De perikelen van WdeW;

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 9 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    De eerste dag in de Eifel.

    Er stond een behoorlijke wind en er was op een paar plaatsen turbulentie.
    Toch was de Wot vrij goed onder controle te houden.
    Eenvoudig wat rondgevlogen om verder aan het toestel te wennen.
    De krachrige motor op 6 cellen heeft power genoeg.
    Misschien morgen wat brevet figuren oefenen.
    Morgen zijn wij welkom bij een bevriende club van GJVO.

    Twee keer warm eten op een dag, is toch teveel van het goede .
     
    jve en Arnold 85 vinden dit leuk.
  2. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Regel ff mooi weer voor morgen. Alvast bedankt!
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Echt mooi weer komt volgende week weer.
    Vandaag is het droog met in de middag kans op regen.
    Wel weer de redelijk harde wind maar op de club in Walsdorf is het minder turbulent en is er ook een schuilmogelijkheid en laadmogelijkheid.
    Gisterend de eigenaar even gebeld en het ook even over de helling gehad want die is opgeeist door een groep uit Dusseldorf.
    Ik wil daar even een stokje voor gaan steken want bij die gasten gaat het alleen maar om geld.
    Dus daar ga ik het vanmiddag ook even over hebben met hem en dan moet de burgemeester (fijn bij die kleine dorpjes) maar even tegen de boer zeggen dat het aan de lokale club verpacht moet worden.
    Dan kunnen de nederlanders zonder problemen daar vliegen, kan nu ook wel maar het leek een beetje op 40-45, deze helling is van ons, terwijl ze 150 km verder wonen.
    Een oudere man zei tegen me, ja dat hebben ze in de oorlog ook gedaan met Europa, dit is van ons....


    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  4. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    40-45 ? dat is hier mijn schoenmaat :D
     
  5. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Hier in Duitsland is een discussie ontstaan over het brevet-vliegen. Op welk moment, wanneer, waar, doe je de figuren van het brevet?
    Doe je die op een plek, tijdens het vliegen van het beroemde circuit?
    Of blijf je voor je vliegen, doordat je links en rechts steeds een procedure turn maakt?
    Help?
     
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Overal waar je veilig je vlucht en figuur kunt maken...
    Je planned ze ineen, zodat je kist goed voor iedere figuur klaar staat.
    Van figuur naar figuur hoeft geen uur te kosten.
    Je mag communiceren met de jury... en zeggen wat je gaat doen op het figuur
    in te vliegen... als dat je ondersteund in het vertrouwen...

    Het hoeft niet als een riedel-dansje te worden opgevoerd.
    Volwassen te vliegen... en met vertrouwen en inzicht...
    Vlieg je kist niet te ver, maar goed in het zicht.

    Vlieg met een kist met een trainergedrag en niet met een jengelige zeik kist.
    Maar dat is al vaak genoemd.
     
  7. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.886
    Locatie:
    Velserbroek
    Wij leren de studenten dat de begeleider (niet zijnde de examinatoren) aangeeft welk figuur er gevlogen mag gaan worden.

    het is dan aan de leerling om dit op een gepaste plek te doen, dus voldoende afstand, voldoende hoogte etc.
    Het moet inderdaad geen oeverloos af-en-aanvliegen worden, positioneren van je model is denk ik het belangrijkste aspect.

    Ook als een student een figuur 'verknalt' maar dit veilig oplost is dat geen reden voor stress. Wel als het herstellen van het figuur b.v. toch boven de pits of een no-fly zone wordt gedaan. Dan was de initiele positie al niet veilig genoeg.

    Je kan urenlang muggenziften over wat de preciese details van een figuur en een brevet vlucht. Daarom houdt het instructeurs team iemand ook al een tijdje in de gaten voordat er daadwerkelijk afgevlogen wordt. Je wilt immers ook een bepaalde consistentie zien in vlieg gedrag/inschatting/veiligheid etc.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Laat gewoon zien dat jij het toestel beheerst, en vlieg gewoon de simpele gevraagde figuren. Als je daarna het toestel keurig land, heb jij je brevet.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Sorrie, ik bedoede eigenlijk, hoe koppel je de figuren aan elkaar, circuit, procedureturn, of iets amders.
     
  10. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.738
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Helemaal aan jouzelf.....
    Bocht, procedureturn, whatever.
    Wat er altijd fraai uitziet, halve cubaanse 8, dat is 3/4 looping, halve rol, en uitvlakken
    (Misschien niet al te duidelijk omschreven......)
     
  11. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Dan krijg je dat ouderwetse badkuip vliegen..... oh nee, dat is wat willy wil met speedvliegen, die doen niks anders........
     
  12. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.418
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Nee maakt idd niet veel uit.
    Een procedure turn kan daar natuurlijk voor gebruikt worden.
    Na de gedane oefening maak je een procedure turn, je vliegt door en je maakt weer een procedure turn, je ligt weer in de wind, en bent klaar voor de volgende taak van het examen.
    Dit kan en laat zien dat je de situatie beheerst, daar gaat het uiteindelijk om.

    Heen en weer slingeren en steeds een rondje draaien om n taak te starten kan ook maar ziet er niet zo beheerst uit.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wat @jve e.a. schrijven...
    met rust in het vlieggedrag, en met rust en controle
    in de gewenste figuren vliegen...
    Is echt niet moeilijk... Willy... komt echt wel goed.
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik adviseer procedureturns, geeft rust en ruimte in het vliegen.
    Je model komt rustig een bocht uit, je kan hem beter positioneren dan uit een haakse bocht van een circuit en het ziet er vloeiend uit.

    GJ
     
  15. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.826
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ha slotracen dat heb ik ook een aantal jaar gedaan.
    Dat was een leuke tijd.
    Stress heb ik bijna altijd, behalve tijdens het vliegen.
    Dan ben ik het even kwijt een heerlijk gevoel.

    Brevet vliegen zou in mijn ogen anders moeten.
    Opstijgen met croswind het liefst maar je toe.
    Een 2 loopings achter elkaar op zoveel mogelijk dezelfde plaats.

    Dan de instructeur de zender overpakken.
    Die leg de kist in rare situaties.
    De leerling controleert het vliegtuig weer.
    Dan met croswind landen met een links en rechts circuit.
    Het model dient binnen 10 meter van een stip stil te liggen.
    Als je dat goed kan kan je veilig vliegen.

    Hoeveel keer ik gevaarlijke situaties gezien heb met een croswind landing, is niet te tellen.
    Nee het hoeft niet bij windkracht 5.
    Maar het in een rechte lijn over een veld vliegen met croswind, schijnt al erg moeilijk te zijn.
     
    Laatst bewerkt: 30 aug 2020
    jve vindt dit leuk.
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zo heb ik het destijds geleerd, en zo leer ik het anderen:
    Figuren recht voor je op dezelfde plek...
    Of de koppelfiguur een procedure turn of een halve immelman of wat dan ook is maakt niet uit, als je maar min of meer op dezelfde lijn blijft vliegen.

    En aangezien die procedure turn toch al een van de figuren is, is de keuze simpel, he?
    Je zou ook iedere keer een circuit kunnen vliegen, maar dat kost meer tijd...

    Want figuren dáár vliegen waar je toevallig uithangt, is een bewijs dat je je vliegtuig niet onder controle hebt.
     
    Laatst bewerkt: 30 aug 2020
    wvr en MicropropSport vinden dit leuk.
  17. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Veel wijze woorden weer mannen.
     
  18. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.418
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Vandaag weer, N-wind op ons veld, en dan moet je idd een cross-landing maken.
    Dit moet je idd beheersen.
    Leuk als je het kunt, als je weet hoe het moet is het niet moeilijk (is dat niet me alles).
    Betekent wel dat je ook rudder moet gebruiken met het sturen. Daar wordt nog wel eens op bezuinigd.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik heb geen idee hoe dat moet.
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je bent vanmiddag ook enigszins crosswind geland maar anders dan met een schuimpie merk je dat niet zo erg met een houten model, stukken stabieler.
    En let op dat puntje van aandacht dat ik ook aan je instructeurs mee wil geven.
    Vlieg verder van je af en neem meer ruimte links en rechts bij het in en uitvliegen.
    Je zag bij mijn demonstratie brevetvliegen (met een hotliner) dat ik groot vloog en de rust nam om de figuren te vliegen, dat moet jij ook doen, ondanks je angst dat je hem niet goed meer ziet.

    GJ
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina