De successen van Willy de Woofer en Pieter de Tweeter.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Die heeft verstevigingen aan moeten brengen vanwege het koppel van een electromotor.
Die maken kistjes van waaibomenhout.
Het is natuurlijk niet de bedoeling om met de zaag de torsiestijfheid er uit te zagen.
En anders, gewoon ff de tankruimte aan de binnenkant bekleden met wat glasvezel en epoxy, om dat hout bij elkaar te houden en de stijfheid er weer in terug brengen.

Hoe moeilijk kan dat nu zijn modelbouw?
 
Laatst bewerkt:
Oh geen twijfel over de precisie.
Met nog wat meer bouwervaring durf je op een gegeven moment de zaag er in te zetten, om de cockpit afneembaar te maken om via die weg de accu er in te schuiven.
Of bij dit bakje had je hem ook aan de bovenkant waar de tank zat er in kunnen schuiven.
Dat zo'n gat in de romp, de romp wat zwakker maakt, dat boeit niet.
Een elektromotor trilt veel minder dan een snorrende brandstofmotor.

Tot nu toe kun je mooi vliegen al is het wat meer werk / tijdrovender om de accu te wisselen.
Als je maar een leuke model vlieg dag hebt daar gaat het voor de meesten om.

Het bouwen hoort er soms bij en het repareren is soms noodzakelijk.

Dat zijn mooie woorden.

Ik wilde de constructie niet aantasten. Een vliegtuig moet zo licht mogelijk en toch sterk genoeg zijn. Dat lijkt me al een moeilijk te realiseren doel.
Dermate dat ik er verder liever afblijf.

Fraaie kisten van een bekend Italiaans merk, bleken nog zwakker dan zwak. Dat vond ik niks.
 
De maken kistjes van waaibomenhout.
Het is natuurlijk niet de bedoeling om met de zaag de torsiestijfheid er uit te zagen.
En anders, gewoon ff de tankruimte aan de binnenkant bekleden met wat glasvezel en epoxy, om dat hout bij elkaar te houden en de stijfheid er weer in terug brengen.

Hoe moeilijk kan dat nu zijn modelbouw?
Als je al eens een kit van Ratzo gebouwd hebt dan weet je dat dit geen Waaibomen kwaliteit is ;)
Herr Schmude maakt mooi spul van zeer net hout
Ik vermoed dat je opmerking ook meer gekheid is dan serieus…. En ja.. zodra je gaat aanpassen dan zie je al vrij snel of iets eens extra versteviging nodig heeft wat je iid met een glasmatje kan bereiken
 
Misschien ff geel spuiten, dan kan je wel naar de Piper meeting:stout:
Ik doe het liever wat bescheiden :yes:
Volgend jaar neem ik 2 vrijwel identieke maar toch verschillende “niet piper” toestellen mee die toch lijken op pipers :D

dan zijn het van een afstandje net een redbull pipercub en een redbull piper cherokee :thumbsup:
 
Als je al eens een kit van Ratzo gebouwd hebt dan weet je dat dit geen Waaibomen kwaliteit is ;)
Herr Schmude maakt mooi spul van zeer net hout
Ik vermoed dat je opmerking ook meer gekheid is dan serieus…. En ja.. zodra je gaat aanpassen dan zie je al vrij snel of iets eens extra versteviging nodig heeft wat je iid met een glasmatje kan bereiken

Ik wilde niet reageren.
Men praat over iets wat men niet kent.
De modellen van Ratzo zitten prima en degelijk in elkaar en het hout is ook van prima kwaliteit, daar kunnen sommige bouwers nog wat van leren.

En Wil..
Een model hoeft niet per se licht te zijn om goed te vliegen.
Kijk maar eens naar de schuimpjes die regelmatig bij jou op het veld tegen de grond waaien.

GJ
 
Ik wilde niet reageren.
Men praat over iets wat men niet kent.
De modellen van Ratzo zitten prima en degelijk in elkaar en het hout is ook van prima kwaliteit, daar kunnen sommige bouwers nog wat van leren.

En Wil..
Een model hoeft niet per se licht te zijn om goed te vliegen.
Kijk maar eens naar de schuimpjes die regelmatig bij jou op het veld tegen de grond waaien.

GJ
Reken gewoon de vleugelbelasting eens uit, dan weet je al een heleboel!
Even uit het hoofd:
20-40 gr/dm voor een zwever
40-60 gr/dm voor een "gewoon" kistje
40-80 gr/dm voor een schaalmodel/warbird.
De speeders zitten wel hoog in de vleugel belasting denk ik, maar daar heb ik niet veel verstand van.
Weet jij hoeveel gr/dm jouw modellen wogen GJ?
 
`Ik vermoed dat je opmerking ook meer gekheid is dan serieus`

Het is ten strengste verboden om hier grappen te maken :D.
Oh sorry het stond ineens op het scherm en om met Tipp-ex.
Tipp-Ex-Aqua-based.jpg

Wordt ook wel omschreven als;
  • Blunderpap
  • Blunderkalk
  • Flaterwater
  • Officiersinkt
  • Fraudepap
  • Correctievloeistof
  • Witkwast
Op het scherm te gaan kliederen, dat laat zo'n witte strepen na.:D
 
Reken gewoon de vleugelbelasting eens uit, dan weet je al een heleboel!
Even uit het hoofd:
20-40 gr/dm voor een zwever
40-60 gr/dm voor een "gewoon" kistje
40-80 gr/dm voor een schaalmodel/warbird.
De speeders zitten wel hoog in de vleugel belasting denk ik, maar daar heb ik niet veel verstand van.
Weet jij hoeveel gr/dm jouw modellen wogen GJ?

Die groene zat rond de 40 dm2.
Ik weet niet met wat voor lipo Wil hem vloog maar hij zat met een 6S4000 zeker onder de 2 kilo.
Torretje woog 350 gram.
Dan blijft er een kilo over voor het kale model maar hij zal iets van max 500 gram gewogen hebben, dus tussen 1500 en 2000 gram (ik weeg mijn modellen nooit).
Laten we zeggen... 50 gr/dm2.
Dat is weinig, hij zweefde ook prima.
Ter vergelijking, die Avionik F5D is in wedstrijduitvoering ergens rond de 63gr/dm2.
De F5B modellen zitten ergens rond de 66-70 gr/dm en de speedjongens zitten op het maximum toegestane, 75 gr/dm.
Liefst willen ze naar 100gr/dm2 want dan lopen ze nog wat harder.

Mijn ervaring is dat bij sommige profielen wat gewicht beter is, licht bouwen werkt dan tegen je.
Een profiel als een RG14 vliegt niet goed als het model te licht is en zo zijn er meerdere profielen.

GJ
 
Reken gewoon de vleugelbelasting eens uit, dan weet je al een heleboel!
Even uit het hoofd:
20-40 gr/dm voor een zwever
40-60 gr/dm voor een "gewoon" kistje
40-80 gr/dm voor een schaalmodel/warbird.
De speeders zitten wel hoog in de vleugel belasting denk ik, maar daar heb ik niet veel verstand van.
Weet jij hoeveel gr/dm jouw modellen wogen GJ?

dm ? daar hebben ze nu toch ook de euro !?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top