De Zeven Provinciën Hans

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Hans Groenenberg, 3 aug 2018.

  1. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    mooie vorderingen en nette uitleg hoe je het eenvoudig kan maken.
     
  2. boris279

    boris279

    Lid geworden:
    10 jun 2014
    Berichten:
    594
    Locatie:
    J
    Mooi gebouwd, het enige wat ik mij afvraag is moeten de assen zover uitsteken van je rollpaarden ?
     
  3. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Hoi Boris. Er zit normaal gesproken nog een wig in deze as of een flinke pen die de wielen tegen de rolpaarden houd. . Sommige assen zijn mischien iets te lang maar ik denk dat ik dicht bij de werkelijkheid zit. De as steekt namelijk een zelfde dikte als het wiel zelf uit.
     
  4. boris279

    boris279

    Lid geworden:
    10 jun 2014
    Berichten:
    594
    Locatie:
    J
    Ok duidellijk thanks :)
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  5. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Voor de bovenliggende dekken geplaatst kunnen worden moesten er nog verschillende onderdelen worden gemaakt. Zoals de trap, kolderstok en de grote knechten. De knechten maakte ik samengesteld uit 6 lagen. Deze werden verder voorbereid en er wordt een uitsparing in het dek gemaakt waar ze in passen. Deze wordt straks belegd vanuit een uitsparing in het rooster van het bakdek. Van deze onderdelen zie je straks eigenlijk niet veel meer van. De onderdelen zijn dus eenvoudig gemaakt. 20181103_223116.jpg 20181104_140120.jpg 20181104_091321.jpg
     
    TIMBERWOLF, SjorsZ en Building Mouse vinden dit leuk.
  6. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Het maken van de roosters in de kuil. Hier ben ik best een aardig tijdje mee aan het tobben geweest. Poging 1. Proberen het roostertje los in elkaar te zetten met blanke lak zodat er geen lijmrestjes zichtbaar zijn.. dit werd niets. Er zaten meer latjes vastgeplakt aan mijn pincet dan er paste op het roosters. Om een idee te geven. De roosters zijn ongeveer 15x40mm en de roosterlatjes zelf zijn gemeten met de schuifmaat 0.9mm dik. Poging 2. Toch maar met seconden lijm aan de slag met als gevolg ook een plakbende met dichte roostertjes van de lijm. Poging 3. Alleen het kader aanstippen met uhu hart. Het kader laten drogen en daarna de tussenliggende latjes er op leggen. Hierna van afstand een blanke lak er overspuiten. Dit werd eigenlijk poging 4 want door het spuiten spoot ik ook menig latje weg. Hoe dan ook.. ik kreeg het voor elkaar. Ik had ook nog een soort lijmstaafjes tot mijn beschikking waarmee ik de lijm kon aanstippen. Aan dit staafje zit een zacht borsteltje wat natuurlijk snel hard werd. Maar uiteindelijk goed werkte. Door meerdere malen het roostertje te bespuiten werd het 1 geheel en lukte het om ze in de ronding van het dek te lijmen. Ben glad vergeten door de inspanning meerdere foto's te maken. 20181103_184403.jpg 20181104_132704.jpg 20181104_141725.jpg
     
    TIMBERWOLF, SjorsZ en Jaques vinden dit leuk.
  7. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    De lijmstaafjes. Kadootje van een online aanbieder wegens een dramatische levering van 4 weken. Zijn wel heel makkelijk en vervangen voorlopig de sateprikkers. 20181104_144012.jpg
     
  8. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    SjorsZ en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  9. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Bedankt Jan! Eigenlijk staat heel dit forum vol met voorbeelden hoe je iets kan doen. Maar vaak zit iets in je gedachte en weet je niet meer waar het staat. Het betekend voor mij dat bij iets lastigs ik eerst even spiek in een verslag hoe deed Jan.. Piet of klaasje het ook al weer? En samen worden we steeds betere modelbouwers:thumbsup:
     
    SjorsZ en janzwart vinden dit leuk.
  10. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Onder het bakdek aan de kuilzijde is een extra dekbalk gemaakt. Volgens mij heet deze letterlijk bakdekbalk met hier onder de knieën voor extra onder steuning. Volgens de BB wordt dit aangebracht als het bakdek er op ligt en je deze balk er onder kan klemmen. Ik besloot deze balk nu al in de juiste bolling te plaatsen zodat het dek er straks wordt opgeklemd. Voor de juiste dekbolling nam ik deze over van de tekening en heb deze rond gebogen met mijn plankbuiger ( wat een fantastisch ding). Dit is gemaakt uit linden 4x4 mm 20181104_171528.jpg 20181104_174528.jpg 20181104_174134.jpg
     
    Laatst bewerkt: 4 nov 2018
    SjorsZ vindt dit leuk.
  11. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Dit is zoals de zeven provinciën er op dit moment er bij ligt. Het valse dek aan de boegzijde is verlijmd. Dry-fit ligt het andere dek klaar. DSC_4423.JPG DSC_4419.JPG DSC_4422.JPG
     
    SjorsZ, janzwart, TIMBERWOLF en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Dit schip hoop ik straks een mooie prominente plaats te geven. Alhoewel neemt hij nu al veel plaats in. Om een beetje een indruk te geven hoe lang ze is. DSC_4424.JPG DSC_4425.JPG
     
    SjorsZ en Jaques vinden dit leuk.
  13. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Je moet er inderdaad een behoorlijke ruimte voor beschikbaar maken.
    Lengte van het model wordt ca 90 cm, breedte ongeveer 40 cm en hoogte ongeveer 85 cm.
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  14. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    zeer mooi schip
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  15. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    mag ik zo vrij zijn even op te merken dat dit verf borsteltjes zijn voor fijn detail schilderwerk.
    Het rooster heb je toch mooi klaar gekregen net zoals de aankleding van de rolpaarden.
    Pracht van een schip zo op de overzicht foto's.
     
  16. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Op het valse dek plaatste ik tijdelijk wat latten die ik er op lijmde om de ronding van de fortuining te begeleiden. De fortuining bestaat uit gepotdekselde latten van 1x4mm met ook nog een bolling op het dek. De tussenafstand tot de spanten vond ik te groot en met deze extra ondersteuning was dit goed te doen. Nadat de onderste lat zat konden de spanten van het bakdek weg en de hulpstukjes. Hierna kon dit dek worden beplankt. 20181105_153518.jpg 20181105_160844.jpg 20181105_161434.jpg
     
    Laatst bewerkt: 5 nov 2018
    SjorsZ vindt dit leuk.
  17. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Het valse dek heb ik een mm korter gesneden en hier plaatste ik een lat van 1x1mm tegen waarop later weer een goudkleurige afwerking tegen is gelijmd. Op de tweede foto zie je deze afwerking waarbij deze tegen de kraanbalken lopen. Deze zitten overigens nog niet vast. Onder de kraanbalken word nog een ronding gesneden die wordt bepaald door de ronding van de regeling. 20181105_155231.jpg 20181105_211637.jpg
     
    SjorsZ vindt dit leuk.
  18. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Het bovenste gepotdekselde deel zit er op. Slechts 2 delen. Aan de binnenzijde een plank van 1.6x6mm. Deze is rood geschilderd. Hierop komt straks weer een sluitlat. Op deze sluitlat komen straks de staande balusters. Voor dat ik de rode plank plaatste beplankte ik eerst het dek tegen de gepotdekselde delen waarop de rode plank is geplaatst. Zo werd alles een stukje steviger. 20181105_215535.jpg 20181105_215545.jpg
     
    SjorsZ en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  19. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
  20. Building Mouse

    Building Mouse

    Lid geworden:
    23 nov 2017
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ziet er allemaal mooi uit. Strak gebouwd. Ik ben nog amper begonnen met de Duyfken, maar ik zie er al naar uit om dit schip te gaan maken in de toekomst.
     

Deel Deze Pagina