De perikelen van WdeW;

Status
Niet open voor verdere reacties.
Het grappige is: als iemand een toestel voor jou in de zon parkeert, mis je het volledige gevoel met hoe het ding staat.
denk ik/vind ik

Wij hebben op ons veld dan het "geluk" dat de zon in de ochtend echt niet te missen is..
dus iedere leerling stuurt hem er zelf wel meerdere keren in.
daarna komen ze er ook achter dat je dat ding moet vermijden :D

Je kan natuurlijk wel een circuit laten vliegen, waarbij jij hoogte en stuurpunten aangeeft (waardoor ze alsnog de zon invliegen)
 
Eigenlijk zou ik die routine in de opleiding moeten steken bedenk ik me nu. Leerling-leraar koppelen, ik stuur 'm in de zon, haal jij 'm er maar uit ...:weetnie:

Dan moet er wel zon zijn...
Maar wat ik vaak deed bij lessen is de leerling afleiden, dan flink aan zijn knuppels rammen en dan mag hij hem zelf uit die positie halen.
Dan moet je ook bedenken, hoe ligt ie, gaat ie van me af of komt ie naar me toe.
Beste is om heel voorzichtig te voelen hoe hij stuurt maar in het begin zie je de meesten meteen in paniek raken en hard sturen en dan zijn ze het volledig kwijt.
Dus in elke situatie, zon of achter een boom langs vliegen (ja het gebeurt) niet sturen maar kijken waar hij eruit moet komen en dan pas weer sturen.
Zelf ben ik wel eens in de situatie terecht gekomen dan ik tegen de schemer ging vliegen met een JePe Piranha.
Ding de lucht in, richting waar de zon ondergegaan was en dan de naar de andere kant vliegen, waar het dan ineens verdomde donker is.
En dan ben je hem ineens kwijt.
Ik heb nog geprobeerd hem op geluid te vliegen, het laatste wat ik hoorde was plof....
Dus ik heb ook wel eens een probleempje met zichtbaarheid.
Of je staat met 3 man naar een model te kijken wat ergens op 1km hoogte zit,
Zelf ben je hem allang kwijt maar je vertrouwd de mensen om je heen.
Tot ze zeggen, ik zie hem niet meer, al een tijdje niet.
En dan zoeken, zoeken... honderden meters verder zie je ineens iets in de lucht glinsteren,
En ja, dat is het model.
En dan uitproberen welke kant ie opgaat en dan zo snel mogelijk weer richting veilige zichtbare hoogte komen.
Denk dat elke F5B of hotliner vlieger dat wel kent en dat gaat Wil ook meemaken met de Ion.
Dat ga ik hem ook leren, het ding zo hoog neerzetten dat het niet meer plezierig is om te vliegen.
En hem dan toch weer heelhuids aan de grond te krijgen.

GJ
 
Het grappige is: als iemand een toestel voor jou in de zon parkeert, mis je het volledige gevoel met hoe het ding staat.
denk ik/vind ik

Wij hebben op ons veld dan het "geluk" dat de zon in de ochtend echt niet te missen is..
dus iedere leerling stuurt hem er zelf wel meerdere keren in.
daarna komen ze er ook achter dat je dat ding moet vermijden :D

Je kan natuurlijk wel een circuit laten vliegen, waarbij jij hoogte en stuurpunten aangeeft (waardoor ze alsnog de zon invliegen)

Ik vlieg tegenwoordig onder de zon door of er boven langs. Voorheen lukte dat om een of andere dubieuze reden niet.
 
Denk dat elke F5B of hotliner vlieger dat wel kent en dat gaat Wil ook meemaken met de Ion.
Dat ga ik hem ook leren, het ding zo hoog neerzetten dat het niet meer plezierig is om te vliegen.
En hem dan toch weer heelhuids aan de grond te krijgen.
GJ

Ik heb wel hoogtevrees Gert-Jan :D.
 
Ik vlieg tegenwoordig onder de zon door of er boven langs. Voorheen lukte dat om een of andere dubieuze reden niet.

Dat zie je eigenlijk bij de meeste mensen die een zonnetje in hun vliegpad hebben :D
Dat duurt een tijdje.. en opeens gaan ze iets hoger of lager vliegen ;-)
 
Dat zie je eigenlijk bij de meeste mensen die een zonnetje in hun vliegpad hebben :D
Dat duurt een tijdje.. en opeens gaan ze iets hoger of lager vliegen ;-)

En ik ben van mijzelf al het zonnetje in huis :D.

Er vallen m.i. steeds meer kwartjes. Dat geeft me toch een herrie op het veld.
 
Heb jij nog kwartjes, ik heb alleen nog 10 en 20 eurocent muntjes...
En die heb ik net uitgegeven bij de enige modelbouwzaak die Amsterdam nog rijk is, Muco Modelbouw.
Mijn ex-baas stond er zelf, Cees.
Ik kom binnen en het eerste wat hij zegt, zo... jij hebt het moeilijk gehad afgelopen jaren.
Dat had ie weer van klanten gehoord.
Klein wereldje dat modelbouw..
Dus kijk uit wat je zegt en schrijft Wil!

GJ
 
Daar ben ik weer. Ondanks het koude weer lukt het om 1 'a 2 keer per week te vliegen. Ik wil nl. In de winter niet achteruit gaan. Eigenlijk zelfs vooruit. Op een of andere manier gaat het ook steeds makkelijker.
Dat komt goed uit, want zodra het beter weer wordt, komt G.J. mij leren met de Ion Pro + te vliegen.
Verder ben ik begonnen met bouwen van mijn eerste toestel, een Venture 60. Vrienden van de club leren mij daarbij de fijne kneepjes.
Iedereen een goed weekend gewenst.
 
Is ie nou nog niet af Wil?
En het is nu veel te koud om de Ion te vliegen, ik heb al wel de temperatuurregeling voor de heaterbox binnen, nu nog het verwarmingselement.
Nu vliegen zonder de accu op te warmen sloopt de accu.
En ik kan nu ook even niet verder met bouwen, zit op de levering van Hobby In te wachten.
Paar meter folie, achterlijst, verenstaal...
Een ARF kistje is goedkoper,

GJ
 
Leuk! Ik heb ook nog ergens een venture 60 kit liggen om af te bouwen. Ben benieuwd naar je ervaringen.

Freek

Ik heb al een paar foto's gemaakt. Ik zal binnenkort een topic hierover aanmaken.
Er is overigens al meer over gepost, m.n. in de V.S. waar het vliegtuig ook vandaan komt
 
Is ie nou nog niet af Wil?
En het is nu veel te koud om de Ion te vliegen, ik heb al wel de temperatuurregeling voor de heaterbox binnen, nu nog het verwarmingselement.
Nu vliegen zonder de accu op te warmen sloopt de accu.
En ik kan nu ook even niet verder met bouwen, zit op de levering van Hobby In te wachten.
Paar meter folie, achterlijst, verenstaal...
Een ARF kistje is goedkoper,

GJ

Nee en dat gaat nog wel even duren. Een paar geleden had ik nooit gedacht nog eens een vliegmachien te gaan bouwen.
Ik denk dat we beter tot het voorjaar kunnen wachten met de Ion. Vanmiddag nog gevlogen met de Mentor.
 
Die zijn toch minimaal dacht ik?
Als je leut hebt? Doorvors deze draadjes eens?... probeer altijd veel voorbeelden en tips te verwerken. Maar mijn bouwtempo is altijd stik laag. Niet zozeer dat het zo en zo 'moet', maar om de creativiteit aan te sporen.
Om een of andere redenen zit ik constant te vechten met wrakken.
http://www.modelbouwforum.nl/thread...e-vooral-een-usa-aangelegenheid.234203/page-6
http://www.modelbouwforum.nl/threads/herbouw-rascal-40-ga-het-proberen.168189/
http://www.modelbouwforum.nl/threads/ehawk-1500-van-tt-revisited.256857/page-3

Ik zal tzt een versneld draadje opzetten rond mijn Tower Hobbies ARF KOAS 60... ter lering ende leedvermaak... Een wrak nieuw in doos :-(
Bouwen van de grond af is beter. Instant satisfaction heb ik zelden met een ARF...
 
Laatst bewerkt:
Die zijn toch minimaal dacht ik?
Als je leut hebt? Doorvors deze draadjes eens?... probeer altijd veel voorbeelden en tips te verwerken. Maar mijn bouwtempo is altijd stik laag. Niet zozeer dat het zo en zo 'moet', maar om de creativiteit aan te sporen.
Om een of andere redenen zit ik constant te vechten met wrakken.
http://www.modelbouwforum.nl/thread...e-vooral-een-usa-aangelegenheid.234203/page-6
http://www.modelbouwforum.nl/threads/herbouw-rascal-40-ga-het-proberen.168189/
http://www.modelbouwforum.nl/threads/ehawk-1500-van-tt-revisited.256857/page-3

Ik zal tzt een versneld draadje opzetten rond mijn Tower Hobbies ARF KOAS 60... ter lering ende leedvermaak... Een wrak nieuw in doos :-(
Bouwen van de grond af is beter. Instant satisfaction heb ik zelden met een ARF...

De leden van onze club helpen mij stap voor stap met de bouw. Zij hebben 40 jaar bouwervaring. Een van hen heeft onlangs een enorme Stearman gebouwd met een 250cc stermotor.
 
Ondersteuning altijd goed. Door mijn eigenwijsheid vond ik veel eigen wielen uit... of las me donders goed in. Ja... heb ik ook... gaat nu richting de 50 jaar... 'bouwtijdtijd' vliegt... of eigenlijk niet?
 
Laatst bewerkt:
Bas, bij een ARF moet je niet nadenken maar gewoon het ding in elkaar lijmen.
Als je gaat kijken hoe de meeste ARFjes gebouwd zijn dan zakt de moed je in je schoenen.
Het komt allemaal uit Vietnam, Cambodja en daar word het in elkaar geplakt door meisjes.
Als er bij het ontwerp geen kennis is dan zal niemand het ook opmerken en omdat ARF meestal gekocht word door mensen die nog nooit een kist gebouwd hebben valt er ook geen mens over.
Ik ken zelf maar 2 merken die goede ARF's maken alleen zijn die ook wel duur.
Hangar 9 en Pilot.
Daar zit bij de ontwerpafdeling wel kennis.

En ja, als je zo kritisch bent dan kan je beter een tekening pakken en zelf gaan bouwen, of gewoon geen tekening pakken en zelf gaan ontwerpen.
Zo moeilijk is een vliegtuig nou ook weer niet.
Een vleugel, een stabilo en daartussen een ding wat die 2 op afstand houd en aan de voorkant eventueel een ding wat het geheel vooruit trekt (prop).

GJ
 
Kan ik me alleen maar bij aansluiten GJ :thumbsup:
Afwrakken en reconstrueren in lijn en vooral verbeteren...
Rascal 40 bauplan-2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top