de zelf in te stellen lader[lipo e.d.]

ik zie hier steed meer vragen over nieuwe laders ,
en wat ze kunnen.
we kunnen bijna alles instellen.maar waarom niet de eindspanning .
we kunnen al wel de ontlaad spanning instellen[tot op 0.1v precies]
waarom dan niet de laadspanning.
hebben de laderfabriekanten hebben dan niets meer te updaten ,[te verkopen]
als er weer een nieuwe accu uitkomt?????

of is er al een lader op de markt die dat kan .
of denk ik te simpel ,
maar dit moet nu toch wel goed te maken zijn.

groeten wiebe.

lifepo-draadje

In bovenstaand draadje test Erik een superlader die je zelf geheel naar eigen wens kan programeren, middels een stukje software op de PC.

Laatst bewerkt door een moderator:
ik weet niet op welke beweringen je dit concludeert maar met mijn much more lader kan ik de laadstroom tot 0,1V afstellen hoor en dit word ook gemeten bij de aansluiting op de accu.. Er zijn een dozijn laders die dit kunnen maar denk niet dat een recreatie rijder hier om maalt.

Ik denk dat hier sprake is van een vergissing. De laadstroom wordt uitgedrukt in Amperes,
De spanning in Volts.

oh oh oh wat dom. Mijn excuses ik heb de vraag helemaal verkeerd geintreperteerd.
Inderdaad mijn lader kan niet het gewenste voltage per 0,1V verhogen.
Bij de much more lader geef je het aantal cellen aan wat geladen meot worden..

Ik had een lader die je exact zo kon instellen :) Max laadstroom en max spanning. Erg handig maar ik had toch liever 1 met wat meer auto opties :)

GMvis Commander 2000 is dat. De lomcovaq (oid) powercube kan het ook......

Wat is het nut van het in kunnen stellen van de eind spanning?
Bij heel veel laders is dat compleet nutteloos en bij bepaalde laders zelfs gevaarlijk.
Bijvoorbeeld bij NiCad en NiMH accu's is die eindspanning niet relevant. Oké de spanning mag natuurlijk nooit te hoog worden maar als die de ene keer 0,1 of zelfs 0,3V hoger is dan de andere keer dan geeft dat helemaal niets!
Bij loodaccu's en LiIon accu's (zoals de LiPo's) is het levensgevaarlijk als de eindspanning te hoog wordt. Levensgevaarlijk voor de accu dan natuurlijk. Als de spanning te hoog wordt zal de accu snel kapot kunnen gaan. Blijft de spanning te laag dan zal de accu nooit helemaal vol komen. Dat is niet gevaarlijk maar vervelend.
Dus bij deze laders of in deze mode is het logies dat je ALLEEN het aantal cellen kunt instellen.
Daarom blijft de vraag open, waarom zou je die spanning in willen stellen?

Ernst,

Als ik heel eerlijk ben, snap ik het idee voor een universele lader wel. Elke keer weer verschijnen er nieuwe accutechnieken, waardoor we genoodzaakt zijn opnieuw in dure laders te investeren.

Ik zou graag 100,- besteden aan een 500 Watt lader, welke op de PC eenvoudig naar eigen wens in te stellen is. Dit kan middels een duidelijke opmaak met duidelijke instructies ook nog eens net zo veilig als met de bestaande laders.

Zo kies je bijvoorbeeld met de software eerst het type accu, het gewenste laadprogramma, het aantal cellen, en de capaciteit, waarna de software zijn parameters toont.

Bij nieuwe accutechnieken met afwijkende voltages hoeft enkel de software op de PC te worden geupdate.

Vincent

Het instellen van eindspanning voor Lixx cellen vind ik ideaal. Als je kijkt wat er de afgelopen jaren allemaal al voor verschillende typen Lithium cellen op de markt zijn gebracht, en nog belangrijker: wat er nog gaat komen. Al deze nieuwe cellen moeten op de CC-CV manier geladen worden, en dat kan dan in hetzelfde programma. Ikzelf heb na lang rondkijken een powercube gekocht. PowerCube:www.lomcovak.cz
Hiermee bepaal je echt zelf wat je doet. En dat vind ik een groot voordeel. Ook updates in de toekomst zullen niet snel nodig zijn.
Maar je moet er wel van houden. Je zal zelf de eindspanning moeten invullen(niet het aantal cellen), als die verkeerd is kan je je accu ook overladen(met alle gevolgen van dien).
Maar dat kan ook met elke andere computerlader. Als je namelijk een Lipo per ongeluk op het NiXX programma laad, zal je Lipo zeker kapot laden....

In feite zou je met een LiPo lader waarvan je de eindspanning zelf kan instellen, een universele lader hebben. Want in weze verschillen de laadprogramma's in zo'n lader voor Lipo en LiFePo4 of de nieuwe Mangaan-cellen in niets behalve de eindspanning waarbij ze het laadproces moeten stoppen.

Maar! Zoals je zelfs in dit kort draadje kan merken is een foutje snel gemaakt. Spanning en stroom zijn wezenlijk verschillende begrippen. Haal je ze door elkaar dan is de kans groot dat je met brokken zit! Om fouten of erger nog, ongelukken te vermijden, brengen fabrikanten laders uit met vooringestelde programma's. En dan nog kan je een Lipo accu per ongeluk proberen op te opladen met het Pb-programma voor Lood-accu's...

Wist je trouwens dat elke CC-CV-Labo voeding een potentiële Lipo-lader is?
En dan bedoel ik zo'n voeding waarbij je zowel spanning als stroom handmatig kan instellen.

Ik neem geen verantwoordelijkheid voor mensen die hetvolgende zelf willen proberen, maar het werkt wel!

Zorg dat er niets aan de uitgang van de voeding hangt. Draai de stroom dicht en draai de Spanning op tot 4.25Vxaantal cellen van je batterij (voor een Lipo) dus tot 12.75V voor 3S. Het CV lampje van je voeding is nu aan. Hang de batterij aan de voeding (let op de polariteit!) Nu geeft het display de spanning van de batterij. Draai nu aan de stroomknop tot de stroom 1C is (dus voor een 3S1P 3200mAh ga je tot 3.2A) Nu zal de batterij geladen worden met 3.2A tot dat vooringestelde spanning bereikt wordt (in dit geval 12.75V) Eenmaal aan dat punt gekomen zal de voeding automatisch de stroom terug laten lopen om de ingestelde spanning van 12.75V niet te overschrijden. Uiteraard hang je tijdens dit proces een geschikte balancer (of beter nog een equalizer) aan je Lipo! Dit is niet meer dan het beruchte CC-CV laadproces (CC: eerst constant current tot dat de drempelspanning van de batterij bereikt wordt en dan CV: constant voltage) Van zodra de voeding de ingestelde spanning bereikt wordt, is de batterij voor 90% geladen. Wil je nog wachten tot de stroom terugelopen is tot ±5mA om de batterij volledig vol te laden, zal je merken dat dit ongeveer even lang duurt als het eerste deel van het laadproces.
Dit werkt voor alle cellen die volgens het CC-CV proces dienen geladen te worden.

Maar nogmaals! Als begrippen als 1C, spanning, stroom... een beetje vaag voor je zijn, probeer dit dan niet uit! :nosmile:

Groeten,

Stekke

STEKKE !!!!??? DUDE !!!!

Geweldig uitgelegd man, op een manier dat zelfs ik hem snap...

Top man :thumbsup::thumbsup:

Helemaal eens met Stekke. Ik zou echter wel voor de 4,20V per cel gaan. Hoger is niet nodig(minimaal verschil in capaciteit), en alleen maar de grens opzoeken...
Daarnaast onderbreekt een goede balancer ook nog de laadstroom als de spanning boven de 4,20V per cel zit.

En nog voor de duidelijkheid: dit kan alleen met een stroom begrensde regelbare voeding.

de rest verwoord het een stukje beter als ik.
de laad parameters veranderen kan natuurlijk achter een pin code of toetsen combi.
en dat van die instelbare voeding kan natuurlijk maar!!!!
is die wel precies genoeg.
wiebe

Lab voeding wel precies genoeg? Ik vertrouw die dingen meer dan mijn lader :)

Een goede balancer is een pass trough balancer die de accu los koppeld als de er iets niet klopt. Heb het zelf gezien met een fast mode charge. Hij piekt dan even boven de 4.2 per cell om hem snel vol te pompen en dan slaat de balancer direct af. Wel veilig dus :)

Op zich kan je met elke voeding elke cel laden, Als er maar stroom en spanning op staat en je op tijd de stekker eruit trekt. Dat doen de brandstofvliegers al 80jaar met hun ontvangerakku.
Dat kan je goed zien op de Amerikaanse forums waar ze ook computervoedingen, tractieakkus, laptopvoedingen en regelbare trafos gebruiken om LiFePo cellen vol te stampen. Dit alles dus onderbouwd door proefondervindelijk experimenteren op een niveau van een kleuterklas. In mijn draadje zijn een paar van die voorbeelden te zien. Er zijn ook nog van die puristen die met een regelbare voeding Lipos laden, Ja zelfs nog met 1sXp zodat balanceren ook niet nodig is.

Het grote nadeel is dat je dus je cellen moet gaan babysitten tot ze vol zijn anders kan je huisje afbranden. Babysitten betekent dus dat je bij een bereikte spanning de stroomsterkte handmatig moet aanpassen, waardoor er een daling in de spanning komt waar jij weer op mag reageren door de stroom op te voeren totdat je spanning maximaal is en je stroom nul.
Een ander nadeel is dat je verplicht bent om net zo veel kennis over de laadparameters in huis moet zien te halen als de laadfabrikanten zelf om zo snel mogelijk je pakket vol te kunnen krijgen zonder de levensduur in te korten. Het is dan ook erg verleidelijk om een hogere C- rating voor het laden te gebruiken dan de fabrikant adviseerd omdat het proefondervindelijk enkele vorige keren goed gegaan is.

Bij mijn Shulze lader heb ik na het updaten ook gemerkt dat de laadtijden voor Lipos korter zijn geworden waaruit je kan concluderen dat er wel degelijk onderzoek aan besteed wordt. Als je het beter kan moet je het beslist niet laten, maar O wee als je je pakket vroegtijdig laat hemelen, dan zou de investering in een goede lader die je kan laten updaten geen verkeerde zijn geweest.

Ja, waarschijnlijk ben ik nog steeds de enigste in Nederland die een 1200W/24A volledig vrij te programmeren lader (je weet wel, een voeding met een pc erin) in huis heeft. Ik wil dan ook nog wel loslaten dat ik hem ongeveer een maand eerder in huis heb dan dat die in de verkoop gegaan is. En dat is niet voor niks dus. Ik ben met zeer grote waarschijnlijkheid ook een van de weinigen die met LiFePo cellen werk in mijn modellen (13s2p). Weet haast wel zeker want mijn draadje is nagenoeg dood wegens gebrek aan lotgenoten. Er is er dus maar 1 die de kar trekt in dit zware segment en dat ben ik niet. Maar ik heb me er wel in verplicht om me in de chemie van de cellen te verdiepen om ook mijn lader, motor en regelaar te verbeteren en de laadtijden op een veilige en gecontroleerde manier in te korten. Zonder direkte persoonlijke communicatie met de fabrikant zou ik dit NOOIT gedaan hebben.

Ook op mijn club zijn er leden die graag zelf het wiel uit willen vinden. Ik probeer ze wel eens te helpen, want de schade aan hun toestellen is soms best groot met aanwijzbare oorzaken. Ik ben er pas na een jaar of 5 achter gekomen dat voor hen het uitvinden en onderzoeken het leukste deel van hun hobby is. Als de kosten laag zijn kan dat wel, maar als een modelletje in de 4 cijfers gaat kosten koop ik de kennis maar wat graag in.

doei.

Erik,
Het babysitten waar jij het over hebt, is juist helemaal NIET nodig als je een stroom begrensde voeding hebt waarvan je ook de spanning kan instellen. Dit is namelijk exact hetzelfde als een Lixx lader.
Als je ook nog een actieve balancer gebruikt KAN je zelfs je accu niet oveladen!

Bij mijn Shulze lader heb ik na het updaten ook gemerkt dat de laadtijden voor Lipos korter zijn geworden waaruit je kan concluderen dat er wel degelijk onderzoek aan besteed wordt.
En dit is onzin. Als het waar is dat de accu sneller vol is, dan heeft schulze gewoon de laadstroom omhoog gegooit. Dus de C-waarde is hoger geworden.
Een andere mogelijkheid is dat ze het laatste gedeelte van het laadproces afgekort/ingekort is. Hiermee benut je dus niet maximaal van de volledige capaciteit.
In beide gevallen is er niet sprake van nieuwe techniek ofzo. Gewoon simpel de parameters aanpassen.

Back