Demo F16 1/6,8 en 1/5 oranje

;-)In heli land was eerst een gyro ook not done.
Nu vliegen de jonkies Flybarless met 3D gyro's en accellerometers
en blijven de 'oude taaien' achter de geraniums :mrgreen:

:offtopic:Mijn vliegtuigje vliegt autonoom, land af en toe in de voortuin komt
alleen binnen voor brandstof, tanken dat kan die nog niet o.k. tanken en weg
Saai hoor ik ga de garaniums maar weer eens water geven.

En auto,s heb ik geen verstand van:rolling:.

En nu weer verder met dit draadje waar het om gaat:thumbsup:.

Hoi, weinig nieuws hier maar dat betekend zéker niet dat er weinig gebeurt! Ben hard bezig om de dual vliegende te krijgen, het onderstel zit er bijna onder. Ik schrijf dit ergens in een hotel, verandering aan ons route netwerk zorgt ervoor dat ik de komende maanden erg veel onderweg ben. Eenmaal thuis ben ben ik óf met gezin bezig, óf aan het knutselen, forum berichten effe geen tijd voor helaas. Ik heb als deadline gesteld dat de kist eind juni gevlogen moet hebben wil ik er nog mee kunnen trainen, anders dan heeft het geen zin om hem als oefenkist te gebruiken naar aanloop van de jet world masters in augustus. Heb een strakke planning opgezet en ik denk dat het wel gaat lukken.

Het nood onderstel is helemaal klaar, neuspoot ingebouwd en hoofd onderstel spanten zijn nu aan het drogen/harden en kan ik er in schroeven als dat uitgehard is en kan hij op z'n poten staan. Volgende items staan nog te wachten:

- Pneumatisch systeem inbouwen (luchtflessen, schakelaar, speedbrakes)
- Electrische bedrading voor alle servo's. Servo bevestiging voor alle 8 heavy duty servo's al helemaal klaar, enkel nog wachten op de servo's die net verzonden schijnen te zijn dus dat komt ook goed.
- Brandstof systeem inbouwen
- Motor inbouwen en jetpijp, meeste is al voor gepast.
- Ventral fins
- rocket launchers, scheelt in vliegeigenschappen, anders had ik ze er voor nu af gelaten.

Wieldeuren doe ik waarschijnlijk ook effe zonder, merk ik alleen bij start en landing.

Binnenkort misschien wat foto's, anders horen jullie zéker van de maiden....:D

Groetjessss,

Nog effe over de gyro.....:rolleyes:, iemand attendeerde me onlangs op dit filmpje, zelf nog nie gezien. Het waaide daar ook redelijk maar de approach ziet er toch best stabiel uit, al zeg ik het zelf ha ha ha! :cool:

Groetjessss,

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat het een top vlieger is ;-)

Nog een fotootje van een paar weken terug, heb er nog meer zal ik wel eens opsturen:
579458_656513451032857_2075650945_n.jpg

En ja, het pakketje is onderweg ;-)

Weer een stapje verder. Inmiddels paar keer naar hobby-in gereden om wat kappen te trekken..... De eerste keer waren de mallen niet glad genoeg. Er zaten nog een hoop kleine pin-holes in en ik had de kap geschuurd tot #280. Ongelooflijk dat je werkelijk álle oneffenheden ziet in zo'n kap bij het vacuum trekken.

Groetjes,
Gerald

Gerald,
Kan je mij zeggen welke plastiek vellen je hiervoor gebruikt.
Als ik kappen vacuüm trek heb ik hier en daar hele kleine bubbeltjes, de kap is dus niet altijd 100 procent doorzichtig.....

Weer effe wat gedaan..... Heb het oude prototype gear van marijn onder handen genomen, was best beschadigd na een crash van een paar jaar geleden met brand als gevolg. Er moest een nieuwe lucht cilinder gemaakt worden, nieuwe wielen en er was nog maar één main strut over die te veel versleten was. Twee dagen stoeien en we hebben het zaakje weer kompleet.

Hier "nood" gear:
GroteFoto-XKP4VMSV.jpg

Nóg twee daagjes en het zit er in...., dat gaat een stuk sneller als het schaal gear! :cool:
GroteFoto-SMINAARD.jpg

Het zaakje is gelijk aangesloten en werk nu prima, inclusief de lucht remmen.

De tijdelijke neus installatie was relatief simpel, twee aluminium L-profieltjes op maat gezaagd en tegen de schaal gear moeren gemonteerd.
GroteFoto-NAJPBD4L.jpg

Main gear iets komplexer, tegen het achterspant ook twee aluminium profielen geschroefd waarop de dragers zijn gebout. Dan een centraal spant gemaakt die ook weer met alu profieltjes tegen het middenspant is gemonteerd. De zijkanten zijn echter gelijmt met 24h epoxy/microballoons en glasdoek, dat ging helaas niet anders maar is vrij snel weer los geslepen wanneer het schaal onderstel er in moet. Dit hele gear heb ik er in nog geen uurtje weer helemaal uit. Effe stoeien maar hij stond eindelijk voor het eerst op z'n pootjes! :zon:
GroteFoto-XCEZ4JWA.jpg

Tóch bezig met pneumatiek, gelijk de geprepareerde speedbrakes terug ingebouwd, leidingen ingebouwd en aangesloten en dat werkt ook weer.
GroteFoto-GRH8IAUB.jpg

Ventral fins gisteren gepast en geinstalleerd, nu gaat het steeds sneller, het is nu voornamelijk alles inbouwen en installeren. Hoogteroer servo's, rudder en neus besturing zit er in, hierna de andere servo's, bedrading en rest apperatuur. Daarna de motor installatie en tank systeem, nog wat klein werk en dan..... ik denk dat het ergens eind komende maand moet gaan gebeuren...:D

Groetjesss,

Yep, elk gaatje zoeken om het op tijd af te krijgen. Wat doe je dan als je een weekje van de baas naar luxemburg moet....? Verder friemelen in je hotel kamer ha ha ha....:hammer::hammer:

GroteFoto-6LJ3B4EW.jpg

Heb thuis alle servo verlengers opgemeten en ben die lekker aan het solderen weg van huis, tsja, je tijd nuttig gebruiken hé? Die zijn inmiddels af, nu effe aan wat servo's zelf sleutelen. Die F16 heefd veel te veel kanalen nodig dus doe ik de slats en flaps servo's met een y-lead koppelen. Echter één klein probleem, ze draaien dezelfde kant op dus terwijl de linker naar beneden gaat, gaat de rechter omhoog. Bij de oranje F16 heb ik gebruik gemaakt van JR DS8611 servo's die je ook "reverse" kan kopen. Nu ga ik Savöx servo's proberen maar de type die ik nu heb is niet omgekeerd te krijgen. Had toen maar een paar electrische reversers gekocht maar dat zat me niet lekker. Enkele slechte verhalen van gelezen op het net en de servo aanbieders ondersteunen deze dingen ook helemaal niet.

Dus dan maar zelf reversen. Nu heb ik dat eerder gedaan, is vrij simpel. Je moet de draden van de electro motor omsolderen en ook die op de potmeter zit. (sommige hebben het ook geprobeerd door de externe servodraad om te keren, een rook wolkje zegt dat dat niet kan!) Schroef ik de Savöx open zie ik dat de printplaat op de motor gesoldeerd is.....hmmmm. Na wat bestuderen toch maar stoute schoenen aangetroken en het zaakje geklaard. In foto volgorde:

Onderkant er af geschroefd kom je dit tegen, het printje op de motor gesoldeerd.
GroteFoto-OLJF8JNW.jpg

Op meerdere manieren te doen, het beste kun je zo'n vacuum desoldeer pen gebruiken voor een paar euro bij de electrozaak. Daarna het printje losgemaakt en de printgaten uitgeboord.
GroteFoto-KE8MMYV3.jpg

Hierboven zie je ook de potmeter draden, massa en twee stuur draden, die moet je omruilen. Dat kan op de potmeter, ik heb dat ook op de print gedaan met een kleine soldeer pen.

Daarna verleng draden aan de motor met 2 x krimpkous er over om hem goed af te schermen:
GroteFoto-LA6IXKQC.jpg

Vervolgens de print er weer over schuiven en de draden omgekeerd solderen. Voor de zekerheid heb ik wat epoxy rond de motor terminals en aanlsuit draden gedaan zodat dat later nooit naar elkaar kan trillen:
GroteFoto-GIYBK478.jpg

Vervolgens kastje weer dicht en dan niet vergeten het er op te schrijven, je haalt ze later vast weer door elkaar en kom er pas achter als je spanning op de kist zet! ;)
GroteFoto-BBP8EHNW.jpg

Next; brandstof en hopper tanks voorzien van klunks.

Groetjesss,

He! Das nou t punt waar ik een paar weken geleden op bleef hangen.
Ik durfde het niet aan om dit te ondernemen maar nu ik jou uitleg zo zie moet t te doen zijn! Feit blijft dat ik (nog) niet de soldeerbout heb om dit soort fijn werk te doen.

Maar ben blij dat je hebt laten zien hoe t moet! Ff onthouden

Een vacuum soldeerpen is neem ik aan een pen die de oude soldeer van je werkstuk wegzuigt als je het los hebt?

Verders: briljant, solderen op de hotelkamer! Doet me denken aan een weekendje wasserkuppe, clubgenoot heeft daar terplekke nog een zwever afgebouwd haha! En dan drie weken later kreeg hij netjes zn accuboormachine terug via de post want die had ie op zn kamer vergeten haha!

Nice work vwb het gear!

http://shop.rc-electronic.com/k_emcotec_e/prodpic/DPSI-V-Match-A71005_b_0.GIF

dit gebruik ik meest al is ook nog goed af te stellen .;)

DPSI V-Match

The DPSI V-Match is a V-cable with integrated servo matching system for connection of two commercially available servos at a single receiver output (or DPSI output). One servo signal is fed through unchanged, the second one can be (re)-adjusted for direction, center position and end positions. No external programming device is necessary whatsoever (e.g. a PC or equivalent system). A simple magnet (included in delivery) suffices. Adjustment accomplished directly using the corresponding transmitter channel and remote control.

• [*]Servo V-cable with adjustable matching for one of the servos' direction, center position and end positions
    [*]Ideal for huge aerobatic models, where several servos actuate on one rudder, or e.g. for gliders, were both spoilers are controlled by two separate servos but only one receiver channel is left over
    [*]DPSI V-Match is also optimally suitable for DPSI RV systems
    [*]Pulse amplifier for weak servo pulses (e.g. Futaba FASST receiver 6014)
    [*]Effective interference suppression with special LCL filters
    [*]0.34 mm2 thick connection cable and high grade connectors
    [*]4-layer PCB layout for highest packing density and maximum current load
    [*]Operating voltage range from 4V up to 8.4V
    [*]Resolution 3200 steps
    [*]Programming simply accomplished using the delivered magnet and the remote control

Leuke thuis-hotel-vlijt....maaruh Gerald waarom doe je dit in een tijd van programeerbare servo's nog?
Dat gepruts met draadjes moet wel loepzuiver gebeuren en een Savox zal wel heel erg veel beter dan de andere moeten zijn om dit te willen doen.
Progameerbare servo's zijn een perfecte manier om kanalen te verminderen, om te polen en de instellingen op de zender zoveel mogelijk neutraal te houden. Loopsnelheid en uitslagen zijn perfect te matchen.
Ik kan zelf ook loepzuiver solderen maar van de reden achter dit verhaal begint mijn nekhaar te jeuken, heel eng.
Dit is een jaren 80 oplossing die in deze tijd helemaal ongewenst is voor de klasse kisten waar jij mee vliegt, dit moet je echt niet willen Gerald.
En reversers heb je gelijk in, die zijn in het kader van "kiss" helemaal taboe en werken slecht.

Nog een reden om het niet te doen.
Stel: dag van de wedstrijd en natuurlijk een servo kapot, en ja hoor een "reverse".
Een programeerbare servo is overal inzetbaar.

Laatst bewerkt:
Back