de Wet en Rc Auto's

@N.P.S.

Ik heb een rijbewijs, een WA verzekering die schade aan derden aangebracht door RC dekt, rij altijd met werkschoenen aan EN heb VCA.
VOORDAT ik ga rijden maak ik een LMRA (laatste minuut risico analyse)
De Risicoklasse kan berekend worden met de volgende formule:

Risico=kans x gevolg x letsel
Kans: 1 (alleen mogelijk op lange termijn
x
gevolg: 3 (wekelijks of soms)
x
letsel: 1 (betekenisvol, ehbo kan nodig zijn
=
Risico waarde 3 op schaal klasse I, dit betekend: zeer licht risico, waarschijnlijk aanvaardbaar

doe het er maar mee.

Edwin

Ik ben het niet met U eens: dus U zegt: kleine kinderen onder begeleiding van hun vader mogen dus ook niet met hun Nikkootje op de openbare weg, en dus door mensen zoals U, terug naar de woonkamer verbannen worden?.
Edwin

Kan me niet herinneren dat ik dit ergens heb geschreven. Vindt ook dat een afwijkende mening moet kunnen. Daar is dit ook een forum voor. Het uitwisselen van meningen.

@iedereen

Ok mensen, ik heb het beslissende antwoord van de lokale politie:

RC op de openbare weg is toegestaan, TENZIJ er onverantwoord gereden wordt. Wat betreft geluidsoverlast, valt het rijden binnen de tijden van 10u tot 10u, is er in principe geen sprake van.
Er kan door de politie verzocht worden of er ergens anders gereden kan worden, maar wettelijk gezien is er GEEN artikel die RC verbied.
DUS: geen in beslagnames, boetes of andere spookverhalen, tenzij je vol in de verdediging gaat tegen Oom agent en persoonlijk wordt.

Gewoon spullen op pakken en ergens anders gaan rijden (wat ik dus altijd al doe)
Met vriendelijke groet,

Edwin
Have Fun met de Modelbouw, en laat het plezier niet door een enkeling vergallen.

@n.p.s.

je kan je ook afvragen of het wel zo verstandig is om op de openbare weg te gaan rijden. Daar is over het algemeen ander verkeer, er staan auto's geparkeerd, er spelen kinderen en er zijn voetgangers. Wat doe je als je tegen een geparkeerde auto aanrijdt en schade veroorzaakt? Over lichamelijk letsel zal ik het maar niet hebben. Gauw naar binnen gaan en doen alsof je van niets weet of handel je het netjes af. Misschien wordt het wel betalen uit eigen zak omdat een verzekeraar vindt dat je nalatig bent geweest.

nee, de openbare weg is geen plaats voor modelauto's.

????

ook de lokale politie is helaas niet altijd goed op de hoogte van de wet.

Ik weet zeker dat het niet toegestaan is maar vaak wel gedoogd wordt.
Gedoogd op de manier zoals je hierboven beschrijft.

Volgens mij is de wegenverkeerswet van toepassing en daarin zijn nogal wat eisen aan opgenomen waar je aan moet voldoen met betrekking tot de verlichting en technische staat van het voertuig.

Je bent deelnemer aan het verkeer op het moment dat je je op de openbare weg bevind.

Echter zolang je je gedraagd bij verzoek meewerkt zal niemand moeilijk doen.
Echter denk ik dat je toch echt fout zit als het tot een rechtzaak zal leiden.

Mag op Slot

Beste mensen

Voor mij is het duidelijk, ik weet dat ik op de openbare weg mag rijden, dit was de hoofdvraag van deze discussie.
Jammer dat er mensen zijn die hun mening over rc hebben gegeven, hier was niet om gevraagd.
Ook ik heb een uitgesproken mening over modelbouw.

Groeten,

Edwin

Dan heb ik het nog steeds niet over kinderspeelgoed.

Tenslotte het hebben van een afwijkende mening is niet verboden. Ook niet in een discussie. Anders zou er niet veel te discussieren over blijven.

Je mag wel tegen een mening in gaan, maar hebt altijd respect voor de mening van anderen. In deze discussie heb ik het gevoel dat een afwijkende menig niet wordt gewaardeerd, gelet op een aantal nogal persoonlijk gerichte reacties.

Food for thought:
WW = WegenVerkeersWet Artikel 5
Voor het geval bepaalde gedragingen niet geregeld zijn, voorziet Artikel 5 van de WegenVerkeersWet in de handhaving van ongewenste gedragingen, daarom wordt het ook wel 'kapstokartikel ' genoemd.

Artikel 5
Het is eenieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt, of kan worden veroorzaakt, of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

Dit geldt dus voor iedereen, ook als je niet zelf aan het verkeer deelneemt. B.v. voetballend op straat, of takken ver-branden in je tuin, waardoor het zicht wordt belemmerd. Maar ook rijdend in je auto als situaties niet geregeld zijn mag je de verkeersveiligheid nooit in gevaar brengen. Hierbij komt natuurlijk ook weer verkeersinzicht kijken. Je moet een dergelijke situatie per geval beoordelen en veilig of sociaal oplossen.

Beoordeling in dergelijke situaties vindt uiteraard plaats door het bevoegd gezag/autoriteit.

Wat is wel verzekerd op de AVP?
Wel verzekerd op de AVP is schade veroorzaakt door:
- een (maai)machine die niet harder kan dan 16 km per uur;
- kinderspeelgoed dat niet harder kan dan 16 km per uur. Hieronder valt ook een op afstand bediende modelauto. Er zijn verzekeraars die nog 10 km per uur in hun polisvoorwaarden hebben staan;
- een fiets met elektrische trapondersteuning (elobike);
- een aanhangwagen*;
- een caravan met caravanmover.

Wat is niet verzekerd op de AVP?
Het uitgangspunt is dat de aansprakelijkheid van alle schade die is veroorzaakt door motorrijtuigen die verplicht verzekerd zijn volgens de WAM, niet is gedekt op de AVP. De wettelijke definitie van een motorrijtuig is: een door een motor voortbewogen, niet langs rails geleid voertuig. De wettelijke en volledige definitie motorrijtuig staat in artikel 1 van de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen (WAM).

Hieronder lees je een opsomming van motorrijtuigvarianten die niet zijn verzekerd op de AVP. Deze opsomming is niet uitputtend.

Autovariant (mag op de autosnelweg, rijdt minimaal 60 km per uur, de bestuurder moet minimaal 18 jaar zijn en rijbewijs B hebben). Zoals:
- tuk-tuk (driewielig)
- trike (driewielig)
- kart (driewielig)
- carver (driewielig)
- wegtreintje
- quad

Bromfietsvariant (mag niet op de autosnelweg). Zoals:
- brommobiel
- scootmobiel
- tuk-tuk (driewielig)
- trike (driewielig)
- elektrische rolstoel
- elektrische fiets
- quad

Wel motorrijtuig, geen bromfiets, wel verzekeringsplaatje. Zoals:
- Segway (twee naast elkaar geplaatste wielen, je houdt je in evenwicht, heeft een elektromotor, rijdt maximaal 6, 14 of 20 km per uur) of invalidenvoertuigen die motorisch worden voortbewogen. Het maximum aantal km is afhankelijk van het soort gebruik.

Voertuig met beperkte snelheid (land- of bosbouwtrekker, geen kentekenplicht, de bestuurder moet minimaal 16 jaar zijn, hoeft geen rijbewijs te hebben)
- Voertuig (zonder type goedkeuring) dat niet op de openbare weg rijdt. Zoals:
- kart
- minibike (heeft een kleine motor, rijdt maximaal 100 km per uur)
- elektrische step

Restcategorie (je hebt geen kentekenplicht, rijdt minder dan 6 km per uur, heeft 3 of 4 wielen, is bestemd voor vrijetijdsbesteding buiten de openbare weg). Zoals:
- cross-trikes
- golfkarretjes
- kinderspeelgoed (> 16 km per uur)
- automower (> 16 km per uur)
- automatische grasmaaier (maximaal 16 km per uur, loopsnelheid is meer gebruikelijk)

Laatst bewerkt:
@NPS,

Beste,

Sorry voor de persoonlijke uitval, maar de hoofdvraag was wat of niet mag met rc auto's en de wet
Daar was niet om meningen gevraagd, maar puur uit wettelijk oogpunt gezien.
Vliegen is aan regels gebonden, dit is duidelijk te googlen.
RC Autos/vaartuigen NIET.

Uw uitspraak was rc hoort niet op de openbare weg, dat is uw mening, daar sluit u per definitie ALLES mee uit. En daar ben ik het niet mee eens.
Er is hier in de buurt meer overlast van gillende kinderen, blaffende honden en loslopende katten, dan van rc auto's.
Mensen moeten niet blazend op mij afkomen dat ik moet oprotten met mijn tering auto en dergelijke, schreeuwend dat dit verboden is.
Daar ik niet voor 100% zeker was wat wel en niet mag, heb ik deze discussie gestart. Ik ben het zat om overal mensen "op te voeden" die denken dat je met een grote bek iemand wel weg kan sturen.
Het is mooi weer, in de tijd dat ik hier mee bezig ben had ik alweer een tankje leeg kunnen rijden op de openbare weg.

Gegroet,

Edwin

@Micropuller,

Mooi stukje over wat er gedekt wordt door de verzekering(en). Inderdaad "food for thought". Geld dit toevallig ook voor alle AVP's of is dit alleen van toepassing voor jou verzekering. Ik heb eerlijk gezegd niet zoveel zin om het op te zoeken. Indien het voor jou verzekering is zal ik eens de polis nakijken.

@Edwin

Tussen de aanvallen door stonden er zeer bruikbare stukjes tussen. De verzekering is er ook 1 van.

even ter reactie op je pb welke ik openbaar behandel want de discussie is openbaar en niet prive.

Als je een beetje nadenkt, en alle berichten gelezen hebt, zou het je al duidelijk moeten zijn dat de wegen verkeerswet niet van toepassing is omdat er geen personen mee vervoerd kunnen worden.
En speelgoed is niet in de wvw opgenomen

grt

EdwinvD

Jij hanteerd modelbouw als speelgoed. Ik vraag mij dat sterk af. Mede om de snelheid van onze autotjes.

Zoals mijn antwoord al zei zolang je je normaal gedraagd zal het gedoogd zijn dat is het belangrijkste. Als je de confrontatie op zoekt verlies je het altijd

@Jizmac: de quotes mbt verzekeringen zijn afkomstig van het Verbond van Verzekeraars.

Speciaal voor de TS:
Artikel 4.1.6 Overige geluidhinder
1. Het is verboden toestellen of geluidsapparaten in werking te hebben of handelingen te verrichten
op een zodanige wijze dat voor een omwonende of overigens voor de omgeving geluidshinder
wordt veroorzaakt.

Bron: ALGEMENE PLAATSELIJKE VERORDENING GRONINGEN 2005

Laatst bewerkt:
ook de lokale politie is helaas niet altijd goed op de hoogte van de wet.

Ik weet zeker dat het niet toegestaan is maar vaak wel gedoogd wordt.
Gedoogd op de manier zoals je hierboven beschrijft.

Volgens mij is de wegenverkeerswet van toepassing en daarin zijn nogal wat eisen aan opgenomen waar je aan moet voldoen met betrekking tot de verlichting en technische staat van het voertuig.

Je bent deelnemer aan het verkeer op het moment dat je je op de openbare weg bevind.

Echter zolang je je gedraagd bij verzoek meewerkt zal niemand moeilijk doen.
Echter denk ik dat je toch echt fout zit als het tot een rechtzaak zal leiden.

Als ik van de lokale politieagent, die hiervoor speciaal de vraag door heeft gespeeld naar de afdeling verkeershandhaving, te horen krijg dat er in de wet niets tegen het rijden met een RC-auto op de openbare weg staat en het daardoor niet specifiek verboden is, neem ik aan dat dat antwoord klopt.
Hij voegde alleen maar toe dat er met dat rijden geen verkeershinder veroorzaakt mag worden, maar zag absoluut geen bezwaar verder.

Als je het niet erg vind, ga ik af op zijn antwoorde, en durf ik te stellen dat het toegestaan is, iig hier in Groningen...

@Micropuller: Dan kan ik wel aannemen dat hier bijna de complete wijk doorlopend in overtreding is...

Laatst bewerkt door een moderator:
Zoals ik e.e.a. interpreteer:
- Het is niet specifiek verboden je met een rc auto op de openbare weg te bevinden.
- Op grond van zowel de wegenverkeerswet als het APV van Groningen, mag het bevoegd gezag je wel sommeren je activiteiten te beeindigen. (indien je bijvoorbeeld een gevaarlijke situatie of geluidsoverlast veroorzaakt)
- Bij de meeste verzekeringen ben je niet gedekt, aangezien de meeste rc auto's harder rijden dan 16 km/u

Zoals ik e.e.a. interpreteer:
- Het is niet specifiek verboden je met een rc auto op de openbare weg te bevinden.
- Op grond van zowel de wegenverkeerswet als het APV van Groningen, mag het bevoegd gezag je wel sommeren je activiteiten te beeindigen. (indien je bijvoorbeeld een gevaarlijke situatie of geluidsoverlast veroorzaakt)
- Bij de meeste verzekeringen ben je niet gedekt, aangezien de meeste rc auto's harder rijden dan 16 km/u

Wat de verzekering betreft kan ik geen reactie geven omdat ik die kennis op dit moment niet heb, maar wat de eerste twee punten betreft ben ik iig het er geheel mee eens.
Een politieagent kan altijd verzoeken activiteiten te staken of verplaatsen als hij/zij daar aanleiding voor ziet.
Zoals ik al dacht: Toegestaan, mits er geen verkeershinder of geluidsoverlast veroorzaakt wordt.

Lijkt mij dat er overdag dus heus wel een tankje leeggereden kan worden om een motor te testen;)

Laatst bewerkt door een moderator:
Deze vind ik nog wel erg komisch en van toepassing ;)

Artikel 8
1 Het is een ieder verboden een voertuig te besturen
of als bestuurder te doen besturen, terwijl hij verkeert
onder zodanige invloed van een stof, waarvan
hij weet of redelijkerwijs moet weten, dat het
gebruik daarvan – al dan niet in combinatie met
het gebruik van een andere stof – de rijvaardigheid
kan verminderen, dat hij niet tot behoorlijk besturen
in staat moet worden geacht.
Helaas ook dronken RC rijden is niet toegestaan :lol:

Tevens wordt er constant over bestuurders gepraat iets dat je ook bent als je een RC auto bestuurd.
Daarom ben ik erg benieuwd hoe het zit met de toegestane snelheid. Of je hier op bekeurd kan worden ik vermoed van wel. Er wordt nergens gedefinieerd dat het moet gaan om een voertuig waarin mensen vervoerd worden.

Wist je dat ze zelfs rekening gehouden hebben met een brandstof tekort?
Artikel 86a
In geval van een ernstige verstoring van de olieaanvoer
kan worden bepaald dat op autosnelwegen
en op autowegen voor andere motorvoertuigen dan
vrachtauto’s, autobussen of motorvoertuigen met
aanhangwagen een maximumsnelheid geldt van
90 km per uur.

Laatst bewerkt:
Back