""
Misschien toch wat te veel domp, als ik zo eens terug denk en het is vreemd dat de lipo zo ver naar achter moest. """
Deze snap ik niet, te veel domp en dan de neus omhoog steken?
En eventuele gebrek aan domp compenseer je niet door de accu naar achteren te leggen.
Dat zijn 2 dingen die helemaal niets met elkaar te maken hebben.
Domp is om de lift van de vleugel iets tegen te gaan bij verschillende snelheden en verschuiven van de accu doe je om het zwaartepunt goed te krijgen.
En al zou het model geen domp hebben, dan zal ie nooit als een malle omhoog gaan.
Hij zal dan bij volgas stijgen en bij half of minder gas gewoon neutraal vliegen.
Ik heb de neus gerepareerd maar die had zat domping.
Wat ik dan, net als student en wvr heb.. als ie bij de maiden niet lekker vloog, dan ga je als instructeur toch zoeken waar het probleem zit.
Ik wil niemand afzeiken maar als iemand dat niet doet dan mag hij zich geen instructeur noemen.
Even hoe wij het deden bij nieuwe kisten.
Eerst controle of alles mechanisch en electronisch aanvaardbaar was.
Kleine foutjes zijn er altijd, dat los je later op.
Dan grofweg het zwaartepunt controleren, op 1/3 van de vleugel is voor de meeste modellen een goede basis.
Dan invliegen en uittrimmen.
Landen en dan de trimmingen en uitslagen bijstellen in de zender.
Als dat gebeurd is nogmaals een testvlucht en dan pas aan de leerling overgeven.
Dat alles is nu dus niet gebeurd.
Toen wij de Viper gingen vliegen heb ik ook eerst zelf een rondje gevlogen en daarna nog wat aanpassingen gedaan voordat jij hem in handen kreeg.
Een achterlijk zwaartepunt kan van een trainer een redelijk rotvliegtuig maken.
Maar dan wordt ie ook bij lage snelheid heel gevoelig op de roeren.
Bij een voorlijk zwaartepunt wil ie zijn neus omhoog steken en reageert ie amper nog op stuurbewegingen.
Beide heb ik in 1 vlucht met dezelfde kist meegemaakt.
Een F5B kist, ik was wat suf, sluit alles aan, zet de vleugel erop en Gerben gooit hem weg.
Ik stijg en het ding is vreselijk gevoelig op de roeren, vrijwel niet te sturen.
Ik duik aan om te landen en hij stuurt nog amper en steekt steeds zijn neus omhoog.
Ik heb hem aan de grond gekregen en bij afnemen van de vleugel zag ik de accu los in de romp liggen, vergeten te fixeren met tape.
Zwaartepunt hoorde rond de 70mm te liggen maar schoof nu tussen 40 en 100mm.
Ik denk dus dat het bij jou te voorlijk lag.
Te zware accu of de accu te ver naar voren.
Maar toch.... het blijft de verantwoordelijkheid van de instructeur als hij je les geeft.
Dat opeens naar 1 kant trekken bij de start heb ik je al uitgelegd, een taildragger heeft bij de start de neiging de neus weg te draaien, komt door de torque van de prop en de dan nog mi imale werking van het kielvlak.
Mijn Nemesis, kort rompje, dikke motor met prop met veel pitch, stond meteen omgekeerd als ik gas gaf.
Je moet rustig het gas erop zetten en niet de knuppel als schakelaar gebruiken.
GJ
Misschien toch wat te veel domp, als ik zo eens terug denk en het is vreemd dat de lipo zo ver naar achter moest. """
Deze snap ik niet, te veel domp en dan de neus omhoog steken?
En eventuele gebrek aan domp compenseer je niet door de accu naar achteren te leggen.
Dat zijn 2 dingen die helemaal niets met elkaar te maken hebben.
Domp is om de lift van de vleugel iets tegen te gaan bij verschillende snelheden en verschuiven van de accu doe je om het zwaartepunt goed te krijgen.
En al zou het model geen domp hebben, dan zal ie nooit als een malle omhoog gaan.
Hij zal dan bij volgas stijgen en bij half of minder gas gewoon neutraal vliegen.
Ik heb de neus gerepareerd maar die had zat domping.
Wat ik dan, net als student en wvr heb.. als ie bij de maiden niet lekker vloog, dan ga je als instructeur toch zoeken waar het probleem zit.
Ik wil niemand afzeiken maar als iemand dat niet doet dan mag hij zich geen instructeur noemen.
Even hoe wij het deden bij nieuwe kisten.
Eerst controle of alles mechanisch en electronisch aanvaardbaar was.
Kleine foutjes zijn er altijd, dat los je later op.
Dan grofweg het zwaartepunt controleren, op 1/3 van de vleugel is voor de meeste modellen een goede basis.
Dan invliegen en uittrimmen.
Landen en dan de trimmingen en uitslagen bijstellen in de zender.
Als dat gebeurd is nogmaals een testvlucht en dan pas aan de leerling overgeven.
Dat alles is nu dus niet gebeurd.
Toen wij de Viper gingen vliegen heb ik ook eerst zelf een rondje gevlogen en daarna nog wat aanpassingen gedaan voordat jij hem in handen kreeg.
Een achterlijk zwaartepunt kan van een trainer een redelijk rotvliegtuig maken.
Maar dan wordt ie ook bij lage snelheid heel gevoelig op de roeren.
Bij een voorlijk zwaartepunt wil ie zijn neus omhoog steken en reageert ie amper nog op stuurbewegingen.
Beide heb ik in 1 vlucht met dezelfde kist meegemaakt.
Een F5B kist, ik was wat suf, sluit alles aan, zet de vleugel erop en Gerben gooit hem weg.
Ik stijg en het ding is vreselijk gevoelig op de roeren, vrijwel niet te sturen.
Ik duik aan om te landen en hij stuurt nog amper en steekt steeds zijn neus omhoog.
Ik heb hem aan de grond gekregen en bij afnemen van de vleugel zag ik de accu los in de romp liggen, vergeten te fixeren met tape.
Zwaartepunt hoorde rond de 70mm te liggen maar schoof nu tussen 40 en 100mm.
Ik denk dus dat het bij jou te voorlijk lag.
Te zware accu of de accu te ver naar voren.
Maar toch.... het blijft de verantwoordelijkheid van de instructeur als hij je les geeft.
Dat opeens naar 1 kant trekken bij de start heb ik je al uitgelegd, een taildragger heeft bij de start de neiging de neus weg te draaien, komt door de torque van de prop en de dan nog mi imale werking van het kielvlak.
Mijn Nemesis, kort rompje, dikke motor met prop met veel pitch, stond meteen omgekeerd als ik gas gaf.
Je moet rustig het gas erop zetten en niet de knuppel als schakelaar gebruiken.
GJ
Laatst bewerkt: