De zoveelste.... F18

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Mondiaan, 15 sep 2009.

  1. Mondiaan

    Mondiaan Guest


    Nee hoor, gewoon met een sponsje uit de hand geschilderd. Ik heb nog nooit vlammen geschilderd maar ben er ook nog niet helemaal tevreden over. Ik wil hier nog wel wat mee doen, even in verdiepen en oefenen dus...

    enneh die maiden... tja, er roepen wel meer mensen in mijn omgeving dat hij moet vliegen. Ik neem hem in ieder geval dit weekend mee naar de club om hem aan een aantal "maatjes" te laten zien :D
     
  2. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.059
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen
    wow, super mooi gedaan dit :) Van de winter ga ik echt ook zo'n ding maken...

    vliegen ermee??
    ik zeg: doen!
     
  3. Danny_b

    Danny_b

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    112
    Locatie:
    Pernis
    Ziet er echt super uit!! Ik zeg VLIEGEN!! :D
     
  4. TITA

    TITA In Memoriam

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Leeuwarden
    Kijk, dat bedoel ik nu. dit geeft tenminste de uitdaging om het in de
    lucht te willen laten vliegen.
    Nog even en ik heb er een concurentie bij, ha,ha, ha.

    Hans.
     
  5. Mondiaan

    Mondiaan Guest

    Hey mensen, ik heb wat advies nodig met het bepalen van de CG.

    Op tekening staat deze keurig gemarkeerd (kruising koolstof staafjes in vleugel)... maar hoe kan ik deze nu gemakkelijk bepalen? Een center lijn trekken en dan laten balanceren? Ik heb wat geprobeerd met een aluminium rond staafje en dan kijken welke kant hij opvalt, wellicht zijn er betere manieren :confused:

    Verder heb ik vernomen dat de oorspronkelijk bepaalde CG van deze F18 beter iets naar achter geplaatst kan worden, heeft iemand hier ervaring mee? Ik kan mij overigens wel voorstellen dat het fine-tunen van dit gebeuren tijdens het invliegen gebeurt, maar ik wil hem toch zo dicht mogelijk bepalen.
     
  6. Snipes

    Snipes

    Lid geworden:
    10 aug 2008
    Berichten:
    252
    Locatie:
    IJsselstein(UT)
    Idd een staafje onder de kist en dan maar wip-wappen. En markeer ff met een streepje waar je de voorkant van de LiPo moet leggen.
    Ik heb die van mij neuslastig gemaakt, dus in de lucht gas dicht en dan komt ie langzaam naar beneden. Fine-tunen idd tijdens de vlucht.
    Oh ja, zet gerust 75-80% expo op je rolroeren en hoogteroer...
     
  7. GripenSam

    GripenSam

    Lid geworden:
    23 apr 2009
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Maassluis
    Laatst bewerkt: 24 sep 2009
  8. Mondiaan

    Mondiaan Guest


    Ziet er goed uit... maak anders een nieuw draadje met je bevindingen, ik ben wel benieuwd naar de details.
     
  9. Mondiaan

    Mondiaan Guest

    Hey Wes... waarom 75-80% expo? is het anders te heftig? Heb het net ingesteld in de DX6i, maakt het wel wat tammer. Even voor de duidelijkheid, de expo raid op AILE en ELEV komt dan pas in werking als de twee schakelaars worden omgezet toch?
     
  10. Snipes

    Snipes

    Lid geworden:
    10 aug 2008
    Berichten:
    252
    Locatie:
    IJsselstein(UT)
    Als je de schakelaars naar boven hebt en je hebt expo ingesteld, dan staat ie aan! Test het maar eens, hou je stick ergens halverwege en zet de schakelaar aan en uit, dan zie je je ailerons bewegen.
    En ja, anders reageert ie heel erg fel op je stick bewegingen!!!
     
  11. Mondiaan

    Mondiaan Guest

    Zaterdag 26 september.. de maiden van PROTO1

    Wat een spanning... ik ben gisteren door mijn vliegmaatjes overgehaald om hem de lucht in te sturen, ik kon niet meer weigeren. Alles nog even controleren, LiPo aansluiten, windrichting bepalen, gas erop (ik voel dat hij wil gaan), een gooi en weg is hij!!!!!

    Het vlieggedrag is zéér scherp, maar daar waren wij al op voorbereidt D/R Expo op AILERONS en ELEVATOR waren al op 75% gezet, maar tijdens de vlucht bleek dat deze wel richting 80% kon worden gebracht. PROTO 1 ligt zeer stabiel in vrije vlucht, CP is iets naar voren gebracht, maar ook deze aanwijzing was niet nieuw volgens de ervaringsdeskundigen op het forum. Helaas bleek mijn ontvanger defect te zijn, meerdere keren hadden wij een "totall loss" waarbij motor en besturing compleet uitvielen. Ik had verzuimd om vooraf een range check uit te voeren en die bleek inderdaad ver onder de maat, na 10 meter (2,4 GHz) bleek de verbinding verbroken. Gelukkig heb ik nog een AR6200 op de plank liggen voor V2.0, dus die heb ik er nu inzitten. Ik hoop snel weer het invliegen te kunnen hervatten. Maar.... al met al ben ik zelf onder de indruk dat hij nu al hele goede vliegeigenschappen heeft. Ik ben nu nog meer gemotiveerd om V2.0 tot in de puntjes correct te bouwen.
    Marvin bedankt voor je rol als testpiloot, Wings over Renswoude bedankt voor het beschikbaar stellen van het veld!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  12. TITA

    TITA In Memoriam

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Leeuwarden
    Nou zie je wel, ik wist wel dat het goed ging.
    Gefeliciteerd met je maiden. Nog een tip voor je proto2, je kan namelijk ook een snelle binnenloper nemen met een
    kleine prop, dat ziet er beter uit dan zo'n grote prop, b.v. deze HET-RC EDF-4W
    met een 6 X 4 prop. Ik gebruik deze ook altijd voor mijn jets.

    Hans.
     
  13. Snipes

    Snipes

    Lid geworden:
    10 aug 2008
    Berichten:
    252
    Locatie:
    IJsselstein(UT)
    Haha, idd zie je wel!!! Gaat als de brandweer he ;)
    Ik ga de mijne zo ook weer ff uitlaten!!!

    Nu zelf nog vliegen met dat ding...
     
  14. Mondiaan

    Mondiaan Guest

    Dankjewel Hans, ik stond te huppelen als een klein kind daar op het veld!
    Voor wat betreft een kleinere prop... ik heb er nu ook al een 6x4 op zitten.

    Mijn setup:

    GX 40A Brushless ESC
    2212/06 Brushless Outrunner 2200KV
    Hyperion G3 CX - 3S 2100mAh (25C)
    APC 6x4 Speed 400 Electric Pusher
    3x Micro Servo, 5 gram TowerPro
     
  15. mdesmidt

    mdesmidt

    Lid geworden:
    30 mei 2007
    Berichten:
    655
    Locatie:
    Scherpenzeel
    Even een abo op dit draadje.

    Heb de F-18 op locatie kunnen bezichtigen maar was te laat voor de maiden. :(
    Zeer gaaf.

    Ben benieuwd naar proto2
     
  16. Mondiaan

    Mondiaan Guest

    Ja.. dat was jammer, ik zal het de volgende keer ook wel op het clubforum melden goed? Het invliegen van PROTO 1 moet overigens nog worden voortgezet want zoals je weet werkte mijn ontvanger niet naar behoren.
     
  17. mdesmidt

    mdesmidt

    Lid geworden:
    30 mei 2007
    Berichten:
    655
    Locatie:
    Scherpenzeel
    Goed plan, laat het even weten.

    Kom zowiezo kijken.
     
  18. Mondiaan

    Mondiaan Guest

    We gaan verder met v2.0

    De vleugel... Deze bestaat nu uit 2x 3mm Depron met daartussen een 3mm koolstof staaf uit één stuk. verder heb ik in plaats van diskettes heb ik kleine (flex) hinges gebruikt. Mooi dat de vleugel uit twee delen bestaat, heb je nu de mogelijkheid om ze er tussen te plaatsen en het geheel onzichtbaar weg te werken. Daarnaast heb ik zoals aangegeven in de lijst van aanpassingen dat ik aandacht zou besteden op vleugelvorm, zie hier het resultaat en de voortgang van v2.0:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  19. Vin

    Vin

    Lid geworden:
    22 jan 2007
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Zeist
    Lekker bezig Earl, het was een genot om PROTO1 langs te zien vliegen. Ook viel het me mee dat de F18 tijdens een lock-out gewoon bleef zweven en dat eigenlijk vrij langzaam. Kan niet wachten op PROTO1 weer te zien vliegen en ik denk dat er deze winter meer F18s op de club zullen verschijnen.
     
  20. TITA

    TITA In Memoriam

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Leeuwarden
    Earl, dat ziet er veel beter uit nu en het is mooi weg gewerkt.
    Je hebt er tenminste plezier van.

    Hans.
     

Deel Deze Pagina