De zoveelste.... F18

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Mondiaan, 15 sep 2009.

  1. Mondiaan

    Mondiaan Guest

    Ja, het was gewoon een kick om hem te zien vliegen! Ik ben nu nog meer gemotiveerd om ermee door te gaan… dit is het helemaal. Op de club zijn ze ook warm aan het lopen… leuk voor de wintermaanden/clubavonden.

    Ik ben nu met de romp bezig en moet zeggen dat de neus weer een stuk beter is dan voorgaande. Hij is ronder en loopt mooier over in de romp, waar ik ook meer aandacht voor symmetrie heb besteed. PROTO 1 liep iets scheef weg omdat de “Bulkheads” niet helemaal haaks uitgesneden waren. Ik heb een tooltje gemaakt zodat het mes doormiddel van een blokje mooi haaks blijft, waardoor het geheel nu beter en strakker in elkaar te lijmen is. Ik zal hier later een foto van posten. Het verlijmen van de 10 plaatjes Depron voor de neus heb ik nu met Bison Lijmspray gedaan, dit werkt sneller, makkelijker en is minder smerig te verwerken dan UHU POR. Vanavond probeer ik de cockpit vorm te geven.
     
  2. Snipes

    Snipes

    Lid geworden:
    10 aug 2008
    Berichten:
    252
    Locatie:
    IJsselstein(UT)
    Ben benieuwd naar de foto van je tooltje. Ik heb daar ook problemen mee, dat het niet altijd haaks gesneden is...
     
  3. Josv

    Josv

    Lid geworden:
    1 sep 2003
    Berichten:
    441
    Locatie:
    Antwerpen
    Is het niet gemakkelijker om dikkere isolatie plaat te nemen van 2 cm dik? Er zijn er in verschillende "smaken" en zijn ook goed schuurbaar.

    Jos
     
  4. Mondiaan

    Mondiaan Guest

    @ Snipes:

    De kunst zit 'm in het eenvoud :D. Voor de tool zocht ik “iets”met een haaks oppervlak en dat heb ik gevonden in een super kleine waterpas (sleutelhanger van Truma). Het voordeel van dit apparaatje is dat hij naast haaks ook een glad oppervlakte heeft. Het breekmesje heb ik 6mm + iets extra eronder uit laten steken en met secondelijm vastgelijmd. Voor de veiligheid en het geheel wat meer grip te geven, heb ik een stukje isolatietape er overheen geplakt.

    Alle snijvlakken zijn nu mooi haaks, de stapel op de foto is nog niet verlijmd maar liggen nu nog los op elkaar…

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  5. Mondiaan

    Mondiaan Guest

    Ik weet het... het geniet echter mijn voorkeur om het toestel uit één materiaalsoort te bouwen. De “ogenschijnlijke” gelijkwaardige andere materialen kunnen mogelijk ook anders reageren op de toegepaste lijmsoort en/of verf, daarom ik ben er sowieso nog even voorzichtig mee.

    Bovendien moet ik zeggen dat het Depron zeer goed in deze setting te verwerken is... ik mis de andere materialen dus nog niet :rolleyes:
     
  6. Eef1972

    Eef1972

    Lid geworden:
    19 sep 2005
    Berichten:
    369
    Locatie:
    utrecht
    Puik werkje earl ik ben helaas niet zo geduldig.
    Misschien heb je nog iets aan dit linkje, is iets comfortabeler denk ik.

    depron foamboard

    Al komt jou knutselwerkje er ook wel denk ik zo.
     
  7. Mondiaan

    Mondiaan Guest

    Thanks Eef... da's toevallig, ik heb er vandaag een bestelling geplaatst voor een straight/bevel cutter en een free style cutter :D. Maar daar kan ik niet op wachten ha ha ha...
     
  8. Mondiaan

    Mondiaan Guest

    Vraagje... ik wil de ESC met "hot glue" bevestigen. Geeft dit problemen met de warmteontwikkeling van de ESC? M.a.w. wordt de speed controller tijdens de vlucht zo warm dat het de lijm weer kan laten smelten?
     
  9. Snipes

    Snipes

    Lid geworden:
    10 aug 2008
    Berichten:
    252
    Locatie:
    IJsselstein(UT)
    Waarom gebruik je geen klittenband, dan is ie altijd weer makkelijk te verwijderen???
     
  10. dutchspider9

    dutchspider9

    Lid geworden:
    2 jun 2008
    Berichten:
    982
    Locatie:
    hengelo
    hangt er natuurlijk vanavond hoe warm je regelaar word, als het goed is niet warm dus maja word die dat wel kan het vervelend worden.. mischien vastplakken met een stukje dubbelzijdig tape?
     
  11. Mondiaan

    Mondiaan Guest

    De bevestiging van de ESC is voor mij 'semi' permanent, aangezien ik toch het halve vliegtuig moet slopen om hem überhaupt los te kunnen maken. Daarom leek het mij makkelijker hem vast te lijmen, net zoals ik de elevator servo heb vastgezet met een druppeltje hot glue.

    Ik vraag mij dus af of de warmteontwikkeling van de ESC voldoende is om de lijm te doen smelten :confused:. De andere optie is idd klitteband.
     
  12. dutchspider9

    dutchspider9

    Lid geworden:
    2 jun 2008
    Berichten:
    982
    Locatie:
    hengelo
    je weet nooit hoe heet je regelaar word en dan zou ik hem toch met klitteband of dubbelzijdig tape vastzetten, just to be sure.
    Justus
     
  13. Mondiaan

    Mondiaan Guest

    De gok maar niet genomen... lees ook elders dat het toch wel een risico is. Dus wordt het gewoon klittenband. Thanks guys!
     
  14. Mondiaan

    Mondiaan Guest

    v2.0

    Wij gaan verder met de romp. Bij PROTO 1 viel mij op dat ik mijn Hyperion Lipo niet op de bodem kon laten liggen (tussen de hoekverstevigingen in). Daarom had ik hem afgelopen zaterdag op z'n kant erin zitten. Ik heb er nu voor gekozen een stukje Depron van 6mm op de bodem te plakken, zodat deze gelijk komt met de verstevigingen… nu kan de accu gewoon plat liggen. Ik heb ook maar meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om een klittenbandje in de bodem weg te werken, zodat het wisselen van accu's makkelijker gaat.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zoals jullie kunnen zien heb ik de volgorde van de bouw drastisch veranderd. Het voordeel hiervan is, dat je nu overal goed bij kunt en daarmee de boel netjes (ja ook de binnenzijde) kunt afwerken. In de tussentijd ben ik al langzaam begonnen met het beschilderen van de vleugel(s) en onderzijde van de romp, ook hier kan ik nog overal gemakkelijk bij. Aldus… wordt vervolgd.

     
  15. mdesmidt

    mdesmidt

    Lid geworden:
    30 mei 2007
    Berichten:
    655
    Locatie:
    Scherpenzeel
    Netjes hoor, als je op dit tempo verder gaat zal ie volgende week wel vliegen.
     
  16. Snipes

    Snipes

    Lid geworden:
    10 aug 2008
    Berichten:
    252
    Locatie:
    IJsselstein(UT)
    Dat ziet er wederom erg goed uit!

    Hoe gaat deze worden qua kleurenschema?
     
  17. Mondiaan

    Mondiaan Guest

    @ mdesmidt: ja wellicht?? Maar dit had eigenlijk een winter-project moeten zijn :)

    @ Snipes: kleuren worden waarschijnlijk minder opvallend dan PROTO1, meer richting traditioneel/gevechtskleuren (grijs/wit/zwart).

    Overigens ben ik benieuwd wat er op de markt is om decals te printen... ik heb ergens gelezen dat er bij Conrad papier te koop is voor de laserprinter. Volgens mij weet TITA hier meer vanaf?
     
  18. Mondiaan

    Mondiaan Guest

    Oh ja, nog een vraag... wat kan ik gebruiken om de onderzijde van de kist te beschermen? Kleur: wit.

    - ik heb gelezen, iets van glasvezel;
    - ik heb op de club gezien, een soort glad plak-plasic;
    - dikke laklaag??
    - ??
     
  19. dutchspider9

    dutchspider9

    Lid geworden:
    2 jun 2008
    Berichten:
    982
    Locatie:
    hengelo
  20. Mondiaan

    Mondiaan Guest

    Thanks voor de richting dutchspider9...

    Ik heb een rol Robbe Solartrim kunnen vinden. Volgens zeggen kan dit ook wel dienst doen waarvoor ik het kan gebruiken.

    [​IMG]

    "This fuelproof, ultra-thin (5/100 mm) self-adhesive film is the ideal material for decorating model aircraft, boats and cars.
    Just take your balsa knife and cut out decorative elements such as stars, symbols, numerals, letters, emblems, stripes etc. , peel off backing film, stick on - and the job is done.
    Solartrim adheres permanently to iron-on film such as Super Solarfilm, and also to painted and other smooth surfaces".
     

Deel Deze Pagina