De zoveelste.... F18

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Mondiaan, 15 sep 2009.

  1. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Knap staaltje werk voor een beginner. mvg pascall
     
  2. Mondiaan

    Mondiaan Guest

    Dankjewel, wij doen ons best... eerste keer betekend ook dat er dingen niet helemaal goed gaan, maar daar leer ik van en neem ik weer mee naar een volgend bouw-avontuur.
     
  3. Matanza

    Matanza

    Lid geworden:
    22 apr 2007
    Berichten:
    734
    Locatie:
    Heffen, Mechelen, Belgie
    spijtig dat je regelaar niet kan profiteren van de air flow die je hebt ...

    Grtz Matanza
     
  4. Mondiaan

    Mondiaan Guest

    Ben ik mij van bewust, was bang dat hij anders in onbalans raakte.
     
  5. TITA

    TITA In Memoriam

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Leeuwarden
    Earl,
    Volgens tekening zijn er alleen twee staafjes, het beste hier er één rechte voor te gebruiken en wel zoveel mogelijk in het midden, meer hoeft er niet in.
    Aan de voorkant kan je voor de versteviging een balsa lijstje plaatsen.
    De scharnieren kan je het beste van oude diskettes maken en tegelijk mee lijmen.

    Zo dus.
    [​IMG]

    De gleuven in de vleugel kan je het beste met dit gereedschap schuren.
    [​IMG]


    Hans.
     
    Laatst bewerkt: 17 sep 2009
  6. Mondiaan

    Mondiaan Guest

    Gisteren heb ik een drastisch besluit genomen… Dit toestel zal naar alle waarschijnlijkheid het luchtruim nooit halen. De reden hiervoor is dat er een paar onderdelen van dit toestel niet naar mijn zin zijn, noem het voor het gemak maar “fabricagefouten”. De afgelopen week heb ik mij overigens laten verrassen door het Depron en het plezier dat ik van deze bezigheid ondervindt. Ik zie zeker mogelijkheden en perspectief om deze mooie hobby uit te breiden tot een hoger (afwerking)niveau.

    Ik ben een perfectionist en sta alleen achter het eindproduct wanneer deze 100% is. Dit toestel heeft bij deze dus het predicaat "Proto 1" gekregen. Project Proto 1 is bouwtechnisch gereed maar krijgt nog een volledige plamuur/schuur/verf/spuit beurt. Ik kan mij dus nog even uitleven en bovendien verschillende verftechnieken en materialen uitproberen.


    De F18 v2.0 krijgt een aantal belangrijke aanpassingen:

    1. De vleugel gaat uit 2 delen 3mm Depron bestaan;
    2. Eén koolstof staaf (uit een stuk) in de vleugel verwerken;
    3. Voorzijde vleugel verstevigen met balsa lijstjes;
    4. Aanbrengen van richtingsroeren op staart;
    5. Scharnieren (Rudder/Ailerons) fabriceren uit oude diskettes;
    6. ESC in luchtkanaal verwerken i.v.m. betere (koelere) luchtstroom;
    7. Betere toegangvoorzieningen aanbrengen om bij elektronica te kunnen komen;
    8. Vleugelvorm (shape) bestuderen, nu op het oog gevormd maar ben bang dat dit voor het draagvermogen niet toereikend is. Zelfde geldt overigens ook voor de staart;
    9. Volgorde van opbouw van onderdelen aanpassen, om zo doende optimaal symmetrie te creëren en makkelijker toegang te hebben tot elektronica;
    10. Nog meer mijn best doen in het vormgeven van cockpit en neus;
    11. AR6200 ontvanger in plaats van AR6000.
    Setup F18 Proto & v2.0:
    • GX 40A Brushless ESC
    • 2212/06 Brushless Outrunner 2200KV
    • Hyperion G3 CX - 3S 2100mAh (25C)
    • APC 6x4 Speed 400 Electric Pusher
    • 4x Micro Servo 5 gram TowerPro
    • AR6000 / AR6200 | Spektrum DX6i
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  7. Snipes

    Snipes

    Lid geworden:
    10 aug 2008
    Berichten:
    252
    Locatie:
    IJsselstein(UT)
    Wat doe je nou? Gewoon vliegen met dat ding, beter deze de grond in vliegen dan je verbeterde V2.0...
    Hij ziet er verder toch prima uit!!!

    Oh ja, ik heb er ook geen rudder op zitten hoor, dat vliegt goed genoeg. Een collega van mij had er een gebouwd met rudder, maar hij heeft dit weer eraf gehaald. Reageert heel erg fel...maar dat moet je zelf bekijken. Ik zou deze in ieder geval gewoon afbouwen en ermee vliegen, dan weet je in ieder geval hoe die gaat! Dan kun je daarna je 2de verbeterde versie bouwen.
     
    Laatst bewerkt: 18 sep 2009
  8. Mondiaan

    Mondiaan Guest

    Ha ha, ja grappig hé... hier hebben "ze" het bij mij thuis ook altijd over :D.
    Zo ben ik nu eenmaal, als ik het gevoel heb dat er iets niet klopt, dan doe ik het "gewoon" weer helemaal opnieuw. Geef niets, ik zou het alleen maar jammer vinden om hem stuk te vliegen. Maar heb geduld, volg het draadje en je zult zien dat hij er (veel) beter uitkomt.
     
  9. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.059
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen
    Ik zou ook gewoon met deze versie gaan vliegen hoor... je hebt hem nu toch af.
    Kun je misschien ook nog wat ontdekken aan het vlieggedrag wat je in v2 wilt verbeteren!

    ooit... ooit maak ik ook zo'n ding, en dan lak ik hem ook super netjes af :) Depron funtana bouwen was een stuk makkelijker, maar wel super fun :p
     
  10. fabianvzwol

    fabianvzwol

    Lid geworden:
    26 jun 2006
    Berichten:
    3.451
    Locatie:
    Ulvenhout
    zonde om deze niet te laten vliegen.

    Als deze richting kliko gaat, gelieve een pb te sturen (voor verzenden:p)
     
  11. TITA

    TITA In Memoriam

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Leeuwarden
    Earl,
    Ik moet de jongens toegeven dat het natuurlijk zonde is om er nu mee op te houden.
    Mijn opmerkingen zijn natuurlijk niet bedoeld om er mee te stoppen maar mischien voor de volgende
    project om het te verbeteren.
    Nu kan je tenminste zien hoe het vliegt en naar zijn gedragingen dingen te verbeteren.
    i.d. ik heb ook eerst de rudders gebruikt maar daar ben ik later van af gestapt en ze gewoon vast gezet.
    Dus mij lijkt het ook beter om door te gaan nu je al zover bent. Als je aan dit forum meedoet en foto's toont
    kan je natuurlijk verwachten dat je reactie krijgt in positieve zin, daar is een forum voor.

    Je kan natuurlijk ook eerst vliegen zonder te schilderen, dat doe ik ook vaker voor ik het af maakt.
    Alleen nog een tip om betere vlieg-eigenschappen te krijgen, je zou de voorkant van je vleugel iets meer
    gestroomlijnder kunnen schuren.

    Hans.
     
    Laatst bewerkt: 19 sep 2009
  12. Josv

    Josv

    Lid geworden:
    1 sep 2003
    Berichten:
    441
    Locatie:
    Antwerpen
    wordt dat dan niet veel (???) zwaarder? Welke lijm gebruik je dan om de 2 delen op elkaar te lijmen?

    Jos
     
  13. TITA

    TITA In Memoriam

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Leeuwarden
    Jos,
    Ik gebruik spray-lijm, die kan je kopen bij de Action. Voorheen kocht ik dat bij de Gamma maar die kost 16 euro. Bij de Action kost het maar ongeveer 2 euro, alleen moet je het wel van een afstand van boven de 30cm sproeien anders smeld het depron.
    Het gewicht valt best wel mee.
    http://modelbouw-hans.nl/vleugels.htm

    Hans.
     
    Laatst bewerkt: 19 sep 2009
  14. Mondiaan

    Mondiaan Guest

    :D
    Hey Hans,

    Ik hou er niet mee op hoor! In tegendeel, ik zal later foto's posten van Proto 1 die ik momenteel aan het schuren en plamuren ben. Dit weekend ga ik hem schilderen en helemaal afwerken. Ik vind het ook gewoon leuk om meteen V2.0 er achteraan te bouwen en meteen de verbeteringen erin door te voeren. Proto 1 is "knutselwerk" en kennis maken met Depron... V2.0 is voor het eggie :D
     
  15. Mondiaan

    Mondiaan Guest

    Zo, de afwerking van Proto 1 is ingezet... schuren, plamuren en schilderen. Jullie krijgen tot de aanzet van het schilderwerk te zien wat mijn stappen zijn geweest, het eindresultaat volgt snel!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Mijn inspiratie:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Waar gaat dit heen????

    Oh ja, ik ben begonnen aan V2.0... Waarschijnlijk niet meer zo uitgebreid met foto's, ik zal enkel de belangrijkste momenten vastleggen en vragen om commentaar.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 sep 2009
  16. Snipes

    Snipes

    Lid geworden:
    10 aug 2008
    Berichten:
    252
    Locatie:
    IJsselstein(UT)
    Zier er goed uit hoor, ben benieuwd wat het gaat worden met die diverse inspiraties :)

    Ik zou wel proberen bij je versie 2.0 om de romp wat ronder te schuren, dat ziet er net wat beter uit...
     
  17. Mondiaan

    Mondiaan Guest

    Thanks for the comments... ja idd de romp kan wat ronder, ik was wat terughoudend met schuren, maar volgens mij kan er zeker (nog) meer uitgehaald worden. Ook vanwege het feit dat de verstevigingen van Depron zijn en niet van Balsa zoals op tekening.
     
  18. TITA

    TITA In Memoriam

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik had ze ook van depron gemaakt daarom kon ik het ook ronder schuren.

    Hans.
     
  19. Mondiaan

    Mondiaan Guest

    Ok mensen.... mijn eerste Depron vliegtuigje is een feit. Al met al toch wel een aantal zaken waar ik mij beter in moet bekwamen, maar dat is ook weer de uitdaging. Na het schuren en plamuren heb ik het model van kleur en eigen costum decals voorzien.

    Zie hier het eindresultaat:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    -----------------------------------------------------------------------

    En wat hier een paar dagen geleden aan vooraf ging:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zo mensen... binnenkort de doorstart van v2.0
     
  20. Luppie

    Luppie verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    1.077
    Locatie:
    Double-u monkeyfield
    He stoer dingetje is dat!
    Hoe heb de dat geschilderd gewoon met een kwasje langs dat tribal-vuur-achtig plaatje?

    Ik hoop toch eerst een maiden te zien :)
     

Deel Deze Pagina