Op zich kan je met elke voeding elke cel laden, Als er maar stroom en spanning op staat en je op tijd de stekker eruit trekt. Dat doen de brandstofvliegers al 80jaar met hun ontvangerakku.
Dat kan je goed zien op de Amerikaanse forums waar ze ook computervoedingen, tractieakkus, laptopvoedingen en regelbare trafos gebruiken om LiFePo cellen vol te stampen. Dit alles dus onderbouwd door proefondervindelijk experimenteren op een niveau van een kleuterklas. In mijn draadje zijn een paar van die voorbeelden te zien. Er zijn ook nog van die puristen die met een regelbare voeding Lipos laden, Ja zelfs nog met 1sXp zodat balanceren ook niet nodig is.
Het grote nadeel is dat je dus je cellen moet gaan babysitten tot ze vol zijn anders kan je huisje afbranden. Babysitten betekent dus dat je bij een bereikte spanning de stroomsterkte handmatig moet aanpassen, waardoor er een daling in de spanning komt waar jij weer op mag reageren door de stroom op te voeren totdat je spanning maximaal is en je stroom nul.
Een ander nadeel is dat je verplicht bent om net zo veel kennis over de laadparameters in huis moet zien te halen als de laadfabrikanten zelf om zo snel mogelijk je pakket vol te kunnen krijgen zonder de levensduur in te korten. Het is dan ook erg verleidelijk om een hogere C- rating voor het laden te gebruiken dan de fabrikant adviseerd omdat het proefondervindelijk enkele vorige keren goed gegaan is.
Bij mijn Shulze lader heb ik na het updaten ook gemerkt dat de laadtijden voor Lipos korter zijn geworden waaruit je kan concluderen dat er wel degelijk onderzoek aan besteed wordt. Als je het beter kan moet je het beslist niet laten, maar O wee als je je pakket vroegtijdig laat hemelen, dan zou de investering in een goede lader die je kan laten updaten geen verkeerde zijn geweest.
Ja, waarschijnlijk ben ik nog steeds de enigste in Nederland die een 1200W/24A volledig vrij te programmeren lader (je weet wel, een voeding met een pc erin) in huis heeft. Ik wil dan ook nog wel loslaten dat ik hem ongeveer een maand eerder in huis heb dan dat die in de verkoop gegaan is. En dat is niet voor niks dus. Ik ben met zeer grote waarschijnlijkheid ook een van de weinigen die met LiFePo cellen werk in mijn modellen (13s2p). Weet haast wel zeker want mijn draadje is nagenoeg dood wegens gebrek aan lotgenoten. Er is er dus maar 1 die de kar trekt in dit zware segment en dat ben ik niet. Maar ik heb me er wel in verplicht om me in de chemie van de cellen te verdiepen om ook mijn lader, motor en regelaar te verbeteren en de laadtijden op een veilige en gecontroleerde manier in te korten. Zonder direkte persoonlijke communicatie met de fabrikant zou ik dit NOOIT gedaan hebben.
Ook op mijn club zijn er leden die graag zelf het wiel uit willen vinden. Ik probeer ze wel eens te helpen, want de schade aan hun toestellen is soms best groot met aanwijzbare oorzaken. Ik ben er pas na een jaar of 5 achter gekomen dat voor hen het uitvinden en onderzoeken het leukste deel van hun hobby is. Als de kosten laag zijn kan dat wel, maar als een modelletje in de 4 cijfers gaat kosten koop ik de kennis maar wat graag in.
doei.