De successen van Willy de Woofer en Pieter de Tweeter.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Wil warmt ze wel eerst op in het koffertje maar tijdens de vlucht koelen ze af, net als jezelf en vooral je handen.

Is het niet vervelend om altijd maar weer gelijk te hebben? :D :p

Nee, ik ben het gewend.
Ik had ooit een werkgever die zei, geef maar een gulden, dan heb je gelijk.
Er bleef eind van de maand niet heel veel geld over.

Afijn..
Even het verzoekje van iemand van Wil zijn club omgezet in een ontwerpje.
Dit zou een basis voor een vleugel kunnen worden, de tips ontbreken maar die worden afgerond en staan iets naar achteren.

speeder.jpg

Kou is de pest voor lipo`s . De C waarde gaat ook omlaag en je zal je lipo overbelasten als je al een beetje op de rand zit.

Dat is correct.
Daarom heeft GJ een warmtekoffertje voor mij gebouwd en dat werkt perfect.
Na een uur kun je je handen er zelfs aan opwarmen.
Thuis sluit ik het koffertje al aan op een voeding. Bij de club gaat hij op de accu van de auto.

Na de vlucht zijn de lipo's nog handwarm.

Ja, een warmhoudkoffertje is een must, heb ik ook met een Conrad warmte element en n thermostaat ertussen, werkt perfect.

Bij de wedstrijden gingen in de ochtend de lipo's de warmtekoffer in, minimaal een uur voor de vlucht opwarmen.
In de koude periode warmden we ze zelfs nog op als ze in de romp zaten, een gfk huls die half om de romp kwam waar carbon rovings ingelamineerd zaten en dan een lipo eraan.
Puur om ze tot een paar seconden voor de start warm te houden.
Je ziet als je logt echt een verschil in spanning of je ze echt goed opwarmt of niet.

GJ

Dat lijkt een hoog bedrag..
Ik weet toevallig hoeveel de onderdelen ongeveer kosten..
eigenlijk is dit best een leuke deal..
zo te zien alles inclusief.. misschien beetje leiding en verlengkabeltjes, verder compleet..

wel pleuris groot :D
2,20 m span zal ook wel iets van 2,20 romplengte zijn?
Dat past niet in de gemiddelde aygo :D

Past niet eens in mijn Alfa Mito.
Het kale model kost rond de 900 Euro.
Ik vind wel dat er enorm misbruik word gemaakt van de coronacrisis.
De prijzen van modellen en modelbouwspullen zijn met minimaal 20% gestegen en als excuus, tja, corona.
Een tijdje geleden was ik aan het kijken naar een model bij W&W.. niet een van de duurste winkels.
Dat model was toen 329 Euro.
Nu moet ik komende week toch even bij W&W langs dus ik denk, laat ik mezelf een kerstcadeautje geven.
Zelfde model kost nu 399.. en ook bij andere leveranciers is ie rond die prijs.
Echt idioot!!
Stuurstangetjes, kocht ik vroeger voor 50 cent per stuk, nu zitten ze al op of over de euro...
Een kennis van me werkt bij een modelbouwgroothandel.
Voor corona had ie bijna geen werk meer, nu moet ie overwerken.
De een zijn dood is de ander zijn brood gaat hier waarschijnlijk prima op.

GJ

Past niet eens in mijn Alfa Mito.
Het kale model kost rond de 900 Euro.
Ik vind wel dat er enorm misbruik word gemaakt van de coronacrisis.
De prijzen van modellen en modelbouwspullen zijn met minimaal 20% gestegen en als excuus, tja, corona.
Een tijdje geleden was ik aan het kijken naar een model bij W&W.. niet een van de duurste winkels.
Dat model was toen 329 Euro.
Nu moet ik komende week toch even bij W&W langs dus ik denk, laat ik mezelf een kerstcadeautje geven.
Zelfde model kost nu 399.. en ook bij andere leveranciers is ie rond die prijs.
Echt idioot!!
Stuurstangetjes, kocht ik vroeger voor 50 cent per stuk, nu zitten ze al op of over de euro...
Een kennis van me werkt bij een modelbouwgroothandel.
Voor corona had ie bijna geen werk meer, nu moet ie overwerken.
De een zijn dood is de ander zijn brood gaat hier waarschijnlijk prima op.

GJ

Hetzelfde is gebeurd bij de overgang van gulden naar euro. Helaas zijn de lonen toen niet verdubbeld.
Men vroeg zich af, wat de handel ging toen met de mooi uitziende prijzen, zoals Fl 9,99. Nou, daar wisten ze wel raad mee.

Wij kregen er `gratis` zuidelijke landen bij, economieen waar men liever in de zon gaat zitten dan werken.
Met het openen van de grenzen, kwam er ook nog het nodige tuig hierheen.
Geeft niet hoor wij betalen het allemaal wel :mad:.

Ik vraag mij af, welke figuren het meest hun zakken gevuld hebben, met deze acties.
De gewone man in ieder geval niet. Daar zijn er de meeste van en die zijn makkelijk te `pakken`.

Ik was laatst bij de eigenaar van een grote epoxy fabrikant thuis. Niet ivm epoxy maar voor wat anders. Hun grondstoffen komen uit China. Prijs van een container is nu rond de 20k, ipv 850 euro.

Container's blijven langer op de wal staan om tot de max vol gedrukt te worden. Vervolgens gaan ze als een stoptrein langs verschillende havens.

Dat dit kunstmatig gedaan wordt om de prijs omhoog te gooien lijkt me wel duidelijk, alleen kan een winkelier daar niet veel mee denk ik..

Dat van containers en zo is volgens mij maar ten dele waar en ik verdenkt de transporteurs ervan een schaarste te creeren die er niet is.
Het ligt er ook aan waar vandaan verscheept word.
Als ik iets uit China bestel dan heb ik dat nog steeds vaak binnen een dag of 10.
Grotere dingen die in een container verscheept worden duren ook niet langer dan voorheen en de verzendkosten zijn ook nog gelijk.
Kleine dingen via Airmail liggen soms binnen een week in de bus.
Meest verassende was iets uit Australie, dat was er binnen 5 dagen terwijl iets uit Engeland 2 keer niet aangekomen is en het 3 maanden duurde voordat er iets binnenkwam.
De epoxyboer waar ik koop heeft denk ik geen problemen want de prijzen zijn nog steeds gelijk.
Wel is het zo dat bepaalde weefsels uitverkocht zijn, volgens de man omdat er veel modelbouwers thuis zitten en die bepaalde weefsels gebruiken die normaal gesproken in de industrie niet gebruikt worden, dus laag op voorraad liggen.

GJ
Dat zal voor zijn verkoop misschien zo zijn, ik kan je vertellen dat het verbruik aan glas en hars van modelbouwers neerkomt op 1 graankorreltje in een vrachtwagen vol... wij hebben een allocatie van 30-40 ton glas per maand en daarmee kunnen we niet volledig voldoen aan de vraag, die paar rolletjes die modelbouwend nederland en duitsland verbruikt stelt daarbij niets voor.
wel is het zo dat er grote grondstof tekorten zijn waardoor we genoodzaakt zijn enkel onze vaste klanten te voorzien en daarna komt de rest pas

Onzin allemaal, je "moet" tegenwoordig globaal denken. Alles niveleert, lonen in landen waar wij arbeiders vandaan halen stijgen, die mensen gaan allemaal terug, zeker als je ze blijft behandelen zoals Nederlanders doen.
Als ze hier lang hebben gewerkt mogen ze hier van mij hun pensioen ophalen en opmaken.

De tekorten in de wereld doen de prijzen stijgen, da's logisch.
Enige wat helpt is consuminderen en veel zelf doen.
Hé, daar hebben wij n leuke hobby voor.

Zo dacht ik ook toen ik nog goed verdiende.
Maar als je een normaal inkomen hebt dan ga je toch meer op andere dingen letten.
Globaal denken, dat zou de Nederlandse regering inderdaad eens moeten doen.
In Nederland word je uitgekleed als werknemer.
Idioot hoge belastingen, overwerken word niet beloond, erbij werken word nog zwaarder belast.
Wil je je geld uitgeven en je gaat met de auto shoppen dan betaal je in Amsterdam 7 Euro per uur parkeergeld.
En ook het ritje er naartoe, ruim 2 euro per liter benzine.

Ga je naar een andere Europese stad dan betaal je nergens zoveel parkeergeld.
En in alle landen is de benzine goedkoper, loonbelastingen lager, zorgstelsel goedkoper en beter.
En nu weer het klimaat.. weer een nieuwe melkkoe.
Hier gaan we aan het gas, stoken ze gewoon nog lekker kolencentrales en worden pelletkachel, gas en houtstook gesubsidieerd.
In Nederland willen ze nu een APK voor hout en pelletkachels gaan doen... ja.. we kunnen de boel nog verder uitmelken!

Dus globaal denken, laat me niet lachen

GJ

Dat zal voor zijn verkoop misschien zo zijn, ik kan je vertellen dat het verbruik aan glas en hars van modelbouwers neerkomt op 1 graankorreltje in een vrachtwagen vol... wij hebben een allocatie van 30-40 ton glas per maand en daarmee kunnen we niet volledig voldoen aan de vraag, die paar rolletjes die modelbouwend nederland en duitsland verbruikt stelt daarbij niets voor.
wel is het zo dat er grote grondstof tekorten zijn waardoor we genoodzaakt zijn enkel onze vaste klanten te voorzien en daarna komt de rest pas

Ze hebben minder van die weefsels op voorraad omdat er normaal gesproken niet zoveel verkocht word.
Maar nu veel mensen "thuis werken" en waarschijnlijk dan tussendoor aan het bouwen zijn gaat het er stukken sneller doorheen.
Zwaardere weefsels hebben ze gewoon liggen maar de 25-160 grams worden schaarser.

GJ

Onzin allemaal, je "moet" tegenwoordig globaal denken. Alles niveleert, lonen in landen waar wij arbeiders vandaan halen stijgen, die mensen gaan allemaal terug, zeker als je ze blijft behandelen zoals Nederlanders doen.
Als ze hier lang hebben gewerkt mogen ze hier van mij hun pensioen ophalen en opmaken.

De tekorten in de wereld doen de prijzen stijgen, da's logisch.
Enige wat helpt is consuminderen en veel zelf doen.
Hé, daar hebben wij n leuke hobby voor.

Het maakt nogal wat uit hoe je eigen financieele situatie is. Ik heb jaren gehad dat het geld binnenstroomde en waar ik nauwelijks iets voor hoefde te doen.
Dan ga je toch anders leven en makkelijker over geld denken. Of zelfs helemaal niet aan geld denken.
Op dit moment verdien ik nog niet de helft van het minimum loon.

Als al het geld van de wereld opnieuw zou worden verdeeld, kreeg iedereen circa 125.000 dollar. Maar dat gaan de rijken der aarde vast en zeker niet doen.

• Like
Reactions: Cnn
Ik weet dat GJ, ik denk dat ik het wel mag melden hier, zo ongeveer is moeten vluchten uit Nederland.
Nu wonende in Duitsland, kan hij prima rondkomen. Dat is toch niet meer normaal.

Dat mag je best melden.
Voordat ik ziek werd had ik makkelijk 3500 Netto per maand.
Dan bekommer je je niet om dingen of wat er met overheidsgeld gebeurd.
Ik heb genoeg, dat is het belangrijkst.
Door mijn ziekte en een heel vies spelletje van mijn werkgever, en het asociale beleid van het UWV had ik in Nederland nog maar 1350 Euro netto per maand.
De hypotheek was 750 Euro per maand.. conclusie.. dat kan ik niet betalen.
En niemand helpt dan he.. vluchtelingen krijgen alle hulp, als Nederlander krijg je niks.
Ja, je kan wat geld lenen, maar lenen is geen oplossing.
Dus tja, buiten Nederland kijken en deze omgeving kende ik.
Mooi huis gezocht en het huis in NL te koop gezet.
Omdat ik het snel kwijt wilde niet het uiterste uit de kan gehaald maar na aftrek van de openstaande hypotheek stak ik 110000 euro in mijn zak.
Mijn huidige huis kostte incl alles 72000 euro.
Auto erbij gekocht, en nog 1 voor in de zomer.
Vaste kosten hier zijn 70 Euro onroerend goed belasting per jaar.
Iets van 200 Euro afvalheffing en 200 euro afvalwater per jaar.
Eten en drinken is echt heel veel goedkoper, waar ik in NL ongeveer 100 Euro per week uitgaf kan ik hier voor iets van 40 Euro per week eten.
Al zou ik elke avond uit eten gaan, dan ben ik nog goedkoper uit.
Ziektekostenverzekering hier is 90 Euro per maand, incl tandarts.
Parkeren is vrijwel overal gratis, benzine.. net weer getankt voor 1.42 per liter benzine.
Bekeuringen, ook zo'n melkkoe.
23 km/u te snel... 20 euro.
10 km/u te snel in de stad, 15 Euro.

Nee, het is hier niet allemaal zaligmakend maar mensen kunnen hier goed van 1000 Euro netto per maand rondkomen, dus ik ben schatrijk.
Omdat ik in Duitsland woon betaal ik ook minder belastingen in Nederland, dus ipv die 1350 netto in NL krijg ik nu ruim 1500.

GJ

maar laten we nou niet afzinken in dit soort discussies

Will.......... het is perfect vliegweer.. geef ons eens een update over je suc 66 en hoogtepunten... hoewel, laat die details over jouw hoogtepunt maar achterwege :D

Wat betreft de successen van Willy.
We zijn nu met 3 man een speedkistje aan het ontwikkelen voor een laag budget.
Ik heb een beetje bepaald hoe hij moet worden, welk profiel, afmetingen, instelhoeken en dergelijke.
Iemand anders bouwt de romp, een simpele houten doosromp die binnen een avondje in elkaar te zetten is.
En ik snij de kernen zodat je hem alleen maar hoeft te beplanken.
Span word 140cm, lengte ongeveer 1 meter, dus ook nog redelijk compact maar wel goed zichtbaar door een grote koorde.
En door de grote koorde een relatief lage vleugelbelasting zodat ie ook nog langzaam kan vliegen.
Wil geeft regelmatig zijn oordeel als wij weer eens met een plaatje of opmerking komen.

GJ

Effe een vraagje over modelvliegen en je, eigenlijk zou het denk ik in het indoordeel moeten maar het gaat om een model voor Wil, dus relevant voor de successen.
Ik heb voor hem een vliegend EPP vleugeltje (Dancing Wings Rainbow) liggen maar daar moet een prop op.
Die prop zit met een rubber O ring vast.
Vroeger deden we dat ook op de indoormodellen maar ik heb al jaren geen indoor meer gevlogen dus mijn vraag:
Hoe noemen we de O-ring, is dat gewoon O-ring?
En past elke prop of moet het per se een soort Gunther propje of slowfly propje zijn?
Ik ga zo naar W&W dus is het handig om iets te weten, anders sta ik zo voor penis.

Dit bedoel ik
prop.jpg

GJ

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back