De Zeven Provinciën Hans

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Hans Groenenberg, 3 aug 2018.

  1. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    De kringloop! inderdaad een toplokatie voor het scoren van alles en nog wat. Mijn oog viel een keer op houten breinaalden... Dit zijn mooie masten geworden later!
     
  2. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    masten of ronde stoken in verschillende maten heeft gamma
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  3. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    In het midden van het schot onder de bakdekbalk zijn er versieringen met gelijke openingen aangebracht. Deze openingen dienen onder andere voor het doorlaten van de grootstag. Onder de kraanbalken zijn de resin-onderdeeltjes aangebracht. Dit zijn gebeeldhouwde knieen in de vorm van mannetjes. De zogenaamde "drukkers" 20181113_213551.jpg
     
    Laatst bewerkt: 13 nov 2018
    ThVo, SjorsZ, TIMBERWOLF en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Ondertussen zijn we ook begonnen aan de beplanking van het halfdek. Om het luik en om de sleuf waar later de kolderstok komt in te staan. 20181113_222726.jpg
     
    pietsan, SjorsZ, janzwart en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    :thumbsup::thumbsup: lekker bezig Hans
     
  6. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Hans, je galjoen ziet er geweldig uit:worship:De rest trouwens ook, het is een genot om dit te volgen:confused:
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  7. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Twee roosters heb ik in het verdek er uitgelaten.
    Dit geeft me vanaf het halfdek een doorkijkje naar het verdek en vervolgens helemaal onder in op de overloop of het geschutsdek.

    20181115_213131.jpg
     
    Laatst bewerkt: 15 nov 2018
    SjorsZ vindt dit leuk.
  8. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Het verdek is nu volledig voorzien van de dekdelen en de openingen voor de roosters zijn afgewerkt. In 1 van de gaten komt straks de statietrap te staan tussen verdek en halfdek. De nagels zijn ook nu weer aangebracht met potlood. Ook de fortuining aan de binnenzijde is al verder betimmerd en rood geverfd. Dit geeft aan de fortuining veel meer stevigheid.
    Het eerstvolgende wat nu gaat gebeuren is het bakdek en het verdek lakken.

    20181115_213355.jpg 20181115_213203.jpg
     
    Laatst bewerkt: 15 nov 2018
    ThVo, Rob2, pietsan en 4 anderen vinden dit leuk.
  9. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    mooi gemaakt
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  10. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Onder het kampanjedek is het schot gemaakt. Dit is een gelaserd schot en ook het kozijn is gelaserd. Dit schot is voorzien van gepotdekselde delen 1x4mm. Ook hier heb ik een kader gemaakt waar de vrouwenfiguren op zijn geplaatst. Boven de kozijnen is weer een goudkleurig koord toegepast. Straks valt grotendeels het kampanjedek hier weer over en moet je er van voren inkijken wil je dit goed kunnen zien. 20181116_191216.jpg 20181116_195255.jpg 20181116_210251.jpg 20181116_211244.jpg
     
    janzwart, Jaques, pietsan en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
  12. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Een mooi doorkijkje Hans:)
     
  13. Constant Willems

    Constant Willems

    Lid geworden:
    19 jun 2014
    Berichten:
    406
    Het ziet er prachtig uit allemaal. ik zou wel proberen enige proefjes op te zetten met het schilderwerk in goud. Het zou jammer zijn als dat in bling-bling gaat overheersen. Als je naar het statenjacht Utrecht kijkt dan is dat naar mijn mening een goede kleur voor het lofwerk. Dat is geen goudkleur maar een tint die er dicht bij in de buurt komt. In oorsprong was het ook niet verguld. dat zou veel te kostbaar worden en verguldsel is heel erg kwetsbaar. Als je er met je vingers aan kwam dan was het door de inwerking van zuren vrij snel verdwenen.
    Constant
     
  14. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Beste Constant,

    Het is inderdaad, waar ik gedurende de bouw ook een beetje mee worstel. Dit begint al met de gedachte hoe oud of nieuw je je schip wilt laten lijken. Zo heb ik nagedacht over de veroudering van het dek, hoe glad schuur je de romp, ga je dit kleuren etc.
    De meeste bouwers doen dit mogelijk te netjes al zijn er ook die prachtige technieken beheersen wat het verouderen betreft. Ik beheers die techniek helaas niet en heb bewust gekozen om zo netjes mogelijk te bouwen. Wat betreft de ornamenten ( loftwerk ) is hier het gevaar dat dit te overdadig wordt en te overheersend in een verkeerde kleur. Ik volg hierin overigens wel het kleuradvies van kolderstok. ( maar ook in het boek van Dik vindt je het kleuradvies in hoofdzaak ) Wat hier overigens wel moet gebeuren is dat er een wash overheen moet komen waardoor dit totaal anders gaat worden. e.a valt te lezen in het verslag van Rob die de Wappen von Hamburg bouwt. Althans ik vind zijn ornamenten prachtig van kleur. Mijn gedachte was om dit te doen als alle kleur-nuances zijn aangebracht. Hans van Kolderstok schrijft hier ook sumier over in zijn eigen verslag. Het betreft hier dus niet alleen de goudkleur maar ook de overige kleuren.
    Het is echter zo dat ik nog niet helemaal weet hoe ik dit moet gaan doen. Maar ik ga me hier zeker in verdiepen en zeker wat die goudkleur betreft. In post #337 was hier op het schot bij de luizenplecht een goudkoord aangebracht. Een goed opletter heeft mogelijk gemerkt dat deze een aantal dagen later weer verwijderd is. Waarom? Het zelfde gevoel als jij mischien hebt. Te veel kitsche . En dat realiseer ik me dus ook.

    Kortom: Ik zie hetzelfde als jij en dit is iets wat ik nog wil gaan aanpassen met een wash.
    Chris van der linden heeft overigens een How-To geschreven over het schilderen van miniaturen en ornamenten wat mij aanspreekt en ik was van plan dit min of meer te gaan volgen.
    Mischien als Rob dit leest of iemand die nog andere tips hebt dan hou ik me zeker aanbevolen.

    Anderzijds is het natuurlijk wel zo, dat er een overdadig loftwerk aanwezig was. Maar hoe krijg je het voor elkaar dit mooi weer te geven? Modelbouwen heeft dus vele aspecten en dit is voor mij een zeer interesante en het bling bling mag zeker niet gaan overheersen.
     
    Laatst bewerkt: 17 nov 2018
    Rob2, Jaques en *Hans* vinden dit leuk.
  15. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    De 17e eeuwde schepen, zowel retourschepen als oorlogsschepen, werden behoorlijk rijk versierd, dit om de vijanden (met name Engelsen en Portugezen) te imponeren. Kijk ook maar naar de Sovereign of the seas.
    Er zat dus veel opsmuk en overdadige (en -bodige) tierelantij aan het schip.
    De Hollanders waren dan wel weer zo zuinig om dit niet met bladgoud te doen maar met een okergele verf. Door een wash toe te passen (eigenlijk een dunne verf/inkt die in diepere delen opdroogt) krijg je het doorleefde effect.
     
  16. Constant Willems

    Constant Willems

    Lid geworden:
    19 jun 2014
    Berichten:
    406
    Wat bedoel je precies met: "doorleefde effect"? Is het dan zoals je ziet op foto's van het statenjacht Utrecht? Als je daar op zoekt dan vind je genoeg foto's die volgens mij de juiste kleur aangeven.
    Constant
     
  17. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Doorleefde kleuren Kleuren waaraan je ziet dat het schip al het nodige ondergaan heeft en waar het nieuwe beslist vanaf is. Ik heb even wat foto's opgezocht van de Utrecht zoals deze er nu bij dobbert in nieuwstaat. IMG-20181117-WA0011.jpg IMG-20181117-WA0010.jpg
     
  18. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Allereerst even een klein tekeningetje gemaakt die ik nodig had voor de statietrap. 6 treden en een 29mm hoog. De bovenzijde is 30mm breed en aan de onderzijde 42mm 20181117_190238.jpg
     
    ThVo, Jaques, TIMBERWOLF en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  19. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    een deftig trappetje hoor.:D
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  20. Building Mouse

    Building Mouse

    Lid geworden:
    23 nov 2017
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Apeldoorn
    Je schip wordt een zeeheld als Michiel de Ruyter waardig. ;)
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina