De perikelen van WdeW;

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 9 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    Ik weet niet met welk merk zender je vliegt, maar uit mijn hoofd doet futaba het andersom met de +/-

    op de meeste zenders wordt tegenwoordig wel een grafiek getoond met de expo curve
    de X-as is (meestal) je knuppelweg, de Y-as de outut

    Je wilt rond het midden van je knuppel weinig uitslag, dus daar moet de curve laag lopen.

    zie plaatje.

    Een andere manier om te controleren of je de expo de juiste kant op insteld is door de expo instelling op een schakelaar te zetten , dezelfde als van de dual-rate kan prima.
    Stel twee waarden in op die schakelaar:

    1) 100% dual-rate, 0% expo
    2) 100% dual-rate, -50% expo

    - Zet de schakelaar in de normale (geen expo) stand, met 100% dual-rate
    - beweeg de knuppel een klein beetje uit het midden, je roer zal nu een bepaalde uitslag maken
    - houdt deze knuppelstand vast en zet de schakelaar in stand #2
    Je roer uitslag zal nu kleiner moeten worden.
    Wordt de roer uitslag groter dan is voor jouw zender het geen - expo, maar zal je +expo moeten gebruiken
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.837
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dank je. Ik heb een Multiplex Cockpit SX7. Het menu zou hetzelfde zijn als die van de Pro!? De handleiding is zeer beperkt. Hij werkt met afbeeldingen.
    Alleen moet je dan nog wel weten wat je moet doen. Ik vind het een waardeloze handleiding. Een Duitser heeft een handleiding voor mij gemaakt. Deze heb ik weer omgezet in het Nederlands en met de engelse termen van de zender. Lekker makkelijk, maar niet heus.
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wat WVR zegt.
    Het ligt aan de zender en volgens mij kan je het in jouw zender ook zien.
    En anders kan je het ook aan de beweging van de servos zien.
    Bij 0 zal de servo als je de knuppel aanraakt meteen gaan bewegen.
    Als je de goede kant op programmeert zal de servo in de middenstand van de knuppel minder bewegen, dus je kan de knuppel licht heen en weer bewegen zonder dat de servo veel doet.
    Als je verkeerde kant op programmeert blijft de servo in de middenstand veel bewegen.

    Wat betreft de handleiding en zendertaal.
    Ik heb je destijds al laten zien dat mijn zender in het duits staat.
    Bepaalde termen worden raar vertaald naar het engels als de zender duitse roots heeft.
    Plus dat er in Duitsland veel meer kennis is en als je dan met engelse termen komt snappen ze het niet.

    Ik zag hier nog een mooie spreuk staan in een garage.
    The will must be stronger than the skill....
    Kan je wel als lijfspreuk nemen.

    GJ
     
  4. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.837
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik snap nu hoe ik het kan testen mannen. Bedankt weer.
     
  5. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.837
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    En Wil ben ik zelf :D.
     
  6. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    50% expo vind ik persoonlijk nu veel te veel, dan maak je hem heel erg sponzig...
    zelf hou ik me quasi voor alles (alles wat normaal vliegt tenminste) op 25% tot max 35%.

    Als ik iets moet invliegen, voor mezelf of voor iemand anders stel ik meestal 30% in en bekijk ik of de volledige uitslag "er goed genoeg" uitziet. Desnoods wat mechanisch bijstellen.
    Na de eerste vluchten en initiële trimwerken kruid ik wat bij naar persoonlijk aanvoelen.

    Voor de Shark staat er in de manual aangegeven 20% expo op de normale uitslagen.
     
  7. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.837
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dank je. Ik wil met nieuwe toestellen beginnen op 25%.
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Bij mij zit het alsvolgt.
    Je moet 2 schakelaars toewijzen, 1 voor hoogte en 1 voor rol.
    Omdat ik mode 1 vlieg zit mijn rolschakelaar rechts en hoogte links, maar je moet zelf zoeken wat je fijn vind.
    Je moet ze blind kunnen vinden.
    Op de schakelaars zet ik dualrate en expo.
    Schakelaar naar van me af is grote uitslagen en meer expo, dus 100% uitslag en 20, max 25% expo, ligt aan de kist maar je weet wel wat ik zo'n beetje vlieg.
    Schakelaar naar me toe is kleine uitslagen, 60% om te beginnen met max 20% expo.
    Bij het invliegen begin ik met grote uitslagen, als ie dan te gifig is op bijvoorbeeld hoogte trek ik die schakelaar naar me toe, dan weet ik dat ie rustiger wordt.
    Zelfde geldt voor rol, hoewel rol minder kritisch is, een model met te veel rol is nog wel aan de grond te krijgen, te veel hoogte is irritant.
    Dan trim je hem uit en land je hem.
    Je brengt dan de grote uitslagen, als ze te groot zijn terug en stelt de roeten mechanisch bij.
    Dan trimop nul en weer alles op grote uitslagen.
    Alsver dan nog iets te groot is kan je altijd weer terug naar de kleine uitslagen.
    En zo ga je door tot ie lekker liegt.
    Ik heb meestal 1 a 2 vluchtjes nodig om hem redelijk naar mijn smaak te krijgen, dat zag je bij de Viper, 2e vlucht was ie al redelijk goed.
    Finetunen doe je daarna, op een andere dag.
    Maar eigenlijk elke kerr als je vliegt zal je wel iets bedenken van, het zou fijn zijn als ie dit of dat beter doet.
    En dan altijd 1 ding tegelijk doen, nooit en hoogte en rol, of en zwaartepunt en prop.

    GJ
     
  9. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.837
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Gevonden en begrepen.
    Met de expo op 25 komt hij langzamer in dan op 50. De knuppel doet langer over dezelfde uitslag. Kleine correcties zijn vaak genoeg tijdens het vliegen.

    Hoeveel expo zetten jullie doorgaans op de elevator? Ik begrijp dat de fabrikant ook richtlijnen geeft.
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Persoonlijk zet ik er alleen expo in als de fabrikant het aangeeft.
    Voor de eerste vlucht

    daarna ga ik zelf omhoog of omlaag rommelen tot hij vliegt zoals ik leuk vind
    al weet ik dat mijn “normale” toestellen nooit boven de 30% expo komen.
    Ik heb er nu 2 die waardes van 60 of 70% hebben.. maar dat zijn 3d kisten, extreme uitslagen en grote roeren. Die expo waardes waren ook aangegeven door de fabrikant
     
  11. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    Nee, dat klopt niet.
    met 50% zou die bij dezelfde knuppeluitslag minder roeruitslag moeten geven

    verwar aub niet de dual-rate met expo anders wordt het allemaal wel erg ingewikkeld
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee, klopt niks van.
    Expo heeft niets met tijd of snelheid te maken.
    Als je de knuppel van vol up naar vol down stuurt is de tijd en uitslag gelijk.
    Een lineaire beweging is een schuine rechte lijn die van -100% naar +100% loopt.
    Rond het nulpunt doet expo iets, je brengt een curve in de rechte lijn.
    Hoe hoger het percentage expo, hie vager hij rond de middenstand van de knuppel word.
    Dualrate is beperking van de uitslag, nouneigenlijk is het eigenlijk verdubbeling van de uitslag, dual-rate...
    Maar dual rate en expo staan helmaal los van elkaar.
    Enige wat ik zei is dat ik het op 1 schakelaar heb zitten.

    De modellen die jij vliegt kan je allemaal zonder expo vliegen, alleen de massimo en e2k zou ik met expo vliegen.
    De rest zijn allemaal probleemloos zonder expo te vliegen.

    Kan je ook niks fout doen.

    GJ
     
  13. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.837
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik denk dat ik het verkeerd verwoord heb.
    Was ik maar nooit gaan vliegen :D.
     
  14. Vinze

    Vinze

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    1.021
    Locatie:
    hellevoetsluis/ EMCR Rozenburg
  15. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.837
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Denk eerder dat je vrouw dat denkt als je met een vuilniszak hout terugkomt.
    Het hoort nu eenmaal bij het proces.
    Ik heb vanaf iets van 2006 tm 2014 niets meer gecrasht door een stuurfout, alleen 1 kist door een gebroken vleugel tijdens de wedstrid (fabricagefout en is vergoed door de fabrikant) en 1 kist door een falend stekkertje van hobbyking.
    Normaal soldeer ik alles door, nu even om iets te testen een stekkertje gebruikt en dat stopt er in de stijgvlucht mee, ontvangerstroom weg.
    En dan ga je na 7 jaar weer vliegen met een vrij simpel model, de impressivo en dan ligt het na 20 seconden weer als bouwdoos op de grond.
    Kan gebeuren.
    Zoals Barry Stevens zei, doorgaan, gewoon doorgaan.

    GJ
     
    WillydeWoofer, jve en Maarten-Corsair vinden dit leuk.
  17. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.837
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Nu nog stoppen is onmogelijk G.J.
    Hoe zou het dan verder moeten met de "perikelen" en met Modelbouwforum?
    Dat kan ik de mensheid niet aandoen :D.

    Ik ben natuurlijk de enige malloot, die voor al zijn vlieg - dommigheden eerlijk uitkomt.

    Graag wil ik de geschiedenis in gaan als "W. de W. daar kun je niet veel mee".

    Tot slot een veelgemaakte opmerking van Willemien de Woofer: "doe ik daar die kliko open, ligt er weer een vliegtuig in ! "
    "sorry liefje, koop jij ook maar eens wat voor jezelf"
     
    Thedo vindt dit leuk.
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
  19. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.837
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dank je. Daar kan ik nog wel wat invulling aan geven.
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Mijn crash met de gebroken vleugel was ook wel spektakulair.
    De romp had een spoor richting China getrokken en we moesten hem onder het mais vandaan trekken.
    Gelukkig was de fabrikant ook aanwezig, ik heb hem de restanten gegeven om het uit te zoeken.
    2 weken later was er een nieuw vliegtuig.
    Dat is het voordeel van vol gfk, elk model is vrijwel hetzelfde, dus spullen erin en vliegen, binnen een nacht bouw je een nieuw model.

    Maar in dat weekend vloog iemand anders 4 kisten aan stront.
    Prijs van zo'n modelletje ligt rond de 1300 euro, zonder apparatuur, het kan altijd erger, dat geeft weer wat hoop.

    GJ
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina