Demo F16 1/6,8 en 1/5 oranje

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Gerald Rutten, 2 okt 2005.

  1. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Is geen domme vraag, dacht ik vroeger ook. De kunst is om een goede airflow patroon in het model te hebben. Je hebt zelf vast wel eens van het "venturi effect" gehoord? Als je lucht in een tunnel of buis blaast zal de omringde lucht meegezogen/gevoerd worden. Dit gebeurt in twee trappen in het model. De eerste keer blaast de uitlaat van de motor gassen van zo´n 550 - 650 C° bij een snelheid van ± 900 km/uur in de uitlaat afvoerpijp. Bij die snelheid wordt er een héleboel koele lucht vanuit de romp meegezogen, de lucht is nu afgekoeld naar ongeveer 350 C°. De tweede keer is achter wanneer de gassen uit de afvoerpijp stromen in het laatste stukje epoxy romp, of in mijn geval de plastic schaal uitlaat. Hoe hoog de snelheden hier zijn weet ik niet maar ze zijn zeker niet gering. Hier worden de gassen nog eens afgekoeld naar 200 C° en het oppervlak van de buitenste epoxy pijp loopt de temperatuur niet hoger op dan ongeveer 40 C°. Dit alles gebeurd ook bij stilstaand model, het hele zaakje wordt dus ook op de grond goed gekoeld. Op een meter achter het model kun je rustig je hand door de straal heen halen, niets aan de hand.

    Beantwoordt dit je vraag voldoende?

    Groet,
    Gerald
     
  2. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.835
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ja, bedankt voor je antwoord.
    ik heb het nooit begrepen nu wel bedankt.

    En weer veel succes verder met bouwen.
     
  3. steffe

    steffe

    Lid geworden:
    20 dec 2004
    Berichten:
    1.479
    Locatie:
    Belgie
    Gerald

    twee woorden........
    gewoonweg : "prachtig uitgevoerd"

    gefeliciteerd

    vriendelijke groeten
    steffe
     
  4. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    900 km/h?
    hoe hard gaat jouw straaljager dan?
    ziet er wel goed gedetailleerd uit die uitlaat.
    en is het moeilijk om zo'n ding goed aan de grond te krijgen?

    :offtopic: die airbrush lijkt sterk op die van conrad voor 15€ ofso, deze heb ik namelijk ook, en werkt prima, bij jouw ook zo te zien :eek:ntopic:
     
  5. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    mjam ,mjam.. ziet er goed uit!
     
  6. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    :worship: Gewoonweg geweldig................

    Ga zo door en blijf ons voeden :pc:

    Grt,
    Berto.
     
  7. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Thanks gents, geeft weer méér motivatie om verder te gaan. :D

    950 km/uur is bij volgas (...er zijn turbines die 1300 km/uur halen.... :? ) lijkt heftiger dan het is. De luchtsnelheid uit een schoonmaak perslucht spuitje is ook erg hoog en doet vrij weinig. De turbine uitlaat heeft een diameter van maar 5 cm wat de totale luchtverplaatsing uiteindelijk bepaald, immers: Kracht = massa x versnelling

    Bij een propeller is de oppervlakte relatief groot maar versnelling laag wat een bepaalde kracht leverd. Als je diezelfde kracht nu terug herleid naar de 5 cm jet uitlaat moet je versnelling vele malen hoger liggen om hetzelfde te bereiken.

    Deze F16 kan omgeveer 300+ km/uur halen, bij kruis zal dat ongeveer tussen 100 -200 km/uur zijn en landings snelheid zal ongeveer 35 - 50 km/uur zijn. Kist is goed te landen hoor, de blended romp/vleugel vorm geeft veel lift.
     
  8. sjaakie

    sjaakie Guest

    egt vette kist mooi ditale die raketten :D daar word een modelbouwer blij van
     
  9. sjaakie

    sjaakie Guest

    kun je niet een keer een vet filmpje van je raket maken en die hiet plaatsen zouw bes wel us in vliegende toestand willen zien en het geluid horen :p
     
  10. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Sorry, geen filmpje van mijn "raket".......... :?



    Weer eens periode van weinig tijd :( ...... af en toe wat tussendoor........, beetje roostertjes vijlen dan maar.........!

    Eerst tekenen met behulp van driezijdenaanzicht;
    (In deze romp zitten enkele paneel lijnen, komen goed van pas!)
    [​IMG]

    Daarna gaatjes boren en vijlen met kleine sleutel vijltjes;
    [​IMG]

    ........en voilá!
    [​IMG]

    Als later blijkt dat er té veel "inkijk" 8) is zal ik hier matt zwarte plaatjes achter plakken met balsa strips op een afstandje van 5 mm, ziet er beter uit dan dat je een paar Futaba servo kabeltjes ziet lopen.....

    Groet,
    Gerald
     
  11. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Voor filmpjes van Jet´s kijk je hier:
    http://members.chello.nl/r.braam2/

    En het is een Vliegtuig geen raket, die voldoet aan hele andere eisen en is voorzien van een totaal ander soort motor (brandstof en oxidator zelf meenemen)
     
  12. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Verder gegaan met roostertjes en iets té enthousiast geweest..... Gulden regel bij bouwen van schaalmodel is af en toe naar je documentatie en driezijdenaanzicht te kijken. Op deze F16 kit zijn hier en daar wat paneel lijnen aangebracht alsmede enkele roosters, uitvijlen die hap!!!! Iets té voorbarig, enkele zijn niet helemaal correct en eentje zelfs té veel gaten. Dus dan maar weer dicht stoppen, moesten 3 rijen zijn ipv 4.....:

    [​IMG]

    Wieldeuren verder afgewerkt en wit gespoten. Deze zijn opgebouwd uit het uitgesneden rompdeel, 1,5 mm balsa former en daarop weer 40 g/m² glasdoek. Wordt sterk geheel en onbuigbaar!
    [​IMG]

    Als je bij Philip de "door kit" besteld krijg je wat hardware inclusief deze cilinders en hoofdeur cnc-gesneden gfk frames die aan de voorzijde als (schaal) versterking dienen voor de cilinder aansturing. Ziet er goed uit en werkt mooi ook.
    [​IMG]

    Om de deuren mooi op de romp aan te laten sluiten (...en blijven tijdens hoge snelheden.... :roll: ) heb ik deurpost strips op de scharnierzijde en tegenoverkant geplakt. Deze zijn gemaakt van 1 mm triplex, 7 mm breed en met cyano bevestigd. In het verleden wel eens meegemaakt dat een deur op één of andere manier onder de naast liggende romp lijn kwam te zitten en dus mooi niet meer openging.......poot kwam dus ook niet meet uit.....ziet er slordig uit :oops:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Mijn hobby schuur staat achter in de tuin en is de laatste tijd nogal koud, slecht te stoken. De zin in bouwen verdwijnt dan al snel terwijl de wintermaanden nu juist zijn om te bouwen.......... oplossing: een petrolium kachel geplaatst. Stookt dezelfde peut die in mijn turbines gaat en kan ik op mijn werk redelijk makelijk verkrijgen. Heb het net tot 19 graden gekregen, perfect. (Als je druk bezig bent zelfs té warm......tis ook nooit goed bij die modelvliegers... :lol: !) Hieronder een plaatje van mijn bescheiden hobby ruimte:

    [​IMG]
     
  13. Phoenix

    Phoenix Guest

    Ziet er heel mooi uit dat gear, maar pas wel op voor chafing met al die draden enzo vlak bij de wielen.

    Ga zo door! 8)
     
  14. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Gerald,
    Ik zie dat je de slang van Robart gebruikt, die heb ik zojuist van beide jets verwijderd op advies van Leonce B. en vervangen door de "heerlijke" slangen (4 kleuren..) van Ultra Precision.
    De Robart slang was idd na en jaartje of 4 al zo ver verzwakt (verkleurd ook op sommige plaatsen) dat hij bij het lostrekken al afbrak.
    Die van UP is erg soepel en knikt vrijwel niet.
     
  15. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Ligt nu tijdens onderhoud allemaal los, is straks allemaal strak opgebonden en met tape en/of clips aan romp vast genageld. Is inderdaad belangrijk item die sommigen nog wel eens willen vergeten.... :oops: .....kom je vanzeld wel eens achter...!

    @ Richard, nooit problemen met Robart slangen gehad. Ze zitten nu 7 jaar in mijn F15 (@ 500+ vluchten...)zonder enige problemen! Misschien dat die van Leonce ooit in aanraking zijn gekomen met brandstoffen of gassen daarvan??
     
  16. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Gerald,
    Nee, de broze Robart slang betrof "mijn" jets..maar die hebben 4 jaar in Spanje gestaan (OAT soms 40+), daar hebben modelbouwers weer een airco nodig in hun hutjes!! Overal problemen he...

    Ik zoek ook nog mooie plakclips voor mijn jets, er zitten mooie bij de Hotspot, maar ik kom er tekort, waar haal jij die?
    Diverse electronische zaken hadden geen geschikte, PC stores weer te grote...
     
  17. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Ha Richard, ook weer effe vrij (ergens ver weg...?? :D )

    Die clips heb ik lang geleden bij Conrad besteld.

    Hoge temperaturen kunnen inderdaad voor problemen zorgen.
    Heb ooit een keer in Canada gevlogen, ook errug heet die periode en toen kwamen er ook allerlei kleine kinderziektes bovendrijven na 3 jaar zonder problemen.....
    Terplaatse effe McGiver uitgehangen en met alu tape eea afgeshield....en maar weer vliegen!

    Groet,
    Gerald
     
  18. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    Hoi Gerald,
    Je F-16 ziet er erg netjes uit. Ik ben benieuwd hoe hij er uitziet als hij in de kleuren gespoten is.
    ps ik ben jalours op je ''bescheiden'' hobby ruimte.

    Heb je al een idee wanneer ongeveer de maiden gaat maken (in kleur)?

    Groetjes
     
  19. jeff

    jeff Guest

    zo.... komt nogal wat bij kijken zo'n vliegtuig.. hoeveel meter kabel enz. loopt hier nou doorheen als hij klaar is?
     
  20. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Ik ook!!!!!! 8)

    Romp is totaal 205 cm lang en er lopen elevator/aileron kabels van neus tot staart sectie, ± 150 cm. Daarnaast allerlei andere funties voor intrekbaar onderstel, remmen, motor regeling + kill-switch, neus wiel sturing en extra stroom kabels voor motor ECU + allerlei schakelaars. Ruwe schatting..... ongeveer 20 meter?? :| Zal niet meer zijn dan iedere andere gesofistikeerd big scale model denk ik.
    In ieder geval reden genoeg om aan goede onstoring te denken.....

    Groet,
    Gerald
     

Deel Deze Pagina