Weer wat tijd vrij weten te maken om wat te knutselen, verder gegaan met de schaal uitlaat. Normaal begint een foto bouwverslagje met de onderdelen en de opbouw, ik kon niet wachten om eerst het eind resultaat eerst te laten zien……….…

...........;
.....kan er zelf uuuuren naar kijken, maar daar hebben geloof ik meerdere bouwers last van. Volgens mij bestaat 50% van de bouwtijd bij de meesten om er naar te kijken...... :wink:
Nu ziet dit bouwwerk er vreselijk ingewikkeld uit, valt best mee als je onderstaande leest. Ook hier heefd Philip Avonds weer een absoluut meesterwerk afgeleverd, een kit voor de scale nozzle. (Als schaal freak zou ik hier normaal gesproken zelf in gedoken zijn, zei het niet dat ik daar op moment absoluut geen tijd voor heb, als mogelijk wil ik hem nog wel ooit nog een keer vliegend krijgen..... :wink: )
De kit bestaat uit 5 gegoten segmenten van alle detailering voorzien en een duidelijke beschrijving in de vorm van een paar A4tjes. Additioneel kun je er ook een paintmask set bij kopen waar ik ook gebruik van heb gemaakt. De uitlaat zelf wordt reeds met de bouwdoos zelf meegeleverd en ziet er ook goed gedetaileerd uit.
Er wordt begonnen om de buitenste uitlaat ring op vorm te slijpen. Deze uitlaat is een conische koker gemaakt van glasvezel, net als de romp. Eerst worden de contouren grofweg met een dremel en dubro slijpschijfjes uitgeslepen, daarna fijn getrimmed met een setje sleutelvijltjes. (Onmisbare dingen in deze hobby!)
Daarna worden de 5 segmenten van hun voet gezaagd met behulp van een figuurzaag. Deze moeten met enige nauwkeurigheid tegen elkaar gepast worden, wanneer tevreden met cyano tegen elkaar gelijmd. Daarna heb ik het geheel in de grondverf gezet om op oneffenheden te checken, nu ziet het er al interessant uit

!
Constructief is het werk eigenlijk nu al gedaan, het meeste werk beslaat eigenlijk het spuiten van de delen. Je kunt natuurlijk er snel en simpel een spuitbus zilvere verf over jassen maar daar zijn ze té mooi voor. Dus dan maar foto´s van de echte erbij en kijken welke metaal kleuren zijn toegepast en waar roet vlekken te vinden zijn.
Type verf zijn die kleine blikjes van Revell en Humbrol, ideaal voor dit soort items. Groot voordeel met turbine vliegen is dat er geen agresieve brandstoffen gebruikt worden. Ben begonnen met de binnenste ring, deze wordt in het echt met een witte keramische coating afgeleverd. Na een paar vlieguren wordt dit lanzamerhand zwart, ik wil proberen een tussenfase na te bootsen. Eerst heb ik hem matt wit gespoten en daarna met zwarte en bruine krijt wat strepen op gezet. Met het krijt teken ik op een stukje papier, veeg m´n vinger er een keer overheen en veeg vervolgens uit op matte oppervlak.
Ik dacht dat het meeste resultaat hier wel mee gehaald zou worden....niet dus, hardere maatregelen: airbrush. Op de foto´s kon ik zien dat de zwarte roet strepen in een vork vorm naar achteren kleiner worden. Zo klein kan ik niet airbrushen dus heb ik van een spiritus fles een mal geknipt waar ik doorheen spuit.
Dit lijkt er wat meer op!
Het spuiten van de buitenring heb ik helaas niet zo veel foto´s, in enthousiasme ga je wel eens in één keer door om het af te krijgen....., je weet hoe dat gaat! Hier heb ik een beetje lopen experimenteren met de juiste kleuren. Eerst eea op een kartonnen doos uitproberen en in buitenlucht gekeken om de juiste kleur te krijgen. Bij binnen TL-verlichting kunnen kleuren soms héél anders overkomen.... Bij de voorste ring heb ik metalic blauw gebruikt en voor de nozzle platen heb ik zilverbrons gepakt, gemengd met een beetje zwart en bruin.
Nu moet de binnenring met de buitenring verlijmt worden. Hier gebruik ik 24h epoxy voor, gemeng met een hoopje microballoons om een dik prutje te krijgen.
Handige tip, voor onbereikbare plaatsen gebruik ik vaak een spuitje met een rietje aan het einde met een siliconen tussen slangetje voor bevestiging. Hieronder een plaatje van de epoxy die ik gebruik. In voorgrond het wieldeurtje die nog geleden had bij de laatste landing, kan ik gelijk met zelfde mengsel meenemem....... (@ Richard; je bedoelde zo´n deurtje.....?)
Bij de spuitmallen set zitten ook hele mooie beletteringen voor op de nozzles. Deze zijn héél kwetsbaar en met de nodige voorzichtigheid aan te brengen. (Denk je even in, spuitmallen voor 2.5mm letters.... :? )
Hier wordt echter natuurlijk niet gespoten, een klein penseeltje doet het werk.
Het eindresultaat mag er zijn, nóg maar een fotootje om het af te leren........
Op naar het volgende, ga nu wat romp detailering doen en klaar maken voor het grote spuitwerk, al zal dat nog wel effe duren denk ik......
Groet,
Gerald