Demo F16 1/6,8 en 1/5 oranje

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Gerald Rutten, 2 okt 2005.

  1. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Tja, waarschijnlijk ook een beetje bedacht door de squadron goeroes. Heb er geen plaatje van maar heb begrepen dat ze een weekje later in een rood col-truitje vloog.....
     
  2. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Dat nieuwe schema lijkt wel een schietschijf?

    ..Heren vijand, hier in t midden mikken aub...
     
  3. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Niet het leger, maar de (K)Luchtmacht 8)

    Ben ik volledig met je eens, idd een schietschijf van hier moet je raken. :lol:


    Gerard, volgens mij heb ik dat schema ook al op een model gezien, Volgens mij bij Martijn Pennings op zijn f-16.
     
  4. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Schema van Marijn's F-16 was de oude "Airpower" demo kist van de KLu.

    Nieuwe kleurenschema is gebaseerd op de "Sonic boom", oftewel de ringvormige geluids schokgolven......of zo iets :roll: , k'vind hem wel mooi.

    GeraLd
     
  5. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.446
    Locatie:
    groningen
    Theo, je hebt gelijk, dat was inderdaad een enigszins ongelukkige actie van z'n vader . . . :wink:

    Ik heb er ook moeite mee. :evil:


    jan.
     
  6. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Die "kartonnen buizen" lijken heel erg veel op de rompbuizen die wij gebruiken voor onze modelraketten, zeer licht en sterk. Daarvoor zijn ook neuskegels te verkrijgen (balsa of kunststof).
    [​IMG]

    Je kunt deze rompbuizen (in verschillende lengtes en diameters) los kopen bij o.a.:

    http://www.modelraketten.nl
    http://www.cavemanrocketry.nl

    Je kunt ze ook heel makkelijk zelf maken, kijk voor een beschrijving op:
    http://www.drra.nl Klik op <Wat&Hoe> en dan op het plaatje met <lijm/schaar>.


    Verder een supermooi model!!!!

    Groet, Bas
     
  7. Arvid

    Arvid Guest

    Toch weer jammer dat dat is aangepast, in WWII kon het allemaal wel.......

    Gerald, bijzonder motief. Wordt wel een speciaal model!

    De schokgolven lijken ook bijna wel op de voorstelling die gemaakt wordt als een vliegtuig tegen de geluidsgrens aan zit, net voordat de neus er doorheen prikt.
     
  8. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Leuk man, Bas! Ben elke keer weer aan het zoeken welk materiaal ik het beste voor mijn dummy side-winders kan gebruiken, kom je dit tegen! In het verleden maakte ik ze ook wel van glasvezel buis, deze zijn eigenlijk nét te zwaar voor hun toepassing. Zo heb ik ze ook gemaakt voor mijn F-15, zie foto´s hieronder. (Voor foto´s model zie linkje onderaan) Bij deze F-16, waar ik ervoor gekozen heb om eea in kit vorm te maken door tijd gebrek viel mij deze papieren buizen al op. Zeer licht en toch voldoende sterkte.

    Zo zie je maar, komt de ene hobby-tak de andere nuttig tegen... :p
    Erg interessante site trouwens!

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  9. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad

    Als het weer meezit hebben we zaterdag 15 oktober weer een lanceerdag bij Almere. Je bent altijd welkom. Zie <activiteiten> op de DRRA site, doorgang is afhankelijk van de weersomstandigheden..

    Groet,
    Bas
     
  10. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Dag Ton, om even op documentatie terug te komen, hieronder een verzameling zoals ik die gebruik:
    - Boekje van "lock-on", zeer gedetaileerde foto´s en goede driezijden aanzicht
    - Boekje van DACO publications, nóg meer gedetaileerde foto´s, iets mindere driezijden aanzicht
    - Nog een boekje over de KLu met een aantal KLu gekleurde F-16´s
    - Mapje met een aantal foto´s die ik zelf heb gemaakt op de diverse airshows en ook de statische F-16 die nu in museum SSB staat.
    Ik vind het altijd erg belangrijk bij een schaal project dat je een "echte" ergens voor handen hebt waar je zo nu en dan een keer naar toe kan om te kijken. Schaalmodelen van prototypes die niet meer bestaan wordt altijd erg lastig...

    Driezijden aanzicht moet ik nog de juiste eruit pikken, je weet zelf hoe diverse tekeningen elkaar kunnen tegenspreken. (Een kriem voor de beginnende schaal bouwer.... :evil: )

    Daarnaast heb ik een aantal hele goede foto´s van airliners.net afgehaald en uitgeprint. Dit soort foto´s hang ik altijd in mijn hobby kamer op zodat ik er iedere dag tegenaan kijk als ik er ben. Op deze manier kun je het schema bijna dromen eer je er aan begint. Maak je minder snel fouten bij het uiteindelijke afplak en spuitwerk.

    Wat kleuren betrefd, ik heb contact gezocht met het demo team en alle RAL kleuren nummers gekregen....! Nu deze nog even omsmeden naar autolak nummers of zo, ben nog iets aan het zoeken.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  11. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    Wat moet je hier nou anders op 'zeggen' dan: :thumbsup: & :worship:
     
  12. Phoenix

    Phoenix Guest

    "....................................................." OFWEL SPRAKELOOS. :thumbsup:
     
  13. Airbus

    Airbus

    Lid geworden:
    29 okt 2004
    Berichten:
    2.135
    Locatie:
    Vlaanderen
    Zeer mooi :D
    hmm die raketjes lijken me interesant 8)
     
  14. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Vanuit een ander draadje hierheen gelokt...

    Gerald, ik zie dat je er ook geen rudder op hebt? Mijn Spiderjet heeft dat ook niet, jammer wordt opletten bij X-wind!
    Power:
    De Jetcat P120 levert idd teveel power, van een Engelse "Spiderman" gehoord de thrust naar 22 lbs terug te brengen, zeker voor de eerste vluchten.
    Hij was bang dat het cg verloop slecht ging verlopen, maar er zitten maar liefst 5 tanks in, dus het zal wel loslopen, ik zal het CG verloop bij volle, halfvolle en lege tanks meten.

    Ik mis wel de neuswieldeur, zou die van PA passen?

    Ik ben nog het eea aan het nalopen en repareren, nieuwe slangen etc voordat ik aan de eerste vluchten begin.

    Hier wat plaatjes:
    [​IMG]

    [imghttp://foto.modelbouwforum.nl/albums/userpics/10169/IMG_0762.jpg[/img]

    [​IMG]
     
  15. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    [​IMG]

    Volgens mij stond er een haakje te weinig nu doet hij het wel :p

    Maar Richard wat een machtig ding.
    die wil ik zien vliegen hoor 8)
     
  16. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Rudder op deze F16 is tóch hopeloos...., bij onze landing speed heeft dat ding té weinig effect, geef je meer uitslag kan het rudder zelfs overtrekken.....
    Hij is echter goed traverserend binnen te brengen hoor! Beetje hellen in de crosswind richting en op tijd uitrollen voor landing.

    Is grote discussie geweest bij AMA en daarom heeft Philip er een optional rudder kit bij gedaan voor de States, ook hij is van mening dat deze zinloos is.

    Wieldeur zal vast wel passen alleen denk ik niet dat Philip ze los verkoopt, ze zitten normaal gesproken gewoon in de romp gegoten. Misschien zelf malletje maken van balsa, daarna GFK smeren?

    Heb de mijne met eigenbouw 8 kg turbine gevlogen maar ga nu ook de stoute schoenen aantrekken en er een 12kg variant inleggen. Is volledig op eigen risico en moet met beleid vliegen. Wil bruut vermogen dan ook alleen voor trage schaal loopings ed gebruiken. Cruize zal wel 25% power voldoende zijn....

    Al eerder jet gevlogen? (Zoniet, welkom!!! :D )
     
  17. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    nee, ben rookie op dit gebied.
    Maar ik ben niet eigenwijs en laat me goed informeren (en neem ook nog dingen aan!). Gelukkig goede raadgever (Leonce B.) binnen "handbereik".

    1/1 ervaring met de jets komt ook wel van pas....

    Maar er is weer een boel bij te leren!
     
  18. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Weer wat tijd vrij weten te maken om wat te knutselen, verder gegaan met de schaal uitlaat. Normaal begint een foto bouwverslagje met de onderdelen en de opbouw, ik kon niet wachten om eerst het eind resultaat eerst te laten zien……….… :yes: ...........;

    [​IMG]
    [​IMG]

    .....kan er zelf uuuuren naar kijken, maar daar hebben geloof ik meerdere bouwers last van. Volgens mij bestaat 50% van de bouwtijd bij de meesten om er naar te kijken...... :wink:

    Nu ziet dit bouwwerk er vreselijk ingewikkeld uit, valt best mee als je onderstaande leest. Ook hier heefd Philip Avonds weer een absoluut meesterwerk afgeleverd, een kit voor de scale nozzle. (Als schaal freak zou ik hier normaal gesproken zelf in gedoken zijn, zei het niet dat ik daar op moment absoluut geen tijd voor heb, als mogelijk wil ik hem nog wel ooit nog een keer vliegend krijgen..... :wink: )

    De kit bestaat uit 5 gegoten segmenten van alle detailering voorzien en een duidelijke beschrijving in de vorm van een paar A4tjes. Additioneel kun je er ook een paintmask set bij kopen waar ik ook gebruik van heb gemaakt. De uitlaat zelf wordt reeds met de bouwdoos zelf meegeleverd en ziet er ook goed gedetaileerd uit.

    [​IMG]

    Er wordt begonnen om de buitenste uitlaat ring op vorm te slijpen. Deze uitlaat is een conische koker gemaakt van glasvezel, net als de romp. Eerst worden de contouren grofweg met een dremel en dubro slijpschijfjes uitgeslepen, daarna fijn getrimmed met een setje sleutelvijltjes. (Onmisbare dingen in deze hobby!)

    [​IMG]

    Daarna worden de 5 segmenten van hun voet gezaagd met behulp van een figuurzaag. Deze moeten met enige nauwkeurigheid tegen elkaar gepast worden, wanneer tevreden met cyano tegen elkaar gelijmd. Daarna heb ik het geheel in de grondverf gezet om op oneffenheden te checken, nu ziet het er al interessant uit :) !

    [​IMG]

    Constructief is het werk eigenlijk nu al gedaan, het meeste werk beslaat eigenlijk het spuiten van de delen. Je kunt natuurlijk er snel en simpel een spuitbus zilvere verf over jassen maar daar zijn ze té mooi voor. Dus dan maar foto´s van de echte erbij en kijken welke metaal kleuren zijn toegepast en waar roet vlekken te vinden zijn.

    [​IMG]

    Type verf zijn die kleine blikjes van Revell en Humbrol, ideaal voor dit soort items. Groot voordeel met turbine vliegen is dat er geen agresieve brandstoffen gebruikt worden. Ben begonnen met de binnenste ring, deze wordt in het echt met een witte keramische coating afgeleverd. Na een paar vlieguren wordt dit lanzamerhand zwart, ik wil proberen een tussenfase na te bootsen. Eerst heb ik hem matt wit gespoten en daarna met zwarte en bruine krijt wat strepen op gezet. Met het krijt teken ik op een stukje papier, veeg m´n vinger er een keer overheen en veeg vervolgens uit op matte oppervlak.

    [​IMG]

    Ik dacht dat het meeste resultaat hier wel mee gehaald zou worden....niet dus, hardere maatregelen: airbrush. Op de foto´s kon ik zien dat de zwarte roet strepen in een vork vorm naar achteren kleiner worden. Zo klein kan ik niet airbrushen dus heb ik van een spiritus fles een mal geknipt waar ik doorheen spuit.

    [​IMG]

    Dit lijkt er wat meer op!

    [​IMG]

    Het spuiten van de buitenring heb ik helaas niet zo veel foto´s, in enthousiasme ga je wel eens in één keer door om het af te krijgen....., je weet hoe dat gaat! Hier heb ik een beetje lopen experimenteren met de juiste kleuren. Eerst eea op een kartonnen doos uitproberen en in buitenlucht gekeken om de juiste kleur te krijgen. Bij binnen TL-verlichting kunnen kleuren soms héél anders overkomen.... Bij de voorste ring heb ik metalic blauw gebruikt en voor de nozzle platen heb ik zilverbrons gepakt, gemengd met een beetje zwart en bruin.

    Nu moet de binnenring met de buitenring verlijmt worden. Hier gebruik ik 24h epoxy voor, gemeng met een hoopje microballoons om een dik prutje te krijgen.

    [​IMG]

    Handige tip, voor onbereikbare plaatsen gebruik ik vaak een spuitje met een rietje aan het einde met een siliconen tussen slangetje voor bevestiging. Hieronder een plaatje van de epoxy die ik gebruik. In voorgrond het wieldeurtje die nog geleden had bij de laatste landing, kan ik gelijk met zelfde mengsel meenemem....... (@ Richard; je bedoelde zo´n deurtje.....?)

    [​IMG]

    Bij de spuitmallen set zitten ook hele mooie beletteringen voor op de nozzles. Deze zijn héél kwetsbaar en met de nodige voorzichtigheid aan te brengen. (Denk je even in, spuitmallen voor 2.5mm letters.... :? )
    Hier wordt echter natuurlijk niet gespoten, een klein penseeltje doet het werk.

    [​IMG]

    Het eindresultaat mag er zijn, nóg maar een fotootje om het af te leren........

    [​IMG]

    Op naar het volgende, ga nu wat romp detailering doen en klaar maken voor het grote spuitwerk, al zal dat nog wel effe duren denk ik...... :(

    Groet,
    Gerald
     
  19. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Misschien een domme vraag en al vele malen beantwoord op het forum.
    Maar wordt het daar niet te warm?
    Ik vraag het me iedere keer weer af als ik een turbine zie.
    Wat is hiervan de truc?

    Verder mijn complimenten zeer mooi.
     
  20. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    super gerald :D
     

Deel Deze Pagina