Demo F16 1/6,8 en 1/5 oranje

Hallo Gerald,

Ik gebruik wel een pultzender maar misschien dat je via een omweg tot het zelfde resultaat kan komen.
Vroeger gebruikte ik een on/off ventiel voor het remmen wat makkelijk met een schakelaar bediend kon worden.
Omdat dit zijn beperkingen heeft bij het remmen op een natte graspiste ben ik de elektronische ventielen gaan gebruiken van Jettronics.
Niet de goedkoopste manier maar je kan het remmen mooi doseren, bij mij ook door de downstick te gebruiken.
Alleen heb ik bovenop mijn gasstick een drukknop staan die ik bij het remmen induw zodat ik met een mixer de downfunctie alleen gebruik om te remmen en niet als downroer.
Als extra zou je het gassignaal in dit geheel kunnen bijmixen zodat je in de vlucht bij ongewild aanraken van de remschakelaar / drukknop je hoogtefunctie niet buiten werking zet. Deze zal alleen werken met het gas op vrijloop.

Het lijkt ingewikkeld maar werkt perfect!

Groetjes, Johan

Het was een film condensator en heb deze vervangen door een elco, werkt weer perfect.

Hieronder de flasher electronica met de elco vervanging.

Gerald, ben je zeker dat dat goed gaat blijven werken? Een elco die verkeerd omgepoold belast wordt, is geen lang leven beschoren. Mocht ik jou zijn ik zou dat toch minstens weer vervangen door een film capacitor.
Is de scheur er niet gekomen door mechanische trillingen? Zo ja, zou je steeds een beetje siliconen kunnen gebruiken om de grote massa van de condensator vast te lijmen. Anders ga je met de elco ook problemen tegemoet.

Verder kan ik alleen maar met veel (zeer veel) bewondering naar jouw zin voor detail kijken.

Hoi Johan, bedankt voor het meedenken. Ik zit inderdaad aan zoiets te denken maar ben er nog niet helemaal uit. Moet er een keer voor gaan zitten maar dat komt wel goed.

Gerald, ben je zeker dat dat goed gaat blijven werken? Een elco die verkeerd omgepoold belast wordt, is geen lang leven beschoren. Mocht ik jou zijn ik zou dat toch minstens weer vervangen door een film capacitor.
Is de scheur er niet gekomen door mechanische trillingen? Zo ja, zou je steeds een beetje siliconen kunnen gebruiken om de grote massa van de condensator vast te lijmen. Anders ga je met de elco ook problemen tegemoet.
Hoi, dat zou best kunnen, ik heb niet zo veel ervaring met dat spul dus ik neem je advies meteen aan! :D Sinds mijn reparatie flitst hij niet zo fel meer, ik heb een nieuw setje bij hobbyking besteld, kost bijna niets daar. Maar ik zal deze terug modificeren met een nieuwe film capacitor zodat ik deze ergens anders voor kan gebruiken. (of als reserve)

Langzaam aan weer verder gegaan aan de kist, bezig met wielbak detailering. Eerst nog effe een nieuwe luchtpomp moeten regelen, de oude was recent kapot gegaan. Het was zo'n auto bandenpompje van 15,- er was wat afgebroken aan het giet stukje. Ziet er een beetje goedkoop giet kwaliteit uit....:
GroteFoto-NQSWDSLO.jpg

Ik had al een zelfde nieuwe in m'n hand toen mijn oog op een andere viel. Metalen behuizing en stevige pomp met veul meer lucht opbrengst. Dat is wel handig omdat ik grote tanks te vullen heb, 1,5 liter hoofdsysteem en 1 liter remmen/speedbrakes, dat duurde een poosje om te vullen. Met de nieuwe pomp gaat het meer dan 2x zo snel en de pomp maakt niet zoveel kabaal als die andere. Met klitteband een 4S lipo er op geknoopt die ik nog had liggen en voilá! Hij was wel iets duurder maar ik denk dat deze wel wat langer meegaat.
GroteFoto-K6ZJWBLX.jpg

GroteFoto-4UBES7C6.jpg

Bij inspectie aan de wielbakken bleken twee schaal spanten helemaal weg te zijn! Waarschijnlijk precies waar de wielen tegen komen in de bak, enkele andere spanten zaten ook los. Omdat ik ze in eerste instantie niet vast wilde lijmen heb ik ze minimaal met héle kleine schroefjes vast gezet en die beginnen allemaal uit te breken. Nu tóch maar alles vast lijmen!;)
GroteFoto-SVHN7MHZ.jpg

Nieuwe spanten:
GroteFoto-6RIFSCG7.jpg

Nieuwe details, de accu en halonfles. Heb wat afmetingen van mijn "mol" gekregen, tnx!

Accu in wording, gemaakt van balsa en 0,5mm abs. Ik had al bijna een andere accu gemaakt die in mijn boekjes staan, blijkt dat ze een paar jaar geleden over gegaan zijn van nickel accu's naar ouderwetse lood accu's. Die zien er heel anders uit en zijn anders gemonteerd.
GroteFoto-IEMLQF7H.jpg

GroteFoto-OTKLPRAR.jpg

Halonfles in wording, waar kindersurprise eieren al niet goed voor zijn! Bleek precies de juiste afmeting te hebben.
GroteFoto-F8ILVMZP.jpg

GroteFoto-4RZL4VZJ.jpg

Zaakje moet nog een kleurtje krijgen en wat bedrading. Hierna nog wat hydraulische leidingen en filters namaken, lekker bezig zo in de wintermaanden.

Ook alvast wat verder gegaan met huid weatheren, ben een beetje aan het zoeken tussen realistisch en té veel, hieronder vind ik eigenlijk nét iets te veel, kan het zo weer wegpoetsen.
GroteFoto-VQUCE3KQ.jpg

Groetjes,
Gerald

Schitterend die halon bottle, je moet er maar opkomen.
En de inhoud?? schokolade?
Nog beetje titanium kleurige verf.

Ja de battery is van blauw naar rood gegaan en iets groter.

De whetering vind ik niet teveel hoor, de echte wordt er ook niet mooier op met de jaren.

Puik werk gerald! Ziet er weer gelikt uit!

Vraag me af hoe ver je wil gaan met de detaillering, ga je alleen de hoofdonderdelen in de wielbak namaken? Zoals filter assy's, brake control box, abc box? Leidingen en bedrading is onbegonnen werk.... Of niet???

Weathering is een kwestie van smaak en hoe schoon die was ten tijde van je foto sessie.
De luikjes steken nu wel meer af, maakt de detaillering weer makkeljjker zichtbaar van afstand. kissie word zoals chris ook al zegt toch ouder en minder mooi.

Ps: kijk jij ook "wie is de mol" ?? :mrgreen:

Leidingen en bedrading is onbegonnen werk.... Of niet???
Ik denk dat..........................

Weer geweldig bezig Gerald :thumbsup:

Maar eh, verrassingseieren? wie snoept daar zoveel ;-)

Toen ik bij Vroege Vogels foto's ging maken van de "Trusty Rusty" P-51 kreeg ik op mijn hart gedrukt dat ik de kist niet te vuil mocht namaken.
En inderdaad, de hele tijd dat ik met mijn camera bezig was, is een team van 2 personen de kist aan het poetsen geweest.
Dat doen ze elke zaterdag, echte liefde dus!

Vraag me af hoe ver je wil gaan met de detaillering, ga je alleen de hoofdonderdelen in de wielbak namaken? Zoals filter assy's, brake control box, abc box? Leidingen en bedrading is onbegonnen werk.... Of niet???
Ik ga niet alles er in zetten, dat is monnikkenwerk. Er zit zóóóveel in de bak, ben ik zeker nog maanden mee bezig. ik zet er de belangrijkste dingen in. Wat is die abc box?

is een team van 2 personen de kist aan het poetsen geweest.
Dat doen ze elke zaterdag, echte liefde dus!
Ja dat heb ik bij de J-015 ook gezien...., toen hij nog nieuw was en op volkel stond. De laatste trip toen hij nog op leeuwarden stond waren ze iets minder lief met het ding en was hij toch al weer redelijk verweerd....:rolleyes:

Schitterend die halon bottle, je moet er maar opkomen.
En de inhoud?? schokolade?
Nog beetje titanium kleurige verf.
Ik denk iets van lachgas of zo! :mrgreen:

kleurtje op de nieuwe onderdelen:
GroteFoto-O6CREIQ4.jpg

Nét als bij de echte, het pas allemaal maar nét.....
GroteFoto-3OL7JWND.jpg

Groetjes,
Gerald

Hoi Kim, ik heb gewoon héél veel vrije tijd naast m'n werk.....;)....maarrrr daar gaat binnenkort verandering in komen dus moet ik me haasten ha ha ha!

De meeste decals heb ik gemaakt op watertransfers/decalsheets. Deze kun je kopen bij luchtvaarthobbyshop en zijn te gebruiken in inktjetters. Heb een keer een A4 opgemaakt in microsoft foto editor, gebruik gemaakt van heel veel informatie te vinden op internet. Het ging me hier voornamelijk om de cockpit instrumenten maar heb er gelijk allerlei data plaatjes bij gezet zoals op de halonbottle te zien is. Ik heb ze geprint op clear/blanco sheet en witte sheet. Voordeel van de blanco is dat ik ze dan op aluminium plak folie (oracover) kan plakken zodat je een realistich serienummer plaatje krijgt. De witte zijn weer handig voor de cockpit instrumenten.

De gele plaat had ik nog niet, heb ik in ms word gemaakt en op dun fotopapier geprint en vervolgens met spanlak geplakt. Dunne laag blanke lak erover om het af te sealen.

Hieronder de decalsheets net nadat ze een blanke lak laag hebben gekregen:

GroteFoto-WXXEYD3T.jpg

Groetjes,
Gerald

Hey gerald, mooi hoor zo in t kleurtje! Echt gaaf om dan weer zon klein accu'tje en halon bottle geboren te zien worden.

De Advanced Brake Control box: klein wit kastje vol met japanners in de rechter wielbak.
Ontwikkeld door een israelisch bedrijf, RSL electronics.
Zit tegen het tussenschot vd beide wielbakken, net achter de dragbrace/retract cylinder.

Wat doet t ding en hoe ziet hij er uit:

http://www.rsl.co.il/rsl/templates/ShowPage.asp?TMID=108&FID=612&PID=2636&FFRPID=2654&MPPID=2654

Hoi Kim, ik heb gewoon héél veel vrije tijd naast m'n werk.....;)....maarrrr daar gaat binnenkort verandering in komen dus moet ik me haasten ha ha ha!

De meeste decals heb ik gemaakt op watertransfers/decalsheets. Deze kun je kopen bij luchtvaarthobbyshop en zijn te gebruiken in inktjetters. Heb een keer een A4 opgemaakt in microsoft foto editor, gebruik gemaakt van heel veel informatie te vinden op internet. Het ging me hier voornamelijk om de cockpit instrumenten maar heb er gelijk allerlei data plaatjes bij gezet zoals op de halonbottle te zien is. Ik heb ze geprint op clear/blanco sheet en witte sheet. Voordeel van de blanco is dat ik ze dan op aluminium plak folie (oracover) kan plakken zodat je een realistich serienummer plaatje krijgt. De witte zijn weer handig voor de cockpit instrumenten.

De gele plaat had ik nog niet, heb ik in ms word gemaakt en op dun fotopapier geprint en vervolgens met spanlak geplakt. Dunne laag blanke lak erover om het af te sealen.

Hieronder de decalsheets net nadat ze een blanke lak laag hebben gekregen:

GroteFoto-WXXEYD3T.jpg

Groetjes,
Gerald

Hoi Gerald!

Wat een geweldige projecten komen van je hand, fantastisch!:D

Heb een vraagje over de decalsheets die je gebruikt hebt. Ik had ze namelijk ook gevonden bij de lvh shop en heb je gebruikt voor mijn edf f16..echter..ik kreeg ze niet goed gehecht aan de jet. hoe heb jij dit gedaan?

groeten, Frank

De Advanced Brake Control box: klein wit kastje vol met japanners in de rechter wielbak.
Ontwikkeld door een israelisch bedrijf, RSL electronics.
Zit tegen het tussenschot vd beide wielbakken, net achter de dragbrace/retract cylinder.

Wat doet t ding en hoe ziet hij er uit:

RSL ELECTRONICS LTD. - Products-Aircraft-Advance Brake System Controler - F-16
Aha, weer wat bijgeleerd! ;) Ik kan hem erg lastig zien op al mijn wielbak foto's dus de jury ook niet. Ik plaats inderdaad voornamelijk de meest zichtbare komponenten. Vannavond verder aan de filter assy's, handpompje en gear/door uplocks.....

Hoi Chris, ja dat 3D printen is volgens mij wel de toekomst, ook in modelbouw. Ik weet dat Philip Avonds zo veel prototype schaal vormpjes maakt om ze daarna als mal te gebruiken. Je kunt geloof ik ook al "relatief" goedkope DIY printers maken. Voor mij voorlopig gewoon plastic/balsa plakken/schuren....

Heb een vraagje over de decalsheets die je gebruikt hebt. Ik had ze namelijk ook gevonden bij de lvh shop en heb je gebruikt voor mijn edf f16..echter..ik kreeg ze niet goed gehecht aan de jet. hoe heb jij dit gedaan?

groeten, Frank
Ja, dat heb ik ook gemerkt, ik vind de plak kwaliteit slecht van deze vellen en ben op zoek naar betere. Het gaat op zich wel maar dan moet oppervlak glad, glanzend en schoon zijn, anders gaat het niet. Daarnaast een blankelak laag erover om het vast te sealen. Ik weet dat er andere vellen zijn, moet ze alleen nog effe vinden.

Groetjes,
Gerald

Ja, dat heb ik ook gemerkt, ik vind de plak kwaliteit slecht van deze vellen en ben op zoek naar betere. Het gaat op zich wel maar dan moet oppervlak glad, glanzend en schoon zijn, anders gaat het niet. Daarnaast een blankelak laag erover om het vast te sealen. Ik weet dat er andere vellen zijn, moet ze alleen nog effe vinden.
Mijn F-15 is mat en dus zeker niet glad.

Niet de beste onderlaag voor de decals, ook kan ik ze daarna niet lakken want een blanke glans lak laag op een matte kist is geen gezicht.

Tot op heden blijven de decals redelijk zitten, een paar kleine no-step ben ik al wel kwijt maar het merendeel zit er nog prima op (goed genoeg voor mij althans ;-) ).

Grt,
Berto.

Back