Wil, jij moet gewoon zorgen dat je de basisdingen weet, hoe een vliegtuig werkt, waar je rekening mee moet houden en hoe je een simpel model in je zender moet zetten.
Als je de andere dingen delegeert heb je veel meer rust in je hoofd.
In de periode dat ik IT-manager werd wilde ik alles weten omdat ik een groep mensen aan moest sturen die veel meer wisten dan ik.
Mijn leermeester zei toen, je kan niet alles weten want dan heb je een heel groot hoofd nodig, je moet delegeren en vertrouwen op andere mensen.
Dat advies heb ik opgevolgd en dat werkt voor 95% prima, je hebt altijd mensen die dingen zeggen die niet kloppen en dat leer je op een gegeven moment ook herkennen.
Dat heb je ook hier op het forum, er zitten mensen die dingen vertellen die ik met een korreltje zout neem en er zitten mensen bij die je blind kan vertrouwen.
Je leert een hoop door andere clubs te bezoeken, dat heb je al gemerkt op je dagje HLC, je leert dan ook gezichten achter namen kennen en je kan dan ook zelf zien of ze kunnen vliegen of niet.
Gerben en ik hebben echt heel veel vliegshows bezocht, ook voor de bratwursten en schnitzels maar je doet ook ideeen op.
Tijdens het wedstrijdvliegen (en dat kan elke klasse zijn) kom je ook mensen tegen die echt heel veel weten en graag tips geven.
De laatste jaren ging ik ook zelf vliegen op vliegshows in Duitsland en dan leer je de echte cracks kennen waar je normaal alleen maar dingen over leest.
Zoals Freudenthaler, die ik al kende van F5B maar ook Sebastiano Silvestri, de man achter Sebart en ontwikkelaars van electronische componenten.
Toen ik een keer een Sebart nodig had die niet meer te vinden was was 1 telefoontje naar Sebastiano genoeg om die kist wel te krijgen en toen ik een speciale motor nodig had was 1 belletje naar Plettenberg de oplossing.
Mijn oude baas noemde dat vitamine R, van relaties.
Altijd handig dat soort relaties en als ik iets wil weten dan stuur ik zo af en toe nog wel eens een mailtje naar zo'n relatie en krijg ik steeds, ook al ben ik niet meer zo actief, antwoord.
Dus gewoon erop uit gaan, je kan ook zonder te vliegen heel veel leren.
GJ