De perikelen van WdeW;

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 9 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Nu ben ik altijd erg van de “aircrash investigation”, ik wil altijd weten waarom een kist de grond in gaat.
    Piloot is een goede optie. Het is mogelijk dat een gevorderd piloot hem heel had gehouden.
    Maar dat hoeft niet.

    je meld net opeens dat hij vanaf start al heftig neus omhoog wilde, en dat hij niet lekker reageerde op elevator.
    Misschien een fout zwaartepunt?
    Misschien fout in de instelhoeken van de vleugel of staart?
    Domp ver naast?
    Speling of flex in de aansturing?

    lijkt mij dan een dingetje in het toestel..
    Waarbij de piloot dan niet goed reageerde. Wat uiteindelijk altijd een direct aanwijsbare oorzaak is..
    Maar er zijn meer factoren tot een crash
     
  2. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.829
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    De hebt veel wijze dingen gezegd anders. Complimenten.
     
    Tbird2 vindt dit leuk.
  3. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.829
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik ben de eerste die een stuurfout toe zal geven, maar ik blijf het ook vreemd vinden.
    Die dag waaide het ook behoorlijk, zeker voor zo'n licht en hoog (de romp) toestel.
    Op 3 cellen vond ik hem ook te weinig power hebben.

    Toen ik in de landing van mij af wilde sturen, zat hij al behoorlijk laag en langzaam. Dan doen de
    roeren ook niet veel meer. Ik gaf vol gas en hij ging weer recht omhoog. Gas weer dicht gedaan ipv down?
    Een echt ervaren vlieger had hem waarschijnlijk nog wel kunnen redden, maar ik kon er helemaal
    niks meer mee. Jammer maar helaas.
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.878
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hij heeft daarvoor goed gevlogen dus:
    Zwaartepunt verkeerd, bijna onmogelijk en dan was ie eigenlijk de eerste meters al gecrasht.
    Vleugel er niet goed op?
    Meest waarschijnlijke, iets in de zender veranderd of misschien zelfs verkeerde model geselecteerd.

    GJ
     
  5. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.829
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Hij vloog goed G.J. Wel had hij de neiging uit zichzelf te stijgen. Maar tijdens het vliegen is het geen ramp.
    Vorige week heeft de instructeur hem laten opstijgen. Hij ging toen ook meteen recht omhoog en alle kanten uit behalve de goede.
    Daar waren we beide van geschrokken. De beste man kon hem gelukkig "redden".
    Ergens is er iets wat het toestel zeer kritisch maakte. Naar mijn idee moest je alles perfect doen. En ik heb nog geen 40 jaar vliegervaring.
    De lipo moest nogal ver naar achter. Dat vond ik wel een beetje vreemd.
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    paar dingen die je zegt, triggeren vanalles..
    vorige week heeft de kist blijkbaar zijn maiden gehad
    en blijkbaar was de kist bij de maiden ook al een handjevol en een recept voor schone onderbroeken.
    en tegelijk geeft je aan dat hij goed vloog. die combinatie snap ik niet.

    hij kwam langzaam omlaag, stuurde slecht, volgas erop en hij zette zichzelf weer met de neus omhoog.
    dit zou aangeven dat de airflow van je motor dingen heftig veranderd.
    dus, domp heftig verkeerd.
    vleugel zit er verkeerd op
    invalshoek stabilo niet goed.

    een volledig verkeerd zwaartepunt kan dit ook zijn..
    dan is een tikkie op de elevator al genoeg om hem 3 loops achterover te laten maken.
    ik heb wel eens maidens gedaan met kisten waarvan de boel ECHT te ver naar achter lag..
    dan heb je echt alles nodig om hem heel aan de grond te krijgen.
    meestal is dan de elevator de hyperactieve factor, aileron is wel wat actiever, maar niet onhandelbaar.
    Enigste wat ik daarin niet herken, is dat jij aangeeft dat de roeren weinig tot niks deden bij langzaam aanvliegen.
    bij een achterlijk zwaartepunt zijn de roeren in de regel hyperactief. bij een voorlijk zwaartepunt reageren ze slechter.
    en langzamer wordt de boel normaal wat minder reactief van. maar bij een achterlijk zwaartepunt zou de boel dan juist helemaal alle kanten op gaan.
    overactieve roeren, en te weinig luchtstroom om de correcties goed door te geven..

    ik heb het vermoeden dat je zwaartepunt heel erg verkeerd lag.
    waardoor het toestel raar in de lucht gaat hangen (dus ook de indruk kan wekken dat de motor niet voldoende presteert)
    en bij een achterlijk zwaartepunt hyperkritisch wordt op de elevator..
    wat wel een beetje klopt met je verhaal.

    Had je thuis het zwaartepunt al goed nagemeten?
    toen de accu naar achter ging, stond er misschien wind toen jullie opnieuw naar het zwaartepunt keken?
     
    wvr en MicropropSport vinden dit leuk.
  7. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.866
    Locatie:
    Velserbroek
    Ik heb een beetje hetzelfde als 'student', ik wil ook graag weten waarom dingen zo mis gaan.

    Mijn idee ook dat het ZWP niet goed lag.
    Zelf veel met de Shark gevlogen en (als de anti-stall strips geinstaleerd zijn) is die kist zo enorm langzaam te vliegen dat het bijna onwerkelijk is.

    Ook maken die anti-stall strips de kist enorm stabiel in de langsas (rol),
    het is/was inderdaad een erg lichte kist, dus met wat meer wind gingen die voordelen een beetje teniet, maar mijn ervaring is dat het een stabiele en vergevingsgezinde kist is.

    Het verbaasd me ook dat je instructeur jouw laat vliegen met een model wat hij zelf nauwelijks in de lucht kan houden en niet stabiel aanvoelt.

    Ik hoop dat je snel weer een kist vindt waar je je vertrouwd mee voelt, een EasyStar is misschien een beetje erg veel terug in nivo
     
  8. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.829
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Even terug graven in het geheugen. Eind vorig seizoen heb ik er voor het eerst, en slechts een paar keer, mee gevlogen.
    De eerste keer dat ik hem helemaal alleen vloog, sloeg hij meteen rechtsaf toen hij los kwam van de grond. Ik dacht toen,
    dat de zeer smalle wieltjes in een gleuf terecht waren gekomen. Maar misschien was dat de reden helemaal niet.
    Tijdens de afgelopen winter heb ik het landingsgestel gerepareerd.

    Vorige week zijn wij er voor het eerst weer mee
    gaan vliegen. Voor de zekerheid en na een reparatie, heb ik de instructeur er bij gevraagd. Tijdens mijn eerste start ging
    het toestel ook heel erg naar rechts. Ik kreeg het advies meer te sturen.
    Later bleek dat je nauwelijks up mocht geven tijdens het starten. Misschien was ik wel teveel aan de Mentor gewend!?
    Daar kon ik vorig jaar toch wel aardig mee gooien smijten, al zeg ik het zelf.
    Wat ik zelf echt verkeerd deed was de bediening van het gas. Als ik dacht enorm veel gas te geven, was het nog maar half gas.
    Ik moest weer even wennen na de winterstop.

    Dan je vragen. Ik weet het niet meer, maar ik ga er vanuit dat wij vorig jaar samen naar het zwaartepunt hebben gekeken.
    Dit keer heeft niemand weer naar het zwaartepunt gekeken.
    Nu waaide het behoorlijk en er waren windvlagen.
     
  9. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.829
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Mijn geheugen laat me regelmatig in de steek, maar G.J. heb jij de neus vorig jaar gerepareerd, of was dat een ander toestel?
    Kun jij je nog iets herinneren?
     
  10. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.829
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik vond hem een stuk minder stabiel vliegen dan de Mentor. Wel hebben wij de gevoeligheid van de aelerons veranderd, omdat hij nogal fel reageerde.
    In de lucht vloog hij daarna behoorlijk goed.

    Mijn zelfvertrouwen heeft even een deuk opgelopen. En het is ook zonde van het geld.
    De EasyStar heb ik gekocht voor 50 euro en is (was) bedoeld voor in de Vogezen in juni.
    Misschien moet ik toch met de Sig FourStar 60 gaan vliegen. Die staat hier al een poosje in de wachtrij.
    De X-Tra van Hobby In heb ik ook nog staan. Maar ik vind het zonde, om dadelijk weer een duur toestel aan gort te vliegen.
     
  11. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.829
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Tussendoor even een bedankje aan iedereen voor de hulp.
     
    jve vindt dit leuk.
  12. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.416
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Dit lijkt me idd n ZWP probleem.
    Ik adviseer beginners altijd een voorlijk zwp te kiezen tov de handleiding.
    Dat vliegt dan ook veel relaxter.

    En, na n crash altijd weer meten, bij ons moeten kisten dan weer gekeurd worden.
     
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    grappig genoeg, als een wiel "steekt" of een molshoop raakt tijdens de start, gaat hij OF in 1 klap rechtsaf, OF neus de grond in.
    Maar hij zal niet over de aileron as een beweging maken.
    en zowieso zal hij, als er een beetje gang in zit, domweg wegvliegen. de vleugels dragen dan al, de wielen dragen niet meer zo zwaar.

    elevator gevoeligheid kan best..
    maar zelfs met mijn 3d kist op fabrieksinstellingen, is in 3d stand niet zo heftig dat hij bij rustig opstijgen meteen op zijn staart staat.
    in de normale stand zou ik die bijna zelfs in handen van een leerling durven geven (met kabel ertussen...)
    het zou misschien kunnen dat hij wat gevoelig was.
    maar ik hoop dat je instructeur het wel binnen proporties heeft afgesteld of expo erin heeft gegooid.

    maar de gevoeligheid die je beschrijft, is schoolvoorbeeld achterlijk zwaartepunt.
    vandaar de vraag hoe hij op het veld is getest.
    met wind kun je bijna geen zwaartepunt testen, dan nemen de vleugels het deels over.
    lag de accu wel goed vast.. verschuivende accu's kunnen ook een hoop problemen geven.


    qua deuken in het vertrouwen.
    als het goed is, is iedere deuk een leerpunt.
    het zou pas echt zonde zijn als je er niets van leert, en dezelfde dingen opnieuw fout doet in de toekomst.
    er zijn zoveel fouten om te maken, wees creatief, val niet in herhaling :D

    en om de deuken op te lossen.
    laat die fourstar 60 goed invliegen.
    ga er zelf pas mee vliegen, als je 100.000% zeker weet dat het niet spannend is. want dat hoort niet. zeker de fourstar niet.
    zelfs mijn 3d kist is in de spannende stand, bij rustig sturen, niet spannend. kan wel, maar dan doe je het zelf. keuze.

    ga daar nu eens lekker een jaar mee vliegen, met de schuimvloot als afwisseling.
    hou dat vol, en je zult zien dat de gedragingen je ook bij andere kisten op gaan vallen.
    en je gaat automatismes kweken, zodat je voortaan je eigen kisten kunt redden
     
    wvr vindt dit leuk.
  14. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.829
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Aha, dat zijn weer veel wijze opmerkingen. Zo ken ik je weer Student :D.

    Expo zat er inderdaad op. Die hebben we later teruggebracht tot 50%.

    Mijn instructeur is niet bepaald achterlijk en heeft al tientallen mensen leren vliegen. Hij begeleidt mij en andere vliegers nog steeds.

    De lipo zat aan de onderkant met klitteband vast en er zat een strap om het geheel.

    Misschien toch wat te veel domp, als ik zo eens terug denk en het is vreemd dat de lipo zo ver naar achter moest.

    Leermoment: Ik moet zelf alles goed controleren.(zucht, zo dat kostte enige moeite :D)

    Ik denk ook, dat het de FourStar gaat worden. Laat ik de uitslagen, de domp, het zwaartepunt, e.d. eens ZELF gaan bestuderen. Daarna vraag ik de instructeur hem in te vliegen.
    Op een rustige avond, met weinig wind, zal ik hem voor het eerst zelf vliegen.
     
  15. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.829
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Nou, beste mensen, was dit een echt en serieus perikel ja of nee? Ik dacht van wel :D.
    En pas op heh, volgende week woensdag is het 1 april.
     
    jve vindt dit leuk.
  16. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.866
    Locatie:
    Velserbroek
    "Expo zat er inderdaad op. Die hebben we later teruggebracht tot 50%."

    Expo niet verkeerd om? dat ie rond het midden juist feller wordt? Er zit verschil in het gedrag tussen + en - Expo afhankelijk van het merk zender...
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    bij de fourstar is het zwaartepunt heel simpel.
    gewoon op de hoofdligger van de vleugel.

    op zn kop uitwegen, lege tank.
    kan het eigenlijk niet fout gaan qua zwaartepunt.

    domp is nog simpeler. vanaf blijven.
    misschien dat de 60 een tikkie anders is (kan altijd), maar bij mijn 40 zat de domp al in het brandschot gebouwd. heb er nooit wat aan gedaan, gewoon recht de motor erop gezet.
    Geen problemen..

    qua uitslagen: bij mij heb ik ze maximaal staan, dus zo ver als de roeren toelaten.
    maar gewoon de handleiding volgen is al een perfect uitgangspunt.
    Bij de fourstar 40 klopte dat goed.
     
    Laatst bewerkt: 27 mrt 2020
  18. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.829
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dat is een goede vraag. Ik kijk het straks na in de zender.
     
  19. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.829
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik ga de gevens opzoeken en een "balancer" kopen of zelf maken.
     
  20. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Ik hou het ook op zwaartepunt hoor, of idd expo verkeerd om, kan ook goed.
    Ik snap het niet hoor, als er één type vliegtuig is wat betrouwbaar en stabiel vliegt, dan is het wel een F3A bak, mits goed afgesteld en uitgebalanceerd, zoals WVR ook al schreef, en zeker de uitslagen niet te groot.
    Zorg ervoor dat de servo.'s en stuurstangen MECHANISCH goed zijn afgesteld, dus niet de stuurstang op de servo op het buitenste, en op het roer in het binnenste gaatje, en dan de servoweg naar 50% ofzo, of soms nog minder om de juiste roeruitslag te halen.
    En de roeruitslagen niet te groot maken, iets wat ik vroeger ook veel deed, ik vloog altijd "op de speling van de sticks" zei ik altijd.
    Afgeleerd toen ik F3A kunstvlucht ging vliegen.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina