De Zeventiende Eeuwse Gelagkamer

Ik ken de truc met de plankjes met een schuine kant die als je ze tegen elkaar legt conisch zijn, maar het maken van 2 identieke plankjes (in spiegelbeeld) is al een probleem op zich, althans in mijn geval
Omdat ik ga beginnen met straks de masten uit noten rondhout wil maken, is voor mij de enige optie; de boormachine methode;)
Is inderdaad nog ver, maar ik heb er al wel aan gedacht

Germt

rechte masten en stengen

full

full

Ik heb tot nu toe alle masten, ra's en stengen op mijn modellen met dit soort schaafjes grof bijgeschaafd, het nadeel is wel dat je naar je toe schaaft en die masten prikken dan aardig tussen de ribben:murder:. Vervolgens met schuurpapier rondschuren en als je maar vaak controleert dan lukt het wel om de masten etc aardig rond te houden/krijgen.
Mogelijk kan Germt mij een demonstratie "Mastdraaien met de boormachine" geven.:D
Ad je kan je stengen ook iets eenvoudiger maken als je in het boek "Historische scheepsmodellen" van W. zu Mondfeld blz 216 kijkt dan zie je dat de voorkant van de mars- en bramstengen daar recht is en je dus klaar bent als je aan de achterkant er iets aanplakt en dat in de juiste vorm afschuurt.

Andy

Laatst bewerkt door een moderator:
15cm oregon mast maken uit vierkant was best leuk werk.(lang 4.5 meter)
Eerst taps dan 8 16 32 kant en ik meen dat ik er daarna op het zicht nog een keer ben langs gelopen met de handschaaf.
Daarna nog eens alle kantjes breken en veel, heel veel schuren (met de hand).
Elektrisch gereedschap had ik in 1981 nog niet.

Ik word een beetje tureluurs van die tekeningen. Ik zal de versie zoals die nu is vanmaiddag wel op deserver zetten. Dan kunnen geïnteresseerden daar naar kijken en eventueel kritiek/correcties doorgeven.

Ik heb dat verslag van die Australiër een bekeken, maar die man is een complete chaoot. En er klopt een heleboel niet aan de kit volgens zijn zeggen, maar bij sommige dingen heb ik wel eens de indruk dat dat aan hem ligt. Verder gaat ie zich met allerlei details bezighouden en stelt het moment van beplanken steeds maar uit. En daar ligt volgens mij al het eerste probleem op de loer, want hoe ga je dat doen met de kanons op het onderste (overloop) dek. Dat zijn geen dummies die je er later in kunt steken, en dat betekent dat je het daarbovengelegen verdek pas kan plaatsen nadat je de romp tussen overloop en verdek hebt beplankt en de poorten hebt aangebracht. Ik was benieuwd hoe hij dat deed, maar hij laat dat nog niet zien. Tenminste, manual 2 die op de site staat is volgens de browser beschadigd. Manual 4 doet het weer wel, maar die gaat over de masten. Wel interessant te zien hoe hij die slingers in de stengen heeft opgelost, maar de beplanking is door het ook ontbreken van manual 3 niets over te zien.

Ik denk dat ik toch eens de spanten en dek ga controleren. Één ding heb ik al ontdekt: ik mis een dek. Dat zal ik dus zelf moeten maken uit 2 mm triplex.

Even een update uit een 21e eeuws ziekenhuis.

Allereerst maar even de melding dat het goed gaat hier, de pijn is gestaag aan het zakken van 7 naar 4 en de roze wolk wordt groter, van een half kub naar 3 kub, en dikker.
Het oedeem neemt ook af dus ook de druk op het been, al met al een hele verbetering.
full

Zoals jullie op de foto kunnen zien heb ik voor de ketanest werd opgestart maar gelijk een barcode gekregen, dit ivm als er iets fout gaat dan kunnen ze dit waardeloze lichaam even scannen en dan kunnen ze gelijk zien wat er eventueel nog bruikbaar is.
Het kan ook zijn dat de barcode het bouwdeel en de cel vertegenwoordigd, daar ben ik nog niet achter.

Ad en Germt, bedankt voor de kaart, leuk dat er aan je gedacht wordt.

gr. Ruud

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb dat verslag van die Australiër een bekeken, maar die man is een complete chaoot. En er klopt een heleboel niet aan de kit volgens zijn zeggen, maar bij sommige dingen heb ik wel eens de indruk dat dat aan hem ligt.

Ik heb natuurlijk geen inzicht in de kit, maar ik had al een vermoeden, ik kon het ook niet helemaal volgen.
De FW is qua bouw (bijna) identiek, zoals de dekken met volledige kanonnen.
Beplanken steeds uitstellen gaat niet, want je zult inderdaad dek voor dek compleet moeten opbouwen, dan steeds verder omhoog beplanken, daarom gaat het bij mij zo langzaam
Ik volg dan ook de bb zoveel mogelijk, en los de probleempjes op als ze zich voordoen.

Germt

@ Ruud,

Nou, je ligt er toch vrolijk bij hoor, ondanks de barcode:D

Germt

Even een update uit een 21e eeuws ziekenhuis.

Tja, het is tegenwoordig allemaal techniek, hè. Maar mooi dat het goed lijkt te gaan.
Verveling is je grootste vijand, maar daar wordt de laatste tijd ook wel wat aan gedaan. Ik weet niet hoe het bij jou is, maar hier in het nieuwe Maasstad ziekenhuis heeft iedereen een ntelevisie/computermonitor boven bed waarop je ook kunt internetten (touchscreen, vreselijk wennen).

Bij mij gaan ze eind volgende week het onderste grottenstelsel weer eens filmen. Dat is ook een stukje ongelooflijke techniek, en hoewel ze een "roesje" geven lig ik altijd met belangstelling mee te kijken. Daarna moet je een uur in de "uitslaapkamer" verblijven, en daar heb ik de laatste keer ook liggen internetten, vandaar dat ik het nu weet. Want dat roesje slaat bij mij meestal pas de avond van het onderzoek aan, als ik al lang weer thuis ben....

Nu maar hopen dat deze behandeling het beoogde resultaat voor je heeft!!!!!

Groet,

Ad

Ik volg dan ook de bb zoveel mogelijk, en los de probleempjes op als ze zich voordoen.

De bb op de site is, buiten wat er op de tekening staat, erg beknopt. En het gekke is dat de tekeningen voor wat het de globale doorsneden etc betreft veel meer aangeven hoe het schip er in werkelijkheid uitzag, en niet hoe het model in elkaar steekt. Ik lees bijvoorbeeld wel dingen over dubbele beplanking, maar daar staat in de bb nergens iets over (ik heb het tenminste nog niet gevonden).

Ik word een beetje blind wat die tekeningen betreft. Daarom heb ik ze maar gebundeld in een pdf waarvan hieronder de link staat

Tekeningen set (12 stuks) Friedrich Wilgelm zu Pferde

Iedereen, en zeker degenen die haar ook gaan bouwen, is welkom om kritiek te spuien en/of fouten door te geven. Ik kan die vrij makkelijk verwerken en dan de bestaande set vervangen. Dat kondig ik dan natuurlijk ook aan. Af en toe, en zeker waar de Engelse vertaling niet duidelijk of onvolledig was, heb ik zelf zo goed mogelijk proberen te achterhalen wat er in het Italiaans staat. Maar in die gevallen is de vertaling wel erg "vrij" geworden. Ik hoor het wel.

Ad

Ik lees bijvoorbeeld wel dingen over dubbele beplanking, maar daar staat in de bb nergens iets over (ik heb het tenminste nog niet gevonden).

Ad

Dit is óók herkenbaar:rolleyes::rolleyes::rolleyes:
Ook ik dacht dat mijn WvH dubbel beplankt was, althans zo las ik het!!!
Kon geen hout vinden, Omdat ik nog wat hout nodig had, extra hout besteld voor de eerste beplanking.
De Italiaanse bouwer heeft zelfs een dubbele beplanking gemaakt!!!!
De anderen weer niet.
Bleek het achteraf tóch een enkele beplanking te zijn.:shock:, en dat is 100 procent correct.
Andy maakt er nog wel eens een grapje over;)
Ik ga deze tekeningen eens goed bekijken Ad.
Die twee grote joekels van schepen zijn een échte uitdaging Ad

Germt

@ Ruud,

In een 21ste eeuws ziekenhuis hoort een patiënt met een barcodescanner op zijn telefoon zodat die weet wat ze met hem van plan zijn :puppydogeyes:

Veel plezier/succes met je roze wolk :bday:

Andy

@ Ad,

Ik heb vanmiddag geprobeerd een bouwverslag van de FW te vinden, in mijn zoektocht blijkt dat Euromodels ook een forum heeft, maar dan zonder bouwverslagen....

Ik zoek de FW op google afbeeldingen, dan klik ik één voor één de foto's aan en hoop dan dat er een bouwverslag of evt. een forum aan hangt.

Ik heb wel bij MSW 2 verslagen gevonden.
Eén bouwer heeft de kit, maar is overgegaan op scratch met gebruik maken van de diverse onderdelen uit de kit.
De andere bouwt hem volledig als kit.
Misschien heb je er iets aan.
Ik moet wel zeggen dat je voorbereidingen werkelijk buitengewoon zijn.

Germt

Back