De xx meter club

Oogarts

Wanneer je moeite hebt met het zien van een 4 meter kist op 120 meter hoogte, moet je eerst naar de oogarts voor je weer veilig vliegen kunt.
Wij vliegen met zowel barometrische hoogtemeter en GPS met een nauwkeurigheid van beter dan 1 meter. M.a.w. ik weet vrij exact hoe hoog wij vliegen en ik kan met mijn 63 jarige ogen en goede contactlenzen een model van 50 cm nog probleemloos zien en sturen op die hoogten.
Rick

mijn ogen zijn uitstekend maar boven de 300 meter wordt het met een dlg toch wel spannend. laat staan 600 meter, dat is voor mij met een dlg niet te doen.

is natuurlijk ook afhankelijk van de kleur van je vleugels. Met mijn twister met zwarte onderkant kan ik veel hoger vliegen als bv mijn andere twister waar de onderkant wit/oranje is. De zwarte heeft veel meer cotrast met de achtergrond en blijft dus langer zichtbaar.

maar een 4 meter kist op 120 meter niet meer kunnen zien? dan is de opticien mischien inderdaad een goede optie ;)

Is daar een algemene uitspraak over te doen?
Wat is de meest zichtbare kleur op grotere hoogte?
Ik zat erover te denken mijn volgende kist een blokpatroon te geven in de meest felle fluorkleuren die ik kan vinden.
Maar de vraag is of die kleur er nog wel toe doet boven de 200+ meter.
Misschien is zwart nog wel beter zichtbaar?

Wat zijn jullie ervaringen?

Groet, Patrick

Hier een uitgebreid draadje met links voor meer informatie over vliegen op grote hoogte met RC toestellen:

High altitude flying with conventional RC planes: Tips, Tricks, Visibility & Control - RC Groups

Met mijn MiMi heb ik vorige zomer op 350 meter gevlogen (volgens de HowHigh van united hobbies), als het helder weer is, is de witte onderkant nog prima zichtbaar. Is het wat bewolkt zou ik dat nooit doen. Mijn easyglider ben ik wel eens (een paar seconden) kwijt geweest in bewolking en da's niet goed voor je hart..

Kleur

Mijn F5B en F5D modellen hebben altijd een rode onderkant met witte balken en een witte bovenkant met rode tippen gehad.
Dit patroon bevalt mij nog steeds goed. Ook in thermiek bochten ver weg altijd wel de boven of onderkant te zien.
Behalve een keer op een wedstrijd in Dalfsen toen ik mijn kist (ver weg, niet super hoog) kwijt was en Jaap Vis hem nog wel zag.
Ik heb toe zeker 90 seconden gevlogen met mijn blik alleen op de zender en met instructies van Jaap.
Ik kwam terug, op tijd en had een goede landing.
Dit is ook een bewijs van de waarde van een goede helper bij een wedstrijd.
Rick

Het grootste probleem van zichtbaarheid blijft het terugvliegen van grote afstand. Je zit niets meer van je kist totdat je na enige seconden maar weer extra up geeft en de kist op een andere plaats ziet opduiken als waar je verwachtte :)

En om die reden ben ik van plan mijn volgende DLG van een ooievaars kleurenschema te voorzien. Wit op de voorlijst en voorste deel van de vleugels, zwart rondom achterrand voor zicht op hoogte. Kost wel wat grammetjes verf...

O, en misschien maak ik de neus van de romp wel oranje :mrgreen:

Bijkomend voordeel: je DLG is niet meer te verwarren met een buizerd.....

Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk is jullie de Smiley en aanhalingstekens rond 120m ontgaan...
Een post eerder schrijft'ie dat dit de maximaal toegestane hoogte in België is.

wel wel! 1 iemand die me begrijpt!

ik spreek me dus niet uit van hoogtes... uiteraard heb ik totaaaal geen idee hoe klein een vliegtuig op 450m hoogte er uit ziet (met 4m span) ;) ;p

Ik heb mijn logger nog niet zo lang. Ik heb al wel aan de zichtgrens gezeten met mijn Sputnik. Maar op onderstaand plaatje is dat zeker niet het geval geweest. Ik hoop aan het eind van de zomer, als ik met de Supergee kan vliegen, betere plaatjes te laten zien:

68549f2097b7ec94.jpg

Kijk eens naar de werphoogtes, inmiddels goed twee jaar geleden. Plaatje hierboven, werpen met de Sputnik. En vergelijk dat eens met het plaatje hier beneden! Oke, 51 meter is voor mij een uitschieter, en voor de meeste hier nog steeds een truthoogte, maar toch! Er is duidelijk progressie (Op een windere dag met 90gram ballast in een Edge met Twister II romp + eigenbouw staartsetje.)

Laatst bewerkt door een moderator:
ik moet zelf toegeven, dat mijn max hoogte met de flow is 58 meter... dit ook op een dag dat er 3bft stond, maar ook met 50-60gr ballast.
je gooit dus zeker niet slecht hoor!

veel schaven aan de techniek, zoals ik doe... elke meter is enkele seconden extra.

veel schaven aan de techniek, zoals ik doe... elke meter is enkele seconden extra.

Yep, zeker. Maar ik merk ook, nu ik op last van de fysiotherapeut (vanwege muisarm achtige klachten) oefeningen moet doen, hoger gooi. Dan moet je denken aan opdrukken, oefeningen met rubberbanden (roeibeweging) en zwabberen met gewichten. Dit om de spieren die om de spier (die de klacht veroorzaakt) heen zitten sterker te maken. Dit zou dan, in theorie, de overbelastte spier moeten ontlasten. Als ik bijna dagelijks de oefeningen doe werkt dat ook. Leuke bijkomstigheid is dat het resultaat van de oefeningen ook doorwerkt in werphoogte. Het doen van de oefeningen zelf vindt ik niet leuk. Ik spring liever op de schaats/skeeler...

In denemarken ook maar eens een meter met logger erin gestoken. S vonds met windstil, paar worpen gemaakt niet allemaal even serieus. Gegooid met een twister 1 zonder ballast

hoogtemeter.png

54 meter bij windstil weer is behoorlijk hoog. Dan ga je een heel eind richting de 70 meter met een beetje wind, een beetje ballast en een goede bel eronder.

Back