De weg naar de FAI F3C klasse....

Aan je Ubec hangt toch zo'n schakelaartje ?
die bedoel ik.

Ik had die van mij er afgehaald zodat ie altijd "aan" staat en ik had dan weer een FET schakelaar tussen Ubec en accu zitten maar ik heb het weer teruggebouwd naar origineel, werkt heel goed nu.

Ook gedaan ivm gewichtsbesparing, je krijgt zoveel draden ook op den duur !

Heb ik ook gedaan.. een Soft schakelaar wil zeggen dat juist wanneer het contact verbreekt, de BEC aangaat. mocht de schakelaar ooit afbreken, gaat je BEC dus niet uit!

Was niet de bedoeling om een eindeloze schakelaardiscussie af te trappen hoor john ;)
Ik heb zelf een vrouwtjes Dean connector in een gat in mijn frame gemonteerd.
Daar zit de kabel van de verbreek schakeling aan gesoldeert.
Aan het mannelijk deel van de connector heb ik een harde draad op de polen gesoldeert, met een label eraan.
Die label met connector trek ik dus los om spanning op het geheel te zetten.
Na een vlucht gaat hij er weer op.
Wat robuuster allemaal, en er kan geen schakelaar kapot gaan of uit zichzelf om schuiven.

Geen probleem Eric, ik weet dat een schakelaar soms een issue is voor storingen dus dat er reactie's op komen is absoluut geen probleem. Ik heb er wel vertrouwen in omdat ik denk dat storingen in schakelaars vooral door trillingen ontstaan. Volgens mij zijn de trillingen in Elektro heli's beduidend minder dan nitro heli's en zullen dus, denk ik, dan ook geen problemen in mijn aangebrachte schakelaar veroorzaken.

maar waar heb je nu de schakelaar zitten en welke regulator (bec(maar die benaming klopt eigenlijk niet :) )) gebruik je?

Zit de schakelaar tussen de lipo en regulator? Of is de schakelaar een aparte uitgang van de regulator?
Wanneer deze tussen de lipo en regulator zit dan dan gaat er dus tussen de 5 en 10 ampere oid door die schakelaar heen.

Ik heb er een Turnigy bec op zitten, de schakelaar die erop zat heb ik eraf gehaald en heb een schakelaar tussen de bec en de lipo gezet. Maar 10 ampere door de schakelaar, dat geloof ik niet :???:

Dat 8-15A ding? Die heb ik inderdaad ook... als je de stock schakelaar had laten zitten, en die had doorgesoldeerd, had je een soft schakelaar gehad.... nu gooi je alles direct door je schakelaar heen ipv dat je het bec circuit activeerd.. die 5-10A loopt nu dus wél door je schakelaar. (en geloof het, align servo's zijn stroomvreters)

jongens.. waarom e switch in the first place?
gewoon kabel en lipo met elkaar verbinden.
geen verliezen geen nada...

Maar als je die schakelaar gebruikt dan blijft er stroom op de bec staan als hem uitzet.

Schijn bedriegt.. Heb dat doorgemeten, totaal verbruik van 40mAh... alleen de led+activatie circuit blijft actief. ideaal om even de hoofdaccu aan de lader te hangen, even bakkie koffie te drinken, en daarna weer te gaan vliegen.

Ikzelf heb het gewoon opgelost door een langere kabel te maken. 1 stekker vaststrappen aan je heli aan de zijkant waar je erbij kan zonder de kap eraf te halen, kan je heel simpel de accu plug lostrekken en inpluggen(ik gebruik hier 2mm bullet connectors voor, inclusief die leuke rode behuizing.)

Klopt wat Anko zegt, de Ubec verbruikt zelf vrijwel niets, de 4 ledjes zijn nog de grootste verbruikers. Als je je ontvangeraccu aansluit op het moment dat je van huis weggaat of op het veld aankomt kun je gewoon de hele dag de lipo aan de BEC laten hangen, er gaat vrijwel niets uit je Lipo.

Ik pak gemiddeld zoon 5 procent per vlucht uit mn pakket(2200mah 2s)... na een hele dag vliegen(en dat zijn VEEEL vluchten) zit er vaak nog een 30 procent in...

oke, oke, ik ben overtuigt en zal de boel de komende week demonteren en er een "soft" schakelaar van maken.

Ik wilde dit weekend gaan vliegen maar helaas door ziekte is dit niet gelukt :(. Nu maar hopen dat het volgend wekend een beetje weer is want er moet toch echt wel een beetje geoefend gaan worden met deze machine. De machine is dan al bijna 100% maar de man achter de sticks nog Laaaaang niet :???:.

Afgelopen weekend dus ziek maar ik kon echt niet wachten en zeker niet met het mooie weer van vandaag en heb dus vanmiddag vrij genomen om dan toch de 700 eens echt te proberen.

Thuis had ik de gouvernor al op 1500-1550-1900 rpm gezet en de gain van de gyro iets hoger dan de eerst twee "test" hover sessies,de tail stond toen een beetje te hunten. Ik had al een quick connect kabeltje aangeschaft en nam dus ook maar ff de laptop mee om een beetje te experimenteren met de gouvernor instellingen.

Op het veld aangekomen stond er meer wind dan ik dacht zo'n windkracht 4 a 5 denk ik maar dan kon ik gelijk eens zien hoe deze grote jongen zich houd tijdens het hoveren met een briesje, iets waar ik met mijn 600 behoorlijk veel problemen had. Optoeren naar 1500 toeren en hoveren maar, hmmm de tail was zeker niet rustiger dus up naar idle up 1 naar 1550 toeren, hmmm ook dit was zeker geen verbetering. Dus eerst de gain weer terug gezet, iets boven de waarde van de eerste tests. Ahhh dit ging iets beter, ik had zelf de indruk dat het bij 1500 toeren beter was dan bij 1550 toeren. Verder is het echt een genot om met deze heli met windkracht 5 te hoveren, ondanks dat de tail nog niet strak was, vloog hij echt als een eitje. Ik weet niet of het iets uitmaakt maar ik realiseerde mij pas op weg naar huis dat ik constant hoverde met de tail tegen de wind in.

Ik heb totaal zo'n minuut of 9 a 10 gehoverd en de accu's hebben nog ruim 30% over, dat leek mij aardig. Voordat de twee accu aan boord ging heb ik eerst de governor terug gezet naar 1450-1500-1900, ik kreeg het vermoeden dat het hunten met 1450 toeren toch weer iets minder was. Ik heb wat verder gehoverd maar was toch zeer benieuwd hoe het zou zijn om rond te vliegen met deze machine en hup de idle up 2 om en hwoooooo nou gaat de hij echt brullen!

Ik heb de afgelopen maanden erg weinig gevlogen en ben ook zeker geen expert maar merkte al vrij snel dat ik nog wat zelf vertrouwen met deze machine moet opbouwen. Het reageert allemaal vrij direct en bochten.....die kunnen heeel kort genomen worden. Ik moet hier en daar nog wat expo gaan instellen maar o wat vliegt dat tja ...PRACHTIG. Na enkele minuten maar weer landen. ik merkte wel dat ook tijdens het rondvliegen de gyro twee keer een raar zwiepje maakte, de heli was iets te ver weg maar en kon het niet helemaal goed zien. Na deze vlucht nog ruim 50% in de lipo's en kon niet merken dat ze warm waren, maar ik heb ook niet echt lopen stunten.

Ik was toch aardig onder de indruk van deze machine en heb ook de 3e lipo gebruikt om er mee te hoveren en rond te vliegen en de het fine tunen van de gyro maar even aan te kijken. Ook de pirouette bij wind kracht 5 is een heel ander verhaal dan bij de 600, de heli blijft veel gemakkelijker op zijn plaats en wil niet zo snel wegvliegen en de gouvernor houd de boel lekker in de gaten...heerlijk. Mijn Trex 600 heeft geen gouvernor en met name tijdens piro's gebeurde er van alles (vooral dingen die ik niet wil) minder toeren, andere kan op meer toeren..gevolg corrigeren...gevolg teveel correcte..gevolg weer corrigeen etc.:kortom de piro's met mijn 600 zijn erg moeilijk om ze perfect te doen. Met deze heli gaat het een stuk beter maar ik wil wel dat de tail iets minder fel reageert want die reageert wel erg snel op de stick bewegingen. Ik vraag mij af wat er gebeurt als ik daar bijvoorbeeld 20% expo opzet?? misschien dat het hunten ook iets minder wordt.

Verder heb ik diverse malen van links naar rechts en andersom recht voor mij langs gevlogen, iets dat erg belangrijk is om de figuren goed te kunnen vliegen en ook nu merk ik hoe strak dat kan. Deze 700 is alweer zoveel stabieler dan mijn 600, echt een wereld van verschil. Een ander verschil is uiteraard de POWER!!, ik heb enkele stijg vluchten gemaakt maar dat is een beleving. Ter afsluiting heb ik een "klein" begin gedaan van een stall turn........ehhhh SHIT dat ding schiet als een raket omhoog t.o.v. mij good old Trex 600. Dat is ff ander koek en belooft de komende weken wat, ik kijk er nu al naar uit.Al met al en HEERLIJK vlieg sessie met de Trex 700E F3C, oke de tail heeft nog wat aandacht nodig maar verder....een prachtige machine.

Terugkomend op de tail aansturing, ik heb er een lange rudderhorn opgezet omdat ik anders verkeerd uit kom met de carbon aansturing. Ik overweeg om de servo iets hoger in het frame te plaatsen door nieuwe gaten iets boven de bestaande te maken zodat de servo iets hoger zit en dus ik dus een kortere rudder horn kan gebruiken. De gain kan dan in principe dan ook naar beneden en kost het minder kracht om de bladen te verstellen. In een ander draadje loopt een discussie over "chinese weight mods" http://www.modelbouwforum.nl/forums/bouwverslagen/125458-t-rex-700e-f3c-15.html#post2037594 misschien dat een kortere horn nog beter werkt met deze gewichten?

Ik overweeg ook om een kortere arm op de heckservo te proberen,
ik krijg het hunten ook niet goed weg, bovendien lopen bij mij de kogellinks nogal stroef, die ga ik ook opruimen.
kijken wat dat dan allemaal doet.

gr,
Rob

mooie romp maar ik vond hem altijd al belachelijk duur.
200 euro meer en je hebt een komplete 700 F3C.

ik Laurens, dat weet je toch? Alleen niet zo'n dure maar 1 met iets meer geduld.

IM000029s.JPG

IM2010n40.JPG

Steven

Ik vind dit echt de mooiste F3C romp die er is en maakt de heli af. Eigenlijk moet er iemand eens mallen van maken dan is het wat meer betaalbaar (denk ik). Helaas heb ik de kennis en het geduld er niet voor, anders deed ik een poging. Ik heb hier op het forum en ook op buitenlandse forums diverse topics gezien van mensen die een plug maken maar dit vergt erg veel tijd en dat heb ik er niet voor over. Ik besteed nu liever mijn tijd aan het vliegen want daar heb ik mijn handen al vol aan.

Edit: Oke Steven, wat zijn de kosten en kan je hem volgende week leveren? Graag voor een Align 700 ;)

Back