De perikelen van WdeW;

Status
Niet open voor verdere reacties.
Maar even...
Je hebt de zender gewoon alles in de nulstand, dus trims in het midden, uitslagen op 100%?
Daarna zet je alles met de kwiklinks en stangetje neutraal met de juiste uitslagen.
Als dat gedaan is pak je pas weer je zender om minimale dingen in te stellen.
Je moet eigenlijk de computer in de zender niet willen gebruiken.

GJ

Maar even...
Je hebt de zender gewoon alles in de nulstand, dus trims in het midden, uitslagen op 100%?
Daarna zet je alles met de kwiklinks en stangetje neutraal met de juiste uitslagen.
Als dat gedaan is pak je pas weer je zender om minimale dingen in te stellen.
Je moet eigenlijk de computer in de zender niet willen gebruiken.

GJ

Alles staat nu op nul in de zender. Mechanisch alles afgesteld.

Ik kan nu op de zender de servo's instellen. Er verschijnt een lijste met o.a. aeleron rechts. Dan zie ik een grafiek met een schuine lijn, van
-100 tot +100 en een middenpunt. Je kunt ook 5 punten instellen als je wilt. Wat betekent die 100% is dat de maximale uitslag?
Moet ik die terugbrengen tot de adviezen van de fabrikant? Die heb ik opgezocht.

Eerst dacht ik dat dit de expo instelling was, maar die grafiek ziet er vloeiender uit. En zit verderop in het menu.

Het invliegen doe je toch wel met iemand naast je?
Die kan ook ff je settings controleren.
Dat is ook onderdeel van het examen. Preflight check, staat alles goed, reageert alles goed? Handig om idd ff expo uit te zoeken op ailerons en hoogte roer.

-100 tot +100 en een middenpunt. Je kunt ook 5 punten instellen als je wilt. Wat betekent die 100% is dat de maximale uitslag?
Moet ik die terugbrengen tot de adviezen van de fabrikant? Die heb ik opgezocht.
Op 3 punten laten staan.
De adviezen van de fabrikant stel je mechanisch in. stuurstangetje in een ander gaatje zetten.

Eerst dacht ik dat dit de expo instelling was, maar die grafiek ziet er vloeiender uit. En zit verderop in het menu.
Vooral niet nadenken.
Ik heb ooit, lang geleden een keer een Pruus op weg moeten helpen met een stoeptegel MC3030, die had in zijn meer kleppen vleugel, stuk of 6 servo's zitten en de differentiëring via de servo midden en limiet instellingen er in gemeubeld.
Hij zat zelf met de handjes in het weinige haar dat tie nog had, (kwam er niet meer uit).
Dan blijf je aan het kloten met de instellingen, terwijl als je de mixer differentiëring gebruikt dan loopt dat mooi allemaal synchroon.
Zijn meubelstuk heb ik intact gelaten omdat tie er anders helemaal niet meer uit kwam.
En gewoon ff gewezen waar je wat nog bij kunt stellen.

Op 3 punten laten staan.
De adviezen van de fabrikant stel je mechanisch in. stuurstangetje in een ander gaatje zetten.

Inderdaad, met je poten van die zender afblijven, alles op 100 laten staan in een rechte lijn.
Je moet mechanisch gebruik maken van de kracht van de servo, dus de slag verkleinen door op het binnenste gaatje van de servo te zetten en buitenste gaatje van het roerhoorntje.
Pas als het dan niet meer gaat, dan ga je met de zender aan de gang.
Als je de 100 op de zender terug zou gaan brengen naar 50 zonder mechanisch het te doen dan maak je geen gebruik van de hevelwerking, dan heb je een 3 kilo servo die maar 1 kilo kan drukken.

GJ

Hier heb ik op de club ook al heel wat discussie over gehad.
Ik ben maar ouderwets, omdat ik alles nog mechanisch wil afstellen, "daar heb je toch je zender voor".....

Ik ben maar ouderwets, omdat ik alles nog mechanisch wil afstellen, "daar heb je toch je zender voor".....

Tja, je wilt gebruik maken van de volle slag van de servo, dus die 160 graden.
Dan levert hij de meeste kracht en is hij het meest precies.
Ik heb wel eens een model gezien van een goede piloot, die vond zijn model zo nerveus.
Bij controle had hij maar een graad of 45 stuuruitslag op zijn servo omdat hij de hevelverhouding niet goed had en alles teruggezet had in de zender naar bijvoorbeeld 30%.
Een servo maakt zoveel stappen en elke stap is zoveel graden (resolutie).
Bij een stappenmotor bijvoorbeeld is elke stap 1,2 graad.
Dus als je dan 90 graden wil draaien maakt hij 75 stappen.
Zo is het bij een servo ook.
Als je de volledige uitslag neemt dan maakt hij bijvoorbeeld 150 stappen, maar als je dat dan op de zender gaat begrenzen naar 45 graden uitslag maakt ie er misschien nog maar 40.
Dan kan je niet meer precies sturen want je stuurt dan in stapjes.
Met een volle uitslag kan je veel preciezer sturen.
Leg ze dat maar eens uit op de club, dan geven ze je wel gelijk.
Of ze moeten allemaal met goedkope rotservo's vliegen, die resolutie is ook vaak heel laag.

GJ

Inmiddels de servo's ook mechanisch afgesteld. Dat viel allemaal reuze mee.
Rechts stond echt behoorlijk verkeerd.
Er zou al eens mee gevlogen zijn. Ik vraag we dan wel af: hoe?
Het toestel ziet er splinternieuw uit.

Daarom moet je dus nooit uitgaan van de verhalen van de (vorige) eigenaar :D
zelf kijken, voelen, en gewoon aanpassen indien je het niet lekker vind zitten. of vragen waarom het zo zat
lekker je eigen mening hebben.
redt veel toestellen.
tenzij je je eigen mening niet vertrouwd. dan moet je op je denktank vertrouwen :D
en gelukkig heb je dit forum ook nog :thumbsup:

bij de keuringen zie je ook best wel eens dingen die toch goed fout kunnen gaan.
en dan hoor je best vaak als reactie van de eigenaar "ja, maar dit zit exact zoals de vorige eigenaar het had zitten"
zeker bij helicopters...
bij het draaien van de rotor zie je de kop gewoon heen en weer gaan (hoofdas krom), en dan hoor je dat de vorige eigenaar er altijd zo mee gevlogen heeft.
dan is hij zeker van het bureau gevallen of zoiets?
Neehoor, zo heb ik hem meegenomen.

zoals vermeld: zelf denken :D

Daarom moet je dus nooit uitgaan van de verhalen van de (vorige) eigenaar :D
zelf kijken, voelen, en gewoon aanpassen indien je het niet lekker vind zitten. of vragen waarom het zo zat
lekker je eigen mening hebben.
redt veel toestellen.
tenzij je je eigen mening niet vertrouwd. dan moet je op je denktank vertrouwen :D
en gelukkig heb je dit forum ook nog :thumbsup:

bij de keuringen zie je ook best wel eens dingen die toch goed fout kunnen gaan.
en dan hoor je best vaak als reactie van de eigenaar "ja, maar dit zit exact zoals de vorige eigenaar het had zitten"
zeker bij helicopters...
bij het draaien van de rotor zie je de kop gewoon heen en weer gaan (hoofdas krom), en dan hoor je dat de vorige eigenaar er altijd zo mee gevlogen heeft.
dan is hij zeker van het bureau gevallen of zoiets?
Neehoor, zo heb ik hem meegenomen.

zoals vermeld: zelf denken :D

Inderdaad Student. Er is niemand die zoveel Personal Coaches heeft als ik :D.

Groeten, Perikelwil

Tja, je wilt gebruik maken van de volle slag van de servo, dus die 160 graden.
Dan levert hij de meeste kracht en is hij het meest precies.
Ik heb wel eens een model gezien van een goede piloot, die vond zijn model zo nerveus.
Bij controle had hij maar een graad of 45 stuuruitslag op zijn servo omdat hij de hevelverhouding niet goed had en alles teruggezet had in de zender naar bijvoorbeeld 30%.

Zag ik pas ook bij een staart servo inderdaad, die maakte bijna geen beweging, benut je de servo niet goed, en ook de resolutie niet.
En dat kan je keurig limiteren, maar daarbij begin je natuurlijk aan de verkeerde kant.

Groeten,

Arie

k heb wel eens een model gezien van een goede piloot, die vond zijn model zo nerveus.
Zo is het bij een servo ook.
Je hebt zender resolutie en servo resolutie.
Een analoge servo kent geen resolutie.
De digitale servo daarentegen kent wel een resolutie.

In het vroegere MHz tijdperk
Een analoge zender AM modulatie heeft een theoretische oneindige resolutie, de modulatie zit hem in de amplitude.
Bij FM modulatie wordt het een ander verhaal, hierbij veranderd de frequentie en die is niet oneindig beschikbaar.

Om de buurkanalen niet tot last te zijn hou ik in theorie de bandbreedte waarin gemoduleerd wordt op 3kHz.
Met wat rekenwerk en bepaalde vormen van PCM niet meegenomen, (dat is een digitale codering) wordt een servo aangestuurd in een resolutie van ongeveer 200 stapjes.
Of te wel het servo signaal van 1 tot 2 ms is opgedeeld in 200 stapjes.

Bij de moderne GHz zenders, uitgezonderd de naderhand naar 2.4GHz omgebouwde of de diy Arduino varianten, ligt de resolutie ergens tussen de ongeveer 1000 en 3000 stapjes
De fabrikanten geven die resolutie ook wel eens op, maar of dat dan ook daadwerkelijk de (commercieel mooi klinkende) uitgestuurde resolutie is, of dat het toch weer de interne verwerkings-resolutie is, dat weet je als leek niet.

Meten is weten, wat best wel beroerd is om te doen, omdat geen enkele zender superstrak zijn stapjes uitstuurt, een beetje tijd gerelateerde ruis zit er altijd wel in.
De ontvangers zijn relatief domme doosje die alleen de zender hoeven te volgen en in de periode dat er geen data wordt ontvangen, mogen ze even de telemetrie versturen.
Alleen bij failsafe, dan komt een ontvanger echt even uit zijn slaap en moet tie zelf aan de bak.

De zender MPX SX van @WillydeWoofer heeft ongeacht de prijsklasse van de ontvanger een uitgestuurde resolutie van ongeveer 3000 stapjes over het servo signaal van 1 tot 2ms.

Een Taranis X9D Open TX deelt het servo signaal van 1 tot 2ms op in zo'n 1400 stapjes.

Met moderne zenders kun je best wel wat rommelen, voordat het qua resolutie bij een analoge servo merkbaar is.
Bij een laag resolutie digitale servo is het net zoals vroegha, mechanisch netjes inbouwen en afstellen.

Ik bouw het zelf vaak best wel netjes in, zo dat het instellen op de zender in enkele minuten is gedaan.:)

resolutie is maar 1 stap van het hele verhaal.

de meeste servo's werken nog met ouderwetse potmeters.
gebruik je het volle bereik, slijt de hele weg geheel in.
duurt verschrikkelijk veel looptijd voor dat problemen geeft.
meeste vliegers kennen het probleem niet eens (wat al voldoende zegt)
gebruik je maar 1/10e van de slag, zullen alle servobewegingen alleen op dat stukje terecht komen, waardoor dus de potmeter eerder ingesleten raakt, contactproblemen gaat geven.
gevolg, een servo dit staat te jitteren, onduidelijk beweegt in een bepaalde stand (of gewoon stopt).
in de regel weggooimateriaal.

daarnaast heb je nog het punt dat een servo ook op gang moet komen en moet stoppen.
door de vertraging merk je het wat minder, maar het motortje kan niet in 1 klap stil staan.
gebruik je maar 1/10e van de servoweg, gaat die start en stoptijd opeens meetellen.
bij handgestuurde toestellen met kleine roeren doorgaans niet zo merkbaar. daar is het in de regel zowieso wat minder kritisch.
maar bij gyro gestuurde dingen of bij toestellen met grote roeren gaat dit merkbaar problemen geven.

sterker, de staart van een heli krijg je zelden goed als de boel mechanisch ver fout staat.

en er zijn altijd wel wat uitzonderingen.
digitale servo's tegenwoordig staan zo'n beetje altijd te rommelen als er een roer op rust.
3d vliegtuigen vliegen bij normale uitslagen ook maar met een fractie van de servoweg. alleen die gebruiken in de 3d stand weer alles.

Een collegavlieger heeft het instellen voorgedaan. Nu ik het een keer gezien heb, ik heb gelijk aantekeningen gemaakt, moet ik het zelf ook kunnen.
Als je eenmaal weet hoe de zender werkt, is het zelfs eenvoudig.

Vandaag waait het te hard voor een maiden en al helemaal als ik die zou moeten doen.
Dus vraag ik of een ervaren instructeur dat in het weekend wil doen.

Een analoge servo kent geen resolutie.
Is dat zo? (niet lullig bedoeld overigens). Ik heb altijd begrepen dat analoge servo's electronisch geen resolutie hebben, maar qua motor en vertraging wel, omdat een borstelmotor niet in iedere willekeurige positie stopt.
Ik heb heeeeeel vroeger eens een speedkistje gehad (Speedy van Hegi als ik me goed herinner) en daar zat een bloedsnelle lineaire MicroProp servo in, die maar 44 stappen had van vol links naar vol rechts.
Die kist was nooit helemaal zuiver te trimmen, want je had iets van vijf klikjes trim nodig voor de servo bewoog, en de destijdse robbe zenders hadden in totaal maar iets van 30 klikjes trim van links naar rechts...

Is dat zo? (niet lullig bedoeld overigens). Ik heb altijd begrepen dat analoge servo's electronisch geen resolutie hebben, maar qua motor en vertraging wel, omdat een borstelmotor niet in iedere willekeurige positie stopt.
Tja tot hoever wil je de spijkers op het lage water er uit vissen?

Ik heb heeeeeel vroeger eens een speedkistje gehad (Speedy van Hegi als ik me goed herinner) en daar zat een bloedsnelle lineaire MicroProp servo in, die maar 44 stappen had van vol links naar vol rechts.
Die kist was nooit helemaal zuiver te trimmen, want je had iets van vijf klikjes trim nodig voor de servo bewoog, en de destijdse robbe zenders hadden in totaal maar iets van 30 klikjes trim van links naar rechts...
Dat moet wel haast in de tijd van de draadgewonden potmeters zijn geweest die potmeters bestaan nog steeds.
De voorloper daarvan was de lijnbesturing, daar heb je geen potmeter bij nodig, alleen wat fingerspitzengefühl.
Ik dwaal af.

Dat moet wel haast in de tijd van de draadgewonden potmeters zijn geweest die potmeters bestaan nog steeds.
De voorloper daarvan was de lijnbesturing, daar heb je geen potmeter bij nodig, alleen wat fingerspitzengefühl.
Ik dwaal af.
Nee hoor, gewoon een koolbaan potmeter, maar een heel erg korte tandwiel-vertraging.
Het was geen spijkers op laag water zoeken, ik heb dat wel eens geteld en zo'n simpel geborsteld standaard servootje komt niet heel erg veel fijner dan 200 stapjes voor zover ik weet.

resolutie is maar 1 stap van het hele verhaal.

de meeste servo's werken nog met ouderwetse potmeters.
gebruik je het volle bereik, slijt de hele weg geheel in.
duurt verschrikkelijk veel looptijd voor dat problemen geeft.
meeste vliegers kennen het probleem niet eens (wat al voldoende zegt)
gebruik je maar 1/10e van de slag, zullen alle servobewegingen alleen op dat stukje terecht komen, waardoor dus de potmeter eerder ingesleten raakt, contactproblemen gaat geven.
gevolg, een servo dit staat te jitteren, onduidelijk beweegt in een bepaalde stand (of gewoon stopt).
Het aantal bewegingen en de te stellen kracht is van invloed op de levensduur van een servo.
Als een servo ruim binnen zijn specificaties en met een kleine slag iets op zijn plaats kan krijgen.
Dan slijt de potmeter even hard als dat tie dat met een grotere slag mag doen.

Het verschil tussen het één en het ander is dat servo met de korte slag eerder op zijn gewenste positie is, als de servo met een lange slag.
Bij de lange slag legt de loper (sleper) een grotere afstand af (slijt sneller) het weerstands baantje wordt over een langere afstand ingesleten.
Bij de korte slag legt de loper (sleper) maar een kort stukje af, slijt minder snel, het baantje wordt over een kortere afstand ingesleten.

Het is dus net andersom.

Nadeel is dat stuur correcties bij een servo met een kleine slag, veel sneller op een nieuwe opgedragen positie kan komen waardoor die servo uiteindelijk meer bewegingen maakt.
Maar is dat eigenlijk wel zo.

Aan het voer/vaar/vliegtuig wijzigt niets, het parcours blijft gelijk en de voortgaande snelheid ook.
Natuurlijk reageert het stuur gedrag veel sneller en feller, dan ga je andere dingen doen die voorheen niet mogelijk waren.
Waardoor het aantal bewegingen van de servo omhoog gaat wat direct gevolgen heeft voor de levensduur.

Ik heb nog nooit een door slijtage versleten potmeter in een servo gehad, wel af en toe een motortje met afgefakkelde collector.

Maar dat heeft dan niet met de mechanische inbouw te maken, maar meer met even iets uitproberen in de vorm van een (3 assige) gyro.
Als er micro servo's zijn met een borstelloze motor aan boord, die ik nog niet heb gevonden. is het zeker wel een optie.

daarnaast heb je nog het punt dat een servo ook op gang moet komen en moet stoppen.
door de vertraging merk je het wat minder, maar het motortje kan niet in 1 klap stil staan.
gebruik je maar 1/10e van de servoweg, gaat die start en stoptijd opeens meetellen.
bij handgestuurde toestellen met kleine roeren doorgaans niet zo merkbaar. daar is het in de regel zowieso wat minder kritisch.
maar bij gyro gestuurde dingen of bij toestellen met grote roeren gaat dit merkbaar problemen geven.

sterker, de staart van een heli krijg je zelden goed als de boel mechanisch ver fout staat.
Totaal niet relevant, weet jij van je besturing hoeveel er tussen de stick beweging zit en de servo verstelling?
En je eigen oog hand coördinatie, hoe snel of traag die is?

Een gyro kun je instellen en de pid wat bij stellen waardoor het allemaal wat soepeler verloopt.
digitale servo's tegenwoordig staan zo'n beetje altijd te rommelen als er een roer op rust.
Dat deden ze vroeger zo'n 20 jaar geleden ook al.

3d vliegtuigen vliegen bij normale uitslagen ook maar met een fractie van de servoweg. alleen die gebruiken in de 3d stand weer alles.
Oh dan vlieg ik altijd 3d

3d vleugelvliegtuigje vliegen met ingeschakelde gyro.:) Nu heb ik wel een hele slimme gyro met vliegfases aan boord die tijdens het modelfladderen qua pid helemaal is te vertimmeren.
En met de optie om al dat moois uit te schakelen.
Want als het echt knijp wordt dan stuur ik het toch liever even met het handje.
Dan hou ik de eer aan mijzelf als tie dan alsnog de grond in gaat.:(

ik heb dat wel eens geteld en zo'n simpel geborsteld standaard servootje komt niet heel erg veel fijner dan 200 stapjes voor zover ik weet.
Het zou zomaar kunnen, veel meer hoeft het voor de meeste fladdertjes ook niet te zijn.
Beetje speling op de stuurstangetjes dan blijft in volle vlucht het roer neutraal door de luchtstroming wel op zijn plaats.
Waardoor de servo niet hoeft te gaan trekken of te duwen.
Een hoge zender resolutie is handig bij een elektronische brandstofklep.:D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back