De perikelen van WdeW;

Status
Niet open voor verdere reacties.
De spin... vrille wil de calmato niet. Die moet je er in rammen. 15 gelee was mijn instructeur al verbaasd over de stabiliteit.
Maar het is zeker een stressbestendigheidsoefening en direct ook oriëntatie.
Langzame rol- en rugvlucht evenzo listig en zou prima in het brevetprogramma passen, mits het trainertoestel het wil.
Soms moeten de uitslagen vergroot worden.

Wat ik veel meemaak en zie, zelfs bij schuim-geslaagden... is de angst voor wind.
Alleen bij poeslief weer naar het veld....zja...

En is het rommelig in de lucht... thermisch, ...zeggen ze... ik heb mijn dag niet?... Ja, dahag?

Laatst bewerkt:
Waarbij technisch falen vaak ook nog veroorzaakt wordt door eigen schuld.

Vroeger kon je nog zeggen, Storing.
Maar dat kan nu ook niet meer, alleen storing in de hersenen, maar dat geef je niet toe.

En ja, zelfs de wedstrijdvliegers die al jaren vliegen, zoals Rudi Freudenthaler, had last van de wind in Nederland.
Die vroeg of die windmolens niet uitgezet konden worden zodat de wind wat af zou nemen.
Een echte vent gaat gewoon vliegen, wij lestten tot windkracht 5-6, dan leer je pas sturen.
Als je vliegt waait het boven ook, anders valt ie naar beneden.
Dus voor het model maakt het niks uit.
Alleen dat ie wind mee harder gaat vinden ze dan raar, dan gaan ze gas terugnemen zodat ie langzamer gaat maar dan valt ie uit de lucht of wordt ie slechter bestuurbaar.
Dat is lastig uit te leggen.
Maar gewoon doorvliegen, al waait het, is het turbulent, als je in de buurt van de kust vliegt waait het altijd windkracht 3-4 en er zijn clubs in het binnenland die dan al niet meer lessen.
Ik hoorde laatst van Wil dat de les afgezegd was omdat het waaide, dat vind ik geen reden, ook lichte regen is geen reden.
Pas als het stortregent of onweert, dan kan je niet vliegen.

GJ

Is totaal niet moeilijk met sommige vliegtuigen, volledig onmogelijk met anderen.
Een F3A kist of vergelijkbaar zal er weinig moeite mee hebben, maar zo'n racezwevert als waar jij gebruikelijk mee vliegt zal er vanwege vrijwel nul lateraal oppervlak aanmerkelijk meer moeite mee hebben.
Dat is gewoon een kwestie van het krachtenplaatje tekenen en dan zie je dat vanzelf.

Maar persoonlijk denk ik dat het bij die tolvlucht of vrille nog niet eens gaat om de moeilijkheid van de figuur op zich, maar meer om het tonen van een zekere mate van "stressbestendigheid" en inschattingsvermogen van de beginnende vlieger, per slot van rekening tuimelt je kist wel min of meer verticaal naar beneden. En als zodanig, vind ik het niet een echt heel verkeerd figuur.

Want als je alles heel erg "droog" gaat bekijken, dan zijn de enige figuren die er echt toe doen, de start en een landing zonder motor, met tussendoor een "vlucht waarbij je de limieten van je eigen vaardigheid niet overschrijdt"... (waarmee ik zou willen zeggen dat eigenlijk alle figuren "enigszins onzin" zijn...)
Heb je die drie punten onder de knie dan crash je verder uitsluitend door eigen schuld of technisch falen.

Nu kom ik er even in;
Wanneer ga ik ooit nog een tolvlucht, een looping, een vlakke acht, of een retourbocht maken? Na het examen nooit meer.
Voor de start en het circuit met landing krijg ik vaak complimenten. Noodlanding en over-shoots zijn ook geen probleem.
Nu sta ik al weken de eerste vier figuren te oefenen. Terwijl de mooie toestellen thuis staan te wachten. Zonde van de tijd.
Maar ik zal er wel geen verstand van hebben!?

Ik zit wel te denken om mijn blaasinstrument-leerlingen te gaan leren op de andere kant van hun instrument te blazen.
En daarna met losse handen.

Laatst bewerkt:
Het is een onzinfiguur in het brevet.
Geen enkele moderne trainer zal in een vrille raken.
Ik heb hem een echte vrille mee laten maken met de Blizzard, daar is te veel hoogte trekken fataal.

Maar de tolvlucht bij het brevet zet je in door de snelheid eruit te halen (gas dicht).
Vol up trekken
Dan aileron en/of richting in de hoek zetten.
Dan 3 maal een tol te maken.
alles loslaten en snelheid maken, dan pas alles recht leggen.
Het is een heel simpel figuur en totaal onzinnig.

GJ

Ik wist niet, dat het zowel met richting als ailerons kon!? Ik leer het met richting.
(zo goed als zeker, geef ik te weinig up)

Wanneer ga ik ooit nog een tolvlucht, een looping of een retourbocht maken? Na het examen nooit meer.

Als je met de modellen gaat vliegen die je wilt vliegen dan maak je een rol, halve loop en een deel rugvlucht.
Dat heb ik je laten zien en heb je ook zelf gedaan.
Plus dat het gewoon standaard beheersing van het model is.
Ik liet leerlingen altijd een keer rollen en een stukje rugvlucht vliegen tijdens het lessen.
Vaak waren ze er na het brevet erg dankbaar voor want vroeg of laat kom je in een situatie dat je model op zijn kop licht, en dan?

GJ

Figurenvliegen... als je dat hoog genoeg doet... spaart het je trots en je kist...
En met die lompe ouwe oefenbak gaat het meeste prima...
Ja... en de oude PT-19 van Pilot O.K. die hoeft dat alles niet... klassiek op rondjes
op vierteckel... minimum vermogen... dannnn beter minimaal wind...

Maar dat strakke stunten laag boven het veld, vol gas... enkele van onze clubhelden doen dat...
meestal overleefd het toestel het seizoen niet... 5 cm is dan net niet hoog genoeg...
(wielen richting horizon... of richting hemel... landen telt niet)
helaas al heel wat mooie RC1 kistjes, oude glorie verkloot zien worden...
en een fraaie oud sportmotoren zien vergallen...

Kijk ik naar buiten... ligt daar in de verte een 5.000 jaar oud Hunnebed...
dat is weer een ander uiterste van... zo hoeft het nu ook weer niet :D

Laatst bewerkt:
Nu kom ik er even in;
Wanneer ga ik ooit nog een tolvlucht, een looping, een vlakke acht, of een retourbocht maken? Na het examen nooit meer.
Voor de start en het circuit met landing krijg ik vaak complimenten. Noodlanding en over-shoots zijn ook geen probleem.
Nu sta ik al weken de eerste vier figuren te oefenen. Terwijl de mooie toestellen thuis staan te wachten. Zonde van de tijd.
Maar ik zal er wel geen verstand van hebben!?
Ik begrijp wat je zeggen wilt, maar ja...
Weet je... ik heb 5 jaar op terschelling gewoond, en daar heb je geen snelwegen, geen ongelijkvloerse kruisingen, geen stoplichten en zelfs geen echte voorrangswegen... Tenminste, toen nog niet. Nu mischien (denk het niet) maar toen niet in ieder geval.
En toch moet je daar hetzelfde rijbewijs hebben als de rest van NL...
Er moet gewoon een bepaalde vorm van standaardisatie zijn, daar ontkom je gewoon niet aan. Anders wordt het een puinhoop en wordt het hebben van een brevet NOG waardelozer...
Ik bedoel: Wat voor waarde heeft een brevet als niemand weet wat je er voor hebt moeten doen? Wie weet heb je het wel bij de Douwe Egberts koffiepunten gekregen? Of in de schiettent op de kermis gewonnen?

Laatst bewerkt:
Een vlakke 8 laat zien dat je zowel een linker als rechterbocht beheerst. Beide bochten sturen anders voor een motor toestel.

Vrille het beste figuur om je zwever uit de thermiek te krijgen op spoilers en butterfly na.

Procedure turn, die gebruik je toch best wel veel.

Het landings cirquit. Die leer je plannen naarmate je langer vliegt

En jongens die opscheppen dat ze het brevetvliegen alles op de kop gevlogen hebben zijn leugenaars. Die zijn standaard al gezakt. (niet conform het gestelde protocol gevlogen)

En ja er staan wat dingen in die niet kloppen.
Met je zwever binnen de gestelde straal van je stip landen. Dat zou moeten worden de touch van landen binnen een straal van 15 meter,dat laat zien dat je de landing pland
en niet je toestel tegen de wereld drukt om die afstand te halen.
Bij het motor vliegen zou inderdaad een over 1 as gestuurde rol moeten zitten welke dus op hoog laag gecorrigeerd wordt. Rolratio van 360 graden in 4 seconden tot 6seconden.

Het motorbrevet en zweef brevet zijn nog daargesteld op 2 assige toestellen. Best wel achterhaald.

Het motorbrevet en zweef brevet zijn nog daargesteld op 2 assige toestellen. Best wel achterhaald.
Tsja... aangezien daar alleen wat aan te doen is door minimum eisen aan een brevet-geschikt toestel te stellen (en die op het brevet te vermelden) zie ik daar voorlopig echt niet snel iets aan veranderen...

Ik vind dat de huidige lat al hoog genoeg ligt.
En ja er staan wat dingen in die niet kloppen.
Met je zwever binnen de gestelde straal van je stip landen. Dat zou moeten worden de touch van landen binnen een straal van 15 meter,dat laat zien dat je de landing pland
en niet je toestel tegen de wereld drukt om die afstand te halen.
Brevet is toch bedoeld om aan te tonen, dat het kistje onder controle is en het voor de omgeving veilig is om er te vertoeven?

Het primaire doel van een doellanding is het kistje aan (in) de grond zetten zo dicht mogelijk bij een bepaald punt.
Bij een touch is de snelheid er nog niet uit, pas bij de boink dan staat het stil.

Als het nu een toelatingsexamen is / was voor het conservatorium van de modelvliegkunsten, dan is de huidige lat ook al hoog genoeg.

Ik vind dat de huidige lat al hoog genoeg ligt.

Brevet is toch bedoeld om aan te tonen, dat het kistje onder controle is en het voor de omgeving veilig is om er te vertoeven?

Het primaire doel van een doellanding is het kistje aan (in) de grond zetten zo dicht mogelijk bij een bepaald punt.
Bij een touch is de snelheid er nog niet uit, pas bij de boink dan staat het stil.

Als het nu een toelatingsexamen is / was voor het conservatorium van de modelvliegkunsten, dan is de huidige lat ook al hoog genoeg.
Als ik zie hoe menigeen gebreveteerd vlieger vliegt, vraag ik me af of ze wel veilig vliegen.

Van mij mogen best de eisen aangepast worden en ook figuren in opgenomen worden voor als je met meer dan 2 assen vliegt . Toestel moet namelijk ook vermeld worden op het examen formulier.

Als je met de modellen gaat vliegen die je wilt vliegen dan maak je een rol, halve loop en een deel rugvlucht.
Dat heb ik je laten zien en heb je ook zelf gedaan.
Plus dat het gewoon standaard beheersing van het model is.
Ik liet leerlingen altijd een keer rollen en een stukje rugvlucht vliegen tijdens het lessen.
Vaak waren ze er na het brevet erg dankbaar voor want vroeg of laat kom je in een situatie dat je model op zijn kop licht, en dan?

GJ
Ja, dat wil ik leren, omdat ik dat ga doen na het brevet.

Van mij mogen best de eisen aangepast worden en ook figuren in opgenomen worden voor als je met meer dan 2 assen vliegt . Toestel moet namelijk ook vermeld worden op het examen formulier.
Als tijdens het spelen van het spel, de spelregels worden aangepast, dan is het wel fair dat iedereen opnieuw op gaat voor het fel begeerde papiertje.

Dat kan, mits er bij vermeld wordt welke figuren er gevlogen zijn, en waarom (beperkingen of ruimere mogelijkheden van het toestel).
Maar dan kom je dus al in ongelijkwaardige brevetten, net zoiets als het lichte motorrijbewijs.
Lijkt me absoluut niet wenselijk.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back