De perikelen van WdeW;

Status
Niet open voor verdere reacties.
Is dat zo? (niet lullig bedoeld overigens). Ik heb altijd begrepen dat analoge servo's electronisch geen resolutie hebben, maar qua motor en vertraging wel, omdat een borstelmotor niet in iedere willekeurige positie stopt.

Inderdaad, ik noem het resolutie omdat iedereen dan wel begrijpt wat ik bedoel maar je hebt te maken met tandwielen waar een aantal tanden opzitten, dat is ook een vorm van resolutie.
Zelfs met een ouderwetse AM of FM zender kan je verschil zien tussen de loop en stelnauwkeurigheid tussen een peppi en kokkie servo of een kwalitatief betere.
Ik heb wel eens servootjes gehad die wel een standenschakelaar leken, tien stappen up en tien stappen down.
Ga je dat dan begrenzen in de slag dan hou je 2 stappen up en 2 down over, of voor mensen die digitaal sturen, op of neer.

GJ
 
Op de vorige zender (Spektrum) zat een schakelaar, waarmee je de motor uit kon zetten (en gelukkig ook weer aan). Dat was voor de veiligheid.
Nu ik weer op 6s ga vliegen wil ik een dergelijke schakelaar op de Spektrum zender zien te aktiveren.
Nou dacht ik, dat deze voorziening Throttle Cut heet, maar dat schijnt toch weer wat anders te zijn.
Weet iemand hoe een dergelijke veiligheidsvoorziening wel heet? En waar zou ik dat kunnen vinden?
 
Dat is valse veiligheid.
In F5B hadden enkele piloten ook die schakelaar, dat was snel afgelopen.
Ze vergaten in de spanning de schakelaar om te zetten, de kist werd gegooid, motor aan, niets.
Vergeten de schakelaar om te zetten.
Andersom, je bent er zelf bij, je zet je zender aan, dan pas het model en dan pas de accu aansluiten.
De regelaar kan nooit gaan draaien als je gas open zou staan en dan je accu aansluit.
Dus zo'n schakelaar is alleen maar als er vreemden aan je zender gaan zitten.

Het is wel mogelijk, je moet dan een schakelaar toewijzen die dat kanaal aan en uitschakelt, met een vrije mixer is dat mogelijk.
Dus dan mix je het gas en die schakelaar.

GJ
 
Het aantal bewegingen en de te stellen kracht is van invloed op de levensduur van een servo.
Als een servo ruim binnen zijn specificaties en met een kleine slag iets op zijn plaats kan krijgen.
Dan slijt de potmeter even hard als dat tie dat met een grotere slag mag doen.

Het verschil tussen het één en het ander is dat servo met de korte slag eerder op zijn gewenste positie is, als de servo met een lange slag.
Bij de lange slag legt de loper (sleper) een grotere afstand af (slijt sneller) het weerstands baantje wordt over een langere afstand ingesleten.
Bij de korte slag legt de loper (sleper) maar een kort stukje af, slijt minder snel, het baantje wordt over een kortere afstand ingesleten.

Het is dus net andersom.

Nadeel is dat stuur correcties bij een servo met een kleine slag, veel sneller op een nieuwe opgedragen positie kan komen waardoor die servo uiteindelijk meer bewegingen maakt.
Maar is dat eigenlijk wel zo.

Aan het voer/vaar/vliegtuig wijzigt niets, het parcours blijft gelijk en de voortgaande snelheid ook.
Natuurlijk reageert het stuur gedrag veel sneller en feller, dan ga je andere dingen doen die voorheen niet mogelijk waren.
Waardoor het aantal bewegingen van de servo omhoog gaat wat direct gevolgen heeft voor de levensduur.

Ik heb nog nooit een door slijtage versleten potmeter in een servo gehad, wel af en toe een motortje met afgefakkelde collector.

Maar dat heeft dan niet met de mechanische inbouw te maken, maar meer met even iets uitproberen in de vorm van een (3 assige) gyro.
Als er micro servo's zijn met een borstelloze motor aan boord, die ik nog niet heb gevonden. is het zeker wel een optie.

niet dat ik het "echt" weet, ik lees veel op internet, zie af en toe wat ik op het veld tegenkom.
mn werk zit ook in een totaal andere richting, dus dat helpt ook niet mee :D

Maar wat ik vrij regelmatig als servoprobleem tegenkom (los van tandwielen), is een dood of ongevoelig stuk in de servo
dus op een bepaald deel van de uitslag rommelt de servo, stopt halverwege, gaat pas weer door als je hem "helpt", of hij gaat overshooten
Volgens jouw verhaal zit dat niet in de "sleper". dat stukje kan ik volgen, die slijt gewoon, klaar.
met kleine uitslagen feitelijk minder.

de weerstandsbaan zou bij het door mij geziene beeld de oorzaak moeten zijn.
het gebeurt eigenlijk altijd rond de middenstand.
regelmatig betreft het dan goedkope of oude servo's, al heb ik het ook wel eens in een high end servo, relatief jong voorbij zien komen.
nu doe ik net of het dagelijks gebeurt.. stel, ik kom er 2 of 3 tegen in een jaar is het veel..

maar hoe vaak zie je een servo nu werkelijk kapot gaan door slijtage, zolang hij binnen de specs gebruikt wordt?
en als het dan gebeurt, is hij soms afgefakkelt, maar meestal kom ik dat dode stuk tegen...


Qua nieuwerwetse servo's: Hv is een mooie uitvinding.
brushless vind ik nog duur, gezien het feit dat er toch vrij regelmatig nog normale potmeters in zitten.
als ze dat nou eens aanpassen...
dan gaat de levensduur ook echt omhoog..
 
Dat is valse veiligheid.
In F5B hadden enkele piloten ook die schakelaar, dat was snel afgelopen.
Ze vergaten in de spanning de schakelaar om te zetten, de kist werd gegooid, motor aan, niets.
Vergeten de schakelaar om te zetten.
Andersom, je bent er zelf bij, je zet je zender aan, dan pas het model en dan pas de accu aansluiten.
De regelaar kan nooit gaan draaien als je gas open zou staan en dan je accu aansluit.
Dus zo'n schakelaar is alleen maar als er vreemden aan je zender gaan zitten.

Het is wel mogelijk, je moet dan een schakelaar toewijzen die dat kanaal aan en uitschakelt, met een vrije mixer is dat mogelijk.
Dus dan mix je het gas en die schakelaar.

GJ

ik zie het inderdaad ook toegepast worden.
bij een brandstofmotor snap ik het ergens wel. die lopen nog wel eens warm en zo.
dan nog, motor draait, anderen moeten met hun poten van de zender blijven.
een zender die aan staat, is live.. en als een zender aan op tafel staat, hoort er ook een toestel aan te staan.
geen toestel aan, zender uit.

zelfde veiligheid dat de aandrijfaccu los moet als de kist niet gevlogen wordt.
alleen dan kan er niks gebeuren..
we hebben al eens een bijna ongeval gehad door iemand die de zojuist gevlogen kist niet afkoppelde. iets later met een andere kist ging vliegen.
en de voorgaande kist ging volgas door het pitt gebied heen.


De beste manier om dingen veilig te maken, is een goede manier om met de spullen om te gaan.
je hebt geen "motor uit" schakelaar nodig, als je de kist aansluit en gewoon gaat vliegen.
de gewoonte om na aansluiten nog een kilometer met de kist te lopen of nog een halfuur te gaan praten is gewoon niet handig.
brandstofmodellen kennen dit probleem in dat opzicht niet. Die vliegers zorgen wel dat ze wat vlotter in de lucht zijn, nadat het ding draait.
iig, dat zie ik regelmatig gebeuren.
 
Dat is valse veiligheid.
In F5B hadden enkele piloten ook die schakelaar, dat was snel afgelopen.
Ze vergaten in de spanning de schakelaar om te zetten, de kist werd gegooid, motor aan, niets.
Vergeten de schakelaar om te zetten.
Andersom, je bent er zelf bij, je zet je zender aan, dan pas het model en dan pas de accu aansluiten.
De regelaar kan nooit gaan draaien als je gas open zou staan en dan je accu aansluit.
Dus zo'n schakelaar is alleen maar als er vreemden aan je zender gaan zitten.

Het is wel mogelijk, je moet dan een schakelaar toewijzen die dat kanaal aan en uitschakelt, met een vrije mixer is dat mogelijk.
Dus dan mix je het gas en die schakelaar.

GJ


Nee, geen valse veiligheid. Mij is het al vaker overkomen dat de motor begon te draaien gelijk met insteken van de accu. Op de zender stond zelfs het gas dicht. het hoe en waarom is voor mij nog steeds een raadsel. de regelaars waren van Schulze en zijn door hun nagekeken. kreeg alleen maar terug dat dit kwam door "slechte" stekkers. de leverancier van de stekkers was daar niet blij mee.

@WillydeWoofer de cockpit sx heeft aan de rechterzijde een kleine drukknop voor de throttle cut.
 
Theo, dat kan niet!!
Als je gas open staat, of in ieder geval een signaal van 1000 ms of hoger naar de regelaar gaat dan gaat ie in programmeermodus, dat is softwarematig bepaalt.
Ook als er geen signaal binnenkomt, dus als de zender uit zou staan, dan kan en zal de regelaar niets aansturen.
Ik heb het daar ooit met de ontwikkelaar van Schulze over gehad toen ik bij Plettenberg mijn motor op ging halen, het kan gewoon niet.
Ook de chinese Sunrise mensen zeggen dat en ik heb de software veranderd en daar staan ook die beveiligingen in weggeschreven, het kan gewoon niet!

GJ
 
Nee, geen valse veiligheid. Mij is het al vaker overkomen dat de motor begon te draaien gelijk met insteken van de accu. Op de zender stond zelfs het gas dicht. het hoe en waarom is voor mij nog steeds een raadsel.
Wat is dicht, misschien nog een aandeeltje trim er bij in zitten?
Bij sommigen zenders kun je het aandeel trim uitschakelen bij gebruik van een elektromotor.

Als het er af fabriek al opzit en de functie is alleen uit te schakelen als de gasstick helemaal dicht staat. , dan is het als een veiligheidsfunctie te gebruiken, zonder enige classificatie
Blijf ontzag houden voor de propeller.
Is het niet voor jezelf, is het wel voor een ander.

De reden dat die er op zit of soms handmatig er bij gemixt moet, kan of mag worden.
Heeft weinig tot niets met de veiligheid van elektro vliegen te maken.
Maar met brandstof.
Moderne zenders hebben geen schuifknopje meer voor de trim.
Vroegha zette we of ik met de trim (stationair loopt) de motor uit.
Met de drukknopjes als trim van tegenwoordig, duurt dat uitschakelen veel te lang en bij het inschakelen, je blijft aan het klooien naar welke positie het ook al weer moest.
 
Dat is valse veiligheid.
In F5B hadden enkele piloten ook die schakelaar, dat was snel afgelopen.
Ze vergaten in de spanning de schakelaar om te zetten, de kist werd gegooid, motor aan, niets.
Vergeten de schakelaar om te zetten.
Mischien wat miereneukerig van mij, maar de noemer "vals" is natuurlijk niet van toepassing als het om wedstrijden gaat. Dat je een wedstrijdronde verkloot door je eigen fout, heeft niks met veiligheid te maken, want een wedstrijdronde verkloten is niet een ongeluk, en dat de motor niet aan ging gewoon een bedieningsfout...
Je kunt het "onhandig" of "onwerkbaar voor wedstrijdgebruik" noemen, maar om datgene wat voor de 5 wedstrijdvliegers in NL geld, zonder meer op de 10000 niet-wedstrijdvliegers toe te passen is gewoon niet erg realistisch.

En het valt vrij eenvoudig te omzeilen door er een audio-of andere waarschuwing aan te hangen.
In mijn geval een waarschuwing als de motor "scherp" staat, maar niet draait, maar iedereen kan dat op zijn eigen manier doen natuurlijk.
Voor het geval wat jij noemt zou ik de notificatie aan de stand "motor veilig" koppelen.

Dus zo'n schakelaar is alleen maar als er vreemden aan je zender gaan zitten.
Nou... je zult ze de kost moeten geven die op wat voor manier dan ook (zender omstoten, zender onhandig beetpakken, met een ander lichaamsdeel onbedoeld tegen de throttlestick stoten) onverwachts met draaidende motoren geconfronteerd werden en naar de eerste hulp post konden...
En JUIST daarvoor dient die schakelaar.
 
Theo, dat kan niet!!
Als je gas open staat, of in ieder geval een signaal van 1000 ms of hoger naar de regelaar gaat dan gaat ie in programmeermodus, dat is softwarematig bepaalt.
Ook als er geen signaal binnenkomt, dus als de zender uit zou staan, dan kan en zal de regelaar niets aansturen.
Ik heb het daar ooit met de ontwikkelaar van Schulze over gehad toen ik bij Plettenberg mijn motor op ging halen, het kan gewoon niet.
Ook de chinese Sunrise mensen zeggen dat en ik heb de software veranderd en daar staan ook die beveiligingen in weggeschreven, het kan gewoon niet!

Bij een regelaar met BEC, kan ik me voorstellen dat het volkomen onmogelijk is: er is nog geen signaal aan de ingang als de accu aangesloten wordt.
Maar bij een regelaar die zonder BEC gebruikt wordt, dus met een aparte ontvanger accu, zou ik mij voor kunnen stellen dat de regelaar reeds signaal heeft voordat de vliegaccu aangesloten wordt, en dus onder omstandigheden (het signaal is nul geweest, maar nu niet meer) denkt dat het veilig is en de motor vrijgeeft voordat de accu aangesloten is.
Ik heb te weinig verstand van alle ESC's die er op de markt zijn, maar ik kan me heel goed voorstellen dat er regelaars zijn die onder omstandigheden gewoon doen wat ze gezegd wordt.
Want het is heel simpel: Wat niet kan, is ook nog nooit gebeurd. En zoals Theo zegt, het is in de praktijk WEL gebeurd...
 
In die hoek van spontaan aangaande regelaars:
bij veel zenders/ontvangers wordt de knuppelstand waarmee je de ontvanger bind (bij 2.4ghz) overgenomen als 'fail-safe' stand.
mocht je óf je gasknuppel nadien gereversed hebben, of je knuppel niet op nul tijdens het binden,
dan kán bij aanzetten van alleen de ontvanger deze in fail-safe schieten en dus de motor aanzetten.
 
Theo, dat kan niet!!

GJ


Helaas wel. is mij meerdere keren gebeurd. Heb toen die Schulze regelaars regelrecht in de kliko gegooid. En voor mij nooit meer spul van hun.

Je weet zelf dat ik op het gebied van veiligheid echt wel oplet. Ik zal dus ook nooit zeggen dat iets niet kan. Alles is mogelijk, ook al zeggen de professionals dat het niet kan.
 
Maar bij een regelaar die zonder BEC gebruikt wordt, dus met een aparte ontvanger accu, zou ik mij voor kunnen stellen dat de regelaar reeds signaal heeft voordat de vliegaccu aangesloten wordt, en dus onder omstandigheden (het signaal is nul geweest, maar nu niet meer) denkt dat het veilig is en de motor vrijgeeft voordat de accu aangesloten is.

Dat zou in theorie kunnen maar de regelaars die ik ken worden pas echt actief als er een aandrijfaccu aangesloten is.
De regelaar meet namelijk ook de spanning op de ingang voordat ie inschakelt, bij een te lage spanning schakelt ie namelijk ook niet in.
Dan kijkt ie of er een signaal onder gemiddeld 1000 ms aan de ontvangerkant zit, is dat hoger gaat ie in programmeermodus.
Pas dan, als dat allemaal klopt, kan ie de motor laten draaien.
Mocht de motor dan om de een of andere reden niet willen draaien, de prop wordt tegengehouden, dan zet ie weer alles stil, ook als beveiliging.
Dus er zitten heel veel beveiligingen in een regelaar, in een YGE zaten er zoveel dat hij zichzelf stukmaakte en op bepaalde modellen gewoon niet goed werkte.

Ik denk dat het inderdaad een failsave kwestie geweest is bij Theo, want het is echt gewoon niet mogelijk, software maakt geen fouten als ie het daarvoor altijd goed gedaan heeft, dat heeft geen eigen wil.
En wat betreft Schulze, het hele F5B veld heeft altijd met Schulze gevlogen, nooit spontaan aanschietende motoren want dan hadden er nu piloten zonder handen rondgelopen.

En ik blijf erbij, als jij gewoon normaal omgaat met je spullen, dus altijd zender aan, knuppels in de goede stand, ontvanger aan, accu ansluiten, en dan ook niet meer de zender ergens neerleggen maar in je hand houden, dan is zo'n schakelaar totale onzin.
Throttle cut was voor brandstofmotoren inderdaad, electro zet je veilig uit door meteen de accu los te halen en dan pas kan je in de buurt van de prop komen.

GJ
 
Ter verduidelijking;

1 zender gaat aan 2 lipo aansluiten 3 pieperdepiep, twiedie, twiedie, twiedie .................
Vanaf dit moment is de gas-stick actief.
4 je loopt met vliegtuig en zender het veld op 5 je lichaam of vliegtuig komt onverhoopt tegen de gasknuppel aan 6 de motor begint ongewild te draaien
Zeg niet dat het nooit gebeurt. Ik heb het zelf een paar keer gehad en heb het ook bij anderen zien gebeuren. Natuurlijk is dat ontzettend dom, maar wat is er mis met een risico uitsluiten. We hebben het toch vaak over veiligheid?

Toen ik nog met Spektrum vloog, heeft iemand voor mij een knop daarvoor toegewezen. Pas 1 seconde voor de start zette ik de schakelaar om en werd de gas actief.
 
4 je loopt met vliegtuig en zender het veld op 5 je lichaam of vliegtuig komt onverhoopt tegen de gasknuppel aan 6 de motor begint ongewild te draaien

Ja, dus dan ga je niet bewust en veilig met je model om.
Dat zou bij sommige clubs royement betekenen.
Ik ben zelfs een keer geschorst omdat ik vergeten was mijn klapprop vast te zetten, die viel er af toen ik de motor aanzette, hij viel 50cm voor het model maar wel geschorst en een waarschuwing.
De prop hou je weg bij je lichaam, ook tijdens verplaatsen van het model.
Je bent altijd achter de prop.
Zender hou je in je hand op een manier dat de gasknuppel niet verplaatst kan worden, ik hield hem altijd vast aan de zijkant met de knuppel onder mijn duim.

Zo dus,
CIMG3866.JPG
 
ik zie het inderdaad ook toegepast worden.
bij een brandstofmotor snap ik het ergens wel. die lopen nog wel eens warm en zo.
dan nog, motor draait, anderen moeten met hun poten van de zender blijven.
een zender die aan staat, is live.. en als een zender aan op tafel staat, hoort er ook een toestel aan te staan.
geen toestel aan, zender uit.

zelfde veiligheid dat de aandrijfaccu los moet als de kist niet gevlogen wordt.
alleen dan kan er niks gebeuren..
we hebben al eens een bijna ongeval gehad door iemand die de zojuist gevlogen kist niet afkoppelde. iets later met een andere kist ging vliegen.
en de voorgaande kist ging volgas door het pitt gebied heen.


De beste manier om dingen veilig te maken, is een goede manier om met de spullen om te gaan.
je hebt geen "motor uit" schakelaar nodig, als je de kist aansluit en gewoon gaat vliegen.
de gewoonte om na aansluiten nog een kilometer met de kist te lopen of nog een halfuur te gaan praten is gewoon niet handig.
brandstofmodellen kennen dit probleem in dat opzicht niet. Die vliegers zorgen wel dat ze wat vlotter in de lucht zijn, nadat het ding draait.
iig, dat zie ik regelmatig gebeuren.

De afgelopen vier jaar heb ik zo'n tien keer ervaren vliegers er op gewezen dat hun zender nog aan stond. Dat is de praktijk.
 
Nee, geen valse veiligheid. Mij is het al vaker overkomen dat de motor begon te draaien gelijk met insteken van de accu. Op de zender stond zelfs het gas dicht. het hoe en waarom is voor mij nog steeds een raadsel. de regelaars waren van Schulze en zijn door hun nagekeken. kreeg alleen maar terug dat dit kwam door "slechte" stekkers. de leverancier van de stekkers was daar niet blij mee.

@WillydeWoofer de cockpit sx heeft aan de rechterzijde een kleine drukknop voor de throttle cut.

Dank je Theo.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top