De Zeventiende Eeuwse Gelagkamer

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door Ad Bakker, 3 okt 2012.

  1. frankwin

    frankwin

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    1.944
    Locatie:
    Veghel
    @Germt
    Sorry maar ik krijg het niet gevonden op modelshipworld.
    Als je hem toevallig tegen komt geef een linkje door.
    Alvast bedankt
    Groetjes,
    Frankwin
     
  2. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Geen correcties, hoor.

    Wat zu Mondfeld op blz. 83 geeft is inderdaad een driedekker. Daar wil ik dan ook maar niet naar kijken (wordt het nog verwarrender)

    Nog even twee andere boeken vergeleken:

    Dik Geeft voor de 7 Provinciën op pagina 38 de volgende dekindeling

    Drie over de hele lengte doorlopende dekken


    • Koebrug (het onderste ruim)
    • Overloop (over gehele lengte voorzien van geschutspoorten)
    • Verdek (over gehele lengte voorzien van geschutspoorten)

    In het midden van het verdek heb je de kuil. Aan de voorkant wordt het verdek overdekt door het

    • bakdek.
    Aan de achterkant wordt het verdek overdekt door


    • halfdek
    • kampanjedek
    • dek kleine hut

    Kamer geeft in het VOC Retourschip (blz. 20-22) het volgende


    • Vrachtruim
    • Overloop
    • Verdek

    Voor boven verdek het


    • bakdek

    Achter boven verdek:


    • Halfdek of Kampanjedek
    • Boven kampanjedek

    Hier ontbreekt dus de "kleine hut", en verschilt de aanduiding voor de kampanjedekken.

    Het boek van Kamer geeft zo snel te zien niet echt een overzichtelijk beeld van de dekken.

    Ik denk dat ik Dik z'n aanduidingen maar aanhoud.

    Groet,

    Ad
     
    Laatst bewerkt: 6 okt 2012
  3. Germt

    Germt Guest

    Een link plaatsen mag daar niet volgens de huishuidelijke regels, tenminste als ik het goed lees:confused:

    Ik kan nergens een knop om een link te maken vinden zonder speciale toestemming, dus doe ik het zo:

    1) Ga naar de site.
    2) aan de linkerkant in het menu ga je naar: Forum
    3) Ga op deze pagina naar member Build Logs (2e alinea)
    4) Klik aan: Build Log for Kits
    5) Bovenaan bij announcements klik je de onderste aan; Build log index for Wooden Ships from Kits
    Scroll naar de V, kijk bij Victory, de 51e is de Bow Section.
    Klik die aan en je hebt het bouwverslag.

    Moet lukken zo;)

    Germt
     
  4. Germt

    Germt Guest

    Oké Ad, dan is wat ik het geschutsdek noem dus eigenlijk het verdek?

    Germt
     
  5. frankwin

    frankwin

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    1.944
    Locatie:
    Veghel
    Jaaaaaaaaaaaaaa gevonden:oops:
    Groetjes,
    Frankwin
     
  6. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Je hoeft dat echt niet zo streng te nemen hoor, Germt. Als je niet gaat promoten dat iedereen massaal over moet stappen zal niemand er bezwaar tegen hebben als je zuiver om informatieve redenen zo'n link plaatst.

    Zo, eerste tekening in het Nederlands. af, met nog een enkele vraagteken. Het valt ook wel op dat de benamingen in bverschillende boeken ook nogal eens verschillen. Bijvoorbeeld bij de fokkemast wordt door de één alleen "fokke" gebruikt voor de ondermast, en de rest alles met "voor", de ander gebruikt voor alles "fokke". Ook is er nogal eens verschil bij de boegspriet, en worden blinde- en bovenblinde steng op verschillende manieren benoemd.

    Ik geloof dat de etensbel zeer binnenkort gaat luiden......

    Ad
     
  7. Germt

    Germt Guest

    Klopt wel Ad, maar ik ben iemand die graag de lieve vrede bewaard.
    En..... dit is toch een leuker forum, dus denk niet dat er iemand wegloopt;)
    Wat de benamingen betreft; dat heb ook al gemerkt dat sommige dingen weer een andere naam hebben, maar hetzelfde bedoeld wordt.
    Volgens mij zijn dan verdek en geschutsdek ook eer hetzelfde dek.
    Ach, als we maar begrijpen wat er bedoeld word:D

    Germt
     
  8. Germt

    Germt Guest

    Dit is misschien wel een leuke om te bewaren, een heel alfabetisch archief met bouwverslagen van wel héél erg veel historische schepen.

    Er bestaat ook een index van scratch gebouwde modellen,(je weet nu de weg, dus is makkelijk te vinden)
    Iemand bouwt daar een Victory met een romplengte van bijna 2 meter:confused::confused::confused: en dan volgens de traditionele bouwwijze!!!!
    Toen ik dat zag, kreeg ik de neiging om te stoppen met modelbouw en te gaan breien of punniken of misschien Kardinaalsmutsen kweken:rolleyes::rolleyes:

    Overigens deed ik daar ideeën op voor wat diorama's.

    Germt
     
  9. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Dat zou het 1:48 model kunnen zijn dat Longridge in zijn boek beschrijft. Ook traditioneel gebouwd, hij gebruikt zelfs nageltjes op de koperen beplating (meer dan 2000 plaatjes) vast te zetten.

    Helemaal mee eens, maar als er een tijd komt dat er meerdere mensen aan de FW aan het bouwen zijn, zou het prettig zijn als ze allemaal dezelfde "taal" spreken.
    Ik doe het vertalen voornamelijk om tijdens de bouw niet elke keer te moeten denken "wat betekent dat Italiaanse woord ook al weer". Dus ik vertaal letterlijk alle tekst op de tekeningen. Blad 1 is vrijwel alleen de benamingen van de rondhouten. Maar daar zitten toch ook al wat onzekerheden in. Iedereen die kritiek wil/kan leveren is meer dan welkom. Wijzigen is een eitje.

    FW Tekening Nederlandse Vertaling Blad 1

    Rechter muisknop en "link opslaan als" werkt meestal het best.
    Om het een beetje leesbaar te krijgen moet je de schaal op 50% zetten of groter. Het is dus wel scrollen geblazen.

    Ad

    EDIT
    Zoeken op ?? levert de vraagpunten op
     
  10. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Pfff, ja hoor.(beetje omslachtig)

    Wat een info daar zeg.
     
  11. Germt

    Germt Guest

    Gaaf hoor:D
    een tekening met de namen in het Nederlands.

    De gelijkenis met de WvH is verbluffend:cool:

    Ik zag bij item A2 "Blinde steng knie" staan met vraagtekens
    Dat is de versteviging in de vorm van een knie tussen de boegspriet en de blinde steng.
    (zie WzuM blz 219) dus die naam is juist.
    E1 Kampanje vlaggestok is volgens mij alleen het bovenste deel.
    Hoe de onderste (dus E1) heet kan ik nergens vinden.
    Ik weet alleen dat het een vierkante balk is op de WvH.

    Germt
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 okt 2012
  12. frankwin

    frankwin

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    1.944
    Locatie:
    Veghel
    Whow wat een tekening van de FW.
    Petje af.
    Dit vindt ik prachtig.
    Groetjes,
    Frankwin
     
  13. FredRaket

    FredRaket

    Lid geworden:
    27 jul 2009
    Berichten:
    180
    Locatie:
    Eindhoven
    Beste Ad, ga zo door! Ik controleer het graag en.... het bespaart me heel veel werk!! :thumbsup::thumbsup: Ik ben je eeuwig dankbaar :)
    Fred
     
  14. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Gestaag, tussen visites door lukt het redelijk. Maar het is nu wel opletten geblazen. Er zitten niet alleen fouten in de Engelse vertaling, maar soms ook slordigheden in de tekeningen. Voordeel is wel dat je op deze manier het schip leert kennen.
    Ik ben al aan tekening 6, dus bijna op de helft. Maar hierna komen er 3 met tuigage en zeilen, dat zijn niet de makkelijkste.

    Één wijziging ga ik denk ik wel doorvoeren. Bij de fokkemast alles met voorvoegsel "fokke", en niet "voor". Ik vind dat toch "mooier", en bijvoorbeeld Dik doet dat ook in zijn boek over de 7 Provinciën.

    Snel nog even een DD getankt. Ik kan nog even door, maar er komst straks nog iemand buurten. Dat kan even zijn, maar kan ook tot laat duren. Ik zie het wel.
     
  15. Germt

    Germt Guest

    Is niet alleen mooier, maar volgens mij ook juist;)

    Germt
     
  16. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Het wordt in ieder geval al lang door elkaar gebruikt. De Jonghe (een Vlaamse leraar) heeft het in zijn boek "Knoopen, Steken en Splitsen" bijvoorbeeld over de "voorbramstag" en de "fokkebrampardoen".

    Ketting (PW boek) is ook van de "fokke" school zo te zien, maar Kaner (VOC Retourschip boek) is weer van de "voor" school.

    Maar ik ga over op "fokke", nu nog wachten op "sukke".....

    [​IMG]
     
  17. frankwin

    frankwin

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    1.944
    Locatie:
    Veghel
    Zie ik onze Ruuddebouwer?
    Groetjes,
    Frankwin
     
  18. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.126
    Locatie:
    Roosendaal
    een oorlam voor eenieder, volgende mijlpaal bereikt bij mijn Vasa: de 2e laag van de huidbeplanking zit er op.
     
  19. Ruuddebouwer

    Ruuddebouwer

    Lid geworden:
    13 feb 2012
    Berichten:
    178
    Locatie:
    Alkmaar
    Coffeeshop

    Hallo allemaal,

    Vanuit een ziekenhuisbed en met een infuus aan mijn arm wil ik hierbij vragen of het ook toegestaan is dat een junkie zich in deze gelagkamer mag bevinden.
    Ik heb van Germt gehoord dat deze gelagkamer was aangemaakt en zat mij af te vragen of een 17e eeuwse gelagkamer hetzelfde was als een heden daagse coffeeshop.
    Zo ja dan ben ik waarschijnlijk welkom, zo nee dan ga ik wel weer en meld mij wel weer aan als ik weer thuis ben.
    Omdat ik hier geen modelschip heb staan kan ik alleen een hoeveelheid onzin uitkramen ben ik bang, zeker ook gezien de invloed van de ketamine.
    Ik hoop wel dat dit gezien word als humor en dan mijn stellingen derhalve snel weer vergeten worden en daarmee voorkomen word dat de modellen die een ieder bouwt ook werkelijk lijken op wat ze zouden moeten worden.

    Oké, ik ben nu al bezig geloof ik dus hierbij nogmaals, kan ik in deze staat binnenkomen??

    gr. Ruud
     
  20. frankwin

    frankwin

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    1.944
    Locatie:
    Veghel
    Lekker een borrel.:proost:
    Op voor de volgende mijlpaal
    Groetjes,
    Frankwin
     

Deel Deze Pagina