De perikelen van WdeW;

Status
Niet open voor verdere reacties.
Er is iets vreemds met Shark bij het opstijgen. Als ik vol gas geef tuimelt hij alle kanten uit. Geef ik half tot driekwart gas, dan is er niks aan de hand. Iemand enig idee?

Kan heel simpel ook dat je teveel gas geeft en te snel. Gas geven (vage term bij electro) in één klap vol bijvoorbeeld kan torsie effecten teweeg brengen en dat daarom het opstijgen met vol gas rommelig gaat. Mijn Escapade 40 moet je ook echt tegensturen bij het opstijgen, ik moet aardig wat rechts rudder geven bij het opstijgen. Komt door de torsie van de motor. Gewoon rustig het gas opvoeren gaat het beste en een beetje de effecten opvangen.

Succes, Aad dB
 
Kan heel simpel ook dat je teveel gas geeft en te snel. Gas geven (vage term bij electro) in één klap vol bijvoorbeeld kan torsie effecten teweeg brengen en dat daarom het opstijgen met vol gas rommelig gaat. Mijn Escapade 40 moet je ook echt tegensturen bij het opstijgen, ik moet aardig wat rechts rudder geven bij het opstijgen. Komt door de torsie van de motor. Gewoon rustig het gas opvoeren gaat het beste en een beetje de effecten opvangen.

Succes, Aad dB

Dat zou ook nog kunnen Aad. Het gebeurt als ik de gas doorduw.
Dit toestel heeft enorm veel lift. Hij kan stapvoets vliegen. Dat maakt het landen eenvoudig.
Vanavond ga ik het uitproberen.
 
Bij starten heb je (nog) niet zoveel lift. De motor trekt eigenlijk het vliegtuig. Zodra de vleugels gaan dragen vangen deze de torsiekrachten van de motor op, eigenlijk een soort van stabilisator.

Over gas geven gesproken......je zou "stroom geven" kunnen zeggen, klinkt wel gek hoor ;) 8-)
 
Dat is de torsie van de prop.
Is normaal bij een taildragger, dat is een toestel met een landinggestel zonder neuspoot.
Raar dat je instructeur dat niet weet.
Het is een typische eigenschap van dit soort modellen en je moet gewoon heel rustig gas geven en als hij rolt dan kan je meer gas geven.
Prima toestel om dus te leren vliegen want je moet het roer gebruiken en gas doseren.
Naderhand heeft Sebart de Steve op de markt gebracht, die heeft wel een neuspoot.

GJ
 
zowieso kun je taildragers nooit 1 klap volgas geven..
of ze "vallen" over hun landingsgestel. neusstandje.
bij weinig of geen voorwaartse snelheid is er nog teveel weerstand op de wielen, motor trekt lekker = neusstand
zodoende ben je al verplicht om rustig te doen met het gas, tot hij een beetje lekker door rolt.

Qua torsie van de prop, die kom ik minder tegen persoonlijk
ik hou het toestel altijd even een moment laag bij de grond als hij loskomt.
kan hij even snelheid opbouwen, zonder de rolweerstand van de wielen, terwijl de vleugel nog wordt geholpen door het grondeffect
Daarna kun je alles doen wat je leuk vind.

bij veel schuimpiloten zie je inderdaad dat gas in 1 klap voluit gaan, en daarna trekken ze met 2 meter vol up.
en dan vragen ze zich af waarom het toestel zo fladdert en raar doet :D
gewoon vliegen alsof het een echt toestel is, beetje de ruimte geven, en ook de ruimte nemen om te landen/opstijgen.
 
Nou, het wegdraaien komt eigenlijk door (volgens mij) de werveling van de prop, dat noem ik voor het gemak even torsie.
Bij echte torsie zou de romp om de lengteas willen draaien en dat heb ik echt nog nooit meegemaakt.
Maar dit is werveling, de prop maakt een draaiende werveling, vortex, die tegen het richtingroer aandrukt.
Als je vliegt heb je daar minder last van omdat je dan ook aanstroming hebt door je vliegsnelheid en daarom heb je ook de zijwaartstelling.
Bij opstijgen heb je die aanstroming niet, tenminste niet in het allereerste begin.
Dus gaat je staart rare dingen doen.
Bij mijn kleine Nemesis stond ie gewoon omgekeerd als ik een dot gas gaf.
Dus eerst rustig laten rollen en dan, als je aanstroming hebt, gas verhogen, dan vliegt ie keurig weg.
Als je nou echt overpowered bent dan kan je wel meteen het gas erop zetten, dan trekt de prop het wel weg, daarom vinden de meeste mensen dat ook lekker vliegen, dan kan je gewoon digitaal vliegen, gas aan of uit...
Maar als leerling moet je dat niet willen, doseren moet je echt leren.
Stel je wil later een warbird of schaalkist vliegen, dan moet je heel erg met gas doseren en ook met roer vliegen.
Als je dat niet geleerd hebt dan heb je een probleem.

GJ
 
Bij starten heb je (nog) niet zoveel lift. De motor trekt eigenlijk het vliegtuig. Zodra de vleugels gaan dragen vangen deze de torsiekrachten van de motor op, eigenlijk een soort van stabilisator.

Over gas geven gesproken......je zou "stroom geven" kunnen zeggen, klinkt wel gek hoor ;) :cool:

Als ik in de auto zit, geef ik ook altijd gas. Wie dat ooit bedacht heeft :D.
 
Dat is de torsie van de prop.
Is normaal bij een taildragger, dat is een toestel met een landinggestel zonder neuspoot.
Raar dat je instructeur dat niet weet.
Het is een typische eigenschap van dit soort modellen en je moet gewoon heel rustig gas geven en als hij rolt dan kan je meer gas geven.
Prima toestel om dus te leren vliegen want je moet het roer gebruiken en gas doseren.
Naderhand heeft Sebart de Steve op de markt gebracht, die heeft wel een neuspoot.

GJ

Ik weet niet beter, dan dat je volgas moet geven, zodra het toestel de goede kant op rolt.
Er was wat publiek en ik wilde het volgens het boekje doen.
Kennelijk moet het bij deze dus anders.
Vanaf windkracht 3 wordt mij afgeraden met dit toestel te vliegen. Ik weet al wat GJ gaat zeggen.
 
zowieso kun je taildragers nooit 1 klap volgas geven..
of ze "vallen" over hun landingsgestel. neusstandje.
bij weinig of geen voorwaartse snelheid is er nog teveel weerstand op de wielen, motor trekt lekker = neusstand
zodoende ben je al verplicht om rustig te doen met het gas, tot hij een beetje lekker door rolt.

Qua torsie van de prop, die kom ik minder tegen persoonlijk
ik hou het toestel altijd even een moment laag bij de grond als hij loskomt.
kan hij even snelheid opbouwen, zonder de rolweerstand van de wielen, terwijl de vleugel nog wordt geholpen door het grondeffect
Daarna kun je alles doen wat je leuk vind.

bij veel schuimpiloten zie je inderdaad dat gas in 1 klap voluit gaan, en daarna trekken ze met 2 meter vol up.
en dan vragen ze zich af waarom het toestel zo fladdert en raar doet :D
gewoon vliegen alsof het een echt toestel is, beetje de ruimte geven, en ook de ruimte nemen om te landen/opstijgen.

Goede tips van je en ook van alle anderen.
 
Nou, het wegdraaien komt eigenlijk door (volgens mij) de werveling van de prop, dat noem ik voor het gemak even torsie.
Bij echte torsie zou de romp om de lengteas willen draaien en dat heb ik echt nog nooit meegemaakt.
Maar dit is werveling, de prop maakt een draaiende werveling, vortex, die tegen het richtingroer aandrukt.
Als je vliegt heb je daar minder last van omdat je dan ook aanstroming hebt door je vliegsnelheid en daarom heb je ook de zijwaartstelling.
Bij opstijgen heb je die aanstroming niet, tenminste niet in het allereerste begin.
Dus gaat je staart rare dingen doen.
Bij mijn kleine Nemesis stond ie gewoon omgekeerd als ik een dot gas gaf.
Dus eerst rustig laten rollen en dan, als je aanstroming hebt, gas verhogen, dan vliegt ie keurig weg.
Als je nou echt overpowered bent dan kan je wel meteen het gas erop zetten, dan trekt de prop het wel weg, daarom vinden de meeste mensen dat ook lekker vliegen, dan kan je gewoon digitaal vliegen, gas aan of uit...
Maar als leerling moet je dat niet willen, doseren moet je echt leren.
Stel je wil later een warbird of schaalkist vliegen, dan moet je heel erg met gas doseren en ook met roer vliegen.
Als je dat niet geleerd hebt dan heb je een probleem.

GJ

Klinkt logisch allemaal GJ. en als ik het begrijp :D, dan kun je echt goed uitleggen.
 
Rest mij 1 vraag, kan ik hem nou wel of niet vliegen bij windkracht 3-4?
Heel cru en kort door de bocht: je kunt ieder vliegtuig vliegen bij iedere windsterkte tot aan zo ongeveer waar het vliegtuig met stilstaande motor op de grond wegwaait. Daarboven word landen een probleem. Waait het harder, dan kun je nog wel vliegen tot aan het punt waar het toestel bij voluit draaiende motor niet meer tegen de wind op komt. Zo simpel is dat. Het is niet eens "zuiver theoretisch", het kan ECHT. Je moet dan alleen wel wachten met landen tot de wind is gaan liggen, en DAT kon wel eens practische problemen opleveren zoals accu of brandstof capaciteit, vliegduur, jeuk aan je neus, eigenlijk heel erg nodig moeten plassen, etc etc etc.

Maar uiteraard, je moet het als piloot wel aankunnen, en dat is waar de meesten (ik incluis) tegen de problemen aanlopen: kun je nog wel snel en accuraat genoeg reageren op windvlagen en turbulenties?
Die grens is grotendeels persoonsafhankelijk, en maar een heel klein beetje vliegtuiggebonden.

Alles met rolroeren, voldoende vlotte stuurrespons en een normale vliegsnelheid van, zeg 40 km/u of hoger, is tot windkracht 3~4 door een "normaal getalenteerde" vlieger goed te hanteren. En 90% van de simpele rolroertrainers (incl een Charter of Taxi van weleer indien van rolroeren voorzien), voldoet al aan die eisen.

Wat je eigenlijk wilt weten, is welke mate van turbulentie en "onrust" je kunt verdragen, en dat valt niet in Bft uit te drukken: Er zijn dagen bij dat er 4 Bft staat maar de wind erg strak en constant is (en er dus prima te vliegen is), en er zijn dagen bij dat het 2 Bft is maar uitermate onstuimig in de lucht.
 
Rest mij 1 vraag, kan ik hem nou wel of niet vliegen bij windkracht 3-4?

Je zou dan onderscheid moeten maken tussen mensen die aan de kust wonen en mensen in het binnenland.
Aan de kust kan je amper vliegen als je als grens windkracht 3-4 houdt.
Wij stopten niet met lessen en vliegen als het windje 5-6 of 7 was.
Alleen bij regen.
En ik zou de Shark gerust nog bij windkracht 5-6 vliegen.
Of het dan leuk is is een tweede maar je leert dan wel sturen.

Nog even ter aanvulling, het vliegtuig weet niet hoe hard het waait.
Voor hem/haar is het altijd windkracht 6 of zo want zijn vliegsnelheid is al zo'n 60 km/u.
Het is meer de beleving van de piloot als, oeh, wat gaat ie hard met de wind mee.
En dus het sturen is anders, een mooie ronde cirkel wordt een elipse en dat soort dingen.
Maar dat is oefenen.


GJ
 
Laatst bewerkt:
Ik ken de shark niet, maar als ik jullie hoor is hij vlot gemotoriseerd...
En zolang hij tegen de wind in komt, moet het goedgaan.

In jouw geval, omdat je last hebt van de zijwind, zou je misschien ff moeten kijken hoe de wind op je landingsbaan staat.
zodat je zeker weet dat je niet met zijwind hoeft te landen.

je moet wel eens opletten met vlagerige wind of heel turbulent, dan willen de landingen wel eens spannender worden dan gewenst.
maar dat is een kwestie wennen, en wat meer gas erop houden bij de landing tot je werkelijk de grond raakt.
heb je "gewoon" een constante 3 a 4 bft, zijn de landingen in de regel zelfs simpeler dan zonder wind..
 
Heel cru en kort door de bocht: je kunt ieder vliegtuig vliegen bij iedere windsterkte tot aan zo ongeveer waar het vliegtuig met stilstaande motor op de grond wegwaait. Daarboven word landen een probleem. Waait het harder, dan kun je nog wel vliegen tot aan het punt waar het toestel bij voluit draaiende motor niet meer tegen de wind op komt. Zo simpel is dat. Het is niet eens "zuiver theoretisch", het kan ECHT. Je moet dan alleen wel wachten met landen tot de wind is gaan liggen, en DAT kon wel eens practische problemen opleveren zoals accu of brandstof capaciteit, vliegduur, jeuk aan je neus, eigenlijk heel erg nodig moeten plassen, etc etc etc.

Maar uiteraard, je moet het als piloot wel aankunnen, en dat is waar de meesten (ik incluis) tegen de problemen aanlopen: kun je nog wel snel en accuraat genoeg reageren op windvlagen en turbulenties?
Die grens is grotendeels persoonsafhankelijk, en maar een heel klein beetje vliegtuiggebonden.

Alles met rolroeren, voldoende vlotte stuurrespons en een normale vliegsnelheid van, zeg 40 km/u of hoger, is tot windkracht 3~4 door een "normaal getalenteerde" vlieger goed te hanteren. En 90% van de simpele rolroertrainers (incl een Charter of Taxi van weleer indien van rolroeren voorzien), voldoet al aan die eisen.

Wat je eigenlijk wilt weten, is welke mate van turbulentie en "onrust" je kunt verdragen, en dat valt niet in Bft uit te drukken: Er zijn dagen bij dat er 4 Bft staat maar de wind erg strak en constant is (en er dus prima te vliegen is), en er zijn dagen bij dat het 2 Bft is maar uitermate onstuimig in de lucht.

Ik weet dat wind ook niet "1 ding" is.
 
Wij stopten niet met lessen en vliegen als het windje 5-6 of 7 was.
5 geloof ik nog. Hoger niet... 6, tsja, mischien, al lijkt het me sterk overdreven want de meeste vliegtuigen kun je dan al achteruit landen, maar 7, geloof ik absoluut niet, want wat ik vrij zeker weet is dat er bij windkracht zeven geen vliegtuigen meer op het veld staan: die liggen dan allemaal drie weilanden verderop verkreukeld tegen het eerste hekje wat hoog genoeg was om ze op te vangen...

Mensen verschatten zich meestal radicaal als het gaat om benoemen van de windsterkte, maar bij 7 Bft word het bijvoorbeeld al lastig om tegen de wind in te lopen, en bij windkracht zes loop je al niet graag meer met een model in je handen (je moet het zo stevig vasthouden dat je risico loopt je kist in elkaar te knijpen), bij 5 is het al nagenoeg onmogelijk om je model op te bouwen op het veld, bij vier waaien opgebouwde modellen spontaan van de "opbouw tafel".... Om maar wat te noemen.

Pak er maar eens een windmeter bij, en dan zul je merken dat je bij 7Bft ECHT je toestellen niet eens uit de auto haalt.... Niemand niet. Heck, de meeste 1:1 sportvliegtuigen hebben een limiet die ergens tussen de 4 en 5 Bft ligt....
En sinds wij bij de vliegschool een windmeter hebben, weet ik 100% zeker dat ik de ENIGE bij ons clubje was die wel eens met 5 Bft gevlogen had... en dat was een ":eek: waar ben ik aan begonnen" vluchtje....

Ik mag dan een "stoere zeemeneer" zijn, maar bij 7 Bft ga ik, om maar wat te noemen, niet vrijwillig aan dek.
 
Met windkracht 5 kan je prima vliegen en met de huidige trainers en motorisatie is wind geen enkel probleem.
Pak de schaal van Beaufort er maar bij, windkracht 6 is 40-50 km/u, dat is een beetje de kruissnelheid van een trainer.
Windkracht 7 loopt tot 60 km/u, dat is een beetje gas erbij geven.
Zelf heb ik met 2 andere clubleden op het duin gestaan met windkracht 10 en meer.
Ja, je moet dan zelf een beetje achter de duinpan gaan staan maar het model vloog hardstikke leuk.
Net als vroeger surfen of vliegeren.
Op het laatst ging ik ook niet meer van huis als het windkracht 6 of minder was, dan gebeurt er niks.

En op een normaal veld, zonder sloten of andere obstakels die turbulentie veroorzaken is er prima te vliegen en te lessen met een flink windje.
Hier aan de kust waait het altijd, op het moment is het windkracht 3-4 (11 knopen) en vanavond trekt het aan tot 13-14 knopen.
En het is een hele rustige dag, ik zou nu een thermiekzwevertje pakken.
Dus ik denk dat mensen uit het binnenland een hele andere beleving hebben van vliegen met wind dan mensen die in een winderig gebied wonen.

Je zag het heel goed bij de europese wedstrijd die we hielden in Zeewolde.
Mensen uit Duitsland, Oostenrijk hadden moeite met de wind, het was toen windkracht 5.
Maar mensen uit Engeland en Nederland vonden het normaal.
De duitsers vielen door de mand, die zijn gewoon geen wind gewend.

Zoals gezegd, bij de ACK vlogen we gewoon door en lesten we ook gewoon door.
Alleen als de wind over de sloot stond dan was het landen wat lastig want dan krijg je een soort hellingwind die mensen liet schrikken.
Maar je moet je niet laten beperken door het weer, mooi weer vliegen kan iedereen.
Je moet onder elke omstandigheid je kist kunnen beheersen.
Dus tm windkracht 5 moet je gewoon de Shark netjes kunnen vliegen, zeker op dat veld.
En bij wind 6 begint het een uitdaging te worden maar is er wel te vliegen.
Vanaf windkracht 7 zal je met 80% gas moeten landen maar ook dat kan ook nog prima.


GJ
 
lol
Ons veld zit lekkerlijk bovenop een bult van een meter of 8 tot 10 hoog :D
precies in een flauwe bocht van de oude maas
wind en turbulentie zat:D
links en rechts van het veld ook nog eens wat begroeiing, helpt een en ander niet echt

bij ons is windkracht 3 redelijk gemiddeld. 4 en 5 komt ook zat voor.
vanaf daar wordt het landen wel vrij spannend, zeker bij windkracht 6...

maar, je went er aan.
het heeft in ieder geval wel een vrij duidelijke reden dat er weinig echt snelle of grote toestellen bij ons vliegen..
warbirds zie je ook niet veel..
 
Student, vlieg jij niet in Rozenburg?
Omringt door water en wind?
Daar vliegen toch wel veel jets en aparte modellen volgens mij.
En ook snelle modellen want Gerben vliegt daar volgens mij elke avond, weer en wind trotserend.

GJ
 
Bij windkracht 5 zie je niemand op Rozenburg hoor!

Ik vaar er bijna dagelijks voorbij onder alle weersomstandigheden en bij 4bf zie je daar heel soms nog een enkeling iets doen maar meestal al niet meer.

Op Voorne Putten hangen boven de 4bf ook alleen nog wat van die heli's vlak boven het gras en daarna gaat er alleen nog maar de lucht in wat in principe afgeschreven is voordat het omhoog gaat.

Die windsnelheid is het probleem niet, de bijbehorende turbulentie maakt het vliegen niet leuk meer. Die f5b'tjes, waar jij zo vaak aan refereert, stoppen ook bij 9m/s (dat is net aan 4bf) en dat is ook niet geheel zonder reden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top