qua examen: daar zijn wat spelregels in. maar het kan allemaal heel open en laagdrempelig.
de voornaamste spelregels:
2 examinatoren aanwezig.
liefst 1 "caller", voorzegger. de caller roept de naam van het figuur. leerling geeft aan wanneer hij begint met het figuur.
je hebt 3 vluchten. oftewel 3 kansen per figuur.
eerste 2 vluchten doe je het volledige programma. na het programma landen. koffie. en weer de lucht in voor vlucht 2
vlucht 3 is voor de oefeningen die niet helemaal lekker uit de verf kwamen.
kies wel een vliegtuig wat het volledige programma kan vliegen. ik heb ook wel s gezien dat ze met een vliegtijd van 4 minuten door het examen heen moeten rommelen, halverwege constant accu wisselen.
normaal heb je aan 8 minuten meer dan zat.
de caller mag her en der een tip geven.
caller mag je niet door het examen praten
eisen: alles op 1 hoogte. wind doet natuurlijk een hoop, dus houden de examinatoren dit echt wel in de peiling.
niet crashen.
alles veilig.
het is een veiligheids certificaat.
de examinatoren moeten het gevoel krijgen dat je veilig om kunt gaan met het toestel.
dus gewoon lekker vliegen zoals je altijd doet. op het gemakkie.
gaat niet om het 100% perfect zijn van de figuren, maar wel dat het veilig gebeurt.
er zit natuurlijk wel een richtlijn in wanneer een looping geen looping meer heet.
Qua afstellen: zoals brutus zegt..
uitgaande dat alle trims en subtrims op 0 staan..
eerst hardware zo recht mogelijk.
servohoorntjes misschien een tand verdraaien, laatste stukje met de zender met subtrim recht zetten.
linkjes inkorten/verlengen.
dan heb je alles mechanisch recht.
daarna met endpoints de maximale uitslagen instellen.
kom je dan in de zender op een waarde van 50 (waar 100 of 140 maximaal is), kun je kijken om het linkje een gaatje naar binnen of buiten te verplaatsen
daarna met dual rate je vliegmodussen.