.

En ja, tuurlijk, veel beterschap GJ.

• Like
Reactions: Cnn
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back