De perikelen van WdeW;

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 9 jul 2018.

  1. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.487
    Locatie:
    Rotterdam
    soms wel.
    soms niet.

    het is wel zo dat de meeste toestellen hun eigen manier willen hebben bij de landing.

    Vlieg je maar met 1 type toestel (bijvoorbeeld, je vliegt alleen de echte 3d modellen) dan zal dat onderling nog wel meevallen.
    Maar zelfs dan moet je gewoon opletten.
    Zeker de eerste vlucht. even 100x landingsaanvlucht en doorstart doen.
    kijken wat hij prettig vind, of hij graag langzaam vliegt of niet.
    hierin werken zoveel kleine dingetjes mee.. uitslagen, zwaartepunt, prop, positie van alle zaken. kan een toestel soms net wat uitdagender maken dan de ander.

    Bij schaal is het zeer zeker bij ieder toestel redelijk anders.
    vlieg je altijd schaal, ben je gewend aan de specifieke manier van landen.
    maar schaal is wat zwaarder, is zodoende ook een stuk kritischer als het op stall aan komt

    als je wisselt tussen verschillende categorien toestellen, is dat wel eens ff opletten.
    Beste advies: houdt je gedachtes open, verval niet in een "standaard"
    ook tijdens standaard landingen gebeurt wel eens wat, als je ieder landing goed meekijkt en denkt, ben je de kist sneller voor.

    gewoon iedere keer als je een kist vliegt, gewoon ff een paar keer de landingsvlucht doen
    even je achterhoofd opfrissen over hoe deze kist het ook alweer fijn vond.
    hou je ze het langste heel.


    qua romp en zo, kan lastig zijn als hij wat zijwindgevoelig is.
    aan de andere kant leer je dan ook mooi met je roer werken als je een beetje scheef tov de wind op het veld aankomt.
    liefst recht tegen de wind in, dan heb je het hele probleem niet.
    gewicht is daarin natuurlijk een factor, maar is niet perse bepalend..
    soms heb je zware kisten die in wind niet lekker vliegen. Soms heb je hele lichte kisten die het juist heel goed doen.
    persoonlijk zou ik niet perse alleen voor de wind een ander toestel erbij halen.
    al is het natuurlijk wel prettig als je met windkracht 5 lekker ontspannen kunt vliegen. al zal dat met windkracht 5 zowieso niet het geval zijn
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    9.528
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dat de romp hoog is heeft als voordeel dat hij makkelijker meskant vliegt maar als nadeel dat je iets meer last hebt van zijwind.
    De Xtra zal dat ook hebben, dat is in de basis ook een kunstvluchtkist.
    Maar het is ook wennen.
    De Mentor was een trainer om echt het allereerste begin aan te leren.
    De Escapade had als voordeel dat hij redelijk zwaar was en je hem snel vloog.
    Als je snel vliegt heb je geen last van zijwind.
    En wanneer heb jij wind gehad?
    Ik noem windkracht 5 pas een beetje wind, dan zal het wat lastiger worden.
    Ik heb gisteren nog gefietst, dus dan waait het amper want anders pak ik wel de auto.

    Je moet met de Shark meer sturen dan met de Mentor of Escapade, dat is ook de bedoeling.
    Je moet meer met richtingroer aan de gang.
    En als je met hotliners of pylonracers gaat vliegen dan heb je geen richtingroer meer, dat is weer heel raar.
    Ik weet nog wel dat ik richting mee stond te sturen bij een kist die geen richtingroer had, zo zat dat erin gebakken.
    Tegenwoordig mixen sommige mensen dat mee, daar ben ik tegen, altijd zelf sturen.

    En wat betreft op jezelf afvliegen, geen goed idee, altijd voor je blijven vliegen, nooit op jezelf af sturen.
    Nu is het nog een traag licht kistje, als het een kanonskogel of een zwaardere kist is dan kan er altijd iets fout gaan, het blijft techniek die kan falen.

    GJ
     
  3. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    659
    Locatie:
    Lunteren
    Vrijdagavond was er geen wind, dat land lastiger. Vliegen gaat dat heerlijk rustig omdat er dan ook geen turbulentie is.

    Circuits vliegen is geen noodzakelijk kwaad, het is noodzakelijk, maar lekker ontspannen. Steeds iets lager overkomen.....toen ik net m'n multiplex acromaster had deed ik bijna niet anders. Kun je landen, dan heb je in ieder geval een mooie vlucht! Anders vlieg je iedere dag maar 10 minuten (ofzo), daarna weer repareren :D

    Mooi om te zien dat je vooruitgang boekt! Ga zo door mijn zoon........ :D :D ;)
     
  4. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    1.993
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Niet in hoeverre.
     
  5. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    1.993
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Duidelijk en uitgebreid antwoord.
    Ik blijf voorlopig met de Shark vliegen.
     
  6. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    1.993
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Bedankt voor de uitgebreidde reactie.
    De romp van de X-Tra is minder smal en hoog dan die van de Shark.
     
  7. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    1.993
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dank je pappa.
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.487
    Locatie:
    Rotterdam
    het is trouwens altijd een goed idee om ieder seizoen 1 hoofdkist in te stellen...
    1 kist die gewoon bijna altijd mee gaat, en ook het meeste luchtruim ziet.

    Dan leer je van die kist veel beter de ins en outs dan wanneer je af en toe 2 keer er mee vliegt.
    in het eind ga je daar ook beter van vliegen..
    die specifieke landingsaanvlucht, dat vallen van die vleugel, op dat ene toestel krijg je dit door.
    en het helpt bij andere toestellen
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  9. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    1.993
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Begrijp ik Student. Voorlopig blijf ik met de Shark vliegen.
    Al is het maar om van te leren.
     
  10. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    1.993
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Er is iets vreemds met Shark bij het opstijgen. Als ik vol gas geef tuimelt hij alle kanten uit. Geef ik half tot driekwart gas, dan is er niks aan de hand. Iemand enig idee?
     
  11. onno10

    onno10 The First Aviators

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    2.100
    Locatie:
    Rosmalen
    Motor te sterk..?? :zoeken:
     
  12. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    11.658
    Locatie:
    Woerden
    Trekt de motor te veel stroom uit de accu waardoor de accuspanning raar gaat doen en daardoor de ontvanger en de servo's???
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  13. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Accuspanning zakt en BEC stopt er gedeeltelijk mee?

    EDIT: simultaan met Ernst getypt :)
     
  14. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    1.993
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Nee Onno, het is de Hacker die Sebart adviseer.
     
  15. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    1.993
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dat zou kunnen. De accu's zijn 4 - 5 jaar oud.
    Ik zal een ervaren vlieger ze eens laten testen.
    Het zijn een 5000mAh, een 3300mAh en een 3000mAh.
     
  16. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    1.993
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Toch bedankt!
     
  17. brutus

    brutus The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.848
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Daar heb je geen ervaren vlieger voor nodig, daarvoor hoef je alleen maar met je vliegtuig stevig vastgezet, even vol gas te geven: als dan je roeren raar gaan doen weet je wat er aan de hand is.

    Maar mischien zit er ergens een verborgen breuk o.i.d. waardoor bij vol gas er iets vervormt?

    Heb ooit eens meegemaakt dat iemand zijn stuurkabels (tussen servo en roer) niet goed aangelegd had, waardoor de elevator bowdenkabel bij vol gas dubbelknikte in plaats van het hoogteroer "up" te duwen... Half gas niks aan de hand, volgas niet meer uit een duik te redden....
     
  18. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    659
    Locatie:
    Lunteren
    "tuimelt alle kanten uit" is een breed begrip! Heb je een iets specifiekere omschrijving? Rollen, gieren, pompen?
    Verdere vlucht verloopt normaal? Ook bij volgas? Alleen bij opstijgen?
     
  19. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    1.993
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ga ik vanavond doen.
     
  20. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    1.993
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Volgas tijdens het vliegen gaat uitstekend.

    Mijn instructeur denkt dat het met veel of weinig wind te maken heeft.

    Tijdens het opstijgen duikt hij ineens naar 1 kant. Corrigeren is lastig.
    Als ik in de lucht minder gas geeft, vliegt hij meteen weer goed.

    Het kan ook nog aan mij liggen.
     

Deel Deze Pagina