De perikelen van WdeW;

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 9 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    ""
    Misschien toch wat te veel domp, als ik zo eens terug denk en het is vreemd dat de lipo zo ver naar achter moest. """
    Deze snap ik niet, te veel domp en dan de neus omhoog steken?
    En eventuele gebrek aan domp compenseer je niet door de accu naar achteren te leggen.
    Dat zijn 2 dingen die helemaal niets met elkaar te maken hebben.
    Domp is om de lift van de vleugel iets tegen te gaan bij verschillende snelheden en verschuiven van de accu doe je om het zwaartepunt goed te krijgen.
    En al zou het model geen domp hebben, dan zal ie nooit als een malle omhoog gaan.
    Hij zal dan bij volgas stijgen en bij half of minder gas gewoon neutraal vliegen.


    Ik heb de neus gerepareerd maar die had zat domping.
    Wat ik dan, net als student en wvr heb.. als ie bij de maiden niet lekker vloog, dan ga je als instructeur toch zoeken waar het probleem zit.
    Ik wil niemand afzeiken maar als iemand dat niet doet dan mag hij zich geen instructeur noemen.
    Even hoe wij het deden bij nieuwe kisten.
    Eerst controle of alles mechanisch en electronisch aanvaardbaar was.
    Kleine foutjes zijn er altijd, dat los je later op.
    Dan grofweg het zwaartepunt controleren, op 1/3 van de vleugel is voor de meeste modellen een goede basis.
    Dan invliegen en uittrimmen.
    Landen en dan de trimmingen en uitslagen bijstellen in de zender.
    Als dat gebeurd is nogmaals een testvlucht en dan pas aan de leerling overgeven.
    Dat alles is nu dus niet gebeurd.
    Toen wij de Viper gingen vliegen heb ik ook eerst zelf een rondje gevlogen en daarna nog wat aanpassingen gedaan voordat jij hem in handen kreeg.

    Een achterlijk zwaartepunt kan van een trainer een redelijk rotvliegtuig maken.
    Maar dan wordt ie ook bij lage snelheid heel gevoelig op de roeren.
    Bij een voorlijk zwaartepunt wil ie zijn neus omhoog steken en reageert ie amper nog op stuurbewegingen.
    Beide heb ik in 1 vlucht met dezelfde kist meegemaakt.
    Een F5B kist, ik was wat suf, sluit alles aan, zet de vleugel erop en Gerben gooit hem weg.
    Ik stijg en het ding is vreselijk gevoelig op de roeren, vrijwel niet te sturen.
    Ik duik aan om te landen en hij stuurt nog amper en steekt steeds zijn neus omhoog.
    Ik heb hem aan de grond gekregen en bij afnemen van de vleugel zag ik de accu los in de romp liggen, vergeten te fixeren met tape.
    Zwaartepunt hoorde rond de 70mm te liggen maar schoof nu tussen 40 en 100mm.

    Ik denk dus dat het bij jou te voorlijk lag.
    Te zware accu of de accu te ver naar voren.

    Maar toch.... het blijft de verantwoordelijkheid van de instructeur als hij je les geeft.

    Dat opeens naar 1 kant trekken bij de start heb ik je al uitgelegd, een taildragger heeft bij de start de neiging de neus weg te draaien, komt door de torque van de prop en de dan nog mi imale werking van het kielvlak.
    Mijn Nemesis, kort rompje, dikke motor met prop met veel pitch, stond meteen omgekeerd als ik gas gaf.
    Je moet rustig het gas erop zetten en niet de knuppel als schakelaar gebruiken.



    GJ
     
    Laatst bewerkt: 28 mrt 2020
  2. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.836
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Het vreemde is, in de lucht leek hij goed te vliegen (op het stijgen na).

    De accu zat goed vast, dat weet ik zo goed als zeker.

    Er schiet mij nog iets te binnen: vorig jaar hebben we strepen gezet op de accu-plank, tot waar de verschillende lipo's gelegd moeten worden.
    Ik heb 2 stuks 3s/5000 en 1 stuks 3s/3300. Min of meer per ongeluk had ik vorige week de lipo iets voor het streepje gelegd. Meer naar voren dus.
    De instructeur zei, dat hij beter vloog. In de lucht ging het prima, maar ........
    En nog iets. Ik heb 2 verschillende 5000 lipo's. Daar zou verschil van gewicht in kunnen zitten!?

    Ik maak overigens vandaag een zwaartepunt-meter.
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Waar vloog je mee toen je crashte?
    Het verschil tissen de 2 5000mah accus is te verwaarlozen, ook al zouden ze van een ander merk zijn.
    Over de opmerking dat de instructeur een voorlijke kist beter vind vliegen hou ik wijselijk mijn mond, dat zegt meer iets over de instructeur want het cg was redelijk conservatief, dus zoals sebart het zegt dat het moet liggen.

    GJ
     
  4. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.836
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Met een van de 5000 accu's van een goedkoper merk. En deze had ik een paar milimeter naar voren gelegd.
    Ik maak zo dadelijk een foto van de restanten en stuur die per app naar je toe.
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ahhh, een zware accu en die dan naar voren schuiven.
    Ja, dat verklaart exact wat ik schreef.
    Te voorlijk.
    Dan kan je op een gegeven moment aan knuppels gaan trekken maar doet ie niks meer.
     
  6. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.836
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Kan de reparatie aan het onderstel(verzwaring) er nog wat mee te maken hebben?
     
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.230
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Weet je wat het is... soms heb je van die dagen, dan moet je gewoon weg niet op het veld willen staan.
    Tevoren voel je ook aan dat het mis kan gaan. je ben niet fris, zit te kloten bij het verzamelen van het vliegspul, wat was ook weer wat... etc...
    Beste is dan... knorrig blijven, vloeken op het mooie weer... en niet gaan vliegen...!!!

    Ik heb soort voorgevoelt ook in de auto... landweggetjes...
    denk je... er komt vast een reetje uit de bos zoom geschoten...
    Op die gedachte gas los... en tjoep... daar is ie... secondenwerk...heel maf... met dank aan mijn engeltje...

    Maar als het vliegen per sé moet. Pak de domste en meest betrouwbare
    vleugelsdragende patatbak uit je magazijn...
    Dan heb je wel je routine gedraaid. Niet de spactaculairste... maar je uren gemaakt.
    Koop een Calmato, zet die op drie kilo... en juist CG... en je baksteen komt altijd binnen.
    Gecontroleerd crashend waar je hem wilt hebben.
    Lomp en dom... perfect als je bek af bent en wilt uitwaaien...
    Dat is ook de reden waarom mijn Calmato schouderdekker het al 15 jaar volhoud...
     
    Laatst bewerkt: 28 mrt 2020
  8. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.836
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Gisteren zaten we met z'n tweeën op het veld. De collega zag iets snel wegrennen. Hij zei, is het nou een haas of een konijn.
    Ik: volgens mij een konijn, want hij gaat er als een haas vandoor.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.230
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Heb wel eens een ree op de neus gehad...
    de ree in twee en kon in de pan... de auto in de prak...

    Life sucks... Uut lev'n zuig't... :D
     
  10. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.836
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Laten we de lol er in houden. Zeker in deze moeilijk corona tijden.
    Dan zijn vliegtuigjes geheel onbelangrijk.
     
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.230
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Versta me niet verkeerd...
    Wilde ree is erg lekker... de locale veehouder wist er goed raad mee...
    En de auto had een resp-ree... all over... verzekering vergoedde de gehele platpletterij.
    En mijn Italiaanse 'bolide' stonde er weer als nieuw bij... zonder Autobahn-hi-impact-steenslag :)
    Geen stoppelbaardje meer... zo een reetje op z'n tijd! All in, win, win...
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Lig je aan het zwembad en wie valt je lastig, Willy.
    Kan je wat foto's plaatsen van de Massimo.
    IMG_20200328_174727.jpg

    Wil moet zelf maar uitleggen wat wat is.

    Foto 1
    IMG-20200328-WA0017.jpg

    Foto 2
    IMG-20200328-WA0021.jpg

    Foto 3
    IMG-20200328-WA0019.jpg

    Foto 4
    IMG-20200328-WA0018.jpg

    Foto 5
    IMG-20200328-WA0006.jpg

    Foto 6
    IMG-20200328-WA0013.jpg

    Foto 7
    IMG-20200328-WA0005.jpg

    GJ
     
    MicropropSport en WillydeWoofer vinden dit leuk.
  13. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.836
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Gert-Jan bedankt. Wel jammer dat nou net moest plassen.

    Het leek me leuk eens iets positiefs te kunnen laten zien.
    En er is een wereldpremiere te zien: het timmermansoog van W. de W.
    Valentino Corleone, wij mogen Tino zeggen, staat er overigens ook op.

    Foto 1. Een tekening leren lezen. Goejendag zeg, dat valt tegen. Gelukkig helpt vriend G. daarbij en ik bouw alles zelf.
    Foto 2. Een paar plaatjes moeten tegen elkaar aan en andere juist niet. Hoe weet je dat allemaal? "staat in het boekje"
    Foto 3. Hierop zie je een genie aan het werk. Wat een precisie, wat een aandacht voor detail, wat een .........
    Foto 4. Een stuk oracover als scharnier? Veel gekker moet het niet worden.
    Foto 5. Hier durf ik wel een beetje trots op te zijn :D. Met dank aan de tips van vriend E.
    Foto 6. Het vliegtuig wordt even kritisch bekeken door onze Tino. Hij had geen kritiek.
    Foto 7. Dit is meteen de laatste keer, dat ik probeer folie recht af te snijden bij een ronde rand. Voortaan maar een beetje overlappen,
    dat is iets minder erg.
    wordt ooit vervolgd......door corona is de bouwavond gestopt ...... ik kan zelf het boekje en de tekening nog niet lezen ...... misschien via facetime of skype verder?
     
    Laatst bewerkt: 28 mrt 2020
  14. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.836
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Er staat op de zender, onder Aeleron;
    Expo(-100..0) -25
    Trim -1,5

    Er staat op de zender, onder Elevator;
    Expo(-100..0) -40
    Trim 18

    Ik heb de Mentor gechekt waar ik lang mee gevlogen heb. Daar stonden beide waarden op -50

    Betekent die min gewoon een streepje, of betekent het negatief?
     
    Laatst bewerkt: 28 mrt 2020
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Streepje is min.
    Maar bij de ene zender is hsf min en de andere plus.
    Het gaat erom dat ie rond het middenpunt minder gevoelig wordt.
    Met 50 % kunnen zware parkinson patienten nog strak vliegen.


    GJ
     
    easy vindt dit leuk.
  16. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.836
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik zag al wat uitleg op YouTube. Het principe begrijp ik.
     
  17. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    Mmm, 50% expo op een trainer?
    dat is best veel!
    Miz zijn dan je volle uitslagen veeeeeeeeel te groot en probeer je dat vliegend te krijgen door rond het midden die expo toe te voegen.
    De (te) grote uitslagen zijn er echter nog steeds, dus in geval van paniek, of te flink aan de knuppels trekken wordt je model dan heel wild.
    Je gedrag van je knuppel is ook niet liniear.

    Voor een trainer wil je eerst de maximale uitslag mechanisch zo afstellen dat je met volle knuppel uitslagen een rustig en beheerst vliegend model krijgt. Eventueel kan je iets grotere uitslagen overhouden en dan via een dual-rate schakelaar daar 80-90% van nemen. Liefst geen expo, of hooguit 10%.

    Een ervaren vlieger zal dit dan een dood-saaie kist vinden, maar voor een beginner is dit wel een 'snapklaar' concept.
    Klein beetje knuppel is klein beetje reactie
    iets meer knuppel is iets meer reactie
    veel knuppel is veel reactie
    Oftwel, liniar en voorspelbaar gedrag.

    Naarmate je meer ervaren raakt en bijvoorbeeld ook voor je brevet figuren wilt gaan oefenen , kan je die expo uitzetten en/of de uitslagen nog wat vergroten om iets meer leven in je model te krijgen. Die 'saaie' bak, blijkt dan ineens nog wel een jaartje (of langer) een prima kist te zijn.
     
  18. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.836
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ondanks je goede bedoelingen, ben ik het spoor nu helemaal bijster.
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    WVR, de uitslagen waren mechanisch niet te groot.
    Ik ken de kist, heb volgens mij zelfs de basis in de zender gezet.
    Of was dat nou mijn zender...
    Maar ok, mechanisch was het ok.
    Ik vlieg zelf met max 20%expo, anders wordt het zo sompig vliegen, dan hangt de kist niet lekker aan de knuppels.
    Ik weet dat in f3a er mensen zijn die over de 50% hebben, snap dat niet helemaal.
    Maar in de Sebart met de uitslagen goed zou het met 50% expo een voor mij onbestuurbaar model worden.
    Je stuurt dan, hij doet niks, stuurt verder, doet niks, nog verder en ineens 100% uitslag.
    Wederom.. en ik mag het niet zeggen.... degene die hem ingevlogen heeft had dit moeten merken en goed af moeten stellen.

    GJ
     
  20. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.836
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Hier begrijp ik (ligt aan mij natuurlijk) wel wat van: "elk nadeel hep zun voordeel". Als je door duwt komt hij plotseling hevig in. Dat lijkt me niks.
    De EasyStar en de FourStar, waar ik binnenkort mee ga vliegen, ga ik op 25% expo zetten.
    Gisteren heb ik overigens een cg balancer gebouwd. Dit is een goed moment om zelf verantwoordelijkheid te nemen.Het zijn ook mijn spullen.

    Maar een ding snap ik nog steeds niet: kan expo negatief en positief ingesteld worden, of is dat niet aan de orde.
    Dat vraag ik omdat er -25 bij de Shark stond en -50 bij de Mentor. Of betekent (-) niet negatief.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina