Het aantal bewegingen en de te stellen kracht is van invloed op de levensduur van een servo.
Als een servo ruim binnen zijn specificaties en met een kleine slag iets op zijn plaats kan krijgen.
Dan slijt de potmeter even hard als dat tie dat met een grotere slag mag doen.
Het verschil tussen het één en het ander is dat servo met de korte slag eerder op zijn gewenste positie is, als de servo met een lange slag.
Bij de lange slag legt de loper (sleper) een grotere afstand af (slijt sneller) het weerstands baantje wordt over een langere afstand ingesleten.
Bij de korte slag legt de loper (sleper) maar een kort stukje af, slijt minder snel, het baantje wordt over een kortere afstand ingesleten.
Het is dus net andersom.
Nadeel is dat stuur correcties bij een servo met een kleine slag, veel sneller op een nieuwe opgedragen positie kan komen waardoor die servo uiteindelijk meer bewegingen maakt.
Maar is dat eigenlijk wel zo.
Aan het voer/vaar/vliegtuig wijzigt niets, het parcours blijft gelijk en de voortgaande snelheid ook.
Natuurlijk reageert het stuur gedrag veel sneller en feller, dan ga je andere dingen doen die voorheen niet mogelijk waren.
Waardoor het aantal bewegingen van de servo omhoog gaat wat direct gevolgen heeft voor de levensduur.
Ik heb nog nooit een door slijtage versleten potmeter in een servo gehad, wel af en toe een motortje met afgefakkelde collector.
Maar dat heeft dan niet met de mechanische inbouw te maken, maar meer met even iets uitproberen in de vorm van een (3 assige) gyro.
Als er micro servo's zijn met een borstelloze motor aan boord, die ik nog niet heb gevonden. is het zeker wel een optie.
niet dat ik het "echt" weet, ik lees veel op internet, zie af en toe wat ik op het veld tegenkom.
mn werk zit ook in een totaal andere richting, dus dat helpt ook niet mee
Maar wat ik vrij regelmatig als servoprobleem tegenkom (los van tandwielen), is een dood of ongevoelig stuk in de servo
dus op een bepaald deel van de uitslag rommelt de servo, stopt halverwege, gaat pas weer door als je hem "helpt", of hij gaat overshooten
Volgens jouw verhaal zit dat niet in de "sleper". dat stukje kan ik volgen, die slijt gewoon, klaar.
met kleine uitslagen feitelijk minder.
de weerstandsbaan zou bij het door mij geziene beeld de oorzaak moeten zijn.
het gebeurt eigenlijk altijd rond de middenstand.
regelmatig betreft het dan goedkope of oude servo's, al heb ik het ook wel eens in een high end servo, relatief jong voorbij zien komen.
nu doe ik net of het dagelijks gebeurt.. stel, ik kom er 2 of 3 tegen in een jaar is het veel..
maar hoe vaak zie je een servo nu werkelijk kapot gaan door slijtage, zolang hij binnen de specs gebruikt wordt?
en als het dan gebeurt, is hij soms afgefakkelt, maar meestal kom ik dat dode stuk tegen...
Qua nieuwerwetse servo's: Hv is een mooie uitvinding.
brushless vind ik nog duur, gezien het feit dat er toch vrij regelmatig nog normale potmeters in zitten.
als ze dat nou eens aanpassen...
dan gaat de levensduur ook echt omhoog..