De Zeven Provinciën Hans

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Hans Groenenberg, 3 aug 2018.

  1. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Tja, ik kan begrijpen hoe je je nu voelt:confused: maarruh het resultaat word er beter van, dus na een paar dagen ben je zoiets ook alweer vlug vergeten:p:p
    Ziet er in elk geval nu een stuk beter uit Hans:thumbsup::thumbsup:
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  2. Ruud Pont

    Ruud Pont

    Lid geworden:
    26 jan 2018
    Berichten:
    203
    Locatie:
    Koudekerk aan den Rijn
    Je bent een schitterend schip aan het bouwen Hans!!!
    Zo ik aan jou mogen vragen waarmee jij de blank eiken romp beplanking hebt behandeld??
    Ik heb al verschillende testjes gedaan met het aankleuren hiervan, en zou jou methode ook graag meenemen in mijn afweging.
    Bij voorbaat mijn dank..
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  3. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Misschien praat ik voor mijn beurt (sorry Hans)
    beitsen.jpg
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  4. Building Mouse

    Building Mouse

    Lid geworden:
    23 nov 2017
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ik zit even hardop te denken. Zou het mooi staan om de berghouten met donkere beits te doen ipv zwart?
     
  5. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Hallo Mensen,


    @ Ruud. Bedankt voor het compliment maar jij bent aan hetzelfde model bezig! ;) Overigens heb ik vernomen dat je romp prachtig is geworden!! Ik was er van overtuigd om het eiken enkel in een blanke kleur te houden en had de gehele 7P in een matte lak gespoten op waterbasis. Ik was tot dan toe tevreden met het resultaat. Vorige week was ik bij Kolderstok en zag dit model in het donkere eiken uitgevoerd en vond dit mooier dan het fletse eiken van mij. Het probleem was dat alles was afgelakt en beitsen eigenlijk niet meer kon.
    Normaal zou je enkel met een kleurlak hier nog over kunnen. Zelf ben ik overigens ook niet zo van kleurlak omdat dit snel aanzetten geeft.
    Ik heb samen met Hans een test gedaan met Danisch Oil om donkerder te kleuren. Dit werd niets. Hierna probeerden we het met de beits in bovenstaande afbeeldingen. En wonderwel pakte die beits op mijn gelakte romp. Ik ben dus drie keer met een beits over lak gegaan en toen was dit donker genoeg. ( ik mag dus van geluk spreken dat deze werkwijze lukte ) Met het resultaat ben ik blij maar dit is zeker niet voor jou de werkwijze of aanpak die ik je adviseer maar bij mij pakte het gelukkig goed uit.
    Als jij donkerder wilt zal je met het medium oak beits hetzelfde resultaat kunnen bereiken als je eerst beitst en daarna pas de afwerklaag er op aanbrengen. . Hiervoor kan je lak of olie nemen. Maar zeker testen!

    @ Hans :)

    @ Martin Ja dat is nog mooier. Dirk51 geeft een mooi voorbeeld in het verslag Batavia vragen en tips. Hier heeft hij van te voren gebeitst en gezwart. Voor mij was het zo, dat ik hier ook de berghouten pas zwart hebt gemaakt nadat de romp en berghouten waren gelakt... En heel simpel heb ik gezwart met een markerstift. Dit benaderd het beitsen toch enigzins wel.
    Bij jou zitten de berghouten er ook op zie ik in je verslag. Hierdoor zal beits voor jou ook afvallen. Dit zou snel doortrekken in de beplanking van je romp en geen strakke lijn geven. Jij zou dus ook kunnen verven door af te plakken.

    Soms zie je dus dat je tijdens het bouwen aanpassingen doet die er niet handiger op zijn geworden maar wel lukken.
     
    Laatst bewerkt: 17 jan 2019
  6. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Ik hoorde niets hier!
     
    Building Mouse vindt dit leuk.
  7. boris279

    boris279

    Lid geworden:
    10 jun 2014
    Berichten:
    594
    Locatie:
    J
    Hans,

    Knap dat je zo resoluut te werk bent gegaan, ziet er een stuk beter uit. :thumbsup:

    Maar lijkt het nu zo dat je halfdek/ kampanje dek omhoog loopt in plaats van naar beneden ? In post 676.
     
    Laatst bewerkt: 17 jan 2019
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  8. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Mij was dit al veel eerder opgevallen, maar ik heb er nooit iets over vermeld, omdat ik dacht dat dit zo hoort, omdat de Hollanders toch wat anders bouwen dan de Engelsen. Ik ben daarom ook reuze benieuwd naar het antwoord, komt inderdaad wat onnatuurlijk over het dek wat zo sterk omhoog loopt.
     
  9. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Is volgens mij een sterke vertekening in de foto. Ik heb het werkelijke model hier gezien en daar is het mij toen niet opgevallen.
     
  10. boris279

    boris279

    Lid geworden:
    10 jun 2014
    Berichten:
    594
    Locatie:
    J
    Misschien ligt het aan de vertekening, maar als ik kijk naar afstand onderkant Geschutspoort en het dek, zie ik ook een verloop, wat eerder genoemde bevestigd.

    Zal denk ik ook merkbaar zijn bij plaatsen geschut.

    Maar dit is puur mijn waarneming.
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  11. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik geloof eerlijk gezegd niet dat het een vertekening is van de foto, want het is zo op alle foto's.
    Wat ik denk, is dat het extra spant wat geplaatst is op pagina 18 in post 347 iets te hoog is geplaatst, waardoor het dek nu omhoog loopt. Een andere verklaring zou ik er niet voor hebben.
    ( het extra spant waar Hans over schrijft in die post is in feite een dekbalk, geen spant)
     
    Laatst bewerkt: 17 jan 2019
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  12. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    En dan nu het verlossende woord na deze oplettende kijkers. Piet heeft gelijk. Hier ben ik aan het sjoemelen gegaan. Deels is het extra spant wat geplaatst is te hoog geplaatst. Maar er is ook naar achteren te weinig uitgevuld. Dit betekend ook dat Kolderstok aanpassingen heeft gedaan met de hoogten van de spanten. Dit is de eerste 7P die zo ver in het bouwen is wat bekend is bij Kolderstok. Construktief zit het goed in elkaar en achter de schermen worden onvolkomenheden met elkaar gedeeld en in tekenwerk aangepast. Dit zijn zeker geen schokkende dingen geweest maar dit is wel een doos uit de eerste levering die ik aan het bouwen ben.
    Dit heeft consequenties voor het verloop van het dek. Als straks het geschut wordt geplaats en het hekwerk aan de voorzijde wordt geplaats verwacht ik dat dit veel minder gaat opvallen. Inderdaad Boris moet ik met de loop van het geschut een beetje gaan aanpassen. ( of zelfs een beetje erg)
    Aan de andere zijde loopt het veel beter.
    Het zijn van die dingen waar ik een paar maanden geleden flink van baalde. Door het doorzetten van de verschansing aan de binnenzijde tegen de onderzijde van het dek zag ik geen kans dit te veranderen. Ik heb toen het besluit genomen dit te laten zitten maar er wel voor gekozen om de poorten goed te laten lopen. Hierdoor zie je het verschil keihard binnenkomen.
     
    Laatst bewerkt: 17 jan 2019
    pietsan, Jaques en boris279 vinden dit leuk.
  13. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    De oplette lezer zal gemerkt hebben dat de Zeven Provinciën enige tijd niet leverbaar was/is.
    Dit was mede dankzij de oplettendheid van Hans Groenenberg die op een onduidelijkheid tussen tekeningen en bouwbeschrijving stuitte. Het bleek daarbij dat vanaf spant 8 en verder naar achter de bovenste dekbalk net enkele mm te laag lag. Dit is inmiddels aangepast in de nieuwe beschrijving en tekeningen alsmede snijbestanden In de tussentijd stond het model op niet leverbaar.
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  14. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Alle dwarsregelingen zijn nu geplaatst. 20190117_220856.jpg 20190117_221116.jpg
     
    SjorsZ, Dirk51, boris279 en 3 anderen vinden dit leuk.
  15. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Zojuist de riemen van de sloep nog wat gekleurd. Ze waren wel erg net van af fabriek. 20190106_211445.jpg 20190117_222918.jpg
     
    SjorsZ, Eduard Renger, Hoosterw en 5 anderen vinden dit leuk.
  16. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
  17. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Hans, bedankt voor je uitleg in post 692, dat maakt alles weer een stuk duidelijker. En met het 'aankleden' van het model valt één en ander inderdaad niet meer op. Buiten dit soort kleinigheden maak je er een prachtig model van:wave
     
    Hans Groenenberg, Jaques en *Hans* vinden dit leuk.
  18. Ruud Pont

    Ruud Pont

    Lid geworden:
    26 jan 2018
    Berichten:
    203
    Locatie:
    Koudekerk aan den Rijn
    Dankjewel, ik ben zelf ook erg content met mijn romp. als ik het voor elkaar krijg zal ik je eerdaags een paar foto's sturen.
    De kwaliteit van mijn schip is overigens mede te danken aan jou uitgebreide bouwverslag....
    Ik had al de hoop dat je de beits van Kolderstok gebruikt had. De laatste keer dat ik even bij hem was, had hij het er al over dat hij bezig was om een beits op de markt te brengen.
    Ik ga dit dan ook zeker bij Kolderstok bestellen om hiermee een proefje op te zetten.
     
    Hans Groenenberg en *Hans* vinden dit leuk.
  19. boris279

    boris279

    Lid geworden:
    10 jun 2014
    Berichten:
    594
    Locatie:
    J
    Mooi Consequent verhaal *Hans* ;).
     
  20. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    20190121_140703.jpg 20190121_140915.jpg Gisteren 1 torentje bekleed met koper en nog wat ornamenten op de spiegel geschilderd en aangebracht. Onder de galerij is ook een flinke katvis geplaatst.
     
    Armira, TIMBERWOLF, SjorsZ en 3 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina