De perikelen van WdeW;

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 9 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Duim op de gas. Dat is een goed idee.
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik had ook wel regelmatig gewoon mijn zender aan maar dan was mijn model niet aan, accu eruit.
    Vroeger in de 35 Mhz tijd was het zaak om de zender uit te zetten als je klaar was met vliegen omdat je gedeelde frequenties had.
    In Belgie moest Gerben vliegen maar had idioot veel storing op zijn model.
    Bij controle bleek dat iemand zijn zender op hetzelfde kanaal als Gerben gewoon aan had staan.
    In Duitsland was er een jongetje aan het vliegen, hij land, zet zijn model neer, pakt een ander model en gaat vliegen.
    Zijn eerder gebruikte model vloog weg, omdat die ook op hetzelfde kanaal zat en nog aan stond.
    Dat kan nu niet meer met die 2.4 zenders.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 30 apr 2020
  3. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Dat kan ik nog steeds, als ik de zender niet in stel, dat er aan modelherkenning moet worden gedaan.
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, hehe, maar als ik 2 ontvangers op 1 model bind dan krijg ik wel een waarschuwing of ik dat zeker wil.
    Vroeger had je gewoon 1 kristal en elke andere ontvanger werkte met dat kanaal.
    Nu moet je moeite doen om dat voor elkaar te krijgen en alle recreatieve vliegers zullen een ander nummer kiezen.
    Dus dan kan het niet.

    GJ
     
  5. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ja dat is merk en type zender afhankelijk.
    We zijn een beetje appelen en peren aan het vergelijken.
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    qua vasthouden zender..
    ik hou ook altijd mijn vinger net boven de gasstick op de "rol" van de stick.
    bij mijn brandstof motoren kun je dan een haartje gas geven als je hoort dat hij begint te sputteren.
    maar nooit meer dan een haar of 2.
    en hij blijft dicht als dit moet.

    en zoals GJVO zegt, als je de zender goed vast hebt, kun je het gas niet open stoten.
    kun je het toestel niet vastpakken met de zender in je hand, moet je het toestel misschien op de startplek aansluiten.
    of zender laten liggen waar je straks gaat staan.
    maar ik hou er persoonlijk niet van om mn zender onbeheerd te laten liggen. allemaal prutsende vingertjes.
    toch krijg ik mijn 6 kilo kist ook op zijn startplek, met de motor aan..
    en zo extreem handig ben ik nou ook weer niet :D
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    qua meerdere toestellen en wegvliegen: er zijn nog voldoende zenders zonder modelherkenning...
    futaba heeft het niet.
    of ze hebben de optie erg goed verborgen in de zender. (en ik heb geen heel oude zender)

    gewoon de start en stopacties en volgorde goed in het systeem door laten dringen.
    pas iets anders gaan doen (zoals praten) als het laatste is gedaan.
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Maar je kan bij Futaba dus gewoon 3 modellen aanzetten die dan allemaal reageren op de zender, ongeacht welk model je selecteert?
    Dus eigenlijk het idee van een 35mc zender?
    Dat is raar.
    Bij F5B hebben we een controle-ontvanger bij de wedstrijdleiding en bij Jeti moest je daar een clone ontvanger van maken anders kon het niet en bij Frsky moet je bewust kiezen dat er een model hetzelfde nummer ontvanger krijgt.
    En dat moet je extra bevestigen, weet je het zeker, JA

    GJ
     
  9. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    De 1.5 meter afstand hebben velen al aardig onder de knie.
    Het voorkomen van contactoverdracht, dus met de poten vanaf andermans spullen blijven heeft nog niet iedereen perfect onder controle.
    Volgens de richtlijn en die is niet vrijblijvend ter zelf interpretatie zou niemand op het veld nog met zijn klauwen aan je spulletjes mogen komen.
    Behalve als het lieden zijn die binnen hetzelfde huishouden vallen.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nou.. hier is er sinds de mondkapjes verplicht zijn minder discipline.
    Net in de bouwmarkt (ja, ik kom daar bijna elke dag) lopen mensen veel dichter bij elkaar dan dat ze zonder mondkapjes deden.
    En in de supermarkt staan mensen gewoon op minder dan een meter van elkaar met elkaar te kletsen.
    Dus ik pleit voor verbod van mondkapjes en gewoon afstand houden.
    Maar buiten de coronasituatie om... bij de ACK pakten we regelmatig elkaars toestellen en zenders.
    Tijdens barbeques werd de zender ook wel doorgegeven als iemand even moest eten en de kist in de lucht moest blijven.
    Zonder te vragen een zender pakken is natuurlijk uit den boze.

    Ik bedacht me net nog wel iets wat mij overkomen is.
    Ik had mijn model scherp gezet, dus accu erin, vleugel erop en plakband om de vleugellip, dus helemaal klaar om te vliegen.
    Het model lag op de multiplex tafel en mijn zender lag er naast.
    Iemand vraagt iets, ik draai me even om en een minuut later pak ik de nekstrap van de zender en til hem op.
    Toen sloeg de motor aan en sloeg een deuk in de tafel.
    Wat was er nou gebeurd, mijn gas zit op een schakelaar, de nekstrap was achter de schakelaar gekomen en toen ik hem optilde trok ik het gas aan.
    Als ie met de prop over de tafel had gehangen dan was de motor gaan draaien en dat had redelijk wat schade aan kunnen richten.
    Dus wel iets om rekening mee te houden als je een nekstrap hebt, die kan ook de gasknuppel omhoog trekken.

    GJ
     
  11. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Iedereen bedankt voor de vele reacties over throttle-cut.
    Maar door de vele verschillende reacties, begrijp ik het nog niet.
    Morgenavond is de maiden en dan vraag ik het ook aan een van de instructeurs van de Flying Dutchman. Hopelijk kunnen zij voor duidelijkheid zorgen.
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Gewoon niks doen, dat throttle cut heeft geen zin.
    Je moet altijd opletten en nooit het model als de accu erin zit richting mensen zetten.
    Dat deden we niet met brandstof dus doe je dat ook niet met een electrokist.
    Je zet je model klaar, zender aan, model aan, accu erin, doet wat stappen achteruit en rijdt het model naar de startpositie en stijgt op.
    Na het vliegen rij je het model naar de rand van het veld, haalt de accu eruit en klaar.
    Niks geen onzin schakelaars.
    Gewoon op blijven letten.

    GJ
     
  13. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Oke, doe ik.
     
    freekt vindt dit leuk.
  14. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Ik vind het wel een goed advies om de
    "gasknuppel" te beveiligen middels (een schakelaar op) de zender."
    Ik weet van één iemand die er zijn vingertop mee had kunnen sparen (niet de enige fout).

    Voor brandstof (vliegtuigen/heli's) is dat stationair.
    Voor elektro is dat off.

    Het is een hele kleine moeite om dit in de huidige zenders in te stellen.

    Voor modellen die worden opgegooid/gelanceerd heb ik een waarschuwing ingesteld.
    Als goede gewoonte controleer ik het functioneren van alle roeren vlak voor het starten en krijg ik direct de melding dat de aandrijving nog niet actief is.
     
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    de noodzakelijkheid van die knop zit bij heli's..
    die mixen gas met pitchpositie op 1 stick.
    daarbij is stick onderin bij een heli niet automatisch geen gas.
    met een throttle hold (want daar heb je het dan over, stationair van de brandstofmotor. throttle cut is uitzetten van de motor) zet je het gas op stationair, zonder dat de rest van de besturing er last van heeft.
    bij electro gaat de motor uit.

    voor vliegtuigen kun je het er in zetten.
    maar het is weer een extra "veiligheid", en alle beveiligingen hebben ook weer hun eigen kans op onveiligheden.
    persoonlijk zou ik, voor het aansluiten voor je voeten en het pakken van de zender (15 tot 30 secondes?) geen extra beveiligingsschakelaar instellen.
    MET die schakelaar zou ik dan weer bang zijn dat mensen hun toestel aangesloten op vervelende plekken laten staan..
    zo van, hij doet toch niks dankzij de schakelaar, dus kan ik hem laten staan
    en juist daar heb ik weer aardig wat incidenten mee gezien.

    de beste manier van beveiligen, is correct met het toestel en spullen omgaan.
    het automatisme erin rammen.

    zul je zien dat het morgen bij mij misgaat :D
    maar een ongeluk komt nooit door 1 ding... altijd 5 tot 10 oorzaken aan te wijzen..

    en nogmaals, iedereen moet het zelf weten.
    een goed gevoel erbij hebben is zeker net zo belangrijk. ALS je er maar goed mee om gaat.
    want dat is het grote punt.
    gaat men er niet goed mee om, kun je 30 beveiligingen erin zetten, en gaat het nog mis
     
  16. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Goede overwegingen allemaal Student. Altijd fijn, want dan kun je zelf kiezen wat voor jou het beste werkt.
    Het doet mij denken aan het volgende;
    Vliegers op het veld die zeggen "he' hij doet het niet". Dan stond de schakelaar nog op uit. Het viel mij op
    dat velen niet meteen weten of de schakelaar omhoog of omlaag moest staan.
    Ik ga de "vinger-methode" (kan een beetje raar overkomen :D) van G.J. uitproberen.
     
    jve vindt dit leuk.
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Vervelende is dat heel veel mensen nog nooit een brandstofkist gevlogen hebben dus die hebben dan de routine niet.
    Bij een brandstofkist zet je voor het starten de kist vast, 2 schroevedraaiers voor de wielen, of een touw om de staart die vast zit met een haring in de grond.
    Pas als je gestart hebt en gaat taxien dan gaat ie los want anders rijdt ie weg of als ie per ongeluk volgas zou staan bij het starten hakt ie in je benen.
    Bij elektro is die hele routine weg.
    Zender aan, accu erin en gaan, zonder na te denken.
    Met een brandstofkist startte je in de pits, dan taxiede je naar de startplek.
    Waarom dan niet met een elektrokist, waarom pak je die op, met alle gevaren die daar dan bijkomen.
    Dat naar de plek taxien kost misschien 30 seconden motorloop in de vliegtijd maar terwijl je taxied kan je wel meteen alles controleren want je bent al aan het sturen.

    Zomaar een ideetje...

    Bij modellen die gegooid moeten worden gaat dat natuurlijk niet, dan moet je bij de prop wegblijven en altijd achter het model blijven staan.
    Bij de wedstrijden hamerden we daar ook altijd op als het model opgebouwd werd en er belangstellenden kwamen kijken, achter het model blijven staan!!
    Een carbon prop van 20 inch met een 7 kilowatt vertragingsmotor hakt alles weg.


    GJ
     
  18. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Mijn mening over throttle cut:
    Persoonlijk zou ik het niet doen.
    Nu, als mijn gasknuppel omhoog staat gaan in mijn hoofd alarmbellen rinkelen.
    Gewoon door gewenning.

    Met throttle cut zag ik bij een vliegcollega de knuppel op elke willekeurige stand staan, maakte niet uit volgens hem. Totdat je een keer de schakelaar vergeet......

    Bovendien zou je de schakelaar per ongeluk om kunnen halen, en spuit het model er onmiddellijk vandoor!

    Gas dicht, duim erboven! dat is mijn motto! Dat went ook snel....
     
  19. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Een wel heel erg goed ideetje.

    Ik kwam eens met een electro trainertje de pits in gereden. (er was verder niemand)
    Ik stopte voor mijn stoel. De prop stond al bijna stil. Daar stond mijn plastic opbergkist.
    Flats ....... zo een hele hoek eruit.
    Vanaf dat moment ben ik pas echt voorzichtig geworden.
    Vaak moet er eerst (bijna)iets gebeuren!
    Electro lijkt minder gevaarlijk dan brandstof. Daardoor is het juist gevaarlijker.
     
  20. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Met je duim er op, zie je wat je doet.
    Jij bent zo dom nog niet Arnold :D.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina