De story off the lapidar van handebouwer.

Hallo allemaal.
Het heeft even geduurt maar het is zover de Lapidar vliegt.
Op 2 paasdag 12 april moest het dan toch maar weer gebeuren.
Na eerst lekker een middagje rustig hebben gevlogen met een simpel model moest het om 18.00 uur toch gebeuren. Even wat foto's gemaakt.
De film van de eerste vlucht is er ook.


lapi_3_st.jpg

lapi_3_st_001.jpg


Toen maar de stoute schoenen aan getrokken en de Lapidar klaar voor de start gezet.

Lapi_001_0001.jpg


Dan maar gas erop en kijken of hij los wil komen.

Lapi_001_0002.jpg




Ja hij komt los met het voorste wiel.


Lapi_001_0003.jpg


Hij vliegt HOI HOI.

Lapi_001_0004.jpg


Lapi_001_0005.jpg


Voor het eest eemn shot van de onderkant.

Lapi_004_0001.jpg


Aftrimmen is helemaal niet nodig.

Lapi_005_0001.jpg


Na ruim 2 minuten moest ik de landing inzetten i.v.m. een probleempje met de regelaar deze vind het half gas vliegen niet echt fijn.
Dan maar landen.

Lapi_011_0003.jpg


Geland veilig thuis.

Lapi_011_0001.jpg


Zo na anderhalf jaar bouwen plakken denken en mislukkingen en valse starts vliegt die dus eindelijk.
Geeft toch wel een heel lekker gevoel.
Over enkele dagen is er ook een film beschikbaar maar deze moet nog even op de clubsite gezet worden.
Na de problemen met het zwaartepunt, is opgelost met de diagonaal methode, Niek we hadden samen helemaal gelijk in Nederweert.
zo blijkt wel.
Verder iedereen bedankt op dit forum voor de medewerking.
De persoon (ik dus) die dit bericht nu op het forum zet is nu een heel gelukkig happy en blij.

groeten Han.
 
Laatst bewerkt:
oprecht gefeliciteerd han, altijd leuk als zo'n apart model het luchtruim verkiest !
 
Mijn complimenten, stond er in Winssen al met bewondering naar te kijken, wat een prachtig stukje houtbouw en een bizonder model...
Kan iemand wat meer vertellen over het origineel?

Inter-Ex was vorig jaar in Nederweert dus dit jaar weer in Duitsland, weet iemand hoeveel uur het rijden is daar naar toe vanaf Amsterdam?

Peter
 
Oke Han

Toppie man, ik heb dus ook vorig jaar jou model toen gezien in Helmond en toen ging het dus helemaal mis :oops: .
Echt toppie man dat je hem weer zo mooi gerepareerd hebt en het vliegend hebt gekregen en goed ook als ik het zo zie :wink:

Klein vraagje Han, wat was er toen mis met je kist??? het zwaartepunt van het model of iets anders????

Maar echt, ik hoop jou en je kist dit seizoen een keertje in het eggie in actie te zien.

Grtz,
Heino
 
Han, Van harte gefeliciteerd en ziet er super uit in de lucht.

Vertel eens wat meer over het vlieggedrag vliegt tie gemakkelijk en de reactie op de roeren hoe zijn die.

Hoe ben je uitgekomen op het juiste zwaartepunt, waar lag tie bij de eerste poging en waar ligt tie nu.

Succes

Ton
 
Hallo allemaal.
Daar zijn we weer.
De interex is dit jaar in Ostrachtal, ligt in zuid Duitsland tussen de Bodensee en Stuttgart.

O Ron denk dat ik naar de volgende meetings ga.
Keldonk, Nijverdal(zondag), Helmond, Stitsweerd/Eelde. De bedoeling was natuurlijk ook Cumulus maar helaas, had me er al opverheugt.
Ook waren we van plan om dit jaar naar Aspach tegaan, lijk me wel gezellig en je ziet nog eens wat anders. Vacantie ken ik niet.

Heino. De vorige keer in Helmond was het zwaartepunt verkeerd berekend hij was daardoor veel te licht van voren. In Nederweert hen ik toen een nieuwepoging gedaan, daar bleek dat het voorste wiel telaagstond, hierdoor kreeg hij geen lift. Formule 1 auto met veel vleugel.
Van de winter heb ik de wielbak verlengt met alsresultaat dat hij nu wel lift krijgt. En hoe.

Zo dit is weer een heel verhaal, restvolgt??

groetjes Han.
 
Erg apart en een zeer welkome aanvulling op deze interessante en uitdagende hobby!

Knap werk zeg!!!!

Typisch een geval van grenzen verleggen... al een volgende project meneer Han?

Groeten Fabian
 
He Ton leuk idee dat zwaartepunt, zal eens kijken of ik een voorbeeld berekening kan maken op de pc.
Het vlieggedrag is uitstekend reageerd prima op de roeren als een trainermodel.
Hij word bestuurd door 6 roeren.
2 richtingsroeren
2 elerons
2 hoogteroeren.
Tijdens de proefvlucht hen ik de elerons gekombineerd met 1 richtings roer. Het is dan het richtings roer aan de kant waar de kist heen moet, deze gaat naar buiten. De andere kant blijft neutraal staan.

De groetjes Han
 
Hier de complimenten van een naamgenoot en botenbouwer.
Ik heb geen verstand van vliegtuigen maar dit ziet er mooi uit hoor, en knap groot ook . Dit type had ik nog nooit gezien.
 
Daar zijn we dan weer.

Net een uitnodiging van de modellfliegerclub Ostrachtal e.V. ontvangen uit Zuid Duitsland.
De interex is dit jaar op 4 en 5 september 2004 in Ostrach.
Het vanaf Zwolle ongeveer 7,5 uur rijden.
Hier een kaartje waar het ligt. Lekker naast de deur.
Groeten Han

afb2949.gif
 
Ha Ron.
Lijkt het bovenste wat.
flimpje wil nog niet lukken.
Je kunt dit proberen voorproefje.


Is geen slomo filmpje meer
Groeten Han
 
Laatst bewerkt:
Je zult er een hele kluif aan hebben omdat alle stijf- en stevigheid uit het middenstuk moet komen. Er komt veel torsiebelasting op omdat het toestel twee aparte stabilo's heeft i.p.v. een doorlopend stabilo zoals bij de Fokker G1, de P38 en de P61.

Meer film!
 
Allereerst gefeliciteerd Han! Ik hoop hem nog een keer in het echt te zien vliegen!

ron van sommeren zei:
Je zult er een hele kluif aan hebben omdat alle stijf- en stevigheid uit het middenstuk moet komen. Er komt veel torsiebelasting op omdat het toestel twee aparte stabilo's heeft i.p.v. een doorlopend stabilo zoals bij de Fokker G1, de P38 en de P61.

Misschien juist niet:

Hier een zeer interessante link waar ze zo'n configuratie (spanloader) gebruiken om de torsiekrachten met wat vernuftig rekenwerk tot 0 proberen te reduceren! Soms een beetje zware kost maar erg boeiend:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=101242&highlight=spanloader

Paul[/url]
 
Sorry jongens,
Het filmpje laat nog opzich wachten.
Probleem met het uploaden naar de site.
Error probleem.

Groeten Han.
 
Back
Top