Maar wordt het daar niet te warm?
Is geen domme vraag, dacht ik vroeger ook. De kunst is om een goede airflow patroon in het model te hebben. Je hebt zelf vast wel eens van het "venturi effect" gehoord? Als je lucht in een tunnel of buis blaast zal de omringde lucht meegezogen/gevoerd worden. Dit gebeurt in twee trappen in het model. De eerste keer blaast de uitlaat van de motor gassen van zo´n 550 - 650 C° bij een snelheid van ± 900 km/uur in de uitlaat afvoerpijp. Bij die snelheid wordt er een héleboel koele lucht vanuit de romp meegezogen, de lucht is nu afgekoeld naar ongeveer 350 C°. De tweede keer is achter wanneer de gassen uit de afvoerpijp stromen in het laatste stukje epoxy romp, of in mijn geval de plastic schaal uitlaat. Hoe hoog de snelheden hier zijn weet ik niet maar ze zijn zeker niet gering. Hier worden de gassen nog eens afgekoeld naar 200 C° en het oppervlak van de buitenste epoxy pijp loopt de temperatuur niet hoger op dan ongeveer 40 C°. Dit alles gebeurd ook bij stilstaand model, het hele zaakje wordt dus ook op de grond goed gekoeld. Op een meter achter het model kun je rustig je hand door de straal heen halen, niets aan de hand.
Beantwoordt dit je vraag voldoende?
Groet,
Gerald