De perikelen van WdeW;

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bas, bij een ARF moet je niet nadenken maar gewoon het ding in elkaar lijmen.
Als je gaat kijken hoe de meeste ARFjes gebouwd zijn dan zakt de moed je in je schoenen.
Het komt allemaal uit Vietnam, Cambodja en daar word het in elkaar geplakt door meisjes.
Als er bij het ontwerp geen kennis is dan zal niemand het ook opmerken en omdat ARF meestal gekocht word door mensen die nog nooit een kist gebouwd hebben valt er ook geen mens over.
Ik ken zelf maar 2 merken die goede ARF's maken alleen zijn die ook wel duur.
Hangar 9 en Pilot.
Daar zit bij de ontwerpafdeling wel kennis.

En ja, als je zo kritisch bent dan kan je beter een tekening pakken en zelf gaan bouwen, of gewoon geen tekening pakken en zelf gaan ontwerpen.
Zo moeilijk is een vliegtuig nou ook weer niet.
Een vleugel, een stabilo en daartussen een ding wat die 2 op afstand houd en aan de voorkant eventueel een ding wat het geheel vooruit trekt (prop).

GJ

De kit van de Venture 60 krijgt alleen maar lovende kritieken in Amerika.
 
Dingen uit Amerika neem ik niet serieus.
Ze vinden hun eigen spullen fantastisch maar het is allemaal troep.
Toen ik in de US was en wat modelbouwspullen kocht zei de winkelier, waarom koop je het niet in Europa, duitse spullen zijn veel beter!
Dat was een realistische amerikaan, in Californie.

GJ
 
Die Venture 60 is beslist een droom om te bouwen! Bruce Tharpe levert hem. Dit is een eenmanszaak. Mooier hout met betere pasvorm is er gewoon niet. Ik heb hem nu twee keer gebouwd. Ik vind de kwaliteit echt heel goed.
 
Dingen uit Amerika neem ik niet serieus.
Ze vinden hun eigen spullen fantastisch maar het is allemaal troep.
Toen ik in de US was en wat modelbouwspullen kocht zei de winkelier, waarom koop je het niet in Europa, duitse spullen zijn veel beter!
Dat was een realistische amerikaan, in Californie.

GJ

Laat mij nou net de enige Amerikaan gevonden hebben, die wel een goede kit levert ;) :D :p.
 
Die Venture 60 is beslist een droom om te bouwen! Bruce Tharpe levert hem. Dit is een eenmanszaak. Mooier hout met betere pasvorm is er gewoon niet. Ik heb hem nu twee keer gebouwd. Ik vind de kwaliteit echt heel goed.

Bruce (ik mag Bruce zeggen :D) heeft diverse modellen voor Sig ontworpen.
Mijn bouw-docenten zijn onder de indruk van de kwaliteit van de kit.
Persoonlijk heb ik er geen verstand van.
 
Ho! De Top-Flite dozen zijn schitterend. Er Great Planes? Doen niet onder voor Graupner. En Graupner had zeker niet het beste hout. Wel de mooiste complete verpakkingen...

Venture... graag... maar gewoon geen tijd voor! Minder FB, minder MBF [emoji37][emoji13][emoji851]


Bruce... als hij de Rascal 40 heeft ontworpen... mag ie direct over de knie! Klets klats klonder en een trap van onder [emoji37] Haha...
 
Ho! De Top-Flite dozen zijn schitterend. Er Great Planes? Doen niet onder voor Graupner. En Graupner had zeker niet het beste hout. Wel de mooiste complete verpakkingen...

Venture... graag... maar gewoon geen tijd voor! Minder FB, minder MBF [emoji37][emoji13][emoji851]


Bruce... als hij de Rascal 40 heeft ontworpen... mag ie direct over de knie! Klets klats klonder en een trap van onder [emoji37] Haha...

Great Planes, natuurlijk, met mijn eigen favoriete Escapade 61. Volgens mijn zeer bescheiden mening is daar weinig mis mee.
Zodra mijn Venture kit klaar is, ga ik als eerste dat toestel repareren. Ik weet natuurlijk nog niet hoe de Venture zal bevallen, maar de Escapade is tot nu toe mijn favoriet.
Het vliegen gaat inmiddels dermate veel beter, dat ik wel weer met houten kisten durf te vliegen.
 
Dikke sokken van Merino Wool gekocht.

En een muts waar geen wind doorheen gaat, helemaal gevoerd tot over de oren. Ziet er niet uit, volgens mijn vrouw. Maar die komt 's winters toch niet kijken.
Trouwens, ik lach haar toch ook niet uit om haar .......

En dat achterlijk dure onderhemd met lange mouwen van Icebreaker (ook van Merino wol). Het is, dat ik een meevallertje heb en het zo'n leuke verkoopster was!
 
Die Venture 60 is beslist een droom om te bouwen! Bruce Tharpe levert hem. Dit is een eenmanszaak. Mooier hout met betere pasvorm is er gewoon niet. Ik heb hem nu twee keer gebouwd. Ik vind de kwaliteit echt heel goed.

De vleugels zijn bijna klaar. Ik heb foto's van de bouw, die ik nog zal posten.
 
Er perikelt zich van alles af. G.J. heeft er voor gezorgd, dat ik binnenkort over mallen van een F5B kist kan beschikken.
Als hij zich weer beter voelt, gaat hij mij leren met carbon te werken.
Ik denk dat 2019 een spannend vlieg-jaar gaat worden.
 
Nee Wil, geen carbon.
We gaan eerst met glasweefsel en epoxy aan de gang, dat kost niks.
Dan bouw je dat model voor 50 euro of zo.
Dit is het model in actie aan de Noord Hollandse kust bij dynamic soaring.
Volgens mij had deze ook geen carbon vleugels maar wel een stevige ligger.

 
Nee Wil, geen carbon.
We gaan eerst met glasweefsel en epoxy aan de gang, dat kost niks.
Dan bouw je dat model voor 50 euro of zo.
Dit is het model in actie aan de Noord Hollandse kust bij dynamic soaring.
Volgens mij had deze ook geen carbon vleugels maar wel een stevige ligger.


Oke, ook goed :rolleyes:.
Ik zie dat hij lekker snel gaat en strak vliegt. En de prijs spreekt mij erg aan.
 
Ja Theo,

Ik had de mallen jaren geleden meegenomen naar Fred om hem uit mallen te leren bouwen.
Die heeft hem hernoemd naar Zipper (volgens mij heet hij origineel Enigma en is het ontwerp van Pieter Douma).
Wil gaat binnenkort de mallen terughalen en dan ga ik Wil leren plakken.
Moet alleen weer even een nieuwe koelkastmotor zoeken om te vacumeren en een aquariumwinkel overvallen voor wat luchtslang en koppelingen.
Oh...en wat ruimte maken beneden in de berging, want daar gaan we bouwen.

GJ
 
Ialomita als ik me net vergis...
Die exacte kist heb ik nog liggen..was zwart ingekleurd glasweefsel als ik me goed herinner. Vleugel heeft 2/3 rompen overleefd *DS is nogal materiaalintensief..(..
 
Nee Gerben,
De ialomita heb ik nooit gebouwd als DS kist.
De ialomita had een dunnere modernere romp, dit model was voor de dikke 355 plettenbergen.
En jouw DS kist had een heel dun gebouwde romp die het volgens jou nooit uit zou houden maar hij heeft volgens mij meerdere vleugels overleefd.
Volgens mij was dat ook de romp die verder vloog zonder stabilo.

GJ
 
Als ik toch weer ga soppen dan bouw ik wel weer een serie bullitproof DS kisten.
Eens kijken of Wil windvast is op een duin... (als ik nog het duin op kan komen met mijn huidige conditie).

GJ
 
Ja Theo,

Ik had de mallen jaren geleden meegenomen naar Fred om hem uit mallen te leren bouwen.
Die heeft hem hernoemd naar Zipper (volgens mij heet hij origineel Enigma en is het ontwerp van Pieter Douma).
Wil gaat binnenkort de mallen terughalen en dan ga ik Wil leren plakken.
Moet alleen weer even een nieuwe koelkastmotor zoeken om te vacumeren en een aquariumwinkel overvallen voor wat luchtslang en koppelingen.
Oh...en wat ruimte maken beneden in de berging, want daar gaan we bouwen.

GJ

ik heb het er een keertje met Pieter over gehad, maar hij heeft zoals hij zei nooit een hotliner met v-staart ontwikkeld. Maar het maakt verder ook niet uit. Het model inclusief de aandrijving is nu bij een clubgenoot en hij weet dat ik alleen de motor met regelaar terug wil, hij mag hem helemaal uitwringen om te kijken wat het model allemaal aan kan..... Volgens Fred was de vleugel berekend op 50G...…..
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top