De perikelen van WdeW;

Status
Niet open voor verdere reacties.
Wil, je verliest niet zomaar een toestel omdat je accu minder vermogen levert.
Dan zouden er in het brandstoftijdperk heel veel toestellen gesneuveld zijn als de motor er mee stopte.
Daarom leer je bij het lessen een gesimuleerde noodlanding, dus dan is het net of je motor uitvalt.
Dat zit nog steeds, ondanks dat electro niet echt uit kan vallen, in het lesprogramma.
Het enige waardoor je een model zou kunnen verliezen is als je pakket er echt helemaal mee ophoudt, dus ook je ontvanger geen spanning meer krijgt.
Dat heb ik eigenlijk nog nooit gezien of gehoord.
Als je dat uit wilt sluiten dan moet je een losse ontvangeraccu gebruiken, wat wij dus deden bij de hele hoge vermogens die de regelaars en de accu's heel zwaar belasten.

GJ
 
Wil, je verliest niet zomaar een toestel omdat je accu minder vermogen levert.
Dan zouden er in het brandstoftijdperk heel veel toestellen gesneuveld zijn als de motor er mee stopte.
Daarom leer je bij het lessen een gesimuleerde noodlanding, dus dan is het net of je motor uitvalt.
Dat zit nog steeds, ondanks dat electro niet echt uit kan vallen, in het lesprogramma.
Het enige waardoor je een model zou kunnen verliezen is als je pakket er echt helemaal mee ophoudt, dus ook je ontvanger geen spanning meer krijgt.
Dat heb ik eigenlijk nog nooit gezien of gehoord.
Als je dat uit wilt sluiten dan moet je een losse ontvangeraccu gebruiken, wat wij dus deden bij de hele hoge vermogens die de regelaars en de accu's heel zwaar belasten.

GJ

Oke, geen paniek dus.
Bij elke Multiplex ontvanger heb ik ook een (Telemetrie)apparaatje(M-Link nog wat) dat de spanning tijdens het vliegen aan kan geven.
Jij weet vast hoe je dat aansluit. Een keer samen naar kijken?
Ik wilde deze pas gaan gebruiken bij de duurdere toestellen, maar dat kan natuurlijk nu ook al.
 
Aansluiten zal wel lukken, dat is een kwestie van in de ontvanger prikken.
Maar hoe het in de zender ingesteld moet worden??
Geen idee...

GJ
 
je verliest er niet zomaar een toestel mee hoor..
als je dit weet.

als de regelaar in zijn onderspanning afslag schiet, stopt inderdaad de motor er even mee.
kwestie gasstick onderin, even de boel op het gemakkie de tijd geven om bij te komen.
voltage stijgt daardoor zachtjes weer wat.

na een paar secondes kun je vaak al weer een tikkie gas geven.
dan gewoon zorgen dat je richting veld gaat, en gaat landen.
en heel spaarzaam gebruik maken van het gas.
geef je veel gas, slaat meteen de regelaar weer uit.
kwestie beetje voelen en proberen.

bij brandstof slaat meestal gewoon de motor uit, en gaat ie het niet meer doen tot je hem zelf start :D
in dit geval kun je nog een beetje gas gebruiken om mee te spelen.


ander dingetje: vaak hoor je het ook.
brandstofvliegers hebben zo'n tik om tijdens het vliegen naar het toerental en geluid van de motor te luisteren.
aan het begin van een accu hoor je het toerental van de motor bij volgas.
aan het eind van de timer volgas, en je hoort dat het wat lager ligt. bij een goede accu reageert het nog steeds goed, toerental is nog steeds hoog.
Bij een rotte accu zakt het voltage verder, dus hoor je ook dat het toerental lager ligt. toestel gaat ook wat minder enthousiast op de motor reageren.
An sich niet erg, gewoon niet continu volgas vliegen als je dit hoort.

je kan natuurliijk altijd op de grond ff een toerenteller voor de prop houden.. kijken hoeveel de toeren werkelijk zakken. als je benieuwd bent. zelf heb ik het bij electro nog nooit gedaan eigenlijk.
telemetrie op de aandrijfaccu maakt het nog makkelijker. alleen is dat regelmatig wat duurder.
ikzelf heb het niet in ieder geval.
gehoor is bij mij meestal voldoende
 
Om aan de spullen te wennen kan je ze in de Shark bouwen.
Maar volgens mij geeft je ontvanger standaard al een alarm als de spanning onder een bepaald punt komt.
Dat is bij Jeti zo en dat zal ook bij Multiplex wel zo zijn.
Vaak kan je die spanning ook nog instellen, een minimumwaarde.

Ik heb wel eens met telemetrie gevlogen maar je hebt echt geen tijd om op je zender te kijken, tenminste niet bij een motorkist.
Ik las achteraf alles altijd uit in de Unilog, je ziet dan wel de spanning wat zakken gedurende de vlucht en dus ook het toerental maar vaak is het dat de accu in 1 keer behoorlijk instort en je dan wel richting veld moet komen om te landen.
Een lipo trekt iets bij dus kan je de motor nog 1 keer gebruiken, een LiFePo is gewoon echt leeg en komt ook niet meer terug.
Maar je moet (als je ooit brevet wilt vliegen) een noodlanding kunnen maken, misschien een idee om dat te oefenen?
Iemand laten roepen "gas dicht" en dan de kist heelhuids aan de grond krijgen.
En als je twijfelt kan je op dat moment nog gas geven, wat bij een echte noodlanding niet kan.
Voordeel van een vliegtuig is dat ie altijd zweeft, hoogte omzetten in snelheid en dan kom je een eind.

GJ
 
Om aan de spullen te wennen kan je ze in de Shark bouwen.
Maar volgens mij geeft je ontvanger standaard al een alarm als de spanning onder een bepaald punt komt.
Dat is bij Jeti zo en dat zal ook bij Multiplex wel zo zijn.
Vaak kan je die spanning ook nog instellen, een minimumwaarde.

Ik heb wel eens met telemetrie gevlogen maar je hebt echt geen tijd om op je zender te kijken, tenminste niet bij een motorkist.
Ik las achteraf alles altijd uit in de Unilog, je ziet dan wel de spanning wat zakken gedurende de vlucht en dus ook het toerental maar vaak is het dat de accu in 1 keer behoorlijk instort en je dan wel richting veld moet komen om te landen.
Een lipo trekt iets bij dus kan je de motor nog 1 keer gebruiken, een LiFePo is gewoon echt leeg en komt ook niet meer terug.
Maar je moet (als je ooit brevet wilt vliegen) een noodlanding kunnen maken, misschien een idee om dat te oefenen?
Iemand laten roepen "gas dicht" en dan de kist heelhuids aan de grond krijgen.
En als je twijfelt kan je op dat moment nog gas geven, wat bij een echte noodlanding niet kan.
Voordeel van een vliegtuig is dat ie altijd zweeft, hoogte omzetten in snelheid en dan kom je een eind.

GJ

Vermoedelijk houdt de dame in de zender mij op de hoogte.
 
Ik snap niet waarom je zo afgeeft over die lipo testertjes, onmisbaar als je met veel pakketjes op het veld staat.
Het zegt niks over de kwaliteit van de accu maar wel over vol of niet vol.
 
  • Like
Reactions: alm
Je hebt metertjes die voltages aangeven, daar heb je iets meer aan.
Aan percentages heb je niets.
En je accu kan dan wel vol aangeven maar zodra je hem belast kan hij meteen instorten, dus het geeft valse zekerheid.

GJ
 
Belast meten is de enige goede meting om te zien of accu's nog functioneren.
Elke accu, lood, lipo of nicad, kan wel de spanning aangeven alsof hij vol zit maar onder belasting dat vreselijk inzakken.
Dat is bij een aandrijfaccu niet zo'n probleem maar bij een ontvangeraccu kan dat funest zijn.
Je stijgt op en zodra de servo's ook maar wat extra belasting geven stort je accu in en je kist neer.
En dan was vroeger het verhaal.. oohhh storing, en tegenwoordig gaat er van alles piepen en stort ie alsnog neer.
Als je dan met je metertje met percentages ziet dat hij 100% is dan geeft dat valse veiligheid.
En dat meten doe je thuis en niet op het veld.
Je laadt thuis je accu's, eventueel ontlaad je ze eerst nog even voordat je ze laad, dan weet je dat ze belast kunnen worden.
En je neemt volle accu's mee naar het veld, dan heb je ook geen metertje nodig.
Als je hem leeggevlogen hebt dan leg je hem weg of je zet hem aan de lader.
Als je daar een systeem in houdt dan gaat het nooit fout.

GJ
 
Telemetie op mijn Rascal... ja ook GPS...
Je zag gedurende de vlucht de oude cellen instorten. Nano Turnigy. Veel kortere vluchtduur, en idd waarschuwingspiepjes. Op is op...
Afzonderlijk Jeti sensor op de balanceerstekker.

Met een set verse accus van Lindinger zit er weer gezonde vaart in de kist.
 
Laatst bewerkt:
ff dingetje over telemetrie in de ontvanger: dat geeft meestal de spanning IN de ontvanger weer.
als die omlaag gaat, is je bec kapot.
Of is de accu wel heel erg leeg.
Bij high voltage setup geeft het dan natuurlijk wel rechtstreeks de spanning van de ontvangeraccu weer..
Maar dat is in de regel alleen voor de speciale kisten ;-)

de spanning van de aandrijfaccu is vaak een losse sensor.

Qua meten van een accu:
vol/niet vol: simpel testapparaatje.
bepalen of de accu nog 100% in orde is: tijdens vlucht meten. loggen. of luisteren.
ikzelf kijk met zo'n simpel ding wel eens of ik nu een volle of lege accu vast heb..
balans controleer ik niet, dat doet de lader al.
mijn meter doet het toevallig wel, en daarmee heb ik wel een keer een leerling betrapt op ongebalanceerd laden... 2 cellen compleet dood

of een accu in orde is, check ik niet. ik luister tijdens de vlucht, en merk het aan het toestel als de accu inzakt.
daarnaast gaat je lipo alarm af (als het goed is) omdat de ondergrens bereikt is.
 
Zijn er clubleden die Multiplex hebben (nee niet het hout maar het merk)?
En zijn die clubleden goed bekend met electrovliegen?
Als 1 van de 2 vragen met nee beantwoord wordt kan je het beter even aan wat mensen hier op het forum vragen.

GJ
 
Rtfm de handleiding van de sensors, daar staatalles precies in. Volgens mij alleeen aansluiten en het werkt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top