Yep, elk gaatje zoeken om het op tijd af te krijgen. Wat doe je dan als je een weekje van de baas naar luxemburg moet....? Verder friemelen in je hotel kamer ha ha ha....

Heb thuis alle servo verlengers opgemeten en ben die lekker aan het solderen weg van huis, tsja, je tijd nuttig gebruiken hé? Die zijn inmiddels af, nu effe aan wat servo's zelf sleutelen. Die F16 heefd veel te veel kanalen nodig dus doe ik de slats en flaps servo's met een y-lead koppelen. Echter één klein probleem, ze draaien dezelfde kant op dus terwijl de linker naar beneden gaat, gaat de rechter omhoog. Bij de oranje F16 heb ik gebruik gemaakt van JR DS8611 servo's die je ook "reverse" kan kopen. Nu ga ik Savöx servo's proberen maar de type die ik nu heb is niet omgekeerd te krijgen. Had toen maar een paar electrische reversers gekocht maar dat zat me niet lekker. Enkele slechte verhalen van gelezen op het net en de servo aanbieders ondersteunen deze dingen ook helemaal niet.
Dus dan maar zelf reversen. Nu heb ik dat eerder gedaan, is vrij simpel. Je moet de draden van de electro motor omsolderen en ook die op de potmeter zit. (sommige hebben het ook geprobeerd door de externe servodraad om te keren, een rook wolkje zegt dat dat niet kan!) Schroef ik de Savöx open zie ik dat de printplaat op de motor gesoldeerd is.....hmmmm. Na wat bestuderen toch maar stoute schoenen aangetroken en het zaakje geklaard. In foto volgorde:
Onderkant er af geschroefd kom je dit tegen, het printje op de motor gesoldeerd.
Op meerdere manieren te doen, het beste kun je zo'n vacuum desoldeer pen gebruiken voor een paar euro bij de electrozaak. Daarna het printje losgemaakt en de printgaten uitgeboord.
Hierboven zie je ook de potmeter draden, massa en twee stuur draden, die moet je omruilen. Dat kan op de potmeter, ik heb dat ook op de print gedaan met een kleine soldeer pen.
Daarna verleng draden aan de motor met 2 x krimpkous er over om hem goed af te schermen:
Vervolgens de print er weer over schuiven en de draden omgekeerd solderen. Voor de zekerheid heb ik wat epoxy rond de motor terminals en aanlsuit draden gedaan zodat dat later nooit naar elkaar kan trillen:
Vervolgens kastje weer dicht en dan niet vergeten het er op te schrijven, je haalt ze later vast weer door elkaar en kom er pas achter als je spanning op de kist zet!
Next; brandstof en hopper tanks voorzien van klunks.
Groetjesss,